Toon posts:

[Grafana] Negatieve kWh waarde, na verplaatsing meter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:16
Mijn vraag
Ik gebruik al een tijdje Grafana voor overzicht te houden van diverse sensoren in huis.
Daaronder vallen ook een aantal slimme stopcontacten van Blitzwolf waarop ik Tasmota heb staan.

Op het moment dat ik zo'n stopcontact verplaats van bijvoorbeeld mijn werkkamer naar de woonkamer, dan reset te kWh meting van deze meter in grafana en krijg ik een negatieve meting. Zie foto, weet iemand hoe ik dit kan oplossen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Tasmota, Domoticz, MQTT en Grafana

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nog helemaal niets behalve zelf een beetje proberen te klooien, maar ik weet niet in welke richting ik het moet zoeken.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

Alle reacties

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:01

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je topicstart is wat beknopt, om je te helpen hebben we echt wat meer informatie nodig.

Hoe verloopt de datastroom? Je hebt zo'n slimme stekker, wat gebeurt er met de informatie die het ding toont? Kun je de datastroom eens beschrijven?

Het lijkt alsof er een dagteller (die gereset wordt als stroom eraf gaat) gebruikt wordt. Het lijkt mij handiger om naar de totaalteller te kijken en dit weg te schrijven in InfluxDB. Vervolgens met de juiste queries in Grafana de boel groeperen per dag.

[Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 08-03-2021 09:07]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:33
Zie je dit ook in Domoticz terug? Lijkt op hetzelfde gedrag als mijn Shelly. Deze heeft een counter van de gebruikte energie maar deze wordt gereset zodra de stroom eraf gaat / gereset wordt. In Domoticz heb ik daarom de sensor aangepast van 'from device' naar 'computed'. Dan doet Domoticz de counter afleiden van het stroomgebruik en heb ik geen negatief getal meer.
Ik weet niet of dit ook werkt als je de gegevens van Domoticz naar Influx? stuurt. Of waar haalt Grafana zijn inpu;t uit?

• QinX
ThinkPadd schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:02:
Je topicstart is wat beknopt, om je te helpen hebben we echt wat meer informatie nodig.

Hoe verloopt de datastroom? Je hebt zo'n slimme stekker, wat gebeurt er met de informatie die het ding toont? Kun je de datastroom eens beschrijven?
Mijn datastroom is als volgt Slimme stekker met Tasmota -> Domoticz -> InfluxDB -> Grafana

Als ik mijn grafiek voor de Kachel op interval zet en op Lijn, dan is duidelijk te zien dat op het moment dat ik de slimme stekker van de stroom haal en weer ergens anders inplug dat de energiemeting gereset lijkt te worden.

Als ik ga kijken bij de web interface van de slimme stekker, dan vermoed ik dat het komt omdat mijn "Total energy usage weer op 0 staat.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:01

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Welke springt weer op nul, die 'energy total' van 5,931 kWh? Dat is wel vreemd, ik heb een Sonoff POW R2 waar ook Tasmota op staat en die totaalteller blijft gewoon onthouden als ik het apparaat ontkoppel en weken later weer eens in plug.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• QinX
Ik gebruik in dit geval BlitzWolf SHP-6 meters en ik meer ook dat deze de waarde dienen te behouden, maar toch reset die "energy total" meting.

Als ik de Tasmota Commands afloop kom ik het volgende tegen:
SetOption21
Energy monitoring when power is off
0 = disabled (default)
1 = enabled

Als ik in mijn console controleer staat die bij mij op OFF.

Helaas, als ik deze op 1 zet en de slimme stekker eruit en weer erin doe, dan is mijn totaal toch weer 0

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:33
Mijn reactie gelezen? Zoek de sensor op in Domoticz, klik op edit, zet 'm op computed. Dat zou het in Domoticz moeten fixen, of dit ook correct doorkomt richting Influx weet ik niet.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee