Problemen met projectontwikkelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06-12 12:30
Beste gemeenschap,

In april van 2018 hebben mijn vrouw en ik vol goede moed een nieuwbouw huis gekocht en was onderdeel van wat later zou blijken een horrorproject (en ik zal dat hieronder nader toelichten) op een kavel van ruim 4000m2 met daarop vier huizen. Daarnaast bevond zich er op de kavel ook nog 660m2 aan gemeenschappelijke grond.

De bouw zou door de aannemer Hettebouw worden verzorgd. Voor diegene die onbekend zijn met deze aannemer en wat extra context verwijs ik jullie naar deze link: https://nos.nl/artikel/23...s-zijn-wanhoop-nabij.html.

In oktober van datzelfde jaar kregen wij van de projectontwikkelaar een mail met de vraag of wij akkoord wilden geven op de bijgevoegde splitsingstekening. In de splitsingstekening had de projectontwikkelaar 400m2 van de gemeenschappelijk grond geconfisqueerd en bijgevoegd op de enige woning die nog te koop stond. Uiteraard ben ik daar niet mee akkoord....want laten we wel wezen wie geeft er nu gratis grond weg. In de email werd ook helemaal niet gerept dat er 400m2 toegeëigend werd, of dat men bereid was compensatie te bieden. Je moest echt in de bijlage kijken om te zien dat er iets veranderd was. Nu heb ik compensatie afgedwongen, maar de vrouw van één van mijn buurmannen had van wat ik later had begrepen klakkeloos akkoord gegeven. Binnen een uur had de man van de vrouw aangegeven niet akkoord te gaan, maar omdat zijn naam niet op het koopcontract stond maar alleen dat van zijn vrouw, gaf de projectontwikkelaar aan niet te willen meewerken. De vrouw heeft later ook geprotesteerd maar dat mocht niet meer baten.

In het eerste overleg dat wij als toekomstige bewoners hadden met de projectontwikkelaar kwam naar voren dat ik gecompenseerd was voor de grond en de buurvrouw en -man niet. Dat gooide natuurlijk olie op het vuur waardoor de buurman nog bozer werd. In de vergadering stelde ik ook de vraag waarom ik het bedrag dat ik aan BTW had betaald over een rentefactuur terug had gekregen van de projectontwikkelaar. Hij gaf aan dat zijn accountant een fout had gevonden en dat er geen BTW had mogen worden berekend. Nu begreep ik van de buurman dat hij een advocaat had ingeschakeld en dat dit de daadwerkelijke reden was dat ik het geld terug had gekregen. De projectontwikkelaar zat dus glashard te liegen. Je kunt je dus voorstellen hoe dat gesprek ging.

Twee weken later dienden wij gelijktijdig met de buurman bij de notaris te komen om de hypotheekakte te laten passeren. De derde en vierde werden in het begin van 2019 gepasseerd, waarbij de vierde op naam van de projectontwikkelaar werd gezet aangezien deze nog onverkocht was (deze had dus ineens 400m2 meer grond).

Vervolgens werd er in Q1 van 2019 de fundering aangelegd door de aannemer om vervolgens ruim een jaar niet meer aanwezig te zijn op de kavel. Wij hebben meerdere keren bij de projectontwikkelaar geklaagd om het gebrek aan voortgang, maar omdat deze toch z'n geld had ontvangen had hij er niet zo'n haast mee. Na deze perikelen begonnen mijn buurman en ik steeds meer in de contracten te duiken en daar werd duidelijk dat de garage die wij verplicht moesten afnemen en 15K extra voor moesten betalen aan de projectontwikkelaar al reeds in de aanneemsom zat. Achteraf als je logisch nadenkt is het natuurlijk vreemd. Normaliter betaal je zaken pro rato de voortgang. Uiteindelijk hebben mijn buurman en ik er een advocaat op de zaak gezet. Gezien de formulering in het contract had de advocaat er de nodige moeite mee. Hij heeft ook een second opinion aangevraagd. Het kwam er op neer wij 15K hadden betaald voor het appartementsrecht. In andere woorden het recht om op gemeenschappelijke grond een garage te mogen bouwen. Voor een vodje papier betaalden wij per koppel 15K. Wanneer wij dit zelf in onderling overleg bij de notaris hadden geregeld dan waren wij 2K in totaal kwijt.

Fast forward, augustus 2020 vernamen wij van de verzekeraar Woningborg (verzekert het risico van een aannemer die failliet gaat tijdens de bouw. Als men een waarborgcertificaat van Woningborg heeft, zorgen zij dat de woning wordt afgebouwd of betalen de reeds betaalde aanneemtermijnen terug) dat de aannemer failliet was verklaard. Als mosterd na de maaltijd kwam de projectontwikkelaar nog aankakken dat de aannemer failliet was gegaan 8)7. Vervolgens hebben wij het heft in handen genomen en gesprekken gevoerd met aannemers en uiteindelijk een partij gevonden die het ging afbouwen. Normaliter een taak van de projectontwikkelaar aangezien het zijn taak is om het project te ontwikkelen, maar hij blonk uit in afwezigheid / en gebrek aan daadkracht. Wij werden aan ons lot over gelaten.

Nu bleek in die periode ook dat voor de derde woning geen woningborg certificaat te zijn, waardoor deze bewoner niet verzekerd is. Normaliter mag het dan niet eens gepasseerd worden bij de notaris, ware het niet dat de projectontwikkelaar tegen de notaris had aangegeven dat de derde bewoner wel verzekerd was bij Woningborg. De notaris heeft te goede trouw gehandeld, maar heeft z’n due diligence niet gedaan en wordt nu aansprakelijk gesteld. De derde bewoner zit dus in nog een lastiger traject dan ons.

Deze voorgeschiedenis zorgt dat onze relatie met de projectontwikkelaar tot het nul punt is gedaald. In de contracten die wij destijds hebben ondertekend, waaronder een getekende koopovereenkomst met de projectontwikkelaar, hebben wij voor een vast bedrag de te ontwikkelen woning gekocht, echter hij weigert bepaalde kosten voor z’n rekening te nemen en schuift het allemaal af op ons, zoals terreinverharding, nuts voorzieningen, drainage etc. Onder de definities in het getekende koopovereenkomst staat duidelijk gebouw: het overeenkomstig de technische omschrijving in aanbouw zijnde/(af) te bouwen gebouw met de daarbij behorende technische installaties en verder toebehoren inclusief terreininrichting. Technische omschrijving: de door of vanwege de verkoper/ondernemer opgemaakte beschrijving van de gebruikseenheid en de gemeenschappelijke gedeelten met de daarbij behorende tekeningen, nota’s van wijziging, aanvullingen en (administratieve) voorwaarden, al welke tot deze overeenkomst behoren.

Nu is dit wel een zaak voor advocaten om uit te vechten. Dat kost en tijd en geld. Iets waar wij beiden aan te kort hebben. Ik sta daarom open voor suggesties.

Alle reacties

• gandalfdroes
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-12 09:17
Als je zelf niet de juiste juridische kennis hebt, dan zal ik zelf naar onderstaande kijken

Misschien zijn er rechten studenten die jullie kunnen helpen en adviseren.

Misschien eens kijken of jullie gezamelijk een advocaat kunnen vinden die no cure no pay wil doen, daar als het zo is als jij het beschrijft, je vast wel een kunt vinden omdat ze geld en media aandacht kunnen krijgen.

Al via juridisch loket gevraagt?

Daarnaast kun je hem ook vriendelijk vertellen dat jullie gezamelijk naar de media gaan met jullie verhaal, wie weet is zijn naam hem ook iets waard (doe het wel zonder dreigen, want als het toch op een rechtzaak uitloopt, wil je dat niet tegen je gebruikt wordt)

Maar in alle gevallen zal het zo wie zo tijd gaan kosten of het ook geld gaat kosten voor jullie allemaal is maar de vraag...

[ Voor 30% gewijzigd door gandalfdroes op 08-03-2021 10:18 ]

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:18

PB-powell

Mr. Laziness

Het is mij nu niet helemaal duidelijk wat je concrete probleem en vraag is. Het klinkt allemaal vrij complex en het gaat vermoedelijk om aanzienlijke bedragen, ik zou dan geen studenten op de casus zetten maar gewoon een serieuze advocaat in de arm nemen. Dat kost misschien ook wat, maar dat gaat je wel enorm veel tijd schelen en zij hebben gewoon de kennis en kunde om zaken goed op te pakken.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-12 16:30

muhda

Time & Space traveler

Rechtsbijstand of zoals al voorgesteld, een advocaat die met zulke zaken al ervaring heeft.
De casus is te complex en er zijn grote bedragen mee gemoeid.

Wellicht kan je samen met de andere (toekomstige) bewoners samen een advocaat onder de arm nemen om de kosten te dekken?

• Maikel123456
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08-03-2021
Vriendelijk bedoeld, maar we zitten hier op een forum. ;)

[ Voor 88% gewijzigd door Señor Sjon op 08-03-2021 14:48 ]

• BJBoes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-03 20:56
herkenbaar dit.

je wilt dit waarschijnlijk niet horen maar dit soort cowboys bestaan er in de bouw genoeg!!!

Ik heb een goede kennis die dacht aan het bouwen van onroerend goed projecten "binnen" te lopen ( als investeerder ). uit eindelijk blijkt de project ontwikkelaar/aannemer een ware kunstenaar met het goochelen van NV's en BV's. In een 3/4 jaar slepende zaak tegen deze bouw gigant heeft deze zeker een klein dozijn BV's laten klappen om maar niet voor de kosten op te hoeven draaien!

Dit is uit eindelijk zo hoog opgelopen dat de goede kennis zowel prive als zakelijk failliet is gegaan ( of zich verklaard heeft ), om vervolgens de schuldsanering op te zoeken! Met veel kunst en vliegwerk heeft hij uit eindelijk zijn originele bedrijf en merknaam weten te behouden! T geluk was er dat op hun huis inmiddels een 2de en 3de hypotheek lag welke nog net maandelijks voldaan kon worden! Anders had hij met zijn gezin op straat gestaan!

breek me de "hmm" dus maar niet open over project ontwikkelaars/aannemers of zich zogenaamd iets in die geest noemen! Als ze het kunnen dan vangen ze je met honing en zetten ze terwijl de handtekening nog nat is de boel in de etalage! voor de goede kennis kan ik melden dat de bouwgigant er achter, uit eindelijk niet verwacht had dat hij zich failliet zou laten verklaren! Wat grote gevolgen had voor de grond en de tenaam stelling van de assets die in deze BV's waren ondergebracht! Waar deze gigant achter kwam is dat van een kale kip niet te plukken valt! gelukkig is een schuldsanerings traject zo een 3 jaar als je het goed doet en ben je daarna van de schuldeisers af!

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-12 14:01
Scheer ze allemaal niet over één kam svp, cowboys heb je in elke sector. En nu met de prijsdruk op grond met woonbestemming wordt het alleen maar erger. Iedereen denkt ontwikkelaartje te kunnen spelen, maar de meesten hebben geen benul van de trajecten en kosten.

Op elke KAO van Woningborg staat bv met koeienletters NIET PASSEREN VOORDAT CERTIFICAAT BINNEN IS.

@Veenbrandt Wat is concreet je vraag? Want ik denk niet dat wij hier op GoT veel kunnen betekenen versus een onwelwillende partij. Ik heb het dossier even nagezocht en het is niet de eerste partij die meer afbeet dan ie kon kauwen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Veenbrandt
PB-powell schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:28:
Het is mij nu niet helemaal duidelijk wat je concrete probleem en vraag is. Het klinkt allemaal vrij complex en het gaat vermoedelijk om aanzienlijke bedragen, ik zou dan geen studenten op de casus zetten maar gewoon een serieuze advocaat in de arm nemen. Dat kost misschien ook wat, maar dat gaat je wel enorm veel tijd schelen en zij hebben gewoon de kennis en kunde om zaken goed op te pakken.
Het mogelijk duidelijk zijn dat wij een zeer onwelwillende projectontwikkelaar hebben die probeert zoveel mogelijk probeert te harken. Kosten die eigenlijk voor zijn rekening zijn af probeert te wentelen op ons. Ik gun iedereen z'n geld, zolang het maar op een eerlijke manier gaat.

Waar ik op zoek ben zijn mensen in een soortgelijke situatie en wat zij hebben gedaan. Of mensen verstand van zaken die kunnen voorzien van advies anders dan de gebruikelijk route van de advocaat. Een advocaat kan altijd nog.....

• Veenbrandt
muhda schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:41:
Rechtsbijstand of zoals al voorgesteld, een advocaat die met zulke zaken al ervaring heeft.
De casus is te complex en er zijn grote bedragen mee gemoeid.

Wellicht kan je samen met de andere (toekomstige) bewoners samen een advocaat onder de arm nemen om de kosten te dekken?
Dat hebben we al in het verleden gedaan, maar zelfs dan zit je dan zit je met een enorme rekening. Het is eigenlijk gewoon schandalig dat wij wederom een advocaat aan te pas moeten laten komen. Het zou dan de derde keer zijn.....Ik had gehoopt dat er andere methoden waren om hem te bewegen zijn verplichtingen na te komen.

• Veenbrandt
BJBoes schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:17:
herkenbaar dit.

je wilt dit waarschijnlijk niet horen maar dit soort cowboys bestaan er in de bouw genoeg!!!

Ik heb een goede kennis die dacht aan het bouwen van onroerend goed projecten "binnen" te lopen ( als investeerder ). uit eindelijk blijkt de project ontwikkelaar/aannemer een ware kunstenaar met het goochelen van NV's en BV's. In een 3/4 jaar slepende zaak tegen deze bouw gigant heeft deze zeker een klein dozijn BV's laten klappen om maar niet voor de kosten op te hoeven draaien!

Dit is uit eindelijk zo hoog opgelopen dat de goede kennis zowel prive als zakelijk failliet is gegaan ( of zich verklaard heeft ), om vervolgens de schuldsanering op te zoeken! Met veel kunst en vliegwerk heeft hij uit eindelijk zijn originele bedrijf en merknaam weten te behouden! T geluk was er dat op hun huis inmiddels een 2de en 3de hypotheek lag welke nog net maandelijks voldaan kon worden! Anders had hij met zijn gezin op straat gestaan!

breek me de "hmm" dus maar niet open over project ontwikkelaars/aannemers of zich zogenaamd iets in die geest noemen! Als ze het kunnen dan vangen ze je met honing en zetten ze terwijl de handtekening nog nat is de boel in de etalage! voor de goede kennis kan ik melden dat de bouwgigant er achter, uit eindelijk niet verwacht had dat hij zich failliet zou laten verklaren! Wat grote gevolgen had voor de grond en de tenaam stelling van de assets die in deze BV's waren ondergebracht! Waar deze gigant achter kwam is dat van een kale kip niet te plukken valt! gelukkig is een schuldsanerings traject zo een 3 jaar als je het goed doet en ben je daarna van de schuldeisers af!
Klinkt inderdaad ook vervelend, maar ik wil niet iedereen over één kam scheren. We hebben nu een ontzettend fijne aannemer en dat maakt een hoop goed! Want het plezier was me na een tijdje echt wel vergaan en dan moet je er nog gaan wonen. Ik kan je nog hele verhalen over het traject en de problemen die wij ondervonden. Wekelijks praat ik meer met mijn buurman dan mijn vrouw puur om de zaken goed te regelen........

• Veenbrandt
Señor Sjon schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:00:
Scheer ze allemaal niet over één kam svp, cowboys heb je in elke sector. En nu met de prijsdruk op grond met woonbestemming wordt het alleen maar erger. Iedereen denkt ontwikkelaartje te kunnen spelen, maar de meesten hebben geen benul van de trajecten en kosten.

Op elke KAO van Woningborg staat bv met koeienletters NIET PASSEREN VOORDAT CERTIFICAAT BINNEN IS.

@Veenbrandt Wat is concreet je vraag? Want ik denk niet dat wij hier op GoT veel kunnen betekenen versus een onwelwillende partij. Ik heb het dossier even nagezocht en het is niet de eerste partij die meer afbeet dan ie kon kauwen.
Op elke KAO van Woningborg staat bv met koeienletters NIET PASSEREN VOORDAT CERTIFICAAT BINNEN IS. Ik denk dat die notaris die les nu wel heel goed heeft geleerd! :+. Ik had geluk dat het bij mij wel goed is gegaan.

Inmiddels heb ik het hopelijk wat meer toegelicht. Verder, wat bedoel je met het "Ik heb het dossier even nagezocht".

Verwijderd

Een advocaat kan altijd nog....ja en die niet tijdig betrekken kan je veel ellende opleveren en geld kosten. Druk zetten met een goede advocaat kan je zoveel opleveren dat ik niet snap dat je het bij dit soort bedragen nog achterwege laat.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-12 14:01
Veenbrandt schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:07:
[...]

Op elke KAO van Woningborg staat bv met koeienletters NIET PASSEREN VOORDAT CERTIFICAAT BINNEN IS. Ik denk dat die notaris die les nu wel heel goed heeft geleerd! :+. Ik had geluk dat het bij mij wel goed is gegaan.

Inmiddels heb ik het hopelijk wat meer toegelicht. Verder, wat bedoel je met het "Ik heb het dossier even nagezocht".
Er is genoeg te vinden over het faillissement van de betreffende aannemer in diverse media. :)

Heel goed nagaan wat de officiële stukken zijn (zie de bijlagen bij de KAO) en je kan bij Woningborg ook Arbitrage starten, hoewel dat met een failliete aannemer en een opvolger een traject van de lange adem is om al je punten gedaan te krijgen, zeker als iets niet door de aannemer maar ontwikkelaar gedaan moest worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 08-03-2021 22:02 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-12 12:22

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wat wil je nu concreet van de ontwikkelaar?

En een andere vraag: wat vermeldt de overeenkomst over het aantal werkbare dagen waarbinnen de woning gebouwd moet zijn?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Veenbrandt
Señor Sjon schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:01:
[...]

Er is genoeg te vinden over het faillissement van de betreffende aannemer in diverse media. :)

Heel goed nagaan wat de officiële stukken zijn (zie de bijlagen bij de KAO) en je kan bij Woningborg ook Arbitrage starten, hoewel dat met een failliete aannemer en een opvolger een traject van de lange adem is om al je punten gedaan te krijgen, zeker als iets niet door de aannemer maar ontwikkelaar gedaan moest worden.
Jup, klopt. Ik heb vooral genoten van de volgende review ;) .

"Deze aannemer moet je echt kiezen als de volgende zaken op je van toepassing zijn

- je hebt jaaaaaren de tijd
- je houdt van bedrijven die je huis volledig anders bouwen dan hetgeen je hebt gekocht - berekeningen en vergunningen zijn niet belangrijk voor je
- je wil iedere keer weer verrast worden door een planning die elke keer weer opschuift - dus het blijft echt heerlijk spannend
- je bent gek op dubbele kosten
- je houdt van gezelligheid want na oplevering zeker nog een jaar werklui over de vloer in verband met veeeele gebreken en zaken die ontbreken
- je bent iemand die de aannemer altijd op z'n woord gelooft"

Helaas kunnen wij niet meer terugvallen op Woningborg aangezien wij ons hebben laten afkopen aangezien zij pas het huis pas ergens in 2022 konden afbouwen. Er waren teveel faillissementen en logischerwijs heeft dat impact op de doorlooptijd. Naast onze aannemer, zijn zij de enige partij die helder communiceert en waar wij prettige ervaringen mee hebben. Al met al zeer blij met Woningborg! Het is natuurlijk niet alleen kommer en kwel :).

• Veenbrandt
Thijsmans schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:12:
Wat wil je nu concreet van de ontwikkelaar?

En een andere vraag: wat vermeldt de overeenkomst over het aantal werkbare dagen waarbinnen de woning gebouwd moet zijn?
Van de ontwikkelaar verwacht ik dat hij het contract honoreert en dat we niet telkens zoveel moeite moeten doen om zaken geregeld te krijgen. Immers hij heeft er vooraf goed voor betaald gekregen.

Het aantal werkbare dagen is alleen van toepassing op de aannemer en deze is failliet. Dus het aantal werkbare dagen is niet meer van toepassing. Ter info, initieel hadden wij 300 dagen. Dat was opgelegd door Woningborg aangezien zij bij elk aangemeld project de zaken door lopen en zagen dat de portefeuille van Hettebouw te vol zat om het in een "standaard" termijn te regelen.

Met de nieuwe aannemer hebben we een richtlijn en zijn wij z'n topprioriteit. Die houdt zich keurig aan de planning en werkt naar onze volle tevredenheid.
Pagina: 1