• Sennamph1938
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-02 16:04
Goedemiddag

Ik weet niet of ik goed zit hier maar stel de vraag.

ik heb 21 AEG glas op glas panelen liggen een SolarEdge 5K omvormer en P404 Solaredges optimizers.
tijdens zonnige dag kom ik niet hoger dan 3.5KWh per dag ongeveer 22 KWH.

dit moet toch veel meer kunnen opbrengen ?
vreemde is dat vanaf begin er niet in de Omvormer gekomen kan worden met de app en de omvormer wifi.
je kan omvormer niet uitlezen.

mijn account kan wel opbrengst zien.

heb al aangegeven dat ik het idee heb dat omvormer niet goed is.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Sennamph1938
Dan ligt niet alles op zuid zeker?

Ik had vandaag met 4550 Wp, 23,9 kWh en een top van 3816 watt.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=17683&sid=15478

Vraag even aan de installateur of hij de panelen kan uitlezen.
Misschien zijn er optimizers defect. Regel meteen ook toegang om uit te lezen.
Eventueel een api, zodat je naar pvoutput kan.

[Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-09-2020 19:03]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Sennamph1938
Dank je voor je reactie

ik heb een Api key hoe krijg ik die in PVoutput en leest hij dit uit mijn systeem (SolarEdge)

dit is mijn output wat ik kan zien in SolarEdge

en zo ziet mijn systeem eruit:

ik kan een CSV eruit halen.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:24
@Sennamph1938

Heb je een deel oost, een deel zuid en een deel west liggen? Wat zijn de hellingen?

Als de hellingen meer dan 15 graden zijn is dit het topic waar je moet zijn.

Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

@BoerFrits
Heb je een foto van het resultaat?

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Sennamph1938
ff een pvoutput accountje maken en bij settings het juiste invullen
https://pvoutput.org/help.html#autoupload-solaredge

Dan kan je vergelijken met systemen in je buurt.
Maar je hebt een oost/west/zuid? en dat is al minder dan zuid natuurlijk.

[Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-09-2020 20:38]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Sennamph1938
busscherski schreef op zondag 13 september 2020 @ 20:16:
@Sennamph1938

Heb je een deel oost, een deel zuid en een deel west liggen? Wat zijn de hellingen?

Als de hellingen meer dan 15 graden zijn is dit het topic waar je moet zijn.

Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
deel licht 40 graden die op dak Oost en west en deel ligt 9 graden zuiden op garage

• busscherski
@Sennamph1938
Ja het topic dat ik linkte is van toepassing.
Jouw SE systeem is niet optimaal ontworpen, te weinig panelen op oost om optimaal te werken met een 3 fase SE omvormer.

De optimisers op oost clippen in de ochtend als een malle, daar verlies je wat opbrengst van de oost panelen mee.
Kun je optimiser voltage grafiekjes zoals die van onderstaand gelinkte post plaatsen?
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

De beste manier om het probleem tot bijna nul te verminderen is een paar extra panelen richting oost. Is dat een optie? Als je er op oost ook 8 hebt zal het wel weer gaan.

edit:
of een 4 of 5 kW enkelfase SolarEdge omvormer met op string 1 de 8 west panelen en op string 2 de rest.

[Voor 8% gewijzigd door busscherski op 13-09-2020 22:39]

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Sennamph1938
@busscherski

Ik heb denk ik niet genoeg rechten in SolarEdge systeem om grafiekje te zien dan Optimiser.

dit heb ik wel ingericht maar weet niet of het goed staat
https://pvoutput.org/intr...914&sid=78797&dt=20200913

• busscherski
@Sennamph1938

Dat zegt iets over de output, niet over hoelang de optimiser meer voltage zou moeten leveren dan z'n maximum.

Vraag je installateur om toegang tot de grafiekjes.

Zijn een paar extra oost panelen mogelijk?

• Sennamph1938
@busscherski

Ik ga dit vragen.
het is mogelijk extra zonnepanelen daar neer te leggen ook dat ga ik even informeren

• busscherski
@Sennamph1938

Ja liefst eerst de optimiser voltage plots bestuderen.
Als mijn analyse correct is plaatst de installateur die extra 3 wat mij betreft voor een vriendenprijsje, niet meer dan 1000 euro excl BTW. Ik vind dat ze het immers niet netjes gedimensioneerd hebben.

• Sennamph1938
@busscherski

hier de grafieken van de optimizers.

Westpanelen:

Oostpanelen

zuidpanelen

• busscherski
@Sennamph1938

Ja precies deze plaatjes.

Tjongejonge, dit is niet de eerste keer dat ik zo`n geval voorbij zie komen op het forum maar ik wen er nooit aan.

Dat zijn geen P404 optimisers, waarschijnlijk zijn het P370's. P404's hadden het een stuk beter gedaan omdat die pas clippen bij 85 V.
Als je P404 zwart op wit hebt staan mag de installateur die dus sowieso allemaal komen vervangen. Dit is niet de eerste keer dat zoiets gebeurt.
Met P404's zul je sowieso al een betere performance gaan merken, dat is echt geen overbodige luxe. Nog beter wordt het met wat extra panelen op oost, maar die krijg je uiteraard niet gratis. Maar goed, voorrijkosten heb je niet want de installateur moet toch al het dak op om alle optimisers te vervangen.

• Sennamph1938
@busscherski

dank je voor de melding heb dit gelijk doorgestuurd en aangegeven dit recht te zetten.

• Sennamph1938
@busscherski

Leverancier is langs geweest en heeft de optimizers bekeken en inderdaad hebben de installateurs de verkeerde erop gezet.
ze gaan de nieuwe erop zetten en offerte maken voor 3 extra panelen voor vrienden prijsje.

dank je voor je advies hulp
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee