Partitie aanmaken op een SSD, zinvol ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:21
Ik heb mijn data van een HDD overgezet naar een Samsung 860 EVO SSD, middels Samsung Migration software.

Nou had ik op de HDD een C en D partitie en had gehoopt dat hij dat letterlijk bit voor bit zou kopiëren naar de SSD.
Maar helaas, ik zie alleen een C partitie en ben dus een deel van mijn installatiebestanden kwijt.

Nou is het geen probleem om deze software opnieuw te installeren, maar vraag mij af of het zin heeft om een een D-partitie aan te maken op een SSD ?
Of is gewoon een aparte map aanmaken op de C voldoende ?

Ik heb nou ook geen admin rechten op een map.... |:(

PS. ik zie wel de volle capaciteit (500 GB) op de SSD (althans 465 Gb werkelijk).
Heb Win10 prof NL.

Heeft iemand een advies voor mij ? _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Dixie op 08-03-2021 09:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:36
Partities op een HDD werd vnl. gedaan om min of meer stationaire bestanden (besturingssyteem en programma's te scheiden van wisselende bestanden.
Defragmeren was dan beperkt tot een deel van de HDD. SSD hoef je niet te defragmenteren dus dat speelt dan geen rol meer.

met gescheiden partities kan je makkelijker een schone installatie doen zonder je bestanden te verknoeien.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:38

CMT

Ik heb vele SSD's en gebruik partities om bovenstaande reden.
Het is erg makkelijk om zo de bestanden 'fysiek' gescheiden te houden.
Niet letterlijk fysiek uiteraard, maar visueel gezien vanuit de OS.
Vanuit snelheid oogpunt maakt het uit niet, zolang je maar altijd 10% ruimte reserveert voor onderhoud en "slijtage'
De 10% ruimte heeft een SSD nodig om alle cellen gelijkmatig te laten verouderen, wat ten goede komt voor de levensduur en de SSD snel laat werken.

Dat is erg belangrijk als je bijvoorbeeld een OS partitie hebt, naast een partitie voor muziek en films bijvoorbeeld.
Onderling zal er een verschil zijn tussen het aantal herschrijvingen, maar globaal gezien wordt dat dan vereffend.
Ik weet alleen niet of elke partitie 10% ruimte nodig heeft, of dat 10% van de schijf naast de partities volstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
Oke, bedankt en hoe kan ik dat het beste doen ?

Dus zeg maar een partitie van 50 Gb en de rest als "vrije" partitie aanmaken ?

Welke freeware programma kan ik daar het best voor gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:54
Ik ben juist afgestapt van het scheiden van bestanden op verschillende partities. Ik had mijn OS en applicaties op de C: schijf staan en alle gebruikersdata op D: omdat ik regelmatig windows opnieuw wilde installeren. Sinds Windows 7 is dat nog meer 1x per 3 jaar.

Voor mij is de reden om alles apart te houden vervallen en is het juist fijn dat je alles op 1 plek terug kan vinden. Om je vraag te beantwoorden welke sizing je aan wil houden, dat ligt helemaal aan jezelf. maar 50gb is wel minimaal voor een beetje Windows installatie met een exploderende WinSXS map. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

CMT schreef op maandag 8 maart 2021 @ 00:17:
..zolang je maar altijd 10% ruimte reserveert voor onderhoud en "slijtage'
Buiten dat de meeste SSD's zelf ook al een stukje reserveren daarvoor hangt dat ook wel heel erg van het gebruik af. Als je hem voornamelijk als opslag gebruikt waar weinig tot geen mutaties op plaats vinden (zoals game installatie bestanden, film/muziek collectie) dan heeft dat niet veel toegevoegde waarde.

SSD's zoals de Samsung QVO waar een stukje QLC als SLC (dynamisch) wordt ingezet verliezen uiteraard wel hun sustained write snelheid wanneer deze vol beginnen te raken.

[ Voor 14% gewijzigd door DukeBox op 08-03-2021 09:20 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
Bij mijn toenmalige HDD, gebruikte ik een aparte partitie voor mijn installatie en muziek bestanden (D).
Back-up, altijd op een externe disk.

Nu zit alles op één hoop... wel in mapjes natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dixie schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:13:
Dat kun je doen in de diskmanagement tool die in Windows zit ingebakken.
Of via diskpart vanuit je commandline/powershell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
Oke. heb ik net gedaan (volume van 293 Gb). Maar zie daar in "Niet toegewezen" en heeft geen schijfletter.

[ Voor 74% gewijzigd door Dixie op 08-03-2021 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Dixie schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:38:
Als ik daar heen ga (Opslag, via Instellingen en kies voor Opslagruimte beheren), krijg ik te zien dat daar geen stations voor beschikbaar zijn.
Rechtsklik windows, schijfbeheer. Of winkey + r, diskmgmt.msc
Vervolgens selecteer je het volume waar het om gaat en dan met rechtsklik volume verklienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
Oke. heb ik net gedaan (volume van 293 Gb). Maar zie daar in "Niet toegewezen" en heeft geen schijfletter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Dixie schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:49:
Daar maak je dan een nieuw volume van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
Juist. Net gedaan. _/-\o_ . Nu heb ik inderdaad een C van 172 Gb en een D partitie van 292 Gb.

Verder nog wat tips voor het efficient gebruik ervan ?

Iedereen bedankt voor de wijze antwoorden.

[ Voor 50% gewijzigd door Dixie op 08-03-2021 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Dixie schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:54:
Juist. Net gedaan. _/-\o_ . Nu heb ik inderdaad een C van 172 Gb en een D partitie van 292 Gb.

Verder nog wat tips voor het efficient gebruik ervan ?
Niet echt, zelf ben ik niet zo van de partities maar voor 'wear leveling' maakt dat niet uit want dat is transparant voor de SSD. Je kan nog rapid mode activeren, daarmee verminder je ook het aantal writes een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SSD's zijn geen Processors, Moederborden of Geheugen, maar Opslagtechnologie.

Move PMG -> OT

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:11
dion_b schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:27:
SSD's zijn geen Processors, Moederborden of Geheugen, maar Opslagtechnologie.

Move PMG -> OT
even een kleine correctie

Geen Geheugen :o

Hoe wil jij je windows opslaan dan of je bestanden bewaren ?
SSD is wel degelijk een Geheugen ( opslaggeheugen )

zie vaak ook beschijving telefoons .. Het opslaggeheugen kan niet worden uitgebreid middels een microSD-kaart.
Dus een HDD - SSD en SD-kaart vallen weldegelijk onder geheugen ;)

[ Voor 20% gewijzigd door ravw op 08-03-2021 15:13 ]

Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ravw schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:11:
[...]

even een kleine correctie

Geen Geheugen :o

Hoe wil jij je windows opslaan dan of je bestanden bewaren ?
SSD is wel degelijk een Geheugen ( opslaggeheugen )

zie vaak ook beschijving telefoons .. Het opslaggeheugen kan niet worden uitgebreid middels een microSD-kaart.
Dus een HDD - SSD en SD-kaart vallen weldegelijk onder geheugen ;)
Op GoT maken we onderscheid tussen (random access) geheugen en opslag. Opslag hoort in OT.

Wat een stel marketeers buiten ons forum doen staat daar geheel los van. Verder is dit offtopic, commentaar op moderatie graag per DM of email.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:38

CMT

Dixie schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:13:
Oke, bedankt en hoe kan ik dat het beste doen ?

Dus zeg maar een partitie van 50 Gb en de rest als "vrije" partitie aanmaken ?

Ik gebruik de schijfbeheer van Windows om partities aan te maken. Maar deze is nogal beperkt wanneer aanpassingen nodig zijn.
Gparted is een freeware tool, waarmee je alles kan en dat heel fijn werkt: https://gparted.org/
Je moet daarvoor wel een usb opstartstick maken (of externe opstartschijf) omdat het apart geboot moet worden.
DukeBox schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:18:
[...]

Buiten dat de meeste SSD's zelf ook al een stukje reserveren daarvoor hangt dat ook wel heel erg van het gebruik af. Als je hem voornamelijk als opslag gebruikt waar weinig tot geen mutaties op plaats vinden (zoals game installatie bestanden, film/muziek collectie) dan heeft dat niet veel toegevoegde waarde.

SSD's zoals de Samsung QVO waar een stukje QLC als SLC (dynamisch) wordt ingezet verliezen uiteraard wel hun sustained write snelheid wanneer deze vol beginnen te raken.
Ja, uiteraard. Maar omwille van behoud van snelheid is het altijd raadzaam om 10% vrij te houden (kan ook niet gepartitioneerd zijn btw).
Ik heb het meerdere keren meegemaakt dat een SSD erg traag werd wanneer deze bijna vol was (of dat nou SLC of MLC was maakte niet uit).
Zijn het de 'pro' SSD's die niet benaderbaar geheugen vrijhouden om de slijtage op te vangen?
Pagina: 1