Terugbetaling niet ontvangen, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-04 23:32
Beste tweakers,

Wij waren van plan om een lang weekend in een villa met wat luxe door te brengen. Na een leuke villa te hebben gevonden via Airbnb hebben we deze geboekt voor €1450,-. Ik heb dit bedrag betaald via PayPal op 26 februari

De dag na de boeking (27 februari) kreeg ik een melding dat er een fout gemaakt was en dat de boeking niet door kon gaan. Hierop heeft de partij die de villa verhuurde (Belvilla, volgens de chat in Airbnb) de reservering geannuleerd. Het gekke is dat het geld niet overgemaakt is naar belvilla, maar naar Airbnb payments Luxemburg. Ik heb wel netjes een melding gehad dat het geld terugbetaald heb en ik kan ook via Airbnb zien dat ze (zeggen) het geld al te hebben overgemaakt.

Ook van PayPal kreeg ik een melding dat het geld terug gestort zou worden op mijn bankrekening. Dit was op 28 februari.

Echter heb ik tot op de dag van vandaag mijn geld niet op mijn rekening staan en ook niet op mijn PayPal wallet.

Op de mobiele App van PayPal krijg ik de melding dat de betaling nog "in behandeling' is, maar als ik op de computer inlog, staat er bij de status" terugbetaald". Ook zie ik op de computer dat mijn rekening beperkt zou zijn, maar bij de zaken die ik zou moeten oplossing om de beperking er af te halen staan 0 zaken.

Via het actiecentrum van PayPal kan ik ook geen klacht of bericht indienen want als ik naar de terugbetaling ga dan krijg ik de melding dat ik geen klacht in kan dienen omdat ik de betaling al gehad zou hebben. Het actiecentrum in de App bestaat niet.

Na een tijdje zoeken vond ik eindelijk een telefoonnummer van PayPal die ik morgen ga bellen, maar ik ben er niet gerust op dat het opgelost word omdat het zo'n rare situatie is.

Nu kan ik via de bank het bedrag laten storneren maar daarover lees ik weer dat ze dan incassobureaus op mij af kunnen sturen.

Wat kan ik nog proberen om mijn geld terug te krijgen?

UPDATE 08-03-2021 11:07: Paypal gebeld. Zij probeerden me gerust te stellen door aan te geven dat zij het hebben voorgeschoten en nog op de betaling vanuit mijn bank wachten. Ik gaf aan dat het geld al van mijn rekening af is, dus dat ik dit vreemd vind. Mijn bank gebeld en zij hebben bevestigd dat het bedrag al verzonden is. Mijn geld "zweeft" nu dus ergens rond.

[ Voor 9% gewijzigd door Drunken_Bear op 08-03-2021 11:10 ]

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

Beste antwoord (via Drunken_Bear op 08-03-2021 13:32)

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Drunken_Bear schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:14:

Ik twijfel nu om PayPal nog 1x te bellen en ze hiermee te confronteren, of inderdaad te wachten en te storneren. Storneren kan tot eind april zag ik. Wat zouden jullie in deze kwestie doen?
Hoezo hiermee te confronteren? Waarmee confronteren?

Zowel wat PayPal zegt als wat je bank zegt klopt. PayPal schiet het bedrag voor, geeft de opdracht aan je bank, die na een paar dagen het geld naar PayPal stuurt. Dan duurt het weer een paar dagen voordat PayPal het geld heeft en verwerkt. Pas daarna kan het geld evt. teruggestort worden.

Het uiteindelijke resultaat zou moeten zijn dat er saldo op je PayPal-account staat gelijk aan het bedrag dat je verwacht, maar dat gebeurt pas als het geld van je bank naar PayPal is overgemaakt.

Ik zou nog rustig een paar dagen wachten en als het dan nog niet verwerkt is PayPal bellen om specifiek te vragen wat de status is van die transactie, daarbij aangeven dat je bank op 8 maart heeft aangegeven dat het geld onderweg was naar PayPal. Zij kunnen dan onderzoeken waar het geld gebleven is.

Het zijn allemaal geautomatiseerde systemen maar jouw situatie waarin een bestelling geannuleerd is nog voor de betaling verwerkt is is niet bepaald zeldzaam. Ik heb zelf ook wel eens zo'n situatie gehad, waarin het ook gewoon meerdere weken duurde voordat het allemaal zichzelf oploste. Nou is het natuurlijk een hoop geld dus het is begrijpelijk dat je het snel opgelost wil hebben, maar zowel PayPal als je bank wil dit ook gewoon oplossen, ze verdienen er niks aan om je geld ergens vast te houden.

Dus ik zou zeggen nog even geduld, dan PayPal nog eens bellen om te vragen of ze kunnen uitzoeken wat er mis gaat. Niemand 'confronteren', want daar win je helemaal niks mee. Gewoon vragen of ze aan hun kant meer info hebben, en zo niet vragen of ze het kunnen uitzoeken. Kunnen ze dat niet, dan vraag je of ze je door kunnen verbinden naar een leidinggevende en dan leg je daar nog eens (rustig) het hele verhaal uit, waarbij je ook duidelijk aangeeft dat je bank gezegd heeft dat het geld onderweg was naar PayPal.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-04 18:08
Je gaat morgen bellen, maar je gaat er nu al vanuit dat het misgaat. Waarom? In plaats van nu al allerlei theorieën te gaan bespreken, wacht gewoon je belletje van morgen af, en kijk dan verder.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shejaidon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-09-2023
Wat je nog meer kan proberen is bellen.... Oh wacht dat moet je nog doen maar je begint nu al met waanideeën te spruien dat het misgaat.

Misschien eerst even de zaken proberen en daarna hier een topic openen en klagen?

Dat mag de volgende keer wel ietwat minder aanvallend :)

[ Voor 13% gewijzigd door Perkouw op 08-03-2021 07:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Zovaak gehad met paypal of creditcard. Terugbetalingen kunnen wel tot 10,14 dagen (cc soms wel tot 4 weken) duren. Niks om je zorgen om te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 454358 op 07-03-2021 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Met bovenstaande. Er kan best wel even wat tijd overheen gaan. Waarschijnlijk moet er een bepaalde veiligheidstermijn worden afgewacht voordat het daadwerkelijk overgemaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Drunken_Bear schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:07:
Nu kan ik via de bank het bedrag laten storneren maar daarover lees ik weer dat ze dan incassobureaus op mij af kunnen sturen.
Een incassubureau op iemand afsturen kan iedereen en altijd, of het nou juridisch terecht is of niet. En het is terecht als je een betaling storneert terwijl je wel een betaalverplichting hebt. Als degene waaraan je betaald hebt de overeenkomst annuleert dan ben je ze niks meer verschuldigd en gaat een incassokantoor niks bereiken (tenzij ze je bang weten te maken om iets te doen wat je niet verplicht bent).

Wel geeft storneren vaak veel gedoe, omdat alle hippe automatische systemen van paypal, airBNB etc. hier natuurlijk niet op berekend zijn. Gevolg: dubbele terugboekingen, computer says no, inderdaad misschien een incassobureau (die je niks verplicht bent, maar toch liever niet) dus beter om het op de nette manier af te handelen als dat lukt.

Dus bel ze op, probeer het geregeld te krijgen, en zoek ook even uit tot wanneer je kunt storneren. Is het dan nog niet geregeld is dat een mooie laatste stok achter de deur.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
Anoniem: 454358 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:29:
Zovaak gehad met paypal of creditcard. Terugbetalingen kunnen wel tot 10,14 dagen (cc soms wel tot 4 weken) duren. Niks om je zorgen om te maken.
spone schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:31:
Met bovenstaande. Er kan best wel even wat tijd overheen gaan. Waarschijnlijk moet er een bepaalde veiligheidstermijn worden afgewacht voordat het daadwerkelijk overgemaakt wordt.
bwerg schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:45:
[...]

Een incassubureau op iemand afsturen kan iedereen en altijd, of het nou juridisch terecht is of niet. En het is terecht als je een betaling storneert terwijl je wel een betaalverplichting hebt. Als degene waaraan je betaald hebt de overeenkomst annuleert dan ben je ze niks meer verschuldigd en gaat een incassokantoor niks bereiken (tenzij ze je bang weten te maken om iets te doen wat je niet verplicht bent).

Wel geeft storneren vaak veel gedoe, omdat alle hippe automatische systemen van paypal, airBNB etc. hier natuurlijk niet op berekend zijn. Gevolg: dubbele terugboekingen, computer says no, inderdaad misschien een incassobureau (die je niks verplicht bent, maar toch liever niet) dus beter om het op de nette manier af te handelen als dat lukt.

Dus bel ze op, probeer het geregeld te krijgen, en zoek ook even uit tot wanneer je kunt storneren. Is het dan nog niet geregeld is dat een mooie laatste stok achter de deur.
Ondertussen heb ik Paypal gebeld. Zij probeerden me gerust te stellen door aan te geven dat zij het hebben voorgeschoten en nog op de betaling vanuit mijn bank wachten. Ik gaf aan dat het geld al van mijn rekening af is, dus dat ik dit vreemd vind. Mijn bank gebeld en zij hebben bevestigd dat het bedrag al verzonden is, met de kanttekening dat bedragen naar het buitenland 5 werkdagen in beslag kan nemen, maar gezien het een SEPA land betreft het gewoon met een dag geregeld moest zijn en zij ook zien dat het geld al weg is. Mijn geld "zweeft" nu dus ergens rond. De medewerker heeft mij inderdaad gezegd dat ik wellicht deze week nog even af moet wachten en anders gewoon een stornering moet doen.

Ik twijfel nu om PayPal nog 1x te bellen en ze hiermee te confronteren, of inderdaad te wachten en te storneren. Storneren kan tot eind april zag ik. Wat zouden jullie in deze kwestie doen?

[ Voor 10% gewijzigd door Drunken_Bear op 08-03-2021 11:16 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Drunken_Bear schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:14:

Zowel wat PayPal zegt als wat je bank zegt klopt. PayPal schiet het bedrag voor, geeft de opdracht aan je bank, die na een paar dagen het geld naar PayPal stuurt. Dan duurt het weer een paar dagen voordat PayPal het geld heeft en verwerkt. Pas daarna kan het geld evt. teruggestort worden.

Het uiteindelijke resultaat zou moeten zijn dat er saldo op je PayPal-account staat gelijk aan het bedrag dat je verwacht, maar dat gebeurt pas als het geld van je bank naar PayPal is overgemaakt.

Ik zou nog rustig een paar dagen wachten en als het dan nog niet verwerkt is PayPal bellen om specifiek te vragen wat de status is van die transactie, daarbij aangeven dat je bank op 8 maart heeft aangegeven dat het geld onderweg was naar PayPal. Zij kunnen dan onderzoeken waar het geld gebleven is.

Het zijn allemaal geautomatiseerde systemen maar jouw situatie waarin een bestelling geannuleerd is nog voor de betaling verwerkt is is niet bepaald zeldzaam. Ik heb zelf ook wel eens zo'n situatie gehad, waarin het ook gewoon meerdere weken duurde voordat het allemaal zichzelf oploste. Nou is het natuurlijk een hoop geld dus het is begrijpelijk dat je het snel opgelost wil hebben, maar zowel PayPal als je bank wil dit ook gewoon oplossen, ze verdienen er niks aan om je geld ergens vast te houden.

Dus ik zou zeggen nog even geduld, dan PayPal nog eens bellen om te vragen of ze kunnen uitzoeken wat er mis gaat. Niemand 'confronteren', want daar win je helemaal niks mee. Gewoon vragen of ze aan hun kant meer info hebben, en zo niet vragen of ze het kunnen uitzoeken. Kunnen ze dat niet, dan vraag je of ze je door kunnen verbinden naar een leidinggevende en dan leg je daar nog eens (rustig) het hele verhaal uit, waarbij je ook duidelijk aangeeft dat je bank gezegd heeft dat het geld onderweg was naar PayPal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drunken_Bear
Oon schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:28:
[...]

Confronteren was misschien inderdaad niet het beste woord. Ik ben zeker niet iemand die een medewerker "door de telefoon heen trekt". Ik vind je advies een goede en zal er zo ook in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Niks doen, en gewoon nog een paar dagen wachten.
Het is paypal en geen schimmig achteraf bedrijfje, dat geld komt wel gewoon terug.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Drunken_Bear
Ik heb paypal nog eens gebeld en de persoon die ik aan de lijn had moet een manuele handeling doen. hierna stond opeens het geld op mijn rekening. Case closed :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleylisandro
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 29-03-2021
Ik zit met hetzelfde probleem, welk nummer heb je gebeld? Ik heb allemaal fake nummers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannr2
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-04 20:22
070 700 7519

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
Wesleylisandro schreef op maandag 22 maart 2021 @ 02:23:
Ik zit met hetzelfde probleem, welk nummer heb je gebeld? Ik heb allemaal fake nummers..
inloggen op PayPal, naar https://www.paypal.com/nl/smarthelp/contact-us, rechtsonderin staat een knop "bel ons". Je krijgt dan een code en het nummer is 070 700 7519 (kan ook wel zonder de code geloof ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleylisandro
Nummer zegt dat er geen medewerkers beschikbaar zijn.
Hoeveel dagen moest jij in totaal wachten, sinds de verkoper het terug had geboekt?
Ik wacht al 6 dagen nu ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
Wesleylisandro schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:47:
Nummer zegt dat er geen medewerkers beschikbaar zijn.
Hoeveel dagen moest jij in totaal wachten, sinds de verkoper het terug had geboekt?
Ik wacht al 6 dagen nu ...
Zo'n type melding kreeg ik ook, maar uiteindelijk kreeg ik wel iemand aan de lijn.

27 of 28-02 had ik het bedrag via PayPal overgeboekt
02-03 werd het daadwerkelijk van mijn bankrekening afgeschreven
10-03 had ik het geld terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleylisandro
Uhmm, je heb dus sinds je je geld terug heb gevraagd 8 dagen gewacht als ik het goed begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleylisandro
Er word bij mij gewoon opgehangen nadat ze zeggen dat er geen medewerkers beschikbaar zijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
Wesleylisandro schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:34:
Uhmm, je heb dus sinds je je geld terug heb gevraagd 8 dagen gewacht als ik het goed begrijp?
Nee, zoals in het topic te lezen heb ik in die 8 dagen een aantal keer gebeld, dus ik heb geen afwachtende houding gehad. Maar het klopt dat het een tijdje geduurd heeft voor het geld terug was. ;-)

[ Voor 16% gewijzigd door Drunken_Bear op 22-03-2021 16:53 ]

Pagina: 1