Radiatoren worden lauw warm, temp blijft op 19,5 steken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-12-2024

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
Sinds gisteren warmt ons huis niet mee zo goed op. Met de thermostaat op 21 komt de woonkamer temp niet boven de 19,5 graden, terwijl ik (express) de gewenste temp op 25 heb gezet.

De thermostaat (Remaha Nefit moduline 400) geeft geen storing en laat gewoon een vlammetje zien, als teken dat de verwarming actief is. Ook de ketel, Remeha Excellent, laat geen storing zien (status 'in bedrijf').

Deslaniettemin worden de radiatoren beneden niet warm, slechts lauw. Meer richting de ketel (zolder) worden ze iets heter, maar niet beneden in de radiator zelf.

Heb de thermostaat al een keer ontkoppelt en weer aangesloten. Geen verschil.
Keteldruk zit op 1 bar (rode streepje), dus moet wel bijgevuld worden. Maar deze plaatsing heeft niet dezelfde vulpunten die ik van een vorige Remeha Nefit Excellent ken, dus dat wordt zoeken.

Maar zoals ik het zie, zou er een probleem met de pomp kunnen zijn? Bijvullen en ontluchten is nodig, maar kan dat de oorzaak zijn van het probleem of is er iets anders aan de hand?

[ Voor 0% gewijzigd door Edgarz op 08-03-2021 10:58 . Reden: Remeha was mijn vorige CV :-) ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-04 09:59
Lijkt me vooral zaak van eerst goed te ontluchten en nadien je druk op orde te krijgen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Met te weinig druk en noodzaak tot ontluchten zou ik dat eerst eens doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-05 16:38

Foamy

Fulltime prutser

Om bij de rest van de inkoppertjes aan te sluiten: brakke druk en lucht in je leiding is vragen om problemen.. Ontluchten, bijvullen, en daarna weer ontluchten indien nodig. Ik verwacht dat je problemen daarna spontaan verdwenen zijn.

blub

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-05 10:15
1 bar is bizar laag. Daar moet je echt eerst iets aan doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Tik even tegen je expansievat: check of deze niet lek is gegaan.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:01

_Arthur

blub

Normale systeem druk is 1.8 tot 2.0 bar. Dus bijvullen dat ding!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
1 bar is aan de lage kant, bijvullen tussen 1,5 en 1,8 naar gelang specificatie. Na bijvullen:

Loop even al je radiatoren langs en haal je vinger even langs alle koppelingen om te zien of er een lekje ergens zichtbaar is.

Even een half uurtje wachten ivm lucht en temperatuur in je systeem.

Alle radiatoren ontluchten, beginnen met de hoogste en dan naar de laagste.

Check of je expansievat (rode ketel) nog goed is, tik op de boven en onderhelft. Het geluid onder en boven moet hetzelfde zijn, anders is deze defect.

[ Voor 15% gewijzigd door Breezers op 07-03-2021 21:05 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
Da's nu gebeurd, was al aan het afkoelen. Nu op 2 bar, radiatoren ontlucht.

Echter nog geen activiteit van opwarming...CV gaat bij opstart naar 'in bedrijf' en weer snel naar 0. Heb nog ergens een andere thermostaat, zal die er eens opzetten....

Maar eerst de checks.

[ Voor 4% gewijzigd door Edgarz op 07-03-2021 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-05 11:41
is je systeem ingereldt ? wordt alles goed warm ?

en ja een thermostaat wil welleens kaduk gaan. maar dat is een zeldzaam heid.

wil je even alle temperatruren uitlezen dmv de handleiding. en even alles nalopen of dat alles klopt. laatst was er hier een topic waar de ketel te laag stondt ingesteldt.(en nog 5 andere problemen waren)

zit er een sticker op je ketel dat is aangepast voor clv dan moet je din stelingen door een monteur laten wijzigen. dat is het verstndigste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:20

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Loopt de leiding naar meerdere radiatoren? Dan kan er mogelijk wat vuil opgehoopt zitten.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Wel warm/heet water uit de kraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Breezers schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:03:
1 bar is aan de lage kant, bijvullen tussen 1,5 en 1,8 naar gelang specificatie. Na bijvullen:

Loop even al je radiatoren langs en haal je vinger even langs alle koppelingen om te zien of er een lekje ergens zichtbaar is.

Even een half uurtje wachten ivm lucht en temperatuur in je systeem.

Alle radiatoren ontluchten, beginnen met de hoogste en dan naar de laagste.

Check of je expansievat (rode ketel) nog goed is, tik op de boven en onderhelft. Het geluid onder en boven moet hetzelfde zijn, anders is deze defect.
Tikken heeft nagenoeg geen functie...
Gewoon installatie aftappen en voordruk expansievat meten, zo'n hand meter voor de wielspanning auto past normaliter altijd.

Een defect expansievat kan in sommige situaties voor slechte doorstroming zorgen, ook een verkeerde voordruk of plaats expansievat kan voor problemen zorgen, dit gezien het nulpunt van de installatie hierop bepaald wordt.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Edgarz schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:16:
Da's nu gebeurd, was al aan het afkoelen. Nu op 2 bar, radiatoren ontlucht.

Echter nog geen activiteit van opwarming...CV gaat bij opstart naar 'in bedrijf' en weer snel naar 0. Heb nog ergens een andere thermostaat, zal die er eens opzetten....

Maar eerst de checks.
Pompschroef losdraaien en controleren of pomp draait. Bij sommige ketels kun je condensator los vervangen, als je de pomp handmatig een draai geeft met een platte schroevendraaier en deze draait weer naar behoren, dan zal condensator probleem verhelpen.

Echter gezien toestel naar rust gaat verwacht ik eerder problemen met de moduline thermostaat, let op dat een moduline thermostaat geen opentherm is! je kunt normaliter wel een aan/uit thermostaat plaatsen maar daarvoor moet je de contacten op de ketel aansluiten op aan/uit ipv modulerend.

Je hebt het over een remeha cv ketel maar een moduline 400 thermostaat en excellent cv ketel zijn van NEFIT... uhhh???

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Zoals hierboven, je hebt het over Remeha ketel en moduline thermostaat.
Ik denk dat je een Nefit Ecomline Excellent hebt.
Hoe staan de instellingen op de ketel? Maak daar eens een foto van.
Probleem kan een defecte aanvoer/retoursensor zijn.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:17
Staan al je radiator knoppen wel volledig open?

Na werkzaamheden moet je altijd alle knoppen even helemaal open zetten en het systeem laten draaien. Dan wordt lucht goed rondgepompt en zal zich als het goed is bij de ontluchter verzamelen.
Vervolgens even de verwarming weer uit zetten, ontluchten, op druk brengen en herhalen, totdat zich geen lucht meer verzameld bij de ontluchter.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-04 08:34

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Ik zou ook gaan voor een nieuw expansievatje.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Ik zou niet zo maar op de gok onderdelen gaan vervangen.

Als de ketel aangaat, en boven wordt het warm dan zou ik boven de radiatorkranen dichtzetten en kijken wat er dan beneden gebeurt. Zorg uiteraard dat beneden alles open staat. Worden de radiatoren beneden dan nog steeds niet warm dan lijkt me eerder dat er ergens iets "verstopt" zit. (kan ook een slechte doorstroming zijn). Voor de hand liggend zou dan een hangende radiatorkraan kunnen zijn. (Vervangen of demonteren en schoonmaken is dan de oplossing.)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
Update:
Alle geadviseerde stappen opgevolgd, vooral mbt ontluchten van @Ivow85 . Daar bleek de ellende eigenlijk te zitten (woon hier nog niet zo lang) blijkbaar, want hierna werkte de verwarming weer volledig voor alle radiatoren. Zal waarschijnlijk de eerste maal in jaren geweest zijn dat de ketel goed ontlucht is...

Bedankt voor jullie snelle en kundige hulp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:01

_Arthur

blub

Edgarz schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:29:
Update:
Alle geadviseerde stappen opgevolgd, vooral mbt ontluchten van @Ivow85 . Daar bleek de ellende eigenlijk te zitten (woon hier nog niet zo lang) blijkbaar, want hierna werkte de verwarming weer volledig voor alle radiatoren. Zal waarschijnlijk de eerste maal in jaren geweest zijn dat de ketel goed ontlucht is...

Bedankt voor jullie snelle en kundige hulp!
Herhaal dit nog een paar keer: bijvullen tot 1.8 - 2.0 bar indien nodig. Ontluchten -> controleren of de druk is terug gelopen -> zoja weer beetje bijvullen -> weer ontluchten en repeat. Eventueel verspreid over een paar dagen.
Pagina: 1