Toon posts:

Goedkopere hosting voor ASP.net wielermanagerspel mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Poeksel
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:43
Al bijna zeven jaar speel ik een wielermanagerspel, Peloton. De programmeur/eigenaar van dat het spel is een paar jaar geleden gestopt en heeft het overgedragen aan iemand anders. Die betaalt aan hosting ruim duizend dollar per jaar. Er zijn wel wat inkomsten (premium accounts) maar hij betaalt veel uit eigen zak bij. Dat doet hij liever niet. Ik vind de hostingkosten wel erg aan de hoge kant en heb aangeboden te zoeken of het goedkoper kan. Ik mis echter wel wat kennis om dat goed in te schatten (en eigenlijk niemand van ons). Vandaar deze posting.

Momenteel is de site gehost op een ASP VPS bij Arvixe.com. Gebaseerd op https://www.arvixe.com/vps_virtual_private_servers_hosting (aangenomen dat het voor Linux en Windows hetzelfde is), leid ik af dat we het volgende pakket hebben:

50 GB, 2GB geheugen, 4 CPU-cores, 2 ip-adressen, onbeperkt datagebruik

Wat we nodig hebben (zover ik heb kunnen nagaan):

* ASP.net moet kunnen draaien, dus een Windows-server (de pagina's van het spel eindigen op .aspx).
* Een mysql-database en een ms sql server.
* Er moeten Windows executables kunnen draaien gemaakt met virtual basic. Edit: om taken zoals races, transfers en updates in de achtergrond te laten draaien.

De belangrijkste vragen die ik heb:

1) Klopt het dat shared hosting niet geschikt hiervoor is en we dus inderdaad een VPS nodig hebben?
2) Ik denk dat ruim 1000 dollar per jaar erg duur is. Klopt dat? Ik zag in ieder geval dat Nederlandse providers veel goedkoper zijn (voor wat vergelijkbare pakketten lijken).
3) Ik vermoed dat voor het aantal cpu-cores hetzelfde geldt als bij je eigen computer, hoe meer, hoe sneller. Hoe kunnen we inschatten of 4 cpu-cores echt nodig is? Er zijn zelden meer dan 20 gebruikers online, wel draait er elke dag om 13:00 uur een script voor de uitslagen van de wedstrijden.
4) Misschien wel de belangrijkste vraag: een goedkopere host vinden zou mooi zijn, maar de boel moet dan wel verhuisd worden. Kan iemand inschatten hoe moeilijk/makkelijk/riskant dat is? Zou een niet-techneut het kunnen doen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Als je executables moet draaien, dan ontkom je er niet aan om een eigen VPS te draaien.
Als ik een beetje rondkijk dan heb je bij Argeweb al een Windows VPS voor bijna 30 euro per maand, dus 1000 dollar per jaar is wel erg extreem. Vooral als je dubbel zoveel RAM hebt. Aantal cores is wel wat minder, maar daar zit niet extreem veel prijsverschil in.

Over het verhuizen kan ik weinig zeggen. Ik heb geen idee hoe de hele setup van de site is opgebouwd en hoe actueel deze is. Misschien moet je wat aan de ASP.net scripts aanpassen omdat er nieuwe versies zijn? Dat is wat je zelf beter kan (laten) uitzoeken.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:21
Shared hosting in de combinatie ASP en MSSQL lijkt me aan de ene kant vrij ongebruikelijk, en door de MS licentiekosten van zowel Windows Server als SQL Server loopt 't aardig op.

Wat je aan CPU nodig hebt, zal uit de monitoring moeten blijken (eigenlijk gewoon Taakbeheer). Anders zou dit misschien wel in een admin panel duidelijk kunnen zijn?

Goedkopere pakketten zullen waarschijnlijk gebaseerd zijn op een piepklein beetje storage op Linux met PHP en MySQL dus kan een beetje appels en peren vergelijken zijn.

Wat betreft verhuizing, gaat dan onder andere om 't correct installeren van het server OS en databases. En dan van beide backup maken en weer inlezen. Dat zou nog best een pittig klusje kunnen worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hoi ik heb geen verstand van auto's maar zal een goedkopere voor je zoeken...
Heb een Diahatsu Cuore voor je gevonden, moet je alleen iemand anders regelen om je aanhangwagen te vervoeren.

Oftewel: Je moet iemand hebben die een lijst met eisen kan geven.
Zonder dat lijstje verspil je heel veel tijd.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Poeksel
Oftewel: Je moet iemand hebben die een lijst met eisen kan geven.
Zonder dat lijstje verspil je heel veel tijd.
Jij verstaat daar wat anders onder dan ik begrijp ik. Wat dan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Wij hebben geen enkel idee hoe je site op die server geconfigureerd is.

Dus ga eens uitzoeken, en eventueel bij de programmeur, wat de technische specificaties zijn en hoe het op de server draait. Ik ben zelf geen Windows Server kenner, en in deze branche ben ik meer in de Linux wereld bekend, maar misschien draait er iets van caching, of een bepaalde plugin op IIS, of geautomatiseerde taken wat ik bijvoorbeeld kan verzinnen.

[Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 07-03-2021 20:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Poeksel
AW_Bos schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:34:
Wij hebben geen enkel idee hoe je site op die server geconfigureerd is.

Dus ga eens uitzoeken, en eventueel bij de programmeur, wat de technische specificaties zijn en hoe het op de server draait. Ik ben zelf geen Windows Server kenner, en in deze branche ben ik meer in de Linux wereld bekend, maar misschien draait er iets van caching, of een bepaalde plugin op IIS, of geautomatiseerde taken wat ik bijvoorbeeld kan verzinnen.
Er draaien taken (nog even in de openingspost toegevoegd). Ik ben bang dat we (ik en degene die toegang heeft tot de server) niet weten welke informatie nog meer van belang kan zijn.

Wordt het dan een hopeloze zaak?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Na even zoeken kom ik uit op deze site https://www.mijnhostingpartner.nl/hosting/asp-net/ die dat aanbied voor 16 euro (ex. btw) per maand. Dat is dan € 233,-- per jaar.
Misschien mis ik iets, het is in ieder geval veel goedkoper dan duizend euro.

Waarom heeft de site eigenlijk én Mysql én Mssql nodig?

Speel ook Airplane Manager en Repeat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Poeksel
Onbekend schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:17:
Na even zoeken kom ik uit op deze site https://www.mijnhostingpartner.nl/hosting/asp-net/ die dat aanbied voor 16 euro (ex. btw) per maand. Dat is dan € 233,-- per jaar.
Misschien mis ik iets, het is in ieder geval veel goedkoper dan duizend euro.
Dat is geen VPS vermoed ik? Kan evengoed interessant zijn omdat ze zich blijkbaar specialiceren in ASP.net. Ik had zelf https://www.strato.nl/server/vps-windows/ gevonden, 20 euro incl. btw per maand (of zelfs maar 9 als we met 2 cores genoegen nemen). "Misschien mis ik iets" vroeg ik me ook al af want de prijsverschillen zijn wel erg groot.
Waarom heeft de site eigenlijk én Mysql én Mssql nodig?
Bij het laatste kreeg ik doorgegeven "ik vermoed voor de mail uitbreiding" (wat dan denk ik niet vitaal is).

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Poeksel schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:05:
[...]

Er draaien taken (nog even in de openingspost toegevoegd). Ik ben bang dat we (ik en degene die toegang heeft tot de server) niet weten welke informatie nog meer van belang kan zijn.

Wordt het dan een hopeloze zaak?
Nee, je kan altijd iemand inhuren, vooral doen als je twijfelt over de complexiteit.
Je wilt immers ook de DNS goed regelen, en het liefst zo snel mogelijk weer up zijn. En ook de veiligheid is belangrijk, denk vooral goed na over RDP. ;)

[Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 08-03-2021 00:19]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Poeksel schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:43:
[...]

Dat is geen VPS vermoed ik? Kan evengoed interessant zijn omdat ze zich blijkbaar specialiceren in ASP.net. Ik had zelf https://www.strato.nl/server/vps-windows/ gevonden, 20 euro incl. btw per maand (of zelfs maar 9 als we met 2 cores genoegen nemen). "Misschien mis ik iets" vroeg ik me ook al af want de prijsverschillen zijn wel erg groot.
Persoonlijk zou ik liever bij Strato wegblijven. Te log bedrijf die een matige klantenservice heeft.

• Poeksel
Even een update: als het niet lukt om te verhuizen naar een goedkopere server betekent dat waarschijnlijk het einde van het spel. Maar misschien is er nog een mogelijkheid die hier nog niet genoemd was: het klonen van de VPS. Dat zou een relatief simpele manier kunnen zijn om te verhuizen.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:40
Oef, hier gaat zoveel fout..
-1000 dollar per jaar voor een veel te duur hosting pakket
-Voor een site met max 20 concurrent users (dat draait op m'n homelab pentium waarschijnlijk nog wel)
-MySql en MS Sql, voor een "mailuitbreiding". Vaagste antwoord ooit, daar kan echt niemand wat mee
-Geen kennis meer aanwezig
Hier ga je zelf echt niet uit komen. Geen ict'ers in je kenniskring?

Roomba E5 te koop

• Poeksel
Het zou eigenlijk ook best kunnen dat de MS Sql in het pakket zit maar overbodig is.

Wel ict'ers in mijn kennissenkring, maar of die zin hebben dit uit te zoeken?

• Onbekend
  • Nu online
Poeksel schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:20:
Het zou eigenlijk ook best kunnen dat de MS Sql in het pakket zit maar overbodig is.

Wel ict'ers in mijn kennissenkring, maar of die zin hebben dit uit te zoeken?
Je kan ook zelf het e.e.a. uitzoeken.
Probeer eens een backup van die website eens op een andere willekeurige computer (of server) te laten draaien. En zet op die testomgeving MSSQL uit. Als de website nog werk, heb je dus geen MSSQL nodig.

• PimEffting
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16-02 10:06
Een belangrijke factor is de Microsoft licenties, dat vormt een deel van de kosten.

TBH vind ik 1000 dollar per jaar niet eens zo extreem. Het kan zeker ergens voor 600-700, maar zie het maar eens omgezet naar een andere partij met zoveel complexiteit (verschillende databases, libraries, executables).

• gorgi_19
  • Laatst online: 14:29

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Onbekend schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:43:
[...]

Je kan ook zelf het e.e.a. uitzoeken.
Probeer eens een backup van die website eens op een andere willekeurige computer (of server) te laten draaien. En zet op die testomgeving MSSQL uit. Als de website nog werk, heb je dus geen MSSQL nodig.
Dan kan je bij wijze van spreken net zo goed in de web.config kijken wat hij allemaal aanroept (aangenomen dat de connectie-variabelen niet hard in de applicatie geschreven zijn).

Wel is de combinatie Ms SQL en MySQL vreemd; normaal heb je maar 1 van beiden.

@Poeksel
Als de applicatie echt al een aantal jaar oud is, grote kans dat sowieso Linux als hostingoptie al af valt en je echt aan Windows vast zit.

Echte probleem bij deze vraag is:

1. Het is onbekend wat de applicatie eigenlijk echt nodig heeft
2. Er is niemand die voldoende kennis heeft van de applicatie om deze te migreren.
2. Er is niemand die de applicatie kan onderhouden of in de lucht houden.

Als het echt de peleton online game is, die je kan vinden via google, draai je nu op een Windows 2012 R2 (IIS 8.5), met ASP.Net / .Net framework 4.0, ontwikkeld in webforms. Gezien de versies kan het sowieso geen kwaad om ook een aantal updates te gaan draaien, van zowel windows als .net.

[Voor 5% gewijzigd door gorgi_19 op 22-03-2021 12:48]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:48
Je zou ook eens naar https://directvps.nl/ kunnen kijken.
Fijne hosting partij, waarbij maatwerk mogelijk is.

[Voor 25% gewijzigd door White_Collar op 22-03-2021 12:41]

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• Poeksel
Dank voor de reacties. Directvps ziet er interessant uit.

Momenteel is het 'onderhoud' van het spel voornamelijk veranderingen in de code om dingen in het spel te veranderen, verder draait het gelukkig vanzelf. Een webserver op een thuiscomputer installeren om dingen te testen is misschien doenbaar. Misschien kan het spel inderdaad zelfs op een thuiscomputer draaien (al zal de uptime dan minder zijn). Maar het installeren van de backup zal toch een dingetje zijn.

Ik heb de huidige provider gevraagd of VPS klonen mogelijk is, zou fijn zijn als dat kan.

• gorgi_19
  • Laatst online: 14:29

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Poeksel schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:53:
Dank voor de reacties. Directvps ziet er interessant uit.

Momenteel is het 'onderhoud' van het spel voornamelijk veranderingen in de code om dingen in het spel te veranderen, verder draait het gelukkig vanzelf. Een webserver op een thuiscomputer installeren om dingen te testen is misschien doenbaar. Misschien kan het spel inderdaad zelfs op een thuiscomputer draaien (al zal de uptime dan minder zijn). Maar het installeren van de backup zal toch een dingetje zijn.

Ik heb de huidige provider gevraagd of VPS klonen mogelijk is, zou fijn zijn als dat kan.
Weet je zeker dat je op dit moment ook een backup draait?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:53
Kan je inloggen op de huidige VPS? Zo ja, dan wil ik best keer even helpen. Heb genoeg legacy ASP.net systemen gemigreerd. Vaak wordt MSSQL gebruikt puur uit gewoonte binnen de .NET wereld maar kan het ook prima met mysql of een ander alternatief overweg. Dat zou een grote kostenpost schelen. Die licentie is echt enorm aan de prijs voor hobby projectjes (mits er geen express versie gebruikt wordt).

Strava

• Poeksel
@gorgi_19 Waarschijnlijk niet.

@denyos Edit: Ik kan alleen op de Website control panel inloggen, niet op de Remote desktop connection. Dat is denk ik niet heel nuttig, al zie ik daar wel dat er ruim 15GB aan files zijn.

[Voor 65% gewijzigd door Poeksel op 23-03-2021 18:24]

• sig69
  • Laatst online: 14:40
Poeksel schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 18:09:
Ik kan alleen op de Website control panel inloggen, niet op de Remote desktop connection. Dat is denk ik niet heel nuttig, al zie ik daar wel dat er ruim 15GB aan files zijn.
Regel dat eerst maar eens dan. Iemand zal toch een keer op z'n minst een inventarisatie moeten maken wat er draait aan websites, (web)services, scheduled tasks, etc voordat er ook maar iets zinnigs te zeggen valt.

Roomba E5 te koop

• Poeksel
Ik heb wel screenshots van de taken, ik weet niet of dat nog nuttig is?

[Voor 23% gewijzigd door Poeksel op 24-03-2021 21:17]

• Onbekend
  • Nu online
De servertijd staat correct?
Zo ja, dan worden die scheduled taakjes de laatste 4 jaar niet uitgevoerd. Als de game nu nog steeds correct werkt, zijn die dingen dus overbodig.

• DJMaze
  • Niet online
Onbekend schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 21:54:
Zo ja, dan worden die scheduled taakjes de laatste 4 jaar niet uitgevoerd.
Of de screenshot is uit 2017

• Poeksel
Geen recente screenshots, maar niemand zal er in de tussentijd aangezeten hebben.

• Poeksel
Goed nieuws: de oorspronkelijke beheerder van het spel heeft toegezegd te willen helpen.

Ik neig toch naar Strato, ondanks de waarschuwing van @AW_Bos . Plesk is al bij de prijs inbegrepen, backupservice is maar 5 euro per maand. https://nl.trustpilot.com/review/strato.nl is redelijk positief (zeker vergeleken met https://nl.trustpilot.com/review/www.ovh.com, een andere goedkope hoster).

Enige wat ik me afvraag: 9 euro per maand, hoe dan?

https://www.strato.nl/server/vps-windows/

• DJMaze
  • Niet online
Poeksel schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 22:01:
Enige wat ik me afvraag: 9 euro per maand, hoe dan?
Niet echt. Windows Server heeft minimaal 2GB nodig. Je houdt dus bijna niks over.
Of je moet de grafische interface uitzetten, dan heb je genoeg geheugen en een powershell handleiding nodig.

• Poeksel
DJMaze schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 22:13:
[...]

Niet echt. Windows Server heeft minimaal 2GB nodig. Je houdt dus bijna niks over.
Of je moet de grafische interface uitzetten, dan heb je genoeg geheugen en een powershell handleiding nodig.
Bedoel je dat Windows 2019 (veel) meer nodig heeft dan Windows 2012 R2? Want 2GB is hetzelfde als bij het huidige pakket.

• DJMaze
  • Niet online
Minimum: 512 MB (2 GB for Server with Desktop Experience installation option
Als je nu al maar 2GB hebt, dan is de huidige hosting van $1000+ wel erg duur.

[Voor 3% gewijzigd door DJMaze op 27-03-2021 19:15]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee