Toon posts:

Waterleiding naar buitenkeuken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:07
Ik ben van plan om een buitenkeuken te gaan bouwen dus ik ben dit weekend begonnen met graven om een waterleiding aan te leggen, maar nu zit ik me te bedenken dat ik waarschijnlijk ergens een afsluiter moet plaatsen voor als het winter is maar ik zit te twijfelen wat ik het beste kan doen.

Ik heb nu een geul gegraven van ~60cm diep van mijn schuurtje naar het huis en daar wil ik straks een tyleenslang in gaan leggen. Vanaf de schuur kan ik dan bovengronds door naar de plek waar de buitenkeuken moet komen. In de kruipruimte wil ik de tyleenslang aansluiten op de bestaande waterleiding die naar de achtergevel loopt naar de (vorstvrije) buitenkraan. Als ik daar een afsluiter zou plaatsen moet ik elke keer als ik het water wil afsluiten mijn hele huis onderdoor kruipen en daar heb ik weinig zin in.

Een andere optie, mijn voorkeur, is om de afsluiter in de schuur te maken. Alleen vraag ik me af of een leiding dan niet alsnog bevriest. Ik zou dan gewoon op de plek waar de leiding weer bovengronds komt een afsluiter plaatsen en zorgen dat de rest van de leiding (bovengronds) leeg gemaakt kan worden.

De laatste optie is om de nieuwe slang niet aan te sluiten op de waterleiding die al naar de achterkant van het huis loopt, maar om hem helemaal door te trekken naar de meterkast en daar een afsluiter + aftapkraan te maken. Dit is misschien wel de beste optie, maar in de meterkast heb ik vrij weinig ruimte om dit netjes te plaatsen dus is niet echt ideaal voor mij.

Weet iemand wat ik het beste kan doen? Ik ben vast niet de eerste die een waterleiding naar de andere kant van zijn tuin wil trekken, maar ik kom er niet echt uit of wat ik in mijn hoofd heb ook werkt in de praktijk. Als iemand nog betere tips/suggesties heb hoor ik dat natuurlijk ook graag :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Heeft je buitenkraan op het moment dan helemaal geen afsluiting zitten in je meterkast? Ik zou toch wel de buitenkraan en de schuur vanaf een makkelijk punt in de woning kunnen afsluiten, dus dat is vanuit de meterkast en niet in de kruipruimte...

Het aansluiten/aanleggen kost dan wat meer moeite, maar qua gemak is het dan wel ideaal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:07
President schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:59:
Heeft je buitenkraan op het moment dan helemaal geen afsluiting zitten in je meterkast? Ik zou toch wel de buitenkraan en de schuur vanaf een makkelijk punt in de woning kunnen afsluiten, dus dat is vanuit de meterkast en niet in de kruipruimte...

Het aansluiten/aanleggen kost dan wat meer moeite, maar qua gemak is het dan wel ideaal.
De buitenkraan heeft helemaal geen afsluiter inderdaad, maar het is een vorstvrije buitenkraan dus dat is ook niet nodig. Is dan ook nog nooit bevroren.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Ozzie schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:00:
[...]

De buitenkraan heeft helemaal geen afsluiter inderdaad, maar het is een vorstvrije buitenkraan dus dat is ook niet nodig. Is dan ook nog nooit bevroren.
Wij hebben ook een vorstvrije buitenkraan, maar sluit hem in de winter wel altijd af voor de zekerheid en ook als ik bijvoorbeeld een weekje op vakantie ga. Ik zou niet willen dat iemand zomaar mijn kraantjes kan opendraaien als ik weg ben, al komt dat ook omdat ik in de voortuin ook een kraantje heb. Idem trouwens dat de buiten stopcontacten in de achtertuin standaard uit staan via de schakelaar binnen.

Maargoed, ik mijn schuur vriest het ook in de winter dus zou ik daar nooit stilstaand water in een leiding willen hebben staan.

Ik zou dus persoonlijk een afsluiting in de meterkast maken, dan kan ik makkelijk in de winter afsluiten (gebruik de buitenkraan dan ook niet) en kan ik ook makkelijk eventueel klussen in de buitenkeuken in de toekomst).

Maar,ben benieuwd hoe anderen dit zien.

PS. Je hebt natuurlijk wel altijd erg koud water in je buitenkeuken zonder elektrische boiler ertussen, waar ga je de keukenkraan buiten voor gebruiken?

[Voor 6% gewijzigd door President op 07-03-2021 17:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:57
Tyleen slang heeft geen last van bevriezing. In mijn tuin ligt het op sommige plaatsen 30 cm diep. Ik sluit het wel af in de winter om de kranen zelf af te tappen, maar het gedeelte in de grond blijft water staan. Bovendien moet het behoorlijk lang hard vriezen om 30 cm diep te komen.

In jouw geval zou je dan i.i.g. wel een afsluiter in de kruipruimte moeten plaatsen. Dan kan je die afsluiten bij strenge vorstverwachting of voor werkzaamheden aan de buitenleiding zonder dat het hele huis zonder water zit.
Verder eventueel in de schuur een afsluiter/aftap voor de buitenkraan af te tappen.

[Voor 35% gewijzigd door JukeboxBill op 07-03-2021 18:23]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kan je niet de tyleen doortrekken tot een plek waar je wel een makkelijke afsluiter kan realiseren?

bij je watermeterput, of in de meterkast? gewoon net na de watermeter?

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:31
Een afsluitkraan met aftapkraantje in de kruipruimte is natuurlijk wel het mooiste, want met een aftapkraantje op het laagste punt krijg je daadwerkelijk de leiding leeg. Met een aftapkraantje in de meterkast krijg je niet die leiding die 60cm onder de grond ligt leeg.

Kun je dit niet dichtbij het luik naar de kruipruimte plaatsen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Xander schreef op zondag 7 maart 2021 @ 18:36:
Een afsluitkraan met aftapkraantje in de kruipruimte is natuurlijk wel het mooiste, want met een aftapkraantje op het laagste punt krijg je daadwerkelijk de leiding leeg. Met een aftapkraantje in de meterkast krijg je niet die leiding die 60cm onder de grond ligt leeg.

Kun je dit niet dichtbij het luik naar de kruipruimte plaatsen?
gewoon de waterstofzuiger er op... of compressor krijg je hem wel "leeg" genoeg

en als er ruimte is om uit te zetten zal het minder snel kapot vriezen dan als er 0 ruimte is..

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:31
SMSfreakie schreef op zondag 7 maart 2021 @ 18:37:
[...]

gewoon de waterstofzuiger er op... of compressor krijg je hem wel "leeg" genoeg
Dat je er omheen kunt werken doet niet af aan het feit dat in mijn ogen een aftapkraantje op het laagste punt het mooiste is.

[Voor 3% gewijzigd door Xander op 07-03-2021 19:49]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07:21
andere optie in de schuur een afsluter met aftapper plaatsen en er een warmtelint tegenaan tyrappen.
het ondergrondsdeel gewoon van tyellen maken bij de kogelkraan ga je over op kunststof.

pak het warmte lint ruim. en probeer zoveel mogenlijk te isoleren. je kraan en je leiding erboven
zijn juist gevoeleig voor kou. als deze van metaal zijn. ook in kunststof ledidingen zit een laagje
metaal waardoor je kans krijgt op een koude brug. en dat redt zo,n warmtelint niet als je alleen maar de kraan doet. probeer dus wat ertra te nemen.

echter ik weet niet hoe deze funtioneren bij een lege leidng. ik ken het systeem alleen dat vol staat met water. daar is het immers voor ontworpen. je kan natuurlijk ook na je kogelkraan nog een stukje teyleen doen. dan onderbreek je koedebrug volledig. dus tylen kogelkraan tyleen. en dan verderbouwen met wat je wilt. maar je moet wel even navragen of het ook langs een lege leiding mag lopen. ik zou hem voor de zekerheid ook een stukke langs je lege tyleen leiding laten lopen.

[Voor 5% gewijzigd door miciel op 07-03-2021 19:30]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee