Toon posts:

Zonnepanelen gelegd maar omvormer doet niets

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
We hebben afgelopen vrijdag 10 stuks tweedehands zonnepanelen op onze garage geplaatst, we waren laat in de middag klaar en er stond niet veel zon meer op de panelen. Daarom verbaasde het ons niet direct dat de omvormer niet aan sprong.
Nu op zondag had ik tijd om er weer naar te kijken en kreeg de nieuw aangeschafte GroWatt-omvormer niet opgestart.
Daarna een omvormer die ik nog had liggen aangesloten (Omnik 2k-TL) maar ook deze start niet...
Wat kan er mis zijn??? Er komt ook geen foutmelding op de display hij doet helemaal niets.

Voordat de zonnepanelen het dak van de garage op gingen heb ik ze individueel doorgemeten en gaven allemaal de verwachte 37V spanning. (is dat de open-klem spanning?)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Plus en min goed om aangesloten.

PVoutput Panasonic5kw (WH-MDC05H3E5) + PV output 5.130kW Array Tilt 3.0° /// SWW Atlantic Explorer v4 270L \\\4.020 kWP West

Acties:
  • 0Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:53

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Bijzonder dat je 2 omvormers hebt die niets doen. Dat suggereert dat er een fundamentele fout ergens zit.
De lulligste waar ik nu aan denk: omvormer wel aangesloten aan het net, hij heeft stroom en de schakelaar op de omvormer staat op 'aan'?

Alles kan stuk.
Goedkoop Shoutcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-03 20:44
Even (voorzichtig!) meten wat je nu aan spanning hebt op die string, dat zou dus rond de 370V moeten zijn, heb je die niet kun je hoogst waarschijnlijk weer het dak op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
Oordeel zelf, ik dacht van wel... :?

remco_k schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:00:
Bijzonder dat je 2 omvormers hebt die niets doen. Dat suggereert dat er een fundamentele fout ergens zit.
De lulligste waar ik nu aan denk: omvormer wel aangesloten aan het net, hij heeft stroom en de schakelaar op de omvormer staat op 'aan'?
Ja de omvormer heeft stroom en ook de knop op de omvormers is meerdere malen omgedraaid.
AllesKan schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:02:
Even (voorzichtig!) meten wat je nu aan spanning hebt op die string, dat zou dus rond de 370V moeten zijn, heb je die niet kun je hoogst waarschijnlijk weer het dak op.
Helaas geen multimeter bij de hand, is weer mee met mijn vader.

[Voor 42% gewijzigd door Chickendorp op 07-03-2021 16:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:53

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dan: meten is weten. Meet met je multimeter de DC spanning op de + en de -. Wel even checken of je multimeter en meetpennen geschikt zijn voor tenminste 400V.
Daarna wellicht ook even de AC zijde checken of daar spanning op staat.

Alles kan stuk.
Goedkoop Shoutcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ook op het dak. (ik vermoed op dak dat daar ook een plus stekker zit aan de rode kabel en in de min van het paneel.)

Als je met een multimeter meet dan meet je even het voltage dat moet ong. 370V zijn en niet -370V

Omvormer start ook wel op zonder netspanning is voor het opstarten niet nodig. krijgt dan alleen een foutmelding.

[Voor 17% gewijzigd door redbullwaning op 07-03-2021 16:25]

PVoutput Panasonic5kw (WH-MDC05H3E5) + PV output 5.130kW Array Tilt 3.0° /// SWW Atlantic Explorer v4 270L \\\4.020 kWP West

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wie heeft de stekkers gemaakt?
Zal me niet verbazen dat ze er niet ver genoeg ingedrukt zitten in de stekker en je geen contact maakt.
Mc4 tang op de juiste manier gebruikt?
Als het goed is kun je de kabel niet meer uit de stekker lostrekken.

:+

[Voor 69% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-03-2021 17:38]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Chickendorp
  • Niet online
Aanvulling op openingspost: Bij plaatsing hadden we er gauw even een digitale voltmeter bij gepakt en die gaf een bepaalde Volt-waarde bij de MC4 stekkers die in de omvormer moesten. (mijn vader weet niet meer precies welke)
Dus direct door gegaan.

Nu met een analoge voltmeter nog een keer gecheckt en die slaat niet uit. 0 Volt
Volgens mijn pa meten digitale meters veel gevoeliger door lagere/hogere weerstand dan zo’n ouderwetse analoge Volt-meter.

Binnenkort maar eens kijken of ik kan ontdekken welke stekker niet goed zit. (dat moet haast t probleem zijn)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
Nou probleem opgelost:

De + en - waren omgedraaid bij de omvormer. Dus de MC4 stekkers los van de draad en omgedraaid.
Ongeveer 1200W opbrengst op het moment met 10 paneeltjes van 245Wp op oost-west.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:38
En een compliment voor de feedback, wordt altijd gewaardeerd

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:16
Chickendorp schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:16:
Dus de MC4 stekkers los van de draad en omgedraaid.
Dat is mijn nog nooit gelukt, dat worden altijd nieuwe.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Chickendorp
  • Niet online
Bij deze niet:

Phoenix Sunclix
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee