Toon posts:

Excel vergelijking oplossingen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lukevansonsbeek
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-03-2021
Hallo Tweakers!
Voor mijn werk ben ik warmteberekeningen aan het uitvoeren. Ik ben een template aan het maken, waarmee het warmteverlies berekend kan worden van een opslagtank met varierende afmetingen en isolatietypes.

Het formulewerk is tot op heden gelukt, alleen loop ik vast bij het automatisch oplossen van een vergelijking met 1 onbekende. De input veranderd op basis wat ik invoer, dus de vergelijking moet opnieuw opgelost worden, zodra de input veranderd.

Het gaat hierbij om de volgende formule:

De onbekende in de formule is T3

Relevante software en hardware die ik gebruik Excel (Engels)

Graag hoor ik of jullie hiervoor een oplossing weten, alvast bedankt voor de hulp! _/-\o_

Met vriendelijke groet,

Luke van Sonsbeek

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Ik heb het zelf nooit gedaan maar hiervoor kun je Excel Solver gebruiken.
https://www.ecosia.org/se...dratic+equations+in+excel

Voorbeeld (niet Goal Seek maar het Solver voorbeeld)
https://www.exceldemy.com/solving-equations-in-excel/

• hihans
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-08-2021
Als je de uitkomst Q weet en je wilt de T3 laten berekenen kan je hiervoor ook doelzoeken gebruiken. Dat gaat een stuk eenvoudiger dan met de solver.

Vereiste is dan wel dat T3 in de formule een celverwijzing is (naar eenzelfde cel)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dit lijkt me niet zo geschikt voor Excel, maar meer voor iets als R of een andere pakket wat goed met berekeningen om kan gaan.
Neemt niet weg dat je prima een excel / csv bestand als bron kunt hebben.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Dr.Greg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:10
Er klopt ook iets niet in je formule in het stuk (T_inwendig - T3^2). T_inwendig heeft eenheid Kelvin en T3^2 heeft eenheid Kelvin^2. Die kan je in de natuurkunde niet van elkaar aftrekken.

Dat is hetzelfde als een vierkante meter bij een meter kan optellen. Het heeft gewoon geen betekenis.

• Lukevansonsbeek
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-03-2021
Dr.Greg schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:48:
Er klopt ook iets niet in je formule in het stuk (T_inwendig - T3^2). T_inwendig heeft eenheid Kelvin en T3^2 heeft eenheid Kelvin^2. Die kan je in de natuurkunde niet van elkaar aftrekken.

Dat is hetzelfde als een vierkante meter bij een meter kan optellen. Het heeft gewoon geen betekenis.
Klopt inderdaad, de kwadraat hoorde er niet thuis. Dat was foutief ingevoerd in Word. Dank!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee