Toon posts:

Airco geluid resoneren verminderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:22
Goedemiddag,
We hebben een aangebouwde bijkeuken, niet geïsoleerd, met een houten dak.
Er staat een airco-buitenunit op, ik meen 3.5kw.
Deze resoneert nogal.
Op internet veel tips gelezen en e.a toegepast maar nog niet de ultieme oplossing gevonden.
Ik heb nu 4 rubber voeten, standaard kunststof balkjes en 8 rubber tegels, zie de afbeelding maar nog resoneert het aanzienlijk. In de woonkamer is een aardige brom te horen.
Zou ik m'n huidige set up kunnen wijzigen, anders toepassen, dat het resoneren minder wordt of moet ik bijvoorbeeld het beste veerpoten kopen of is er een ander grandioos idee?
Alvast dank.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kuusje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:59
Weet je zeker dat het de airco module zelf is die resoneert en niet een leiding er naar toe/die er uit komt? Anyway, zacht en soepel materiaal absorbeert trillingen beter dan het relatieve harde/stugge materiaal wat ik denk te zien. Zacht en flexibel rubber bijvoorbeeld. Oude binnenbanden van fietsen, zulk spul.

Goed moment om dit aan te pakken - in de hitte van de zomer is dit geen prettig werkje om te doen.

Edit: houd er rekening mee dat het zachte materiaal op een gegeven moment uitdroogt (vooral als het buiten staat) en dan de trillingen niet goed meer absorbeert.

[Voor 16% gewijzigd door Kuusje op 07-03-2021 17:19]

Team anti-scalp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:51
Ik denk dat je de airco behoorlijk ontkoppeld hebt met al dat kunststof / rubber.
Vraag is nu wat er aan het meerillen is. Wellicht dat beter vast zetten. Kan zowel onderdeel airco als woning zijn.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +4Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:29

m0nk

16-09-2003 15.15

Ik had in mijn oude woning een Tristar op mijn dakkapel staan. Ook flink last van resonantie ondanks matten, hardhouten balken extra etc.

Uiteindelijk heb ik veervoeten/trillingsdempers onder de airco gezet. Daarna was het weg.

[Voor 15% gewijzigd door m0nk op 07-03-2021 17:34]

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

m0nk schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:33:
Ik had in mijn oude woning een Tristar op mijn dakkapel staan. Ook flink last van resonantie ondanks matten, hardhouten balken extra etc.

Uiteindelijk heb ik veervoeten/trillingsdempers onder de airco gezet. Daarna was het weg.

[Afbeelding]
Deze heb je dan vastgeschroefd op een houten balk o.i.d.?
Ik zit met hetzelfde probleem als de TS, compressorunit op het dak van de (aanbouw)garage staan, en in de garage hoor je het gonzen/zoemen

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:49
Ik heb de veren van m0nk (buitenunit + veren + bigfoot + antitrillingsmatjes) er ook onder gezet (buitenunit op houten balkon met metalen balken vast aan de woning). Dat scheelde aanzienlijk bij mijzelf binnen bij het verwarmen in de winter, maar de buur heeft er last van op de slaapkamer (naar verluid alsof er een vrachtwagenmotor staat te draaien).

Voor de zomer ga ik dat proberen aan te pakken. Moet kijken of de veren goed gemonteerd zijn. En wil kijken of er nog iets onder de balken kan, hetzij zoveel mogelijk massa (bv 4x 40x60x5 betontegels) of iets minder massa maar verend materiaal (rubber tegels). Issue daarbij is wel dat de verticale ruimte eigenlijk op is.

Unit staat bij mij dwars op de woning anders zou het ook nog relatief eenvoudig kunnen zijn om hem aan de muur op te hangen (mocht iemand beugels van 80 diep weten ;) ).

[Voor 49% gewijzigd door Rukapul op 08-03-2021 10:06]

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:29

m0nk

16-09-2003 15.15

-tom-562 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:57:
[...]

Deze heb je dan vastgeschroefd op een houten balk o.i.d.?
Ik zit met hetzelfde probleem als de TS, compressorunit op het dak van de (aanbouw)garage staan, en in de garage hoor je het gonzen/zoemen
Ja. En die balken had ik op 4 stuks Wagner rubber anti-trilmat met extra foamlaag gezet.
En dan op de balken een paar stoeptegels.

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30

• EPICOSAURUS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 31-05 21:39

[Afbeelding]
Die dingen zijn dramatisch, unit wobbelt bij te veel wind. In het airco topic zijn er al voorbeelden geweest waarbij de koppelingen op de buitenunit zijn gaan lekken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@EPICOSAURUS onderstel verlengen met RVS profiel van een ongeveer een meter lost dit probleem op.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:57

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Schopje naar WBV.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-05 10:25

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[Afbeelding]
Ik heb al meerdere keren gelezen dat met deze veervoeten er teveel beweging komt op de unit, dit kan leiden tot lekkage van je leidingen.

Wat het beste schijnt te werken op een houten dak is zoveel mogelijk gewicht te plaatsen tussen de airco en het dak.

Dat word dan:

1. Airco
2. Bigfoot opstelbalken
3. Opsluitband beton
4. Rubbere matten.

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• ericwhar
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
Onze Airco resoneerde nadat iemand op het dak was geweest ook behoorlijk. Daarvoor was hij een jaar in gebruik zonder deze te horen.
Monteur is geweest en bleek dat de isolatie in de unit verzakt was en juist dit voor de resonantie zorgde. Was een kwestie van openmaken en isolatie materiaal weer op zijn plek duwen

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

[Afbeelding]
Filmpje van dit soort veren:
Scooper in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

lijkt me niet goed voor de koppelingen....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee