Zo stil mogelijke fan en powersupply

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driesbessels
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-07-2021
Voor zelf gebouwde 'sierkast' voor een PC ben ik op zoek naar een ATX powersuppply, coolingfan en indien mogelijk een fan op de I7 processor. Omdat de kast vol in het zicht moet komen te staan wil ik graag een zo stil mogelijke set hebben. Het internet staat er vol mee maar ik hoor altijd graag ervaringen van mensen dus als je die hebt?
Budget is nadrukkelijk minder belangrijk dan geluidsniveau!
Dank!
Dries

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickelB
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-08-2021
Ik heb zelf een grote voorkeur voor arctic fans. Deze zijn zeer goed (net zo goed als noctua) maar erg voordelig. Een 5 pack p12 pwm voor 23 euro.

Maar ik zou zelf eens gaan kijken op youtube. Er zijn genoeg recente fan comparisons te vinden die eerlijk en duidelijk zijn in prestaties en gekuid niveau

Ik draai zelf een samengeraapt zooitje. Een dell 3010 mobo met i5 3470, 16gb, en r9 270 gpu. Dit in een eigen bouw kast met extra geluidsisolatie. Ik heb de gpu fans en shroud verwijderd en 2x p12 fan er op gezet. In mn oude psu een p12 fan gemonteerd. En 2x p14 fan in de voorkant en 1x p14 fan als uitlaat. Ook heb ik een kleine shroud om de cpu gemaakt waardoor die alleen verse lucht krijgt en niet de warme lucht van de gpu.

Mijn temperaturen zijn van cpu 80 en gpu 90 naar 50 en 65max gegaan. En ik hoor niks buiten tijdens gamen de coilwhine van de gpu

[ Voor 48% gewijzigd door NickelB op 07-03-2021 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 08:00

SpamLame

niks

Wbt de PSU, er zijn (semi)passive varianten. https://tweakers.net/voed...ssoawfszkokowjhyvsbg1tlqa

Kijk even hoeveel vermogen je nodig hebt en overdimensioneer je voeding zodanig dat de fan niet aanspringt Indien je voor semipassief gaat. Zelf even kijken welk merk en serie het best bij je past

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:18
Ik zou niet voor semi-passief gaan. Als de fan gaat draaien heb je meteen geluid. Je kunt beter voor een hoogwaardige voeding gaan met een actieve fan die zo goed als onhoorbaar is. Dat is de pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W

Voor fans de Noctua’s als budget niet belangrijk is.
pricewatch: Noctua NF-A12x25 PWM, 120mm
pricewatch: Noctua NF-F12 PWM chromax.black.swap, 120mm
Scythe en Arctic zijn ook goed als budget toch belangrijk is.

Als CPU koeler is de pricewatch: Noctua NH-D15 Bruin het stilst of de pricewatch: Noctua NH-D15 chromax.black voor de looks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickelB
Djarune schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:55:
Ik zou niet voor semi-passief gaan. Als de fan gaat draaien heb je meteen geluid. Je kunt beter voor een hoogwaardige voeding gaan met een actieve fan die zo goed als onhoorbaar is. Dat is de pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W

Voor fans de Noctua’s als budget niet belangrijk is.
pricewatch: Noctua NF-A12x25 PWM, 120mm
pricewatch: Noctua NF-F12 PWM chromax.black.swap, 120mm
Scythe en Arctic zijn ook goed als budget toch belangrijk is.

Als CPU koeler is de pricewatch: Noctua NH-D15 Bruin het stilst of de pricewatch: Noctua NH-D15 chromax.black voor de looks.
Het verschil in performance tussen de noctua en arctic is dusdanig klein dat je eigenlijk alleen voor noctua zou gaan als je geld wil uitgeven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:18
NickelB schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:18:
[...]

Het verschil in performance tussen de noctua en arctic is dusdanig klein dat je eigenlijk alleen voor noctua zou gaan als je geld wil uitgeven.
Ik heb ze allebei in huis. De Noctua’s zijn altijd stil. De Arctic’s maken geluid bij 1000rpm. Dit is wel gedeeltelijk op te lossen met een goede fan curve. In mijn Meshify was de Arctic P12 als exhaust fan niet stil te krijgen. Dit heb ik opgelost met een redelijk betaalbare pricewatch: Noctua NF-S12B redux-1200 PWM, 120mm. De Arctic’s zijn qua prijs / kwaliteit wel de beste keuze.

[ Voor 4% gewijzigd door Djarune op 08-03-2021 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickelB
Djarune schreef op maandag 8 maart 2021 @ 08:38:
[...]

Ik heb ze allebei in huis. De Noctua’s zijn altijd stil. De Arctic’s maken geluid bij 1000rpm. Dit is wel gedeeltelijk op te lossen met een goede fan curve. In mijn Meshify was de Arctic P12 als exhaust fan niet stil te krijgen. Dit heb ik opgelost met een redelijk betaalbare pricewatch: Noctua NF-S12B redux-1200 PWM, 120mm. De Arctic’s zijn qua prijs / kwaliteit wel de beste keuze.
Het grote verschil is dat de noctua rubber op de hoeken hebben en de arctic niet. Wat natuurlijk een wezelijk verschil kan zijn. Maar niet iets wat niet op te lossen is. En ja rond de 1100 heeft de motor een resonantie punt zitten. En dit is ook goed op te lossen ja. En idd voor 1 noctua fan kan je een 5pack arctic kopen. En wil je simpel plug and play zonder er naar on te willen kijken en je wil het uitgeven zou ik ook voor arctic gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-05 20:42
Be Quiet! PSU + Arctic fans.

Goede ervaring mee. Stellen me niet teleur en redelijk geprijsd

Bij mij enkel hoorbaar wanneer ik het systeem 100% belast voor een langere tijd.
Alsnog niet storend luid

[ Voor 37% gewijzigd door osmosis op 08-03-2021 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Seasonic heeft een passieve high-end lijn. Heb zelf interesse in de tx700.

Ik probeer een build te maken waarin alleen airflow, de gpu-fan en eventuele coil-whine is te horen omdat m.i. dat het best case scenario is wat je kunt krijgen zonder passief te gaan.

Dan kom je uit bij noctua fans, seasonics TX lijn gepaired met een Asus TUF en Strix, MSI suprim of Sapphire Nitro/toxic videokaart.

En natuurlijk veel tweaken van fan profielen

[ Voor 71% gewijzigd door eL_Jay op 08-03-2021 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09-2024
Ik heb zelf de BQ straight power PSU en arctic fans. De voeding hoor ik alleen als ik mijn oor ernaast leg, zeker aan te raden. De fans ben ik alleen minder blij mee, want ze maken bijgeluiden, vooral rond de 1000 rpm maar ook op hogere en lagere standen. Ik zou alleen niet direct een beter alternatief in dezelfde prijsklasse weten. Ik raad aan om toch naar duurdere fans te kijken, kost je eenmalig meer maar je hebt er jaren plezier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-05 13:08
Ik kan je mijn voorbeeld geven:
Mijn PC hangt aan de muur in een thermaltake core p3
Daarin zit een 3700x met een beQuiet Dark Rock Pro4,
Een 1080ti met een Raijintek Morpheus koelblok met 2 zwarte beQuiet silentwing ventilatoren van 120mm.
Dat wordt gevoed door een Corsair RM850. De fan van deze PSU draait bijna nooit omdat de PSU zwaar overkill is, maar is dus wel lekker stil. Mocht de ventilator draaien, hoor je nog bijna niks.

Deze PC is fluisterstil, ook onder zware belasting. Qua budget was het te doen. Paar tientjes meer voor een beter PSU dan strikt noodzakelijk + €75 voor de CPU cooler, €65 voor de GPU cooler en €40 voor de 120mm fans.
Het meest ingewikkelde was het vervangen van de grafische kaartkoeler voor de morpheus. Dat was ook vrij prijzig omdat ik de fans er los bij moest kopen.
Voor mij is de stilte het waard iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Het is al even geleden sinds ik voor het laatst zelf een PC in elkaar heb gezet dus heb geen verstand van de recente ontwikkelingen. Maar mijn PC destijds was fluisterstil. Tot grote frustratie overigens van een gaming-maat van mij met zijn water gekoelde PC. Trots dat hij was op zijn stille PC, tot hij er achter kwam dat die van mij nog stiller was.

Mijn truuk was gewoon zorgen dat de warme lucht overal zo snel en efficiënt mogelijk weg kon. Daarom had ik mijn big-tower kast tsjokvol gehangen met fans:
- 3x 12 mm inlet fans (front)
- 1x 6 mm (dacht ik) top fan
- 2x 8mm outlet fans (back)
- radiaal fan (zijpaneel onder moederbord)
- 1x 12 mm inlet fan (zijpaneel boven moederbord)
- 1x 12mm CPU fan op gigantische Zalman koelblok.
- 1x 4mm chipset fan
- standard fan op GForce
- standaard fan in Zalman PSU.

Op de PSU, GPU en CPU fans na werden alle ventilatoren gestuurd door een fancontroller. De radiaalfan en de back-fan boven (ter hoogte van de CPU) draaiden standaard op minimum snelheid. De overige casefans stonden doorgaans uit, tijdens gamen werden alle fans preventief op minimum snelheid gezet. Afhankelijk van de temperatuur gingen bepaalde fans harder draaien. En ik probeerde er voor te zorgen dat de door de controller gestuurde fans eerder in aktie kwamen dan de PSU en CPU fans. De GPU-fan kon ik helaas niet verslaan.

De CPU-fan werd door het bios geregeld, maar die was bijna nooit aan. Toen ik de PC eens helemaal uit mekaar haalde werd duidelijk dat er wel wat stofophoping in het blok zat, maar de fan zelf als nieuw was.

Van de GPU-fan werd door de grafische kaart gestuurd en ging wel regelmatig aan. Zeker in 3D games, maar het geluidsniveau van dat ding was acceptabel.

Ook op de PSU-fan had ik geen invloed. Maar dat was bewust een stille Zalman PSU, dus die fan draaide ook enkel indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-05 00:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

NickelB schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:29:
[...]

Het grote verschil is dat de noctua rubber op de hoeken hebben en de arctic niet. Wat natuurlijk een wezelijk verschil kan zijn. Maar niet iets wat niet op te lossen is. En ja rond de 1100 heeft de motor een resonantie punt zitten. En dit is ook goed op te lossen ja. En idd voor 1 noctua fan kan je een 5pack arctic kopen. En wil je simpel plug and play zonder er naar on te willen kijken en je wil het uitgeven zou ik ook voor arctic gaan
Resonantie zal misschien meespelen. Maar het hele ontwerp van een fan en de tolerantie die ze hebben tijdens productie van de fan spelen een grotere rol.
Noctua's zetten hierin de standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57411

Welke behuizing gaat de kast zijn?

In het algemeen is het gebruik van zo groot mogelijke fans een goede methode om het systeem stiller te krijgen met gelijke koelprestaties (natuurlijk wel blijven opletten dat je niet per ongeluk een luider model pakt).

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 57411 op 10-03-2021 03:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driesbessels
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-07-2021
Een hoop stof tot nadenken, dank jullie allen!
Pagina: 1