Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• snifrrr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-07-2022
Weet iemand of het mogelijk is om een apple laptop timemachine backup te maken maar dan op een online medium, ipv een eigen fysieke harde schijf?
...

Op dit moment gebruik ik een externe schijf, maar wil hier niet meer afhankelijk van zijn. Tevens wil ik niet alleen mijn documenten en afbeeldingen in de icloud opslaan, maar zoek ik een oplossing die een complete backup kan maken in de cloud.
...

Ik heb het forum hier al bekeken, maar kom alleen maar topics tegen waarbij maar een gedeelte in de cloud gezet kan worden.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:05
Ik heb ook lopen zoeken maar ik denk niet dat die kan. Ik gebruik nu mijn NAS voor TimeMachine. Maar goed die staat in hetzelfde pand dus ingeval van brand oid heb ik er niks meer aan

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-03 11:47
Een soort gelijke oplossing is Arq -> https://www.arqbackup.com/ dit gebruik ik op m'n werk, direct naar een S3 bucket en is echt top. Het is niet Mac time machine maar, het doet wel hetzelfde (layered snapshots maken van je OS/files, zodat je makkelijk kan restoren).

Vorig jaar kapotte werk Mac gehad -> Arq er op -> laatste update (van een uur ervoor) helemaal gerestored en ik kon weer verder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Het is natuurlijk Apple die vrij koppig is dat je geen backups in de cloud kan zetten. Maar je kan toch eventueel je NAS apart configureren om data in de cloud te zetten? Ik kan me voorstellen dat je gewoon af en toe een backup van je backup laat draaien richting cloud en zo je Time Machine meepakt.

* Delerium draait eens per zoveel maanden een Time Machine-backup op een externe HDD die bij ouders mag logeren. Ik heb daar twee schijven voor, dus nieuwe backup neerleggen is de oude meenemen.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-03 00:01

4POX

Everybody is wired

Delerium schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:17:
Het is natuurlijk Apple die vrij koppig is dat je geen backups in de cloud kan zetten. Maar je kan toch eventueel je NAS apart configureren om data in de cloud te zetten? Ik kan me voorstellen dat je gewoon af en toe een backup van je backup laat draaien richting cloud en zo je Time Machine meepakt.

* Delerium draait eens per zoveel maanden een Time Machine-backup op een externe HDD die bij ouders mag logeren. Ik heb daar twee schijven voor, dus nieuwe backup neerleggen is de oude meenemen.
Ik denk dat er misschien iets van een time machine near de cloud gaat komen. Maar dan moet osx verder ontwikkelen. Met Big Sur is Systeem en data nog verder van elkaar gesplits. Dus op een dag zouden ze het kunnen introduceren.

Maar aan de andere kant verdienen ze zo veel aan icloud. Het duurste pakket is 2TB. Het pakket daaronder is 200GB. Ik heb een 2TB pakket omdat mijn icloud 250GB groot is. Apple verdient meer doordat ik net te veel data heb.

Als opeens al die 2TB abonenementen vol gaan lopen met time machine backups. Dan ga je minder winst maken. En waar ik Apple sinds Tim Cook nog niet op heb betrapt is het verlagen van de winst.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:40
snifrrr schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:15:

Op dit moment gebruik ik een externe schijf, maar wil hier niet meer afhankelijk van zijn.
Gezien je backups natuurlijk dubbel moet uitvoeren en op verschillende media, zul je dus eigenlijk 2 verschillende clouds moeten hebben ;)

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik doe het handmatig. VeraCrypt volume met daarin een sparsebundle waar TM heen back-upt. De container gaat "de cloud" in en naar een privéserver. Lokaal gaan automatische backups naar de NAS. Althans, tot de 11.2.3 update van vandaag was dat het geval. :+

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-02 00:11
Mogelijk kan je ook iets als dropbox gebruiken?
Elke cloud oplossing die je als een drive kunt mounten, zou moeten kunnen werken.

Ik zou niet alleen een backup in de cloud willen hebben, daar kan ook makkelijk door de provider de stekker uitgetrokken worden, zoals we nog niet zo lang geleden gezien hebben met Re-logic en Google.

[Voor 4% gewijzigd door RogerWilco2 op 24-03-2021 02:48]

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
oldsmelly schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:57:
Ik heb ook lopen zoeken maar ik denk niet dat die kan. Ik gebruik nu mijn NAS voor TimeMachine. Maar goed die staat in hetzelfde pand dus ingeval van brand oid heb ik er niks meer aan
Vandaar dat je met bijvoorbeeld HyperBackup nog een Cloud dienst zoals SynologyC2 erbij kan nemen.

@snifrrr Bij mij staat alles van Apple in iCloud.

De rest van mijn mappen met fotos, documenten, muziek, films etc staan op de Mac, die automatisch synchroniseerd met Synology Drive.

En de NAS maakt vervolgens dagelijks weer een backup naar de Synology C2 Cloud.

[Voor 27% gewijzigd door Greatsword op 24-03-2021 13:42]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:05
@Greatsword Bedankt voor je suggesties...

Helaas zou ik dan vallen in het 10 TB pakket voor 70 euro per tb per jaar en dat is me even iets te duur.

Ik ben, op dit moment, niet meer actief als professioneel fotograaf (meer voor de hobby nu) maar ik heb wel erg veel foto materiaal nog.
Een goede backup voor 700 euro per jaar is voor een bedrijf niet echt veel denk ik maar voor een goedwillende amateur op dit moment wel :-)

Ik ga even kijken of ik mijn (aller) belangrijkste data in die 1 TB zou kunnen vrotten dan is dat wel een goedkope oplossing.

[Voor 33% gewijzigd door oldsmelly op 24-03-2021 16:41]

MuziekLiefhebbert

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Greatsword schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:39:
[...]
En de NAS maakt vervolgens dagelijks weer een backup naar de Synology C2 Cloud.
Zo doe ik het bij mijn machines (geen Mac, overigens).

C2 is inderdaad vrij prijzig (maar wel heel makkelijk), je zou ook nog naar Backblaze kunnen kijken.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
oldsmelly schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:39:
@Greatsword Bedankt voor je suggesties...

Helaas zou ik dan vallen in het 10 TB pakket voor 70 euro per tb per jaar en dat is me even iets te duur.

Ik ben, op dit moment, niet meer actief als professioneel fotograaf (meer voor de hobby nu) maar ik heb wel erg veel foto materiaal nog.
Een goede backup voor 700 euro per jaar is voor een bedrijf niet echt veel denk ik maar voor een goedwillende amateur op dit moment wel :-)

Ik ga even kijken of ik mijn (aller) belangrijkste data in die 1 TB zou kunnen vrotten dan is dat wel een goedkope oplossing.
Graag gedaan, ik heb ook overigens ook alleen mijn belangrijkste data in de Synology Cloud staan.

Films, series etc zijn makkelijk opnieuw te downloaden.

Als je echt al je data wilt opslaan dan zou je een 2de NAS op een externe locatie kunnen overwegen ;)
Dat kan dan gewoon een simpele 1-2 bay model zijn.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:42

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Backups van mijn apps boeit me niet, die kan ik altijd wel weer downloaden, net als het OS. Mijn documenten en foto's zijn belangrijk, dus die staan in iCloud. Dan hoef ik me sowieso geen zorgen te maken over diefstal, brand, virussen of falende harde schijven/ssd's.

Ik heb Time Machine draaien, en het is handiger om snel lokaal een backup te kunnen maken, ook van bijvoorbeeld de fotobibliotheek en films/series die ik heb gedownload en via infuse wil bekijken. Maar noodzakelijk zijn die backups niet.

Soms moet je even omdenken, misschien helpt dat hier ook wel?

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Icephase schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:47:
Backups van mijn apps boeit me niet, die kan ik altijd wel weer downloaden, net als het OS.
Ik vertrouw Apple daar helemaal niet in. Ik heb backups van mijn Apps.

1. App krijgt een update en gaat opeens naar een subscription model.
2. App werkt niet meer omdat mijn OS te oud is.
3. App is verwijderd van de App Store.
4. Nieuwe update is een drama. Je kan altijd terug naar jouw oude versie.

Ik heb een copy van iedere OSX release. Burn naar een CD of USB stick en ik kan snel een herinstallatie doen op mijn eigen of een andere machine.

Verkeerd voorbeeld. Maar wel hetzelfde. Ik heb op mijn iPhone een app verwijderd. Die is inmiddels verwijderd uit de Appstore. Nu heb ik een camera die waardeloos is omdat ik de app niet meer kan downloaden.

AKA Rinkel weblog

• Icephase

Icephase

4POX schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 07:04:
[...]

Ik vertrouw Apple daar helemaal niet in. Ik heb backups van mijn Apps.

1. App krijg update en gaat opeens naar een subscription model.
2. App werkt niet meer omdat mijn OS te oud is.
3. App is verwijderd van de App Store.
4. Nieuwe update is een drama. Je kan altijd terug naar jouw oude versie.

Ik heb een copy van iedere OSX release. Burn naar een CD of USB stick en ik kan snel een herinstallatie doen op mijn eigen of een andere machine.

Verkeerd voorbeeld. Maar wel hetzelfde. Ik heb op mijn iPhone een app verwijderd. Die is inmiddels verwijderd uit de Appstore. Nu heb ik een camera die waardeloos is omdat ik de app niet meer kan downloaden.
Tja, dat is jouw keus. Ik heb geen zin in oude, niet meer ondersteunde meuk op mijn laptop of telefoon. En een camera die waardeloos wordt doordat 1 app niet meer beschikbaar is? Lijkt me erg overdreven, er is vast wel een app te vinden die hetzelfde kan als die oude app.

Maar goed, het is en blijft een persoonlijke overweging natuurlijk.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Icephase schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:06:
[...]

Tja, dat is jouw keus. Ik heb geen zin in oude, niet meer ondersteunde meuk op mijn laptop of telefoon. En een camera die waardeloos wordt doordat 1 app niet meer beschikbaar is? Lijkt me erg overdreven, er is vast wel een app te vinden die hetzelfde kan als die oude app.
Misschien kan je helpen. Het is de PODO 2 camera. De enige manier om die nu te gebruiken is door een APK te sideloaden op een android telefoon.

AKA Rinkel weblog

• Icephase

Icephase

Wacht, het is een apart stukje hardware waarvan de bijbehorende app nooit is aangepast naar de nieuwe iOS'en? Dus feitelijk beschrijf je de situatie dat in de hoek van het magazijn nog een oude Windows XP draaiende wordt gehouden omdat anders 1 van je machines niet meer werkt. Lastig, maar misschien wordt het dan eens tijd om de leverancier van die machine/camera aan de jas te gaan trekken. Iets met beveiliging en redundantie enzo.

Ik dacht dat je bedoelde dat de hele telefoon waardeloos zou zijn geworden hierdoor.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Icephase schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 09:16:
Wacht, het is een apart stukje hardware waarvan de bijbehorende app nooit is aangepast naar de nieuwe iOS'en? Dus feitelijk beschrijf je de situatie dat in de hoek van het magazijn nog een oude Windows XP draaiende wordt gehouden omdat anders 1 van je machines niet meer werkt. Lastig, maar misschien wordt het dan eens tijd om de leverancier van die machine/camera aan de jas te gaan trekken. Iets met beveiliging en redundantie enzo.

Ik dacht dat je bedoelde dat de hele telefoon waardeloos zou zijn geworden hierdoor.
Nee. De iPhone software is verwijderd omdat het bedrijf failliet ging. (Ze lijken verdwenen). Hierdoor kan ik mijn hardware niet meer gebruiken.

Ik ben bang dat dit ook kan gebeuren met software die in de OSX appstore staat of op een andere locatie verdwijnt. Ik gebruik veel software van kleine ontwikkelaars. Wat als die op een dag besluit om zijn app te verwijderen of ander onheil. Dan heb ik die software nog in mijn time machine backup staan.

iPhone icloud backup is niet feitloos. Ik heb vorig jaar een backup op mijn nieuwe iPhone teruggezet. Waren opeens drie apps verdwenen. Die camera app en twee apps die niet in deze regio te downloaden zijn. Met een lokale time machine zou ik dit probleem nooit hebben gehad.

AKA Rinkel weblog

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee