Toon posts:

Betaalbare QHD monitor met of zonder HDR/speakers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:47
Goedemiddag deze zondag,

Ik ben op zoek naar een "goedkope" monitor met de resolutie 2560x1440 of eventueel 2560x1080.

De opties waarvan ik me af vraag of ze van toegevoegde waarde zijn, zijn ingebouwde speakers en HDR (10).

Ik game veel en doe veel met grafische programma's, het liefst dus een IPS paneel met redelijk lage ms, maar het hoeft geen 144hz of 1ms ofzo te zijn, zo goed en professioneel game ik ook weer niet, gewoon fun.

Met goedkoop bedoel ik rond de 200 euro en na veel zoeken heb ik 5 keuze's over:

--- SCROLL DOWN ---

Erachter heb ik de belangrijkste verschillen gezet.

Zoals gezegd, wat is de meerwaarde van ingebouwde speakers (heb goede headset) en HDR.

Iemand adviezen of alternatieven?

[Voor 37% gewijzigd door JDx op 08-03-2021 12:53]

Dingen als Games enzo | En 3D/AI/PS hier

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 00:19
Als je een goede headset hebt zijn ingebouwde speakers te verwaarlozen. In mijn ervaring zijn ingebouwde speakers toch al van onvoldoende kwaliteit in de meeste gevallen. HDR kan "leuk" zijn, maar dat verschilt per monitor. Heb ook eens gehoord dat het beter tot zijn recht komt met hogere helderheid

• JDx
lamaa1 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:44:
Als je een goede headset hebt zijn ingebouwde speakers te verwaarlozen. In mijn ervaring zijn ingebouwde speakers toch al van onvoldoende kwaliteit in de meeste gevallen. HDR kan "leuk" zijn, maar dat verschilt per monitor. Heb ook eens gehoord dat het beter tot zijn recht komt met hogere helderheid
Yep, ben al zo ver dat het niet meer gaat om speakers of HDR, zelfs DisplayHDR 600 was al niet zo, 400 te verwaarlozen, alleen de dure HDR modellen schijnen echt het verschil te maken.

Speakers zouden leuk zijn mits via HDMI, maar hoeft niet.

Heb vanmorgen een tijdje op de 32 inch TV van de slaapkamer gegamed, die maat valt sowieso af, heb nu 24 inch, wil groter, dus die vallen ook af. Het wordt dus een 27-29 inch (Ultra)wide QHD of eventueel UHD als het tenminste een beetje lijkt als je gaat gamen op 1080p of 1440p, speel liever op native resolution.

Waarom opeens ook UHD erbij, vanwege dit artikel:
https://nl.hardware.info/...t-4k-scherm-voor-269-euro (kan hem nog niet vinden in webshops, de Q27V4EA wel)

Deze zijn verder nog over momenteel:

https://www.bol.com/nl/pr...&product=9300000000954160 (Philips vanwege prijs/Samsung vanwege lage prijs tov andere sites, dus goed model?)
https://www.bol.com/nl/pr...951393%2C9300000026089078 (2x AOC 60hz hoogte verstelbaar en goede kleurweergave en helderheid of 75hz vaste voet)
https://www.bol.com/nl/p/...d-zwart/9300000021793072/ (Iiyama 1ms/IPS)
https://www.bol.com/nl/pr...161889%2C9300000001337800 (2x LG UHD of Ultrawide)

Valt me wel op dat er tegenwoordig zo weinig schermen in hoogte verstelbaar zijn...

Jammer dat je niet gewoon even in de winkel kan kijken hoe ultrawide nou echt bevalt of non-native op UHD, ik zou bijna 2 modellen bestellen en na een tijdje 1 van de 2 terugsturen, maar dat vind ik een beetje aso.

[Voor 29% gewijzigd door JDx op 08-03-2021 13:05]

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 00:19
Persoonlijk vind ik 27 inch het perfecte formaat voor monitoren. Maar dat is puur persoonlijk en komt mogelijk ook doordat ik twee schermen gebruik. Mijn eerste scherm was een LG 27 inch IPS 4k scherm (niet verstelbaar). Mijn tweede scherm is een LG 27 inch IPS 1440p 144hz (wel verstelbaar). Ik merk vrij weinig in termen van scherpte tussen die twee. Wat ik wel prettig vind is de verstelbaarheid van mijn tweede monitor.

Wat ik als ik jou zou doen is als allereerst professionele reviews opzoeken van monitoren. Want het ene IPS paneel is het andere niet.Ook al kan een scherm goede user reviews krijgen zegt dat vrij weinig over de monitor zelf.

Zelf heb ik mijn schermen gekozen op basis van reviews en heb ik niks in de winkel bekeken. Al snap ik wel dat het prettig is om even te vergelijken. Al zie ik vrij weinig monitoren in winkels meer (aan)staan tegenwoordig.

• JDx
lamaa1 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:29:
Persoonlijk vind ik 27 inch het perfecte formaat voor monitoren. Maar dat is puur persoonlijk en komt mogelijk ook doordat ik twee schermen gebruik. Mijn eerste scherm was een LG 27 inch IPS 4k scherm (niet verstelbaar). Mijn tweede scherm is een LG 27 inch IPS 1440p 144hz (wel verstelbaar). Ik merk vrij weinig in termen van scherpte tussen die twee. Wat ik wel prettig vind is de verstelbaarheid van mijn tweede monitor.

Wat ik als ik jou zou doen is als allereerst professionele reviews opzoeken van monitoren. Want het ene IPS paneel is het andere niet.Ook al kan een scherm goede user reviews krijgen zegt dat vrij weinig over de monitor zelf.

Zelf heb ik mijn schermen gekozen op basis van reviews en heb ik niks in de winkel bekeken. Al snap ik wel dat het prettig is om even te vergelijken. Al zie ik vrij weinig monitoren in winkels meer (aan)staan tegenwoordig.
Ja ik had voorheen eigenlijk standaard altijd Dell Ultrasharp S-IPS schermen, echt 4 modellen over 15 jaar tijd ofzo, maar die zijn zo prijzig. En dat wil ik er nu gewoon niet voor uitgeven.

• JDx
De AOC U27V4EA komt in April uit hebben ze mij verteld.

• Frozen-North
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 20:13
Voor fatsoenlijke HDR heb je een scherm met FALD nodig of een Oled scherm.
De prijzen liggen ergens tussen de 1500 en 2500 euro.
Gezien het budget zou ik niet te veel op HDR focussen.

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-06 23:06
Zoek en gij zult vinden: https://tweakers.net/moni...hd4ZaiMVt5-Iaq_gt1o5HDnN8

Maar goed. Ik heb zelf de pricewatch: Gigabyte G27Q Zwart
Deze is QHD, IPS, 144hz en HDR.
Reviews zijn goed. Hij heeft een ingebouwde speaker, maar dat is niet het beste geluid van de wereld.
Maar ik gebruik voornamelijk een headset voor gamen, dus ik stoor mij er niet aan.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• JDx
Frozen-North schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:06:
Voor fatsoenlijke HDR heb je een scherm met FALD nodig of een Oled scherm.
De prijzen liggen ergens tussen de 1500 en 2500 euro.
Gezien het budget zou ik niet te veel op HDR focussen.
Las idd dat DisplayHDR600 al niet zo denderend was en 400 helemaal niks. Dus dat laat maar.

Geluid zou alleen zijn om niet altijd de headset op te moeten voor bijvoorbeeld tutorials e.d. voor muziek gebruik ik meestal m'n speakers bij de TV of de headset en voor gaming sowieso.

Maar goed, als dat erin zit mooi, anders helaas.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-06 23:23
Een betaalbare 60hz maar wel in hoogte verstelbaar: Philips 272B8QJEB

We do what we must because we can.

• JDx
ResuCigam schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:25:
Een betaalbare 60hz maar wel in hoogte verstelbaar: Philips 272B8QJEB
Het gaat nu nog om de volgende 2, de 29WL500 UltraWide (199,-) en de 29WN600 UltraWide (249,-)
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1366872;1551360/

+ UltraWide
+ 29 inch
+ Prijs
+ IPS-scherm
+ Geen echte QHD (hoge FPS op native resolutie)
+ HDMI 2.0
+ 75hz (ten opzichte van veel 60hz schermen)

- Geen echte QHD (geen 1440p dus)
- Geen 144hz (maar haal ik toch niet)

Verschillen:
- De 500 heeft 2x HDMI, de 600 ook nog 1x DisplayPort (ex kabel)
- De 600 heeft ingebouwde speakers

Verder zijn ze volgens mij gelijk, weet niet of DP echt nodig is, wel heb ik maar 1x HDMI out op m'n GPU en wil mijn oude scherm gaan gebruiken als 2e scherm. Maar ie kan ook wel via DVI denk ik.

Eigenlijk zit ik alleen nog even te wachten tot een (bekendere) webshop hem onder de prijs van de rest gooit. Dolle Bolle Weken of Koningsdag Korting ofzo :')

Bol heeft ook nog een 29WL500 (2021 uitvoering), maar zie geen enkel verschil, alleen 30 euro duurder.

[Voor 7% gewijzigd door JDx op 23-04-2021 13:40]

• JDx
Heeft een DisplayPort aansluiting op de monitor meerwaarde eigenlijk op een 2560x1080 resolutie?

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee