Toon posts:

Camera voornamelijk voor video rond €1000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pockify
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 24-09 13:34
Mijn vraag
Wat is de beste camera met goede autofocus voor video rond de 1000 euro voor de body?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik ben voornamelijk bezig met filmen. Huidig gebruik ik de Panasonic Lumix G80, en vind de autofocus enorm slecht. Ik gebruik hierbij vaak de 18-60mm voor vakantie foto's, 42,5mm F1.7 voor B-Roll evenals de 16mm F1.4.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de Sony A6400 gevonden en de Fujifilm X-S10. Mij leken deze vrij interresant, maar vroeg mij af of iemand nog leuke alternatieven heeft of iets dat mogelijk nieuw uitgebracht word.

Ik zoek dus voornamelijk een body die rond de 1000 euro kost die ook super goed kan autofocussen. Huidig zoekt mijn camera enorm veel naar mijn gezicht met face tracking en met b-roll werkt automatisch al helemaal niet omdat het niet goed tijdens het bewegen kan focussen. Ook zou ik soort gelijke lenzen willen hebben voor de nieuwe camera als dat ik nu gebruik. Liefste in prijscategorieën van 100-400 euro per lens. Waarbij een variant zoals de 42,5mm en 16mm de meeste prioriteit heeft. En dus hopelijk voor een mooi prijsje te vinden is.

Huidig voor context wat ik met de camera doe is voornamelijk technologie video's waarbij ik shots van de producten maak en ook van mijzelf die met gezicht in beeld staat.

Hopelijk is alles zo duidelijk!

Met vriendelijke groet,
Sander de Kievit

Mijn Tech Gadget kanaal op YouTube https://www.youtube.com/c/Pockify

Beste antwoord (via Pockify op 17-03-2021 14:13)

• Jackie Moon
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 21-09 00:57
@Pockify Als je niet in 4k (25fps) opneemt, maar in 1080p (50fps) is er de G80 autofocus face tracking hack: YouTube: Panasonic G85 Autofocus Hack that Works!

De hack gaat uit van hoe hoger de fps hoe sneller de autofocus is. Bv de G9 kan 60 fps in 4k aan, dus duidelijk een step up in autofocus snelheid.

Nieuwste firmware body en lens kan ook iets doen, en DFD systeem werkt alleen met panasonic lenzen. En AF Sensitivity.

Everybody panic! - D N A

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jackie Moon
Huidig zoekt mijn camera enorm veel naar mijn gezicht met face tracking

Komt waarschijnlijk door de bril (reflecties), camera kan daardoor niet focussen op het oog, of het oog vinden. Op te lossen door een polarizer.

Je moet, als het goed is, een yellow box om het gezicht krijgen, en dan een horizontale en vertikale witte lijn krijgen die elkaar kruisen precies op het (dichtsbijzijnde) oog.

Check eens zonder bril of de camera hetzelfde gedrag vertoont? Of dat het wellicht (iets) beter wordt.

[Voor 30% gewijzigd door Jackie Moon op 07-03-2021 15:39]

Everybody panic! - D N A

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pockify
Jackie Moon schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:28:
Huidig zoekt mijn camera enorm veel naar mijn gezicht met face tracking

Komt waarschijnlijk door de bril (reflecties), camera kan daardoor niet focussen op het oog. Op te lossen door een polarizer.

Check eens zonder bril of de camera hetzelfde gedrag vertoont? Of dat het wellicht (iets) beter wordt.
Reflecties valt wel mee, maar al in al is de focus naast het tracking ook niet op het niveau waar ik het zou willen hebben. Mijn laatste video die ik had geupload is qua focus wel wat matig.

Weet niet of het toegestaan is om te linken maar bij deze: https://youtu.be/o02l3oR2OlY

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrMistral
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 21:38
Pockify schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:47:
Mijn vraag
Wat is de beste camera met goede autofocus voor video rond de 1000 euro voor de body?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik ben voornamelijk bezig met filmen. Huidig gebruik ik de Panasonic Lumix G80, en vind de autofocus enorm slecht. Ik gebruik hierbij vaak de 18-60mm voor vakantie foto's, 42,5mm F1.7 voor B-Roll evenals de 16mm F1.4.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de Sony A6400 gevonden en de Fujifilm X-S10. Mij leken deze vrij interresant, maar vroeg mij af of iemand nog leuke alternatieven heeft of iets dat mogelijk nieuw uitgebracht word.

Ik zoek dus voornamelijk een body die rond de 1000 euro kost die ook super goed kan autofocussen. Huidig zoekt mijn camera enorm veel naar mijn gezicht met face tracking en met b-roll werkt automatisch al helemaal niet omdat het niet goed tijdens het bewegen kan focussen. Ook zou ik soort gelijke lenzen willen hebben voor de nieuwe camera als dat ik nu gebruik. Liefste in prijscategorieën van 100-400 euro per lens. Waarbij een variant zoals de 42,5mm en 16mm de meeste prioriteit heeft. En dus hopelijk voor een mooi prijsje te vinden is.

Huidig voor context wat ik met de camera doe is voornamelijk technologie video's waarbij ik shots van de producten maak en ook van mijzelf die met gezicht in beeld staat.

Hopelijk is alles zo duidelijk!

Met vriendelijke groet,
Sander de Kievit
Al naar de Panasonic GH5 gekeken?

PSN: MrMistral

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jackie Moon
Pockify schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:38:
[...]

Reflecties valt wel mee, maar al in al is de focus naast het tracking ook niet op het niveau waar ik het zou willen hebben. Mijn laatste video die ik had geupload is qua focus wel wat matig.

Weet niet of het toegestaan is om te linken maar bij deze: https://youtu.be/o02l3oR2OlY
De tracking (groen klein sticky boxje) is inderdaad belabberd op panasonic, maar de face tracking (yellow box om het gezicht) zou moeten werken.

Everybody panic! - D N A

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Tja video en auto focus dan is het eigenlijk heel simpel hoe nieuwer hoe beter. Want dat is eigenlijk het enige waar bij camera's nog onderscheidende verbeteringen te zien zijn. De rest is wel erg zoek het verschil geworden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pockify
Jackie Moon schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:48:
[...]

De tracking (groen klein sticky boxje) is inderdaad belabberd op panasonic, maar de face tracking (yellow box om het gezicht) zou moeten werken.
Facetracking werkt inderdaad beter, maar nog niet optimaal. Als ik een stapje naar achter of voor zet heeft het z'n tijd nodig om bij te stellen. Zouden de nieuwe camera's dat real time goed scherp kunnen houden?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Jackie Moon
@Pockify Als je niet in 4k (25fps) opneemt, maar in 1080p (50fps) is er de G80 autofocus face tracking hack: YouTube: Panasonic G85 Autofocus Hack that Works!

De hack gaat uit van hoe hoger de fps hoe sneller de autofocus is. Bv de G9 kan 60 fps in 4k aan, dus duidelijk een step up in autofocus snelheid.

Nieuwste firmware body en lens kan ook iets doen, en DFD systeem werkt alleen met panasonic lenzen. En AF Sensitivity.

Everybody panic! - D N A

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pockify
Jackie Moon schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:35:

Oh dat is wel interessant!
Zal het eens gaan proberen! :)

• Tarquin
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 26-09 09:49
De camera die je noemt heeft contract detect autofocus.
Ik weet dan Panasonic daar best geavanceerde algoritmes voor heeft.
Maar contrast detect AF kan eigenlijk alleen maar werken door telkens te focussen en de lens iets te bewegen en te concluderen dat hij dan onscherper is.
Het werkt fantastisch voor single autofocus maar bij continuous autofocus zie je dat hij een tikje gaat hunten.

Ik weet niet of dat precies je probleem is.

Een Olympus M1.II en M5.III hebben phase detect autofocus. Deze zijn beide onder de 1000 euro verkrijgbaar. De gezichts detectie is van een andere fabrikant dus anders.
Je zou kunnen vragen op Tweakers of Facebook of iemand zo'n camera heeft die je een keer mag vergelijken met je Panasonic.

• Furfoot
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 14:45
Als je je huidige lenzen wil blijven gebruiken zou je kunnen kijken naar een Olympus body met phase detection zoals de E-M5 III. Kun je je G80 ook nog gebruiken als bijvoorbeeld overhead cam met de kit lens.

Instagram

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee