Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyberdemon
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15-12-2022
Dag allemaal.

Ik wil binnenkort op mezelf gaan wonen, ben nu nog aan het sparen en zou ook eerst mijn autolening willen afbetaald hebben.
Nu vraag ik mij af hoeveel ik met een netto inkomen van 1642 euro aan huur kan uitgeven.
Als ik 2 weken van de maand 75 euro uitgeef aan avond eten en water van de kraan drink. Ik heb enkele online diensten zoals Spotify 6,50€, Netflix 10euro, plex 5 euro. Een cloud 20 euro, en een klein zuinig autootje dat mij 120 euro aan jaarlijkse wegentax kost, en ongeveer 450 a 500 euro verzekering per jaar.
Mijn ziekenfonds kost mij om de 3 maand 26 euro. Ik heb ook een kat. Dat is zowat het belangrijkste van mijn situatie.

Alle reacties

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:29
Het NIBUD heeft verschillende tools en informatie die je hierbij kan helpen.

https://www.nibud.nl/consumenten/themas/plannen-en-begroten/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ziekenfonds hebben we al jaren niet meer in Nederland. Zorgverzekering wel, die kost je zo rond de €100 per maand.

Wanneer je in Nederland gaat huren, of in ieder geval een woning gaat betrekken, zul je allerlei vormen van belasting gaan betalen. Aan de andere kant, wanneer je onder een bepaald inkomen zit en aan een aantal voorwaarden voldoet kun je huurtoeslag aanvragen, hiermee krijg je wat extra's om toch financieel rond te kunnen komen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyberdemon
Ik woon in België. En mijn ziekteverzekering (dat bedoelde ik met ziekenfonds) kost mij om de 3 maanden 26 euro.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:15
Voor de vrije markt: Je inkomen moet minimaal 3,5 keer de huur zijn
Bijv: 750 euro huur geeft een ondergrens van 2625

Met dezelfde vuistregel kom ik, afgerond, uit op een max. huur van 470 euro/maand.
Sociale huur kan andere eisen hebben (wetend dat sociale huur in België anders werkt dan in NL)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:05
@Cyberdemon Om te beginnen goed dat je je vooraf hierin gaat verdiepen, dus top dat je hiervoor een topic opent.

Maar misschien moet je de vraag omdraaien, wat kost het je om iets te huren wat aan je minimale eisen voldoet? Aan de hand daarvan kan je kijken of je dan überhaupt uitkomt en wat je misschien moet opzeggen om rond te komen.

Als ik jou was zou ik 3 zaken eerst gaan uitzoeken:
1) Wat geef je per maand nu precies uit en zet dat op een rij. Kijk hierbij ook of het echt nodig is.
2) Ga uitzoeken wat voor extra kosten je moet maken om iets te huren, vooral zaken naast de huur zoals belastingen, verzekeringen etc. Vraag desnoods het aan iemand uit je omgeving.
3) Kijk wat voor toeslagen je kan krijgen (huur, zorg etc) zodat je weet hoeveel dat is.
Cyberdemon schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:26:
[...]

Dat heb ik met mijn ouders gedaan. Maar die is berekend met enkele dingen waar ik binnenkort geen last meer van heb. Zoals mijn lening.
Ik zal zometeen die berekening er eens bijpakken en mag ik je dan een pm sturen?
Belastingen betaal ik al niet want ik heb een invaliditeitsinkomen en dit is niet belastbaar. . Zou ook graag liever iets groter wonen ipv in een piepklein sociaal appartementje. Tenzij het niet anders kan. Maar ik denk met mijn inkomen dat dit wel kan.
Ik weet het niet he. Daarom kom ik hier.
Uiteraard mag dat!

Met belastingen bedoel ik vooral woning gerelateerde belastingen. Hier in NL betaal je als huurder ook afvalstoffenheffing, gemeentelijke belastingen etc. Weet niet hoe dat zit in BE in combi met je uitkering.

[Voor 36% gewijzigd door chrisborst op 07-03-2021 12:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-03 12:23
D_Jeff schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:16:
Voor de vrije markt: Je inkomen moet minimaal 3,5 keer de huur zijn
Bijv: 750 euro huur geeft een ondergrens van 2625

Met dezelfde vuistregel kom ik, afgerond, uit op een max. huur van 470 euro/maand.
Sociale huur kan andere eisen hebben (wetend dat sociale huur in België anders werkt dan in NL)
Dit gaat denk ik over bruto? TS heeft het over netto.

Ik zou zelf rond de 700 gaan zitten met zo'n salaris.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:12
Ongeveer 30% van je inkomen uitgeven aan huur is min of meer een gezonde situatie. Maar afhankelijk van waar je wilt wonen, waarschijnlijk niet echt haalbaar. Maar boven de 50% zou ik niet aanraden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@Cyberdemon Vuistregel in België is inderdaad maximum 1/3e. Als single hik je daar sneller tegenaan dan met een partner, maar je wil wat marge hebben om financiële of andere tegenvallers te kunnen opvangen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyberdemon
chrisborst schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:19:
@Cyberdemon Om te beginnen goed dat je je vooraf hierin gaat verdiepen, dus top dat je hiervoor een topic opent.

Maar misschien moet je de vraag omdraaien, wat kost het je om iets te huren wat aan je minimale eisen voldoet? Aan de hand daarvan kan je kijken of je dan überhaupt uitkomt en wat je misschien moet opzeggen om rond te komen.

Als ik jou was zou ik 3 zaken eerst gaan uitzoeken:
1) Wat geef je per maand nu precies uit en zet dat op een rij. Kijk hierbij ook of het echt nodig is.
2) Ga uitzoeken wat voor extra kosten je moet maken om iets te huren, vooral zaken naast de huur zoals belastingen, verzekeringen etc. Vraag desnoods het aan iemand uit je omgeving.
3) Kijk wat voor toeslagen je kan krijgen (huur, zorg etc) zodat je weet hoeveel dat is.
Dat heb ik met mijn ouders gedaan. Maar die is berekend met enkele dingen waar ik binnenkort geen last meer van heb. Zoals mijn lening.
Ik zal zometeen die berekening er eens bijpakken en mag ik je dan een pm sturen?
Belastingen betaal ik al niet want ik heb een invaliditeitsinkomen en dit is niet belastbaar. . Zou ook graag liever iets groter wonen ipv in een piepklein sociaal appartementje. Tenzij het niet anders kan. Maar ik denk met mijn inkomen dat dit wel kan.
Ik weet het niet he. Daarom kom ik hier.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D_Jeff
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Cyberdemon
Ik spaar maandelijks zon 450 a 500 euro per maand. Gezien ik nog thuis woon. De woning moet niet aangepast zijn. Het is geen fysieke beperking.
Je vraag is terecht hoor. Had inderdaad kunnen zijn dat ik een rolstoel patiënt was en een aangepaste woning nodig heb. Maar dat is dus niet het geval.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:48
@Cyberdemon normaal gesproken mag je maximaal 1/3 van je inkomen aan huur kwijt zijn.
met jouw inkomen ga je geen grotere huizen vinden, of je moet ver buiten steden wonen, dan kan je via sociale huurwoningen (ook in belgie) wat grotere huize nvinden.

Hoe lang sta je al in wachtlijst? heb je voorrangs indicaties (je gaf al aan invaliditeit?)

ps - je gaat wat van je clouddiensten en/of je auto moeten opgeven als je met dit budget per se al op jezelf wilt wonen....

[Voor 15% gewijzigd door 99ruud99 op 07-03-2021 12:44]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:10
Begin eens met alle kosten op een rijtje te zetten. Je noemt wat bedragen maar dat overzicht is alles van volledig.
Cyberdemon schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:06:

Als ik 2 weken van de maand 75 euro uitgeef aan avond eten en water van de kraan drink.
Hoeveel geef je in de andere weken uit aan avondeten? En hoeveel aan ontbijt en middageten? Huishoudelijke artikelen (schoonmaakartikelen, wasmiddel) en persoonlijke verzorging?
Ik heb enkele online diensten zoals Spotify 6,50€, Netflix 10euro, plex 5 euro. Een cloud 20 euro,
Ik gok dat je ook een internetverbinding nodig zult hebben om dergelijke diensten te bereiken.

En heb je geen mobiel abonnement?
en een klein zuinig autootje dat mij 120 euro aan jaarlijkse wegentax kost, en ongeveer 450 a 500 euro verzekering per jaar.
Rijdt deze ook op water uit de kraan? Heb je nooit onderhoud / reparaties / nieuwe banden nodig? Hoeveel rijdt je per jaar?

Wat verwacht je kwijt te zijn aan gas/water/licht?
Cyberdemon schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:26:
Belastingen betaal ik al niet want ik heb een invaliditeitsinkomen en dit is niet belastbaar. .
In Nederland zou je dan nog steeds gewoon gemeentelijke belastingen betalen (afvalstoffenheffing, waterschapsbelasting). Zoek even goed uit hoe dit in België zit.
Cyberdemon schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:41:
Ik spaar maandelijks zon 450 a 500 euro per maand.
Heb je dan je antwoord niet al? Je hebt 450 a 500 euro + wat je nu maandelijks betaald om die lening af te lossen beschikbaar voor alle bijkomende kosten. Dus huur, energie, internetverbinding, eventuele belastingen, etc. En dan kom je in een ongezonde situatie waarin je niets meer overhoudt om te sparen, dus daar zul je nog onder moeten blijven.

[Voor 3% gewijzigd door Xander op 07-03-2021 12:50]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
-

[Voor 126% gewijzigd door Ernemmer op 21-03-2021 10:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyberdemon
Mijn vader is een voorbeeld dat het echt wel kan om met een bescheiden inkomen wat groter te wonen. Hij heeft 1300 euro netto inkomen per maand en geeft 720 aan huur uit.
Hij heeft wel geen auto en een minimum aan luxe. Hij draait ook elke euro 5x om. Maar dit is meer omdat hij heel geldbewust is. Ik heb 1642 dus voor mij is het wel mogelijk om een auto te hebben, denk ik, zo bezie ik het toch.

@Xander
Ik heb net zitten rekenen, ik zou met een huur van 750 euro, 370 euro over hebben om nog te sparen en brood en charcuterie en onverwachte kosten zoals onderhoud auto, nieuwe wasmachine etc
Ik heb gerekend 60 euro water gas elektriciteit, 10 euro per maand of 120 euro per jaar brandverzekering, ziekteverzekering heb het allemaal uitgerekend incl luxe zoals Spotify, Netflix, gsm abonnement alles zit er bij. Maar dit lijkt mij te mooi om waar te zijn. In theorie klopt het allemaal wel maar praktijk is meestal anders.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyberdemon
Ernemmer schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:58:
[...]

Je vergeet een budget voor kleren, telefoon, fiets, gadgets, cadeautjes, vakantie, uitjes, onderhoud auto, afschrijving wasmachine, koelkast, droger, vaatwasser etc.

Het lijstje wat ik in Excel heb staan bevat;

Huur
Gas/licht
Water
Gemeentebelasting
Afval
Zorgverzekering
Inboedel verzekering
Auto
Parkeren en ov
KPN internet + TV
Nieuwsgroepen
Netflix
Amazon prime
Telefoon
Bankkosten
Sporten
Boodschappen
Diverse reserveringen

Diverse reserveringen zijn afschrijvingen van inboedel ed, wat ongeveer 200 euro per maand is bij mij.

TV
Koelkast
Wasmachine
Droger
vaatwasser
stofzuiger
gereedschap
Fiets
bank
stoel
keukentafel en stoelen
Bureau en stoel
bedden
tv meubel
salontafel
Radio
Bed
kledingkast
magnetron
waterkoker
senseo
fornuis
kleding
vakantie
bril
sportspullen
airco
computer
telefoon
Hier heb ik rekening mee gehouden.
370 blijft over na mijn berekening.
Zal die zo posten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyberdemon
1642 -
250 avond eten
10/maand wegenbelasting
41/maand auto verzekering
60/maand water, gas, elek
Ziekteverzekering 8,60 / maand
10 per maand brandverzekering
Internet + TV 80 euro
6,50 Spotify
10 Netflix
20 cloud
GSM abonnement 20
Benzine 30/maand
Kattenvoer 35 + 15 kattengrit
- 750 huur

= 296€

[Voor 5% gewijzigd door Cyberdemon op 07-03-2021 13:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leogeran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-03 16:49
Je kan je afvragen of je betaald spotify moet hebben, eerst half jaar zonder proberen kan ook.. dan maar reclame?
Kijken of je Netflix kan delen en een gedeelte ervan betalen?
Internet zonder tv, mocht de aanbieder dat bieden.. je hebt al Netflix en veel kan je online kijken..
Eet eens per week bij je ouders, sociaal goed en bespaart weer ;) (ervan uitgaande dat je relatie normaal is :))

En probeer niet alles nieuw te kopen, er nog voor sparen en opbouwen vond ik zelf een leuk vooruitzicht.

Ik heb in dezelfde situatie gezeten qua inkomen en zo’n huur, het zal krap worden en blijven. Ik wil dit alleen maar meegeven om je te behoeden :)

Ik had zo’n overzicht niet, dus ik vind het heel verstandig wat je nu doet!

[Voor 5% gewijzigd door leogeran op 07-03-2021 13:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:19
Ik ken lang niet de hele situatie in België, maar komen er niet nog wat meer kosten boven op de daadwerkelijke huur voor de woning? Denk aan lokale belastingen, kosten voor afval/riool etc? Die zie ik in het laatste lijstje niet terugkomen.
Brandverzekering - is dat een volwaardige woning-/inboedelverzekering? Zo nee, ook niet vergeten. Zijn er mogelijk andere verzekeringen waar je nu nog via je ouders onder valt, maar na een verhuizing niet meer (familiale verzekering bijvoorbeeld)?

€60 voor GWE kán aan de lage kant gaan uitvallen, beetje afhankelijk van het soort woning waar je in terecht komt.

Het zou echt wel moeten lukken, maar het wordt wel makkelijker als je 100% zeker weet welke kosten er te verwachten zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyberdemon
Ik heb een buffer van 300 euro. Zoveel kan er nu toch niet meer bijkomen?
Pak nu nog 100 euro erbij. Dan schiet er nog 200 over.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyberdemon
leogeran schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:29:
Je kan je afvragen of je betaald spotify moet hebben, eerst half jaar zonder proberen kan ook.. dan maar reclame?
Kijken of je Netflix kan delen en een gedeelte ervan betalen?
Internet zonder tv, mocht de aanbieder dat bieden.. je hebt al Netflix en veel kan je online kijken..
Eet eens per week bij je ouders, sociaal goed en bespaart weer ;) (ervan uitgaande dat je relatie normaal is :))

En probeer niet alles nieuw te kopen, er nog voor sparen en opbouwen vond ik zelf een leuk vooruitzicht.

Ik heb in dezelfde situatie gezeten qua inkomen en zo’n huur, het zal krap worden en blijven. Ik wil dit alleen maar meegeven om je te behoeden :)

Ik had zo’n overzicht niet, dus ik vind het heel verstandig wat je nu doet!
Mijn Spotify en Netflix word al gedeeld.
Normaal is Spotify 10 euro.
Tv kan ik idd weglaten omdat ze in België toch alleen maar bagger geven. Internet voor mij is veel belangrijker dan tv. Die afweging wil ik wel maken. Ik denk dat ik het allemaal een beetje onderschat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02 07:48
Voorop gesteld: top dat je zo vooruit denkt!
Cyberdemon schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:49:
De auto is in deze wel een heel groot risico. Geen idee wat voor auto je exact rijd of hoe oud die is maar ik zie in je lijstje nergens de afschrijving voorbij komen. Daarnaast zie ik ook geen post voor onderhoud/reparaties aan de auto. Zeg dat je 200 euro per maand kan sparen dan ben je met sommige reparaties al een half jaar sparen "kwijt". Een auto is een erg dure hobby... Probeer dus duidelijk te krijgen hoeveel je verwacht dat je auto op termijn gaat kosten en hoe je daar mee om wilt gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyberdemon
xh3adshotx schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:55:
Voorop gesteld: top dat je zo vooruit denkt!

[...]

De auto is in deze wel een heel groot risico. Geen idee wat voor auto je exact rijd of hoe oud die is maar ik zie in je lijstje nergens de afschrijving voorbij komen. Daarnaast zie ik ook geen post voor onderhoud/reparaties aan de auto. Zeg dat je 200 euro per maand kan sparen dan ben je met sommige reparaties al een half jaar sparen "kwijt". Een auto is een erg dure hobby... Probeer dus duidelijk te krijgen hoeveel je verwacht dat je auto op termijn gaat kosten en hoe je daar mee om wilt gaan.
Ik rijd een Suzuki alto van 2011.
Super klein en zuinig autootje.
Met een naftbak van 30 euro doe ik ruim een maand. En ik ga ook niet naar een garage. Iemand doet dit voor mij na zijn uren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xh3adshotx
Cyberdemon schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:58:
[...]

Met een naftbak van 30 euro doe ik ruim een maand. En ik ga ook niet naar een garage. Iemand doet dit voor mij na zijn uren.
Dat scheelt al wel ja. Geen idee hoe het met materiaal kosten zit, als dat tegen inkoop kan scheelt dat ook behoorlijk. Neemt niet weg dat je toch zo nu en dan reparaties moet doen of dingen moet vervangen. Daarnaast heb je geloof ik ook in België een APK achtig iets wat jaarlijks een paar tientjes kost. Heb je ook bedacht hoe lang je de huidige auto wilt blijven rijden / wat je gaat doen als deze (economisch) total loss is? Je zult iets moeten sparen om uiteindelijk de auto te kunnen vervangen.

Daarnaast, kijk ook alvast voor welke subsidies/uitkeringen/belastingaftrek je in aanmerking komt. Dit is ook "extra" geld wat andere posten weer naar beneden kan helpen. Hou er wel rekening mee dat het geen gegeven is en jaarlijks kan veranderen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-03 18:58
vergeet de gemeenbelasting niet

https://financien.belgium...emeentebelasting-2020.pdf

kan aan het einde (/begin? ) van het jaar toch een leuke domper geven.
zo te zien is dit de belgische veriant van wat wij hier in nederland de gemeentelijke aanslag noemen.
hier zit onder andere de afvalstofheffing, waterschapsbelasting etc. in.

achteraf zeg ik, een maandelijke buffer van 300, is te weinig.
wat als je wasmachine kapot gaat, je kat een operatie nodig heeft en je auto een lekke band krijgt.

op 1 of andere manier gebeuren dat soort dingen altijd per 3...

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyberdemon
Daar heb ik nu niet aan gedacht. Inderdaad wat als de auto total loss is. Een lening zou eventueel een optie zijn gezien de 300 euro die ik over houd. Klein leningkje van 100 euro per maand. Hou ik zeker nog ongeveer 150 over.
Autokeuring/apk kost hier 15 euro per jaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyberdemon
Remond_FRL schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:09:

zo te zien is dit de belgische veriant van wat wij hier in nederland de gemeentelijke aanslag noemen.

wat als je wasmachine kapot gaat, je kat een operatie nodig heeft en je auto een lekke band krijgt.

Inderdaad. Operatie kat / dierenarts kosten. Dat alleen al. Was ik ook vergeten. Het is wel zo dat er ook sprake is van samen te wonen met een familie lid. Dan is groter wonen wel een optie natuurlijk. Maar hier zijn we nog niet helemaal uit.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ShitHappens
Cyberdemon schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:49:
Klopt, dacht ik een eigen woning ging huren :) Tot er een rekening van €400 landde voor een jaartje afval en riolering. En ik dacht alles op een rijtje te hebben en precies te weten wat ik allemaal moest betalen.

Vandaar dus mij nadruk op "100% zeker weten alle kosten in kaart te hebben" ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-03 17:15
Vergeet ook niet een post dierenarts op te nemen. Die beestjes gaan uiteindelijk ook allemaal wat mankeren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xh3adshotx
Cyberdemon schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:10:
Daar heb ik nu niet aan gedacht. Inderdaad wat als de auto total loss is. Een lening zou eventueel een optie zijn gezien de 300 euro die ik over houd. Klein leningkje van 100 euro per maand. Hou ik zeker nog ongeveer 150 over.
Lenen voor een auto is best wel risico vol. Als jij 100 euro per maand wilt betalen aan een lening voor een auto betaal je per jaar ongeveer 1200 euro. Zeg dat je van plan bent om 10 jaar met de auto te doen zou je 12.000 euro kunnen lenen. Laten we voor het gemak zeggen dat 5% hiervan rente is dan leen je dus effectief 11.400 euro. Daar kan je wel een redelijke auto van rijden maar je zit wel 10 jaar vast aan het betalen van je lening. Als de auto binnen die 10 jaar onherstelbaar kapot gaat door een mechanisch defect heb je geen auto meer maar wel een "rest"schuld. Daarnaast kan je ook een ongeluk krijgen of de auto gestolen worden. In dat geval krijg je wel de dagwaarde terug maar die zal niet heel hoog zijn na 3-4 jaar terwijl je nog wel voor de lening moet betalen. Op die manier krijg je steeds minder besteedbaar inkomen... Natuurlijk kan je ook een lager bedrag voor 5 jaar lenen of een ander bedrag/termijn maar dit was het makkelijkste rekenvoorbeeld.

Ik zou overwegen of de auto écht nodig is of kijken of je het op een andere manier kan oplossen zoals het delen van de auto of een ander vervoersmiddel. Als het echt niet anders kan zou ik een vaste afschrijving opzij zetten voor de auto (zoals de 100 euro die je anders voor de lening zou betalen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Geen idee maar als je plex meer als 2 jaar wil gebruiken zou ik voor lifetime gaan staat gelijk aan 24 maand 5 euro alleen die 5 euro blijft maar eindeloos doorlopen. Na 24 maand jaarlijks 60 euro bespaard heb je mooi 3 maand cloud hosting voor....

Mijn blog - T.net nostalgie - Tweak uptime

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
denk eerst hier eens aan: met jouw inkomen krijg je geen huis voor 750.
en niemand gaat jouw een autolening geven van 300 euro als je ook al zo'n hoge huru hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-03 08:32
Een extreem belangrijke factor is ‘regio’.
Heb je al eens rond gekeken of er iets te huren valt in je gewenste regio en hoeveel de huurprijzen zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyberdemon
xh3adshotx schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:25:
[...]

Lenen voor een auto is best wel risico vol. Als jij 100 euro per maand wilt betalen aan een lening voor een auto betaal je per jaar ongeveer 1200 euro. Zeg dat je van plan bent om 10 jaar met de auto te doen zou je 12.000 euro kunnen lenen. Laten we voor het gemak zeggen dat 5% hiervan rente is dan leen je dus effectief 11.400 euro. Daar kan je wel een redelijke auto van rijden maar je zit wel 10 jaar vast aan het betalen van je lening. Als de auto binnen die 10 jaar onherstelbaar kapot gaat door een mechanisch defect heb je geen auto meer maar wel een "rest"schuld. Daarnaast kan je ook een ongeluk krijgen of de auto gestolen worden. In dat geval krijg je wel de dagwaarde terug maar die zal niet heel hoog zijn na 3-4 jaar terwijl je nog wel voor de lening moet betalen. Op die manier krijg je steeds minder besteedbaar inkomen... Natuurlijk kan je ook een lager bedrag voor 5 jaar lenen of een ander bedrag/termijn maar dit was het makkelijkste rekenvoorbeeld.

Ik zou overwegen of de auto écht nodig is of kijken of je het op een andere manier kan oplossen zoals het delen van de auto of een ander vervoersmiddel. Als het echt niet anders kan zou ik een vaste afschrijving opzij zetten voor de auto (zoals de 100 euro die je anders voor de lening zou betalen).
Klopt allemaal maar er is ook sprake van samen wonen met iemand van mijn familie.
Maar dit is nog niet 100 procent zeker. Als ik het hier allemaal lees, ziet het ernaar uit dat dat de beste optie is. Of anders een klein sociaal appartementje.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyberdemon
RobbyTown schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:31:
Geen idee maar als je plex meer als 2 jaar wil gebruiken zou ik voor lifetime gaan staat gelijk aan 24 maand 5 euro alleen die 5 euro blijft maar eindeloos doorlopen. Na 24 maand jaarlijks 60 euro bespaard heb je mooi 3 maand cloud hosting voor....
Klopt. Daar ben ik nu op aan het wachten. Plex doet regelmatig acties rond dat lifetime abonnement dat je het kan kopen voor de helft van de prijs.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyberdemon
cadsite schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:45:
Een extreem belangrijke factor is ‘regio’.
Heb je al eens rond gekeken of er iets te huren valt in je gewenste regio en hoeveel de huurprijzen zijn?
Voor mij is het allemaal eender. Zolang het geen uur rijden is van mijn ouders.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyberdemon
Remond_FRL schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:09:

Zo ver ik weet hebben mijn ouders hier nog nooit iets over gezegd. Vuil buiten zetten gebeurt hier door de vuilzakken in aankoop duur te maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyberdemon
Dacht ik met mijn 1642 euro een groot appartement te huren, verkeerd gedacht blijkbaar. Bedankt allemaal voor jullie reacties en geduld. Ik ben door dit topic terug op de begane grond getreden en zal eerder dan toch sociaal huren of een "goedkoop" appartement huren met een huursubsidie tot ik iets krijg van de sociale huur maatschappij. Daar sta ik trouwens al 6 jaar bij ingeschreven. Of de kosten delen met een familielid.

[Voor 3% gewijzigd door Cyberdemon op 07-03-2021 15:07]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kpt Bierbuik
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-03 10:00
Wat ik telkens gedaan heb als de leefsituatie drastisch veranderde was een grote excel tabel maken met daarin alles wat in en uit gaat en alles per maand verrekenen bijv. €70/w aan boodschappen en €300/j aan wegenbelasting wordt €305/m aan lasten.
Alles wat je tegen komt naar boven afronden, sparen incalculeren en begroten.
Alles wat overblijft is ofwel geld om van te sparen ofwel om leuke dingen van te doen.
Op deze manier zijn mijn rekenmodellen altijd een overschatting geweest en had ik meer ademruimte om van te leven.

Succes in ieder geval met dit budget en de huidige markt om iets te vinden, het is pittig in dit segment.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wij hebben zelf geen auto, maar we wonen wel redelijk centraal. Wij hebben wel een abonnement op een deelwagen. Ik heb geen idee wat je qua afstand moet rijden elke maand om 300 € aan brandstof te spenderen?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-03 08:32
Cyberdemon schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:51:
[...]

Voor mij is het allemaal eender. Zolang het geen uur rijden is van mijn ouders.
Je moet toch ergens een voorkeur voor hebben?
De huurmarkt is in BE behoorlijk beperkt, dus actief rondkijken is geen overbodige luxe. Als je eens kijkt wat er te verkrijgen is voor welke prijs en locatie, dan kan je gaan aftoetsen of je dat aankan financieel.
Afhankelijk van de regio zit de aankoop van een kleine flat er misschien zelfs in.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:03
Wat ik nog mis in je 370 euro per maand "over":
- Heb je iets van een PC of laptop? Zo ja, verwacht je dat die het eeuwige leven hebben?
- Zoals hierboven al genoemd, kleding en meubilair.. Dat heeft ook niet het eeuwige leven, hoe ga je daarmee om?

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-03 16:29
Kijk ook zeker dat je nog genoeg financiële buffer hebt (spaargeld) nadat je al uw spullen gekocht hebt voor uw apt. Denk dan aan minstens 5000 euro, anders zou ik er niet aan durven beginnen. Je wil niet na de eerste (dure) tegenslag al schulden maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 09:03
Cyberdemon schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:22:
1642 -
250 avond eten
10/maand wegenbelasting
Internet + TV 80 euro
6,50 Spotify
10 Netflix
20 cloud
GSM abonnement 20
Benzine 30/maand
- 750 huur

= 296€
Goed begin, je lijkt er in elk geval serieus mee bezig! Hier nog wat dingen die mij zo te binnen schieten:

- Verzekering katten
- Onkosten katten (anti-worm, anti-vlo, jaarlijkse check, kosten die buiten verzekeringen vallen+ eigen risico, speeltjes, eens een nieuwe krabpaal...)
- GWL lijkt mij aan de lage kant. Zou zeker voor het eerste jaar hier zeker rekening houden met 100,-
- Eigen zorgkosten buiten verzekering (asprine tot hoestdrank, tandarts, eigen risico..)
- Kosten persoonlijke verzorging (ondergoed, kleding, schoenen, kapper, etc)
- Random kosten zoals kado's. Af en toe 10/20 euro tikt over een hele maand of jaar best aan.
- Reservering inboedelkosten (gaat wel eens iets stuk, je wilt iets nieuws, of tijd voor nieuw verfje.. je zit zo op 50-100/maand als je over meerdere jaren kijkt, want er zitten dure grappen tussen).
- Reservering autokosten (onderhoud, vervanging..). Dit is ook weer zo 50-100 per maand afhankelijk van je jaarlijkse kosten en de frequentie waarin je verwacht de auto te vervangen.
Cyberdemon schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:41:
Ik spaar maandelijks zon 450 a 500 euro per maand. Gezien ik nog thuis woon. De woning moet niet aangepast zijn. Het is geen fysieke beperking.
Je vraag is terecht hoor. Had inderdaad kunnen zijn dat ik een rolstoel patiënt was en een aangepaste woning nodig heb. Maar dat is dus niet het geval.
Trouwens valt er ook wat te zeggen voor het 'omdenken' principe. Je zegt nu 400-500/maand te sparen, dus blijkbaar kun je nu dusdanig geld uit dat je maximaal 500 euro KUNT uitgeven aan het totaal van huur+eten&drinken+GWL+....
Anders gezegd: je zou zonder enig probleem structureel 1000-1250/maand moeten sparen tijdens het thuiswonen wil je enigzins ok leven met een huur van 750 en alle andere bijkomende kosten die je dan zelf moet betalen.

[Voor 12% gewijzigd door Xanaroth op 07-03-2021 18:24]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:06
Hoe fijn leven is het als al je geld op gaat aan vaste lasten en een auto?

Er is dan ook nergens meer budget voor iets leuks, dat wil zeggen: goedkope kleren van de discounter, goedkoop eten, geen uitjes behalve gratis in de natuur, cultureel niks meer kunnen doen, geen sport/ hobbyclubs meer,

Er moet ook geld zijn om nog een beetje van je hobby's te genieten. Zonder dat val je in een sociaal isolement.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
@Cyberdemon

Hier mijn kostenplaatje

Huur: 570
Gas: 50
Elektriciteit: 50
Water: 15
Lokale lasten: 400 gecombineerde aanslag 170 (?) waterschappen *
Telefoon, televisie en internet: 55
Verzekeringen: Schadever 14 Iets 7 Zorg 148
Onderwijs: 0
Kinderopvang: 0
Contributies en abonnementen:
60 NS p/j *
VPN: 40 p/j *
Netflix: 11
Vervoer: Geen idee, soms wat kleine reprarties aan de fiets.
VASTE LASTEN: 920

*: niet direct meegerekend want 1x per jaar of betaald in 8x

Dus vanaf maart betaal ik in 8x de gecombineerde aanslag en in juni meestal de waterschappen ook in 8x.
NS en VPN in oktober 1x.

Dat betekent dat ik ook spaar.

Huisdieren hebben een eigen spaarrekening voor nood en voer koop ik via zooplus en in de supermarkt wanneer het in de aanbieding is.
Een kostenoverzicht heb ik niet afgezien van de jaarlijkse enting in mei van 170 (voor 2).

Vorig jaar eens berekend en toen kwam ik op 60 p/m voor alles Inc dierenarts kosten.

[Voor 22% gewijzigd door Koos2009 op 07-03-2021 19:58]

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +7Henk 'm!

• GZFan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:47
Even simpel:
Je verdient nu €1642 per maand.
Je kunt nu €400 tot €500 sparen.
Dat betekent dat je nu zeker €1142 per maand uitgeeft; terwijl je thuiswoont.
Eigenlijk vind ik dat wel vrij fors.

Ik zou dan toch eens kritisch gaan kijken waar ik die €1142 per maand aan uitgaf, als ik jou was!

[Voor 34% gewijzigd door GZFan op 08-03-2021 13:51]

Sony Ericsson K750i > Sony Ericsson K770i > HTC Hero > HTC Dream > Sony Xperia U > Motorola Moto G 2014 > Xiaomi Mi A1 > Samsung A52s 5G

Acties:
  • 0Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
1642 -
250 avond eten
10/maand wegenbelasting
Internet + TV 80 euro
6,50 Spotify
10 Netflix
20 cloud
GSM abonnement 20
Benzine 30/maand
- 750 huur

= 296€
Hoe ga je de was doen? Geen wasmachine nodig?
Van welk gespaarde geld ga je dingen vervangen als ze kapot zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyberdemon
Ik heb in een bericht aangegeven dat ik het onderschat en besef door jullie berichten dat ik toch niet zo ver loop met mijn inkomen. Jammer. Had echt verwacht mezelf een mooi appartementje te permitteren met mijn inkomen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:40
Ik ga geen vrienden maken, maar ik vind de kosten voor een ...kat buitenproportioneel drukken op je uitgaven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ShitHappens
Cyberdemon schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:24:
Ik heb in een bericht aangegeven dat ik het onderschat en besef door jullie berichten dat ik toch niet zo ver loop met mijn inkomen. Jammer. Had echt verwacht mezelf een mooi appartementje te permitteren met mijn inkomen.
Ik ken 't gevoel... Dacht 6 of 7 jaar gelezen mijn studentenkamer in te ruilen voor een koopappartement, misschien klein huisje. Werd een 25 m² studio'tje in de sociale huur à €400/maand :p Veel geleerd in die tijd, maar vooral sparen. Door de lage huur, relatief lage lasten en niet te veel gekke dingen doen in 4 jaar tijd 18k gespaard en daardoor vorig jaar een huis kunnen kopen. Als m'n huur veel hoger was geweest, had ik significant minder kunnen sparen en was 't waarschijnlijk allemaal anders gelopen.
coinman63 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:36:
Ik ga geen vrienden maken, maar ik vind de kosten voor een ...kat buitenproportioneel drukken op je uitgaven.
Ach, voor de één een kat, voor een ander een kind. We zullen het over 't kostenplaatje van dat laatste nog maar niet hebben :p

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyberdemon
Mijn kat is inderdaad wat het meest doorweegt bij mij, gezien zijn leeftijd van bijna 16 jaar. 2 jaar geleden hypertrofische cardiomyopathie vastgesteld. Moeilijk woord voor een verdikking op de scheidingswand van de hartkamers. Jaarlijks 70 euro voor een hartechografie, 90 euro bloedproef, 6 maandelijks bloeddruk controle 35 euro, dagelijks pilletjes voor de bloeddruk te doen zakken, dagelijks een speciaal snoepje van 50 cent/stuk voor de gewrichten te ondersteunen wegens ernstige artrose, en dan voer en grit 😔
Dit was ik zelfs nog vergeten rekenen

[Voor 3% gewijzigd door Cyberdemon op 07-03-2021 22:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyberdemon
ShitHappens schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:23:
[...]

Ik ken 't gevoel... Dacht 6 of 7 jaar gelezen mijn studentenkamer in te ruilen voor een koopappartement, misschien klein huisje. Werd een 25 m² studio'tje in de sociale huur à €400/maand :p Veel geleerd in die tijd, maar vooral sparen. Door de lage huur, relatief lage lasten en niet te veel gekke dingen doen in 4 jaar tijd 18k gespaard en daardoor vorig jaar een huis kunnen kopen. Als m'n huur veel hoger was geweest, had ik significant minder kunnen sparen en was 't waarschijnlijk allemaal anders gelopen.

[...]

Ach, voor de één een kat, voor een ander een kind. We zullen het over 't kostenplaatje van dat laatste nog maar niet hebben :p
In theorie lijkt zon berekening te kloppen maar praktijk bewijst vaak het tegendeel.
Ik vrees dat voor mij ook inderdaad het beste is om sociaal te huren. En wanneer genoeg gespaard zat ik te denken aan hamsterwonen/huren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Je schrijft dat je een invaliditeitsinkomen hebt. Kan (en mag?) je iets bijverdienen? Ik heb geen idee hoe dat allemaal werkt in BE, maar als je er een paar honderd euro per maand kunt verdienen, heb je natuurlijk meer opties.

(Kan zijn dat dit al is gevraagd, maar kon het niet zo snel vinden!)

Edit: hamsterwonen, wat een goeie term :+

[Voor 7% gewijzigd door sOid op 07-03-2021 22:58]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyberdemon
@sOid
Dat weet ik eigenlijk niet. Hier ga ik morgen eens achter horen. Dat zou inderdaad goed zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Cyberdemon schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:59:
@sOid
Dat weet ik eigenlijk niet. Hier ga ik morgen eens achter horen. Dat zou inderdaad goed zijn.
Zeker doen! Zoek dan ook even uit of dat invaliditeitsinkomen omhoog gaat als je op jezelf woont. Hier in NL hebben we bijvoorbeeld de kostendelersnorm bij verschillende uitkeringen. Dat houdt kort door de bocht in dat je uitkering (fors) lager is als je met anderen woont. Op het moment dat je (in de Nederlandse situatie dus) op jezelf gaat wonen, gaat de uitkering ook omhoog.

Zo was dat in ieder geval een aantal jaar terug, ik weet niet in hoeverre dat is veranderd.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

coinman63 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:36:
Als ik zie hoeveel mijn vrouw aan onze kat heeft (en nee dat zegt niks over onze relatie :+) dan kan ik mij voorstellen dat het dat waard is. Andere mensen geven dat met plezier aan hun auto uit... (en dan nog een factor meer).

Het is een kwestie van perspectief. Een huisdier kan ook heel goed zijn voor je mentale welzijn, in de VS hebben ze dat tot in het extreme doorgetrokken met het concept 'emotional support animal'. Maar ik denk dat je het plaatje wel snapt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyberdemon
sOid schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:04:
[...]

Zeker doen! Zoek dan ook even uit of dat invaliditeitsinkomen omhoog gaat als je op jezelf woont. Hier in NL hebben we bijvoorbeeld de kostendelersnorm bij verschillende uitkeringen. Dat houdt kort door de bocht in dat je uitkering (fors) lager is als je met anderen woont. Op het moment dat je (in de Nederlandse situatie dus) op jezelf gaat wonen, gaat de uitkering ook omhoog.

Zo was dat in ieder geval een aantal jaar terug, ik weet niet in hoeverre dat is veranderd.
1642 euro is wat ik heb als alleenstaande.
Ik liep door dit bedrag even op wolkjes.
Helaas is het leven blijkbaar zo duur geworden dat dit eigenlijk nog steeds niet genoeg is om deftig te wonen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Cyberdemon
@Borromini
Inderdaad, zoals ik hier zag voorbij komen, voor de ene gewoon een dier, voor de andere een kind. Voor mij is mijn kat alles. Ik heb echt heel veel aan dat beestje. Zou ook niet meer zonder een kat kunnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D_Jeff
@Cyberdemon Al aan een andere kat gedacht? 16 jaar voor een kat Is een respectabele leeftijd, maar met de dingen die je aangeeft - kan dat morgen wel eens de laatste dag zijn geweest.

Daarnaast kan opa/oma het jonge stuiterballetje nog wat leren.

Verder: sparen, sparen, sparen
Succes :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:59

SomerenV

It's something!

Cyberdemon schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:12:
[...]

1642 euro is wat ik heb als alleenstaande.
Ik liep door dit bedrag even op wolkjes.

Helaas is het leven blijkbaar zo duur geworden dat dit eigenlijk nog steeds niet genoeg is om deftig te wonen.
Ik kan niet echt spreken voor België maar voor Nederlandse begrippen is het 1600 euro niet veel waard. Als je sociaal kunt huren (en dus aanspraak kunt maken op huurtoeslag) dan is het te doen, maar in de vrije sector ben je vrij kansloos.

Succes met de zoektocht en alles op een rijtje zetten!

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@Cyberdemon Als je per maand 300 € aan benzinekosten hebt dan zou dat iets zijn waar ik naar zou kijken. Ik snap dat je mobiliteit je lief is, maar misschien kan je bepaalde dingen ook met fiets of OV doen (geen idee of dat fysiek mogelijk is, of een eventuele handicap dat toelaat).

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 09:03
Cyberdemon schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:24:
Vergeet niet: daar heb je gelijk in! Je kán dat appartement ook zeker permitteren! Waarschijnlijk makkelijk zelfs :).

Alleen je hebt 1642, en die is op een gegeven moment op. Dat betekend dus wel dat je keuzes moet gaan maken.

- Relatief duur appartement
- Auto (80+onderhoud+vervanging, zeg 175/maand effectief)
- Relatief duur internet/tv (80 ipv 30-50, geen idee hoe die markt exact ligt in belgie)
- Tal van abbo's (spotify, netflix, cloud, tikt toch aan naar 35).
- Huisdieren
- Grofweg 750 euro waarvan je nu niet weet (of kunt aangeven) waar dat elke maand heen gaat.

Je lijkt nu de mindset te hebben en-en-en-en, daar zit nou net een beetje de knoop. Ergens wordt dat dus kiezen. Als je echt graag dat appartementje wilt, zul je de volledige 1100/maand aan huidige kosten voor jezelf duidelijk moeten krijgen. En dan met een mooie rode pen er dwars doorheen tot er onder de streep maximaal 500/maand over is aan onkosten.

Verder kun je bijvoorbeeld afvragen of tv+spotify+netflix+cloud nodig is. Je zal in de praktijk maar 1 ding tegelijk aan hebben staan. IMO: begin met internet-only abonnement, en ga met 10,-/maand roteren. Tijdje netflix, tijdje disney, tijdje amazon.. Telkens als je weer 'bij' bent in de films/series, roteren naar de volgende dienst.
En met combinatie youtube/spotify-free... kost je alleen af en toe wat tijd, die reclame, maar heb je enorm veel content zonder kosten. Scheelt je dan al de eerste pakweg 50,- per maand.

TLDR: keuzes en prioriteiten. IMO kan iets als een fijn appartement met daarbij een huisdier zeker, mits je bereid bent elders dan wel zaken op te geven om de financiën rond te krijgen.

[Voor 5% gewijzigd door Xanaroth op 08-03-2021 08:42]

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:33

Malantur

BBG'er
1642 -
250 avond eten
10/maand wegenbelasting
Internet + TV 80 euro
6,50 Spotify
10 Netflix
20 cloud
GSM abonnement 20
Benzine 30/maand
- 750 huur

= 296€
60 euro per maand voor gas en elektriciteit is goed voor een appartement. Maar als het slecht geïsoleerd is e.d. ga je hiermee niet toe komen.
Brandverzekering voor mijn appartement in België was ongeveer 20 euro per maand bij Argenta, maar bij Belfius liep dat op tot 30 euro per maand. 10 euro is zeker aan de lage kant.
Cyberdemon schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:58:
[...]

Ik heb zelf een Skoda Citigo, dus ook klein en zuinig maar voor 300 euro nieuwe banden laten opleggen en 300 euro groot onderhoud (incl de pech van lekkende remcilinders en nieuwe bekabeling voor de bougies). 30-50 euro per maand reserveren voor onverwacht auto onderhoud lijkt mij niet overdreven.
Autokeuring kost hier toch 37,2 euro?
https://www.autoveiligheid.be/autokeuring/tarieven
Al is dat dan 3 euro per maand dus niet heel relevant verschil.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-01 14:38

Basszje

Reisvaap!]

Je kan je ook de vraag stellen wat je nou wil in een woonplek. De meeste mensen hebben niet veel ruimte nodig als alleenstaande. Beetje ruimtelijke keuken, plek om te zitten, plek om te slapen. Als je een groter appartement hebt zijn het vaak vierkante meters die je nauwelijks gebruikt, maar wel schoon moet houden.

Het moet natuurlijk ook geen studentenbezemkast zijn, dat is het andere uiterste

Een woonplek is ook de grootste uitgaaf en die kan je niet makkelijk schrappen door 'opzeggen' of een maandje even wat minder. Ik zou dus zeker niet te krap gaan zitten. Lenen zou ik in jouw situatie ook echt zien te voorkomen, een tegenvaller erbij en het begint erg kriebelig te worden.

Over het algemeen is niet elk muntje drie keer hoeven om te draaien en af een toe een 'traktatie' te kunnen veroorloven erg goed voor het geestelijk welbevinden.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• Cyberdemon
@D_Jeff
Ik heb al gedacht aan een volgende kat ja.
Maar dit zou pas zijn als mijn huidige kat komt te overlijden. Zou graag een Somali willen maar tegelijk ook een ter dood veroordeelde uit het asiel redden.
Inenten en anti vlooien geef ik niet want mijn kat komt niet ver buiten. Enkel voor de deur op stenen.

@Basszje
Ook een goede reply.
Idd, heb ik die plaats wel nodig..
En meer plaats is meer onderhoud
Ook eens iets kunnen kopen is altijd leuk.

[Voor 18% gewijzigd door Cyberdemon op 08-03-2021 16:31]

• 99ruud99
Btw 60 euro stroom haal je niet,want je hebt hoop electronica.

Ga je de was draaien bij je ouders?
Ga je een nieuwe energiezuinige koelkast kopen?
Elke avond bij je ouders eten, scheelt ook wen hoop.
En droogkast, die heb je niet nodig als je waslijn hangt.

• Cyberdemon
Malantur schreef op maandag 8 maart 2021 @ 08:58:
[...]

60 euro per maand voor gas en elektriciteit is goed voor een appartement. Maar als het slecht geïsoleerd is e.d. ga je hiermee niet toe komen.
Brandverzekering voor mijn appartement in België was ongeveer 20 euro per maand bij Argenta, maar bij Belfius liep dat op tot 30 euro per maand. 10 euro is zeker aan de lage kant.

[...]

Ik heb zelf een Skoda Citigo, dus ook klein en zuinig maar voor 300 euro nieuwe banden laten opleggen en 300 euro groot onderhoud (incl de pech van lekkende remcilinders en nieuwe bekabeling voor de bougies). 30-50 euro per maand reserveren voor onverwacht auto onderhoud lijkt mij niet overdreven.
[...]

Autokeuring kost hier toch 37,2 euro?
https://www.autoveiligheid.be/autokeuring/tarieven
Al is dat dan 3 euro per maand dus niet heel relevant verschil.
Mijn moeder betaalt 120 per maand.
Zal eens vragen aan mijn vader hoeveel hij betaalt. Maar heb al beslist om max 600 aan huur te geven. Dankzij dit topic. Dat is een tikkeltje meer dan een kwart maar nog te doen denk ik?
Met dan nog een huursubsidie tot 125 euro kan ik rustig wachten op een sociale woning
Idd keuring is rond de 30 euro.
Ik verwar de prijs van theorie voor het rijbewijs vaak met de keuring. Dat is 15 en 30 euro

[Voor 4% gewijzigd door Cyberdemon op 08-03-2021 16:38]

• Cyberdemon
Xanaroth schreef op maandag 8 maart 2021 @ 08:39:
[...]

Vergeet niet: daar heb je gelijk in! Je kán dat appartement ook zeker permitteren! Waarschijnlijk makkelijk zelfs :).

Alleen je hebt 1642, en die is op een gegeven moment op. Dat betekend dus wel dat je keuzes moet gaan maken.

- Relatief duur appartement
- Auto (80+onderhoud+vervanging, zeg 175/maand effectief)
- Relatief duur internet/tv (80 ipv 30-50, geen idee hoe die markt exact ligt in belgie)
- Tal van abbo's (spotify, netflix, cloud, tikt toch aan naar 35).
- Huisdieren
- Grofweg 750 euro waarvan je nu niet weet (of kunt aangeven) waar dat elke maand heen gaat.

Je lijkt nu de mindset te hebben en-en-en-en, daar zit nou net een beetje de knoop. Ergens wordt dat dus kiezen. Als je echt graag dat appartementje wilt, zul je de volledige 1100/maand aan huidige kosten voor jezelf duidelijk moeten krijgen. En dan met een mooie rode pen er dwars doorheen tot er onder de streep maximaal 500/maand over is aan onkosten.

Verder kun je bijvoorbeeld afvragen of tv+spotify+netflix+cloud nodig is. Je zal in de praktijk maar 1 ding tegelijk aan hebben staan. IMO: begin met internet-only abonnement, en ga met 10,-/maand roteren. Tijdje netflix, tijdje disney, tijdje amazon.. Telkens als je weer 'bij' bent in de films/series, roteren naar de volgende dienst.
En met combinatie youtube/spotify-free... kost je alleen af en toe wat tijd, die reclame, maar heb je enorm veel content zonder kosten. Scheelt je dan al de eerste pakweg 50,- per maand.

TLDR: keuzes en prioriteiten. IMO kan iets als een fijn appartement met daarbij een huisdier zeker, mits je bereid bent elders dan wel zaken op te geven om de financiën rond te krijgen.
Dat roteren vind ik hoe dan ook een goed idee.
Internet only abonnement zou ik dan ook zeker doen maar het is duidelijk dat je met 1642 euro niet ver loopt. Dus toch sociaal huren dan maar. Denk dat dat voor mij het beste is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyberdemon
Borromini schreef op maandag 8 maart 2021 @ 00:05:
@Cyberdemon Als je per maand 300 € aan benzinekosten hebt dan zou dat iets zijn waar ik naar zou kijken. Ik snap dat je mobiliteit je lief is, maar misschien kan je bepaalde dingen ook met fiets of OV doen (geen idee of dat fysiek mogelijk is, of een eventuele
Ik kom met een bak van 30 euro een maand toe dus dat zou het probleem niet zijn. Mijn vader zegt altijd, en hij spreekt uit ervaring want hij heeft geen auto meer, dat een auto pure luxe is. Hij doet alles met de fiets. Of leent als 't niet anders kan zijn toenmalige auto die zijn vriendin nu gebruikt.

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-03 21:25
Nja, op tweakers houden ze wel van een beetje overdrijven (ook bij het NIBUD), dus voor het meeste zal het wel los lopen. Het enige wat je parten speelt is de kat EN de auto, 2 risicoposten die je flink in de problemen kunnen brengen. Wat ik nog niemand heb horen vragen is, kun je niet aan je salaris werken? Dat zou echt veel meer ademruimte bieden.

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

• Cyberdemon
Er zijn ook plannen om met mijn zus te gaan samen wonen maar dat is een lastige situatie wat ik niet op een forum kan uitleggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:24
99ruud99 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:29:
Btw 60 euro stroom haal je niet,want je hebt hoop electronica.

Ga je de was draaien bij je ouders?
Ga je een nieuwe energiezuinige koelkast kopen?
Elke avond bij je ouders eten, scheelt ook wen hoop.
En droogkast, die heb je niet nodig als je waslijn hangt.
Dat kan je perfect wel halen hoor. Zit hier (Gent) rond de 45€/maand aan electriciteit (~2500 KWh per jaar), en dat is met gemiddeld 2x/week wasmachine (7 jaar oud), en 1x/week droogkast (even oud) Kwestie van geregeld rond te shoppen bij de leveranciers :+

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:47
Hoe belangrijk is de auto? Je kan hem altijd verkopen als er onverwachte grote kosten gemaakt moeten worden. Een garage belt in de regel vooraf om te melden als er kosten gemaakt moeten worden.

Vervelend in dat geval, maar je auto is uit 2011 en nog niet zo heel oud dus. Wellicht kan je er nog een tijd zonder teveel kosten mee rijden. Ik zou niet teveel geld van te voren 'reserveren' voor eventueel autokosten in dat geval.

• 99ruud99
azerty schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:28:
[...]

Dat kan je perfect wel halen hoor. Zit hier (Gent) rond de 45€/maand aan electriciteit (~2500 KWh per jaar), en dat is met gemiddeld 2x/week wasmachine (7 jaar oud), en 1x/week droogkast (even oud) Kwestie van geregeld rond te shoppen bij de leveranciers :+
Sorry bedoelde toen water, gas en electra samen, zoals ts ook heeft genoteerd. In Nederland zijn zelfs de vaste kosten van deze 3 samen al 60 euro. (Netbeheerder/aansluiting, dus voor 0 gebruik)

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:24
99ruud99 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:43:
[...]

Sorry bedoelde toen water, gas en electra samen, zoals ts ook heeft genoteerd. In Nederland zijn zelfs de vaste kosten van deze 3 samen al 60 euro. (Netbeheerder/aansluiting, dus voor 0 gebruik)
Als je alles samentelt kom je inderdaad hoogstwaarschijnlijk niet toe met 60€.

Ik zit zelf rond de 85€ (45€ electriciteit (2500 KWh), 20€ gas (4000 kWh) en 20€ water (~37m³)). Van het water is grofweg de helft belastingen/vastrecht.

Deze richtcijfers kan de TS eventueel wel gebruiken om zelf een bedrag te bepalen, maar veel hangt af van het gebied waar je zit (vastrecht schommelt enorm hier in BE).

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-01 21:27
1642 -
250 avond eten
10/maand wegenbelasting
Internet + TV 80 euro
6,50 Spotify
10 Netflix
20 cloud
GSM abonnement 20
Benzine 30/maand
- 750 huur

= 296€
Naast de al eerder genoemde afvalstoffenheffing heb je ook nog kosten voor het afval zelf. Ik woonde een tijdje in een appartement in de omgeving van Turnhout en bij elke keer dat de afvalbak werd geledigd, werd gewogen hoeveel afval daarin zat. Dat ging dan alleen voor het restafval, want voor veel zaken werd er apart en gratis ingezameld (zoals plastic, papier, glas).

Trouwens, ook de restafvalcontainer kost maandelijks geld. Als ik even snel kijk naar de huidige kosten van de plek waar ik heb gewoond, zijn dat 3 euro in de maand voor de container plus 0,27 euro per kilo restafval. Het gaat niet om grote bedragen, maar wel iets om mee rekening te houden. Al ligt het er natuurlijk volledig aan hoe het precies in de gemeente waar je wilt gaan wonen is geregeld, er zullen vast flinke verschillen zijn.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

• Anoniem: 926313
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Ik zou als ik jou was alleen zoeken naar sociale huur. Alleen dan kan je nog enigzins leven met jouw inkomen.

Met je inkomen is niets mis, het is eerder de woningmarkt. Dat 750 euro nog steeds 'sociaal' wordt gezien is al bijzonder.

Nederland:
We zetten de sociaal grens rond 750.
Maar dat is te duur voor mensen die sociaal moeten huren, dus geven we ze huurtoeslag. Waardoor ze netto 400 per maand betalen.

Maar door de grens op 750 te zetten, begint de vrije sector pas daarboven.

Dus tussen de 400-750 euro zit eigenlijk niets en wordt je 'asociaal' genoemd, omdat je 'scheef woont'.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Cyberdemon schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:02:
Er zijn ook plannen om met mijn zus te gaan samen wonen maar dat is een lastige situatie wat ik niet op een forum kan uitleggen.
Als in: met naaste familie is het nooit simpel? :P

Zo'n dingen kunnen wel werken, als je met mekaar overweg kunt, zolang je allebei maar voldoende ruimte en mogelijkheid tot privacy hebt. Dus aparte (slaap)kamer of bureau met genoeg ruimte, mocht één van jullie twee de leefruimte opeisen wanneer hij/zij vrienden op bezoek heeft bv.

Ruzie over wat er op TV is kan je nog oplossen door een extra TV :).

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:13
Anoniem: 926313 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:08:
Ik zou als ik jou was alleen zoeken naar sociale huur. Alleen dan kan je nog enigzins leven met jouw inkomen.

Met je inkomen is niets mis, het is eerder de woningmarkt. Dat 750 euro nog steeds 'sociaal' wordt gezien is al bijzonder.

Nederland:
We zetten de sociaal grens rond 750.
Maar dat is te duur voor mensen die sociaal moeten huren, dus geven we ze huurtoeslag. Waardoor ze netto 400 per maand betalen.

Maar door de grens op 750 te zetten, begint de vrije sector pas daarboven.

Dus tussen de 400-750 euro zit eigenlijk niets en wordt je 'asociaal' genoemd, omdat je 'scheef woont'.
Maar dan krijg je weer het probleem dat mensen die inmiddels meer zijn gaan verdienen nooit meer gaan vertrekken, omdat ze slechts 500 euro per maand betalen.

• Anoniem: 926313
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
NotSoSteady schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:27:
[...]

Maar dan krijg je weer het probleem dat mensen die inmiddels meer zijn gaan verdienen nooit meer gaan vertrekken, omdat ze slechts 500 euro per maand betalen.
Dat is eerder het gevolg dan het woningprobleem. Alleen is onze overheid goed in het blamen van de burger. Hoeveel mensen met een inkomen van 5k willen nou daadwerkelijk in een sociale huurwoning blijven wonen, waar ze totaal niet tussen de buurtbewoners passen?

• Cyberdemon
Borromini schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:24:
[...]

Als in: met naaste familie is het nooit simpel? :P

Zo'n dingen kunnen wel werken, als je met mekaar overweg kunt, zolang je allebei maar voldoende ruimte en mogelijkheid tot privacy hebt. Dus aparte (slaap)kamer of bureau met genoeg ruimte, mocht één van jullie twee de leefruimte opeisen wanneer hij/zij vrienden op bezoek heeft bv.

Ruzie over wat er op TV is kan je nog oplossen door een extra TV :).
Lastig als in een onzekere toekomst.
Wegens ziekte.
En de mogelijke zorg dat hier kan bijkomen

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Oh da's minder :|

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee