Siemens condensdroger valt continu uit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:25

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Nooit gedacht een topic te openen op Tweakers over een wasdroger, maar we blijven tweakers, dus ook dat willen we eerst zelf maken ;)

Het gaat om een Siemens WT46E370NL/05 en deze is bijna 14 jaar oud. Je zou zeggen vervang dat ding dan ook. Maar omdat hij (als hij werkt :+ ) nog goed droog, vind ik het zonde om een nieuwe te kopen als het simpel te repareren is ;)

Sinds een maand valt onze wasdroger onregelmatig uit. Alsof hij zich zelf reset, uit gaat voor een paar seconde en daarna weer aan gaat (vooraf aan).

Paar filmpjes:
Soms gaat ie om de haverklap uit:
[YouTube: 7 maart 2021]
Soms blijft ie langer aan:
[YouTube: 7 maart 2021]
Maar met regelmaat gebeurd dit enkele keren per keer. Door iedere keer weer te starten wordt de was uiteindelijk wel droog.

Nu heb ik het idee dat het mogelijk om een sensor gaat, temperatuur o.i.d. en dat deze te warm wordt en daarom zichzelf uit zet.

Nu ben ik wel heel technisch, maar heb de ballen verstand van wasdrogers. Is er iemand die hiermee bekend is en waar ik naar moet zoeken? En waar dit precies zit?

Koop hier mijn P1 reader :)

Beste antwoord (via iMars op 20-03-2021 16:26)

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:04
Geen ervaring mee, maar je zou de printplaat kunnen doormeten. Mijn vermoeden is een defecte TNY, dat schijnt vaker voor te komen bij Siemens drogers.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
O-) *bumb* niemand hier ervaring mee?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:04
Geen ervaring mee, maar je zou de printplaat kunnen doormeten. Mijn vermoeden is een defecte TNY, dat schijnt vaker voor te komen bij Siemens drogers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Top, ga ik daar naar kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-04 15:15
Denk eraan - als je dit nog niet gedaan heb - om alles goed schoon te maken. Dat gekke vilt gaat echt overal tussen zitten. En dan heeft een sensor gelijk om de machine uit te zetten.

[ Voor 19% gewijzigd door robertnld op 09-03-2021 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Thnx! Mijn persoonlijke vermoeden (fingerspitzengefühl) zegt dat het iets met de voeding is.
Als het een sensor had geweest, had het een foutmelding moeten genereren lijkt mij ...
Maar dat is mijn logica en zoals ik al zei, geen verstand van wasdrogers :+

Ik had de bovenkant er al vanaf gehaald en inderdaad vol pluis/stof, dat heb ik waar ik bij kon allemaal weg gezogen.

Zal zo als ik tijd heb even naar de pcb kijken of ik daar iets kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:18

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Je weet dat de huidige warmtepompdrogers aanzienlijk minder stroom verbruiken dan jouw condensdroger? Mogelijk is het dus niet heel rendabel om dat oude beestje te fixen ;).

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-04 11:21

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Ik zou inderdaad ook zeggen voeding. Zou je hem eens kunnen draaien terwijl je de spanning meet die uit de voeding komt ?

Wellicht dat die op een bepaald moment dusdanig daalt dat de computer uitvalt.

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Vandaag met de bedieningspaneel eraf/los aan gezet en geen problemen. Mijn vermoeden is dat het de TNY266 is, die schijnen een interne thermische beveiliging te hebben plus dat die krengen erg heet kunnen worden. Heb er een paar besteld en kijken of dat het verhelpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Nou eerste was met de droger gedroogd na het vervangen van de TNY, en werkte prima! Even aankijken of het blijft werken :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:55
Nice waar had je deze gekocht? Ik zei ze op Ali 10 voor 2 euro maar gezien de levertijd heb je ze daar niet vandaan.. Top @Flapperbol !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
iMars schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:43:
Vandaag met de bedieningspaneel eraf/los aan gezet en geen problemen. Mijn vermoeden is dat het de TNY266 is, die schijnen een interne thermische beveiliging te hebben plus dat die krengen erg heet kunnen worden. Heb er een paar besteld en kijken of dat het verhelpt.
Heatsink erop, zo 1 voor raspberry pies https://nl.aliexpress.com/item/32953773359.html

Dit trouwens ook gelezen? Misschien moet je nog iets vervangen: https://www.maakmijnwitgo...nk304-weerstand-vervangen

Kan je meteen een heatsinkje plaatsen.

[ Voor 16% gewijzigd door pennywiser op 20-03-2021 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
pennywiser schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 16:32:
Nice waar had je deze gekocht? Ik zei ze op Ali 10 voor 2 euro maar gezien de levertijd heb je ze daar niet vandaan.. Top @Flapperbol !
Ik zag ze idd ook op Ali, maar duurt idd te lang. Heb ze op https://www.maakmijnwitgoed.nl/ic/21-tny266pn.html besteld.

Mijn weerstanden waren allemaal nog goed. De juiste waarde, niet beschadigd, dus gewoon zo gelaten.
Een heatsink moet ik nog doen, weet niet of dat gaat passen met de plastic cover wat er overheen zit (en dat maakt het ook nog eens warmer, die cover).

Maar voorlopig kan ik mijn was weer drogen voor een paar euro en wat handenarbeid :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
iMars schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 18:51:
[...]

Ik zag ze idd ook op Ali, maar duurt idd te lang. Heb ze op https://www.maakmijnwitgoed.nl/ic/21-tny266pn.html besteld.

Mijn weerstanden waren allemaal nog goed. De juiste waarde, niet beschadigd, dus gewoon zo gelaten.
Een heatsink moet ik nog doen, weet niet of dat gaat passen met de plastic cover wat er overheen zit (en dat maakt het ook nog eens warmer, die cover).

Maar voorlopig kan ik mijn was weer drogen voor een paar euro en wat handenarbeid :+
Heel fijn is dat altijd :)
Pagina: 1