Toon posts:

Casual Game en multimedia HTPC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Goofy79
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-11-2022
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag een systeem voor in de woonkamer die dienst doet als casual game en multimedia systeem.

Ik ben een casual gamer. Ik speel in de woonkamer voornamelijk platformers zoals Ori and the will of the Wisps of Hollow Knight. Daarnaast speel ik graag party games samen met mijn vrienden zoals bijvoorbeeld Rocket League, Worms, Broforce en Gang Beasts
Voor spellen die meer geschikt zijn voor toetsenbord en muis heb ik nog een andere PC op mijn werkkamer staan.

Resolutie van de spellen maakt mij niet zoveel uit. Ik heb wel een 4K TV, maar hoef niet perse op de native resolutie en de hoogste instellingen te spelen. Ter vergelijking, ik heb in mijn werkkamer PC een RX480 zitten met een 1440p monitor en daar ben ik nog tevreden mee. Doom Eternal doet het nog prima. Ik wil echter wel weer even vooruit met het systeem.

Daarnaast kijk ik films en series op het systeem in de woonkamer.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 1500 Euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb geen componenten die ik mee wil nemen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb als basis de BBG HTPC van september genomen en vandaar op basis van adviezen aan andere forumgebruikers zaken aangepast.

Ik twijfel een beetje aan de CPU die ik in mijn build gekozen heb. Een CPU vervang je vaak minder snel dan bijvoorbeeld een grafische kaart. Ik kies er vaak voor om met moederbord en CPU te maximaliseren en dan een wat mindere grafische kaart te kiezen die ik dan wat sneller vervang. Kan ik bijvoorbeeld niet beter kiezen voor de AMD Ryzen 5 5600X Boxed.

De grafische kaart die ik in mijn build heb gestopt ben ik van plan aan te passen naar een RX6700 XT vanwege de schaarste op de markt. Als ik die kaart 18 maart bij AMD kan bemachtigen voor rond de 400 euro, dan heb ik voor hetzelfde geld een betere grafische kaart.

Ik heb gekozen voor de Fractal Design Node 304 Zwart, omdat je dan wat meer ruimte hebt voor een grafische kaart en wat minder beperkt bent in de keuze, dan wanneer je een platte kast kiest.

SSD van 1TB lijkt me voldoende om spellen op te kunnen installeren. Verder heb ik een NAS waar ik genoeg op kwijt kan.

16GB geheugen lijkt me voorlopig ook wel voldoende. Er zijn nog 2 slots op het moederbord over, dus er kan op termijn uitgebreid worden.

600W voeding leek me ook voldoende, al weet ik niet wat de RX6700 XT vraagt, maar als ik kijk naar de duurdere modellen verwacht ik dat het genoeg is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een voorkeur voor AMD wat betreft de grafische kaart. Over het algemeen heeft AMD betere prijs/prestatie verhouding. Daarnaast heb ik altijd de driver nummering overzichtelijker gevonden (niet echt een goed argument, I know ;) ). Ik ben ook altijd wel een beetje voor de underdog, maar heb verder niks tegen Nvidia. Heb al jaren goede ervaring met AMD en daarvoor ATI.

Voor de rest van het systeem heb ik geen merkvoorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het geluidsniveau en energieniveau wil ik zoveel mogelijk binnen de perken houden. Vooral geluidsniveau wanneer ik films of series kijk. Bij het spelen van spellen maakt het me niet zoveel uit, dan maken we zelf of de spellen waarschijnlijk toch meer lawaai. ;)

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil graag van jullie weten of mijn build voldoet voor wat ik er mee wil doen. Heb ik nog dingen over het hoofd gezien en zijn er wellicht op bepaalde vlakken nog betere keuzes te maken.

Is mijn build een beetje toekomstvast als je er rekening mee houdt dat ik de grafische kaart eens in de 2 a 3 jaar vervang en niet heel veel eisen stel aan resolutie en instellingen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenASRock B550M Pro4€ 92,90€ 92,90
1VideokaartenASRock Radeon RX 5600 XT Phantom Gaming D2 6G OC€ 411,35€ 411,35
1BehuizingenFractal Design Node 304 Zwart€ 74,90€ 74,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-L12S€ 48,50€ 48,50
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 83,-€ 83,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 600W CM€ 85,55€ 85,55
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 111,95€ 111,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.107,15

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Moederbord past niet in de Node 304. Je hebt een Mini-ITX bord nodig.

Pure Power 11 >400w is niet interessant. In de Node 304 kan je beter een SFX voeding nemen ivm de ruimte en het feit dat een SFX kortere kabels heeft. pricewatch: Corsair SF450 is een zeer goede voeding en 450w ruim voldoende voor het systeem. Wil je zwaarder dan is pricewatch: Corsair SF600 (2018) een optie.

Er past makkelijk een towerkoeler in de behuizing. Dat heeft de voorkeur boven een topflow koeler omdat de airflow van een towerkoeler in lijn ligt met de airflow in de behuizing. pricewatch: be quiet! Pure Rock 2 Zilver bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Goofy79
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-11-2022
Uszka schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:50:
Moederbord past niet in de Node 304. Je hebt een Mini-ITX bord nodig.

Pure Power 11 >400w is niet interessant. In de Node 304 kan je beter een SFX voeding nemen ivm de ruimte en het feit dat een SFX kortere kabels heeft. pricewatch: Corsair SF450 is een zeer goede voeding en 450w ruim voldoende voor het systeem. Wil je zwaarder dan is pricewatch: Corsair SF600 (2018) een optie.

Er past makkelijk een towerkoeler in de behuizing. Dat heeft de voorkeur boven een topflow koeler omdat de airflow van een towerkoeler in lijn ligt met de airflow in de behuizing. pricewatch: be quiet! Pure Rock 2 Zilver bijvoorbeeld.
Oh wat stom dat ik daar niet op gelet heb. Ik ga op zoek naar een ander moederbord.

Bedankt voor de goede tips, ik ga er naar kijken!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Met pricewatch: Corsair SF450 heb je nog een ATX>SFX adapter als pricewatch: Silverstone SST-PP08B nodig. Bij de pricewatch: Corsair SF450 (2018) en pricewatch: Corsair SF600 (2018) zit er zo'n adapterplaat bij.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee