Toon posts:

Plaatsen zonnepanelen op een specifiek dakdeel rendabel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ApoC
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:21
Ik ben bezig met het ophalen van offertes voor het plaatsen van zonnepanelen op ons huis. Ik loop hierbij aan tegen het feit dat verschillende aanbieders anders naar onze daken kijken, dus ik hoop hier antwoord op mijn vraag te krijgen.

De Situatie

- We hebben een huis met dakdelen op OZO en WNW. Dakhoek is aan beide kanten zo'n 40 graden.

- Oost is de achterzijde en ook het grootste dakdeel. Dit dak ligt op Oost 98 graden (Iets ZO dus). Op dit dakdeel komen sowieso zonnepanelen.

- West is de voorzijde en ligt op west 278 graden (iets NW). Dit is een kleiner dakdeel, waarop maximaal 5 panelen van 1700 bij 1002 geplaatst kunnen worden boven het zolderraam (Op het hoogst mogelijke punt van het dak. Er is geen schaduwerking van schoorstenen of dakkapellen op dit dakdeel.

Zie de foto voor meer inzicht in het uitzicht vanaf het westdak (genomen vanuit het zolderraam, de panelen zouden hierboven komen)

Gisteren, 6 maart, begon de zon rond 3 uur vanaf links op het dakdeel te schijnen en verdween de zon om 6 uur achter de nok van het zwarte huis tussen de twee blokken woningen in. In de zomer verdwijnt de zon uiteindelijk achter het huis tegenover ons (het huis met de 6 panelen op het dak).

Mijn twijfel (en waarin ook de aanbieders van mening verschillen) is of het zinvol is om de westkant te voorzien van die 5 panelen, gegeven de situatie zoals hierboven getoond.
- De ene groep aanbieders zegt doen, want het levert altijd iets op en dat is mooi voor de lange termijn ivm afbouw salderingsregelening.
- De andere groep zegt niet doen, omdat de 5 panelen simpelweg te weinig rendement opleveren om rendabel te zijn. Hierbij tekenen ze ook het risico aan dat een string met 5 panelen (Uitgaand van seriele omvormer) mogelijk niet altijd opstart en dan levert het nog minder op natuurlijk.

Zelf vind ik het gevoelsmatig zonde om de zon in de middag mis te lopen qua opbrengst, maar tegelijkertijd wil ik geen panelen neerleggen, die zichzelf niet gaan terugverdienen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren over de keuze wel of niet 5 panelen op het westdak, op basis van bovenstaande informatie. Thanks!

[Voor 3% gewijzigd door ApoC op 07-03-2021 08:46]

Beste antwoord (via ApoC op 07-03-2021 14:22)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Er bestaan panelen van verschillende maten.
Tot +/- 330 Wp zijn ze meestal +/- 1690 x 1000 mm, daarboven zijn ze langer en/of breder.

Met de kleinere krijg je er gemakkelijker 5 op je dak.

Ik verwacht dat het met 5 panelen op een grote enkelfase stringomvormer met 2 inputs prima gaat hoor, maar kan het niet garanderen.

Er zijn de volgende opties:
1) Gewoon kiezen voor een 3 of 3.6 kW enkelfase string omvormer met 2 inputs en er vanuit gaan dat 5 panelen genoeg is (voor mij is dat het minimum dat ik aanraad)
2) 4 of 5 Panasonic of Sunpower panelen (wordt door weinig installateurs aangeboden)
3) 2 kleine string omvormers (die gaan tot lagere voltages)
4) SolarEdge enkelfase
5) Micro omvormers

SolarEdge is denk ik een oplossing die veel installateurs wel willen installeren. (laat de verkoper het maar even navragen over die 6 panelen per richting)

Hier een SolarEdge designer simulatie met 15 panelen van 360 Wp, aangesloten op een 3 kW SolarEdge omvormer. Omdat de omvormer enigszins aan de kleine kant is top je dan 0.21% van de jaaropbrengst af. Met kleinere of minder panelen wordt dat uiteraard minder.

Een enkelfase SolarEdge omvormer moet +/- 360 V binnen krijgen van de optimisers. 5 optimisers die ieder 85 V kunnen uitsturen halen dat gemakkelijk. Als je er 5 van 60 V hebt wordt het resterende deel vaak wel aangevuld door de andere panelen op oost en anders mis je een klein beetje opbrengst helemaal aan het eind van de dag, maar geen kans op klikkende relais zoals zou kunnen bij een stringomvormer die met het minimum aantal panelen per string werkt.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-03 08:05
nou lijkt aardig duidelijk toch?

als je een goede financiele investering wilt doen is het niet zo handig, maar als je per sé "groen bezig wilt zijn" kan het uiteraard wel!

gang is alles

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Deze starten met 4 panelen nog wel op.
https://www.winkelman-zon...l/zonnepanelen/panasonic/

Ik heb een noorddak op 35 graden en dat dak doet 55% van zuid op jaarbasis.
Dat noorddak ligt ietsjes NW.

Als je de centen er voor hebt, gewoon doen.
In de zomer kan ik zelfs nog inductie koken op de zonnestroom...
Zul je altijd zien dat het 'savonds nog even opentrekt. Dan heb je spijt van geen noordpanelen. 8)

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
@Japidoff iets meer nuance mag wel.

Die schaduw vanaf 18:00 stelt niets voor, dat huis staat hardstikke ver weg. Rond dat tijdstip kwamen alle panelen in Nederland in de schaduw.

Deze tabel is geldig
https://tweakers.net/g/fo...RGEX601F18EaSx%2Ffull.jpg

Het ene dak haalt 83% van optimaal en de andere 75%. Geen groot verschil dus, vooral omdat na afschaffing salderingsregeling de opbrengst van west meer waard wordt door hoger direct eigen verbruik.
Daarnaast is in 1x leggen goedkoper dan later uitbreiden.

Als je de specsheets en design tools van de omvormer er op naslaat kom je er op uit dat een string van 4 panelen het minimum is. Nu is het goed om hier een marge op aan te houden om geluidoverlast van te vaak klikkende relais te voorkomen.
Ik vind 5 panelen dan wel acceptabel. Wellicht houdt jouw installateur een ruimere marge aan.

De Panasonic panelen van @AUijtdehaag is technisch een betere oplossing maar dat bieden niet veel installateurs aan.

Veel installateurs bieden graag SolarEdge aan, met een enkelfase omvormer en P404 of P505 optimisers komt het ook goed. Geen 3 fase kiezen ivm optimiser voltage clipping.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:15
Zet 5 panelen op een Goodwe GW1500-XS en dat ding start zonder problemen op. Heeft een MPPT bereik van 40~450 volt en een startspanning van 50 volt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@PeeVv Dan moet hij al 2 omvormers kopen, want op de andere kant komen ook panelen.

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ApoC
Bedankt voor alle reacties tot zover!

De aanbieders bieden Of Goodwe of Growatt aan valt me op. De gekozen Growatts starten op bij 100V en de Goodwe's bij 120V dus bij dat merk zie ik dan nog wel een risico op 5 panelen.
Wat ik van alle aanbieders terug krijg is dat Solar Edge niet kan, omdat je minimaal 6 panelen op 1 orientatie nodig hebt? Tegelijkertijd begrijp ik dat SolarEdge ook optimizers heeft voor korte strings (is dat die P404 die genoemd wordt), maar die komt ook na doorvragen nergens voor bij.

Ik ben er op basis van jullie reacties wel over uit dat ik op NW toch wel die panelen wil (in 1x goed doen). Alleen nog even stoeien met de technische oplossingen in de aanbiedingen dan. Ik ben zelf absoluut niet handig in dit soort werk, dus we zijn wel op zoek naar een goede all in aanbieder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
De aanbieders bieden Of Goodwe of Growatt aan valt me op. De gekozen Growatts starten op bij 100V en de Goodwe's bij 120V dus bij dat merk zie ik dan nog wel een risico op 5 panelen.
Ja dat staat er maar ik houd bij allebei merken die 120 V aan (plus nog een paneel marge).
Als je het helemaal zeker wilt weten moet je inderdaad zoals @PeeVv schrijft twee kleine string omvormers ophangen.
Wat ik van alle aanbieders terug krijg is dat Solar Edge niet kan, omdat je minimaal 6 panelen op 1 orientatie nodig hebt? Tegelijkertijd begrijp ik dat SolarEdge ook optimizers heeft voor korte strings (is dat die P404 die genoemd wordt), maar die komt ook na doorvragen nergens voor bij.
Met minimaal 6 P404 optimisers per richting kan het inderdaad altijd. Maar als je ook nog andere panelen in dezelfde string in een andere richting hebt dan kan 5 of 4 ook prima.
Hoeveel panelen komen op de andere kant?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ApoC
busscherski schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:26:
[...]

Ja dat staat er maar ik houd bij allebei merken die 120 V aan (plus nog een paneel marge).
Als je het helemaal zeker wilt weten moet je inderdaad zoals @PeeVv schrijft twee kleine string omvormers ophangen.

[...]

Met minimaal 6 P404 optimisers per richting kan het inderdaad altijd. Maar als je ook nog andere panelen in dezelfde string in een andere richting hebt dan kan 5 of 4 ook prima.
Hoeveel panelen komen op de andere kant?
8 tot 10 op oost en 4 of 5 op west. Dit is afhankelijk van het paneelformaat. Met name op west is de ruimte beperkt. Maar ga uit van minimaal 12 panelen in totaal.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Tot +/- 330 Wp zijn ze meestal +/- 1690 x 1000 mm, daarboven zijn ze langer en/of breder.

Ik verwacht dat het met 5 panelen op een grote enkelfase stringomvormer met 2 inputs prima gaat hoor, maar kan het niet garanderen.

1) Gewoon kiezen voor een 3 of 3.6 kW enkelfase string omvormer met 2 inputs en er vanuit gaan dat 5 panelen genoeg is (voor mij is dat het minimum dat ik aanraad)
2) 4 of 5 Panasonic of Sunpower panelen (wordt door weinig installateurs aangeboden)
4) SolarEdge enkelfase
5) Micro omvormers

SolarEdge is denk ik een oplossing die veel installateurs wel willen installeren. (laat de verkoper het maar even navragen over die 6 panelen per richting)

Hier een SolarEdge designer simulatie met 15 panelen van 360 Wp, aangesloten op een 3 kW SolarEdge omvormer. Omdat de omvormer enigszins aan de kleine kant is top je dan 0.21% van de jaaropbrengst af. Met kleinere of minder panelen wordt dat uiteraard minder.

Een enkelfase SolarEdge omvormer moet +/- 360 V binnen krijgen van de optimisers. 5 optimisers die ieder 85 V kunnen uitsturen halen dat gemakkelijk. Als je er 5 van 60 V hebt wordt het resterende deel vaak wel aangevuld door de andere panelen op oost en anders mis je een klein beetje opbrengst helemaal aan het eind van de dag, maar geen kans op klikkende relais zoals zou kunnen bij een stringomvormer die met het minimum aantal panelen per string werkt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ApoC
busscherski schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:26:

4) SolarEdge enkelfase
5) Micro omvormers

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bedankt je uitgebreide antwoord en het huiswerk! Ik ga met alle informatie die ik hier nu heb opgedaan morgen weer in gesprek met de aanbieders. Volgens mij moet ik er met al deze informatie zeker uit gaan komen :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-03 11:49

Termy

valt er nog wat te fragge?

Een pracht van een O/W dak en geen post van @migjes met z'n beroemde grafiekje? Ik voel me tekort gedaan :P.

Ik moet zeggen dat ik echt even goed moest lezen en kijken hoe het nou precies lag want het verhaal deed vermoeden dat het veel meer ZZO vs NNW was ipv vrijwel O/W. Waarom installateurs met dat mild naar het noorden gedraaide westdak al lopen te piepen dat het niks is (ondanks plaatje dat @busscherski linkte) is me een raadsel.

De buren van m'n schoonouders hebben een vergelijkbaar dak met veel dakoppervlak op oost en weinig op west en dezelfde oriëntatie ook ongeveer) en ondanks hun naar verluid hoge verbruik van 12 MWh/jaar zouden zonnepanelen "niet rendabel" zijn op hun dak... lol.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-03 14:23
Ziet het westdak er ongeveer hetzelfde uit als je overburen? Ook qua indeling dakramen?

Als dat het geval is, kun je naast de 5 boven het dakraam ook nog 3 liggend onder het dakraam plaatsen. De bypassdiodes zorgen er wel voor dat je, als de zon achter de huizen zakt, de onderste 3 paneeltjes stuk voor stuk (1/3e paneel per keer) uitschakelen.

En je kunt zelfs nog een paneeltje tussen de dakramen doen?

Dan heb je zelfs 9 panelen op je dak. Dat beetje schaduw is niet iets om bang van te worden. Aan het einde van de dag, als de zon toch al laag staat, is de opbrengst maar laag en daarmee het verlies van een beetje schaduw ook maar beperkt.

Dit is mijn oost/west dak, met toen nog 2x9 panelen. Op mijn Oost-dak staan 2 pijpen die in de loop van de dag (na 13 uur) schaduw geven over de panelen. Desondanks zie je dat in de opwek bijna niet terug.

Ter info, hier zitten geen optimizers tussen. Gewoon een simpele Growatt string omvormer die perfect met deze harde schaduw overweg kan.

Nog een klein detail. De meerprijs voor een paar panelen extra is veel kleiner en verdient zichzelf daarmee veel sneller terug dan een hele nieuwe set panelen. Als je dus al op oost 10 panelen legt en je kunt op de tweede ingang van een omvormer een paar panelen extra leggen, heb je voor een kleine meerprijs een grotere set panelen. Eigenlijk altijd doen dus.

[Voor 11% gewijzigd door Ep Woody op 08-03-2021 10:49]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee