Netwerk design nieuwe woning (woonboerderij)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niph82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-03 12:00
Wij zijn enkele weken geleden verhuisd naar een voor ons nieuwe woning. De woning betreft een woonboerderij uit ongeveer 1910, en is ongeveer 25 jaar geleden voor het laatst gemoderniseerd (tot woonruimte maken van de Deel/stal).

Ik wil graag een bekabeld netwerk aanleggen, maar heb gezien de staat van de woning geen beschikking over 'loze leidingen' of andere mogelijkheden kabels uit het zicht weg te werken. De kabels zullen dus hoe dan ook gedeeltelijk in het zicht komen (bv in een kabelgoot/buis tegen plafond/balk of plint) en deels door nog te realiseren openingen in muren gevoerd moeten worden.

Op dit moment is er in de woning alleen internet via koper (KPN) met 4G modem beschikbaar. Glasvezel is in aantocht maar verloopt moeizaam (provider en netbeheerder wijzen naar elkaar als het gaat om de status in mijn straat). De aansluiting (ISRA 2 meen ik) zit in de meterkast. Deze kleine meterkast zit naast de voordeur in de hal. We gaan binnenkort de groepenkast nog laten uitbreiden ivm wens voor oa inductie koken.

De aansluitingen die gewenst zijn, zijn in de studeerkamer (minimaal 2 desktop pc's, liefst ook zakelijke laptop bekabeld ivm beperkte snelheid huidige internet aansluiting en noodzaak thuiswerken via remote desktop) en woonkamer (mogelijk 2 punten met totaal tenminste 4 5 aan te sluiten apparaten waaronder de iTV van KPN). De studeerkamer zit tegenover de hal en er zijn 2 tussenliggende muren. De woonkamer zit naast de hal met er tussen het toilet en de installatie van de vloerverwarming. De afstand/kabellengte zal rond 20 meter liggen voor beide locaties (rekening houdend met de beoogde route van de kabels).

Ik zie in de diverse topics (oa het grote LAN topic deel 4) vaak de installatie voorbij komen waarbij in de meterkast (of in elk geval daar waar de internetaansluiting binnenkomt) vanuit router/modem naar een switch en vandaaruit naar een patchpaneel bedraad wordt. Vanuit dat patchpaneel vervolgens naar de diverse wandcontactdozen.

Mijn probleem met deze opstelling is in elk geval de beperkte ruimte in de meterkast (router + 4g modem past maar net), en het feit dat ik dan voor alle aansluitingen van de WCD een kabel oppervlakkig moet aanbrengen en door muren heen moet laten gaan.

- Is een uitvoering met een kabel (stug of juist niet?) naar een switch in de woonkamer, en een kabel naar een switch in de studeerkamer in mijn situatie ook een geschikte optie? Vanuit de beide switchen zou dan de apparatuur worden aangesloten.

- Als alternatief zou ik de dsl kabel vanaf het ISRA punt kunnen verlengen naar de ruimte waar ook de vloerverwarming installatie zit (die eigenlijk niet meer dan een 1 meter boven de grond zit daar) en daar de router + 4g modem en een eventuele switch+patchpaneel kunnen monteren. Is de lengte van de dsl kabel naar de router nog een beperkte factor hierin?

Ik zou de aansluitingen graag a) netjes willen wegwerken (geen meters losse kabels) en b) ook uitbreidbaar willen laten zijn voor de toekomst (want ja, de ontwikkelingen gaan snel).

Hoop op advies/tips of alternatieven waar ik zelf nog niet aan gedacht had. Alvast bedankt!

PS. een grote verbouwing waarbij alsnog alle kabels weggewerkt kunnen worden staat voorlopig niet op de planning voor de komende 5-10 jaar dus zal het moeten doen met de huidige status quo wat dat betreft.

[ Voor 0% gewijzigd door Niph82 op 06-03-2021 21:02 . Reden: aantal aansluitingen woonkamer ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
- Is een uitvoering met een kabel (stug of juist niet?) naar een switch in de woonkamer, en een kabel naar een switch in de studeerkamer in mijn situatie ook een geschikte optie? Vanuit de beide switchen zou dan de apparatuur worden aangesloten.
Dat kan prima. Het maakt niet zoveel uit waar die switch staat, je kunt ook switchen vanuit 2 kabels uit de meterkast en dan de switches op de plek van de apparatuur plaatsen. Uiteindelijk heeft je internetmodem ook een switch aan boord, je vergroot het zgn. broadcast domain. Hoe je fysiek de switches aan elkaar rijgt maakt (voor een thuissituatie) helemaal niets uit. Als je met VLANs wilt gaan werken wordt het ietsje complexer (afhankelijk van waar je je routing wilt doen en welk type modem/router je wilt gebruiken). Als je daar niet mee wilt rommelen kom je zo prima uit.

Het is echt nergens voor nodig om je switch op de fysieke plek van het ISRA punt te plaatsen, dus vergeet die tweede optie, dat is alleen maar gedoe.

Ik ga er gemakshalve vanuit dat je goedkope passief gekoelde switches gebruikt, je wilt uiteraard geen actieve fans in je woonkamer hebben draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
persoonlijk ben ik wel fan van een stevige kleine POE switch ... ubiquiti US-8-150 of meraki MS220-8P of iets in die trend ...

dan leg je deze dual cat6 kabel naar alle plaatsen zoals bv het bureau..
Afbeeldingslocatie: https://asset.productmarketingcloud.com/api/assetstorage/186_0f041609-3ad6-44ab-a836-340ba87ea706

je kan dan de linkse kabel gebruiken voor een poe accespoint te voeden , en de rechtse kabel voor een poe switch te voeden
ideaal qua nette afwerking (want nergens stopcontacten nodig... dus clean desk : check )

moest het uit meerdere woongedeeltes bestaan kan je misschien ook kijken of je alle bekabeling naar bv de schuur kan leggen, en daar je datarack hangen ? UTP kabels mogen 100m lang worden zonder enig verlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niph82
@Yordi- Dank voor je reactie !
Yordi- schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 22:13:
[...]
Ik ga er gemakshalve vanuit dat je goedkope passief gekoelde switches gebruikt, je wilt uiteraard geen actieve fans in je woonkamer hebben draaien.
Ik heb momenteel een Netgear GS105e liggen uit onze vorige woning (daar destijds op advies van toenmalige provider) https://www.coolblue.nl/e...-gs105e-prosafe-plus.html. Ik zou er dan iets dergelijks bij kopen voor de andere ruimte.

@ijske PoE is voor mij nog wat onbekend, maar ik verwacht dat een smartTV, spelcomputer, AV receiver en Desktop PC daar niet op kunnen worden aangesloten (een geschikte laptop eventueel weer wel), en dat dit alleen zinvol is voor bv de aansluiting van de switch. Of heb ik het niet juist?

Een andere geschikte ruimte in het pand is er niet, de schuur staat een meter of 30 van het huis :) Het leggen/trekken van kabels is eigenlijk het grootste probleem gezien de oude bouw en het niet aanwezig zijn van loze leidingen waardoor alles oppervlakkig moet worden aangebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
POE staat voor Power-Over-Ethernet... dat zet een klein beetje stroom op je internetkabel, genoeg om bepaalde apparaten zoals wifi kasten te laten functioneren, ideaal om ze bijvoorbeeld aan het plafond te bevestigen (wat ideaal is voor de ontvangst) zonder stopcontacten te moeten voorzien...
de technologie is op zich al erg oud, maar nu kan je met apparaten van pakweg 7 tientjes er ook al gebruik van maken (bv tp link eap225)

ow en jawel hoor , je kan daar ook gewone apparaten inprikken... die stroom word er pas opgezet als je een apparaat aansluit die aangeeft dat ie het nodig heeft... echt super :)

en 30metertjes graven is een dagje met 2 mensen ... stevige HDPE buis kopen en iemand regelen met een diamantboor... alleen als het volle betonplaten zijn , en je zou erdoor moeten frezen kan ik snappen dat je daar weinig zin in hebt
niet vergeten dat ze liefst minima 60cm diep moeten ivm vrieskou, en misschien moet electra /water ook vernieuwd worden... je schop is toch 20cm breed , 1 ,2 of 3 buizen maakt dan het verschil niet ;)

[ Voor 6% gewijzigd door ijske op 07-03-2021 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niph82
ijske schreef op zondag 7 maart 2021 @ 09:41:
POE staat voor Power-Over-Ethernet... dat zet een klein beetje stroom op je internetkabel, genoeg om bepaalde apparaten zoals wifi kasten te laten functioneren, ideaal om ze bijvoorbeeld aan het plafond te bevestigen (wat ideaal is voor de ontvangst) zonder stopcontacten te moeten voorzien...
de technologie is op zich al erg oud, maar nu kan je met apparaten van pakweg 7 tientjes er ook al gebruik van maken (bv tp link eap225)

ow en jawel hoor , je kan daar ook gewone apparaten inprikken... die stroom word er pas opgezet als je een apparaat aansluit die aangeeft dat ie het nodig heeft... echt super :)
Ik begrijp wel wat het doet, maar voor mijn eigen gebruik daar tot dusver nog geen usecase voor gevonden.
ijske schreef op zondag 7 maart 2021 @ 09:41:
en 30metertjes graven is een dagje met 2 mensen ... stevige HDPE buis kopen en iemand regelen met een diamantboor... alleen als het volle betonplaten zijn , en je zou erdoor moeten frezen kan ik snappen dat je daar weinig zin in hebt
niet vergeten dat ze liefst minima 60cm diep moeten ivm vrieskou, en misschien moet electra /water ook vernieuwd worden... je schop is toch 20cm breed , 1 ,2 of 3 buizen maakt dan het verschil niet ;)
Dat gaan we dus niet 'even' doen. Mogelijk dat de elektra in de toekomst gedaan zou kunnen worden als blijkt dat de aansluitwaarde onvoldoende is voor wat wij zouden willen. Maar dat is niet 30 meter naar de schuur, maar ook nog 200 meter naar de weg. Idem voor de nog aan te leggen glasvezel (als die er ooit nog eens komt). Allemaal net ff anders dan in een (nieuwbouw)woonwijk hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niph82
Ondertussen nog weer eens verder gelezen hier en elders. In een discussie over CAT6/6a/7 zag ik de optie van glas(fiber) voorbij komen gezien de veel kleinere diameter en soepeler materiaal, iets wat in deze oude woning met beperkte ruimte voor het aanleggen van stugge kabels best een reële optie zou kunnen zijn.

Iemand hier die mij meer kan vertellen over een dergelijke toepassing in een thuisnetwerk of weet waar ik meer informatie kan vinden hierover? Wat voor aanvullende apparatuur is nodig (iig switch die met fiber om kan gaan) en hoe werkt dit met ipTV? Daar zou ik dan iets anders voor nodig hebben nog (iig in de huidige situatie zonder glasvezelaansluiting in huis) begrijp ik?

Momenteel dus nog koper+4g (65down/15up) maar de bedoeling is wel over te stappen naar het (in aanleg zijnde?) glasvezelnetwerk in de buurt (los van de onduidelijkheid over de status van het project in mijn straat, zal er ook nog ongeveer 200 meter gegraven moeten worden naar het huis aangezien de vorige eigenaren niet mee gegaan zijn bij de start van het project) op het moment dat dit mogelijk gaat worden.

Ik zie door de bomen het bos bijna niet meer met alle informatie die er is. Ook natuurlijk kun je het zo gek maken als dat je zelf wilt. Ben best handig, maar hier weet ik gewoon niet genoeg vanaf. Je kunt niet alles weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In jouw geval is het misschien het slimste om iemand met verstand van zaken advies te vragen eventueel installateur van netwerken. Gewoon eerlijk zeggen ik wil 2 uur advies en die betaal ik want ik leg het zelf aan. Die ziet de mogelijkheden in het pand op afstand is dat lastig te zeggen, wat nu handig en wat het beste is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niph82 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:12:
Ondertussen nog weer eens verder gelezen hier en elders. In een discussie over CAT6/6a/7 zag ik de optie van glas(fiber) voorbij komen gezien de veel kleinere diameter en soepeler materiaal, iets wat in deze oude woning met beperkte ruimte voor het aanleggen van stugge kabels best een reële optie zou kunnen zijn.

Iemand hier die mij meer kan vertellen over een dergelijke toepassing in een thuisnetwerk of weet waar ik meer informatie kan vinden hierover? Wat voor aanvullende apparatuur is nodig (iig switch die met fiber om kan gaan) en hoe werkt dit met ipTV? Daar zou ik dan iets anders voor nodig hebben nog (iig in de huidige situatie zonder glasvezelaansluiting in huis) begrijp ik?
Uitdaging is niet de gebruiksapparatuur (switches met SFP+ poorten zijn volop beschikbaar) maar de aanleg. Glasvezels moeten (als je ze niet kant-en-klaar koopt, wat geen zin heeft want dan zijn ze breder dan UTP) gelast worden. Dat vergt zowel dure apparatuur als flinke kennis. Ga je dus niet zelf kunnen doen. Daar moet je iemand voor inhuren. Tussenoplossing: POF, Plastic Optical Fiber. Zoals naam zegt gaat het om plastic. Je kunt het letterlijk met scheermesje op maat knippen. Nadeel is dat het (nog) niet algemeen is en de paar vendors die er zijn de hoofdprijs vragen. De fiber zelf is EUR 1/meter, maar je moet dus net zoals bij glas actieve apparatuur aan beide kanten van de verbinding hebben en dat gaat minstens EUR 100 per contactdoos kosten als je Gigabit wilt. Komt bij: standaardisering is nog ver te zoeken. Op papier kun je tientallen Gbps over dit medium krijgen, maar zelfs op 100Mbps en 1Gbps (enige huidige snelheden) zie je al verschillende vezel- en connectortypes gebruikt worden. Grote kans dus dat je het allemaal mag gaan vervangen voor evt upgrade, als is dat naar andere POF-oplossing. Waarom zou je het dan wel doen? Omdat je het door electrabuizen kunt trekken zonder gevaar of verdere maatregelen. Als je dus echt geen mogelijkheid hebt voor nieuwe leidingen maar wel fatsoenlijke electrabuizen kan dit een optie zijn.

Maar...

Volgens mij heb je die mogelijkheid prima. Je gaat zo te horen de boel toch grondig onder handen nemen bij het betrekken van de woning. Regel een muursleuvenfrees (ws is lenen of huren zinniger dan kopen voor iets wat je later nooit gaat gebruiken), frees sleuven in de muren, stop daar buizen in, kit/plamuur/stuc de gat weer dicht en dan muren alsnog bewerken op manier dat je voorheen al van plan was. Als je het op dat moment aanpakt is dit maar een paar uur extra werk en je hebt er je hele woonduur plezier van, want stel dat die Cat6(A) op enig moment achterhaald is, dan trek je het net zo makkelijk weer eruit.

Als je dit liever niet in zicht doet omdat je ruwe authentieke bakstenen wilt, doe het dan onderaan muur zodat je het achter een (hoge) plint kunt wegwerken. Dat is sowieso plan B: holle plinten. Er zijn plinten te koop waar leidingen in passen. Niet zo ideaal als een frees, ook duurder als het om meer dan een paar meter gaat, maar alsnog practisch weggewerkt uit zicht en vervangbaar indien later ooit nodig.
Momenteel dus nog koper+4g (65down/15up) maar de bedoeling is wel over te stappen naar het (in aanleg zijnde?) glasvezelnetwerk in de buurt (los van de onduidelijkheid over de status van het project in mijn straat, zal er ook nog ongeveer 200 meter gegraven moeten worden naar het huis aangezien de vorige eigenaren niet mee gegaan zijn bij de start van het project) op het moment dat dit mogelijk gaat worden.

Ik zie door de bomen het bos bijna niet meer met alle informatie die er is. Ook natuurlijk kun je het zo gek maken als dat je zelf wilt. Ben best handig, maar hier weet ik gewoon niet genoeg vanaf. Je kunt niet alles weten :)
Dat is een verhaal apart. Een boer met geschikte apparatuur achterop z'n trekker kan het zo voor je regelen, maar je moet wel weten wat te vragen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niph82
@dion_b Dank voor je uitgebreide reactie met betrekking tot fiber en POF. Klonk als een mooie optie maar zo te horen toch niet zo ideaal als gedacht.
dion_b schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:38:
[...]
Volgens mij heb je die mogelijkheid prima. Je gaat zo te horen de boel toch grondig onder handen nemen bij het betrekken van de woning.
[...]
Dat is dus precies wat we niet gaan doen, en we wonen er inmiddels 2 weken nu.
dion_b schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:38:
[...]
Dat is een verhaal apart. Een boer met geschikte apparatuur achterop z'n trekker kan het zo voor je regelen, maar je moet wel weten wat te vragen.
[...]
Toevallig vandaag met de buren gesproken. Enkele huizen lijken inmiddels een bundel kabel (zonder glas nog) bij de gevel te hebben, maar nog niet overal is dat gedaan. In principe is de provider/netbeheerder in dit geval degene die moet gaan graven als onderdeel van het aanleggen in een heel gebied. Mocht het erop aankomen omdat wij pas net zijn ingestapt gezien onze verhuizing hierheen, vinden we inderdaad vast wel iemand met een graafmachine in de buurt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niph82 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:59:
@dion_b Dank voor je uitgebreide reactie met betrekking tot fiber en POF. Klonk als een mooie optie maar zo te horen toch niet zo ideaal als gedacht.

[...]

Dat is dus precies wat we niet gaan doen, en we wonen er inmiddels 2 weken nu.
En al alle bouw en inrichting afgerond? Zo ja rijkelijk laat om te denken over waar je de infra laat. Dit zijn echt dingen die je voor je de muren behangt/stuct/verft in no time goed kunt regelen, daarna eigenlijk niet meer.Jammer. Gemiste kans.

Enige tip die ik je dan nog kan geven is je niet gek te laten maken door de mensen die - vanuit enterprise best-practices - aanraden om een enkele switch in de meterkast te plaatsen en dan vanuit een enorme patchpannel armdikke bundels UTP naar de verblijfsruimtes te trekken. Ja, dat kan, ja, is meest netjes en bovendien het makkelijkst te beheren, maar de voordelen daarvan wegen bij thuisgebruik niet op tegen de voordelen van gewoon enkele UTP per kamer en dan een switch ter plekke om het verder te verdelen, zeker als die kabels allemaal in zicht of ergens weggeprutst moeten lopen. Juist bij een krappe meterkast scheelt het des te meer, dan kun je toe met een 8-poorts mini-patchpanel en een bescheiden switch.
[...]

Toevallig vandaag met de buren gesproken. Enkele huizen lijken inmiddels een bundel kabel (zonder glas nog) bij de gevel te hebben, maar nog niet overal is dat gedaan. In principe is de provider/netbeheerder in dit geval degene die moet gaan graven als onderdeel van het aanleggen in een heel gebied. Mocht het erop aankomen omdat wij pas net zijn ingestapt gezien onze verhuizing hierheen, vinden we inderdaad vast wel iemand met een graafmachine in de buurt :)
Ik had begrepen dat in buitengebied de provider vaak tot aan erfgrens leverde en je de rest zelf moest graven. Kan natuurlijk per provider en project verschillen, maar dat was achtergrond die ik in het hoofd had. Indien niet nodig: des te beter.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niph82
dion_b schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:06:
[...]
En al alle bouw en inrichting afgerond? Zo ja rijkelijk laat om te denken over waar je de infra laat. Dit zijn echt dingen die je voor je de muren behangt/stuct/verft in no time goed kunt regelen, daarna eigenlijk niet meer.Jammer. Gemiste kans.
We zijn binnen een week verhuisd en hebben bewust geen ingrijpende verbouwing gedaan. De reisafstand enkele reis tussen onze oude woning is ruim 2 uur (met aanhanger zeker 2,5), en we zijn wel geteld 2x in de woning geweest vooraf aan de aankoop. We gaan er eerst wonen en dan bekijken wat we nog willen en kunnen aanpakken. Prioriteit zijn structurele aanpassingen, zoals het vervangen van het dak (asbest en nauwelijks geïsoleerd). Behalve schoonmaken is er dus nog niets gedaan qua verf/behang/stuc in de betreffende ruimtes.

Pas na het effectief verhuizen blijkt nu dat de standaard UTP lengtes die in de installatie pakketten zitten niet lang genoeg zijn (ja voor de voordeur en toilet langs op 1 meter hoogte ofzo) om de afstand naar de gewenste media plekken te overbruggen. Dat was voor mij de trigger om na te denken of het niet ook anders zou kunnen dan inderdaad een kabel van de router naar locatie 1 en een naar locatie 2 en vervolgens verder verdelen met een switch. Ik ga waarschijnlijk voor beide locaties uitkomen op ongeveer 20 meter kabel. Dat heb je bij een niet standaard woning (gelijkvloers en vrij groot oppervlak).
dion_b schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:06:
Ik had begrepen dat in buitengebied de provider vaak tot aan erfgrens leverde en je de rest zelf moest graven. Kan natuurlijk per provider en project verschillen, maar dat was achtergrond die ik in het hoofd had. Indien niet nodig: des te beter.
Dat hangt inderdaad van de voorwaarden van het project af. In dit geval zijn er voor de woningen die vanaf het eerste moment hebben ingeschreven geen extra kosten voor de aanleg (en bij zo'n project is vooraf redelijk bekend wat de situatie in de regio is). Die periode is echter al ruim voorbij (2 jaar geleden ofzo) maar de aanleg is nog steeds niet afgerond blijkt nu. Dus voor ons nog de vraag of de extra kosten voor het graven wel of niet bij ons worden neergelegd gezien de status van het project en het feit dat wij niet eerder hebben kunnen inschrijven. De aanleg is overigens tot in het huis, het gaat vooral om wie de kosten maakt. Offerte zou ik krijgen maar dus nog niet gehad na ruim een maand en 2 weken na gewenste opleverdatum...
Pagina: 1