Toon posts:

[Car] Subwoofer met externe versterker aansluitingen

Pagina: 1
Acties:

• niek_kuipers
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23-01 11:16
Beste lezer,

Ik vroeg mij af bestaan er ook subwoofers welke nog extra aansluitingen hebben voor het versterken van bijvoorbeeld 2 andere autospeakers? Scheelt namelijk 1 extra versterker.

mvg
Niek

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

niek_kuipers schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 19:41:
Beste lezer,

Ik vroeg mij af bestaan er ook subwoofers welke nog extra aansluitingen hebben voor het versterken van bijvoorbeeld 2 andere autospeakers? Scheelt namelijk 1 extra versterker.

mvg
Niek
Zelfs 4 extra speakers is voor een 'simpele' actieve subwoofer meestal niet echt een probleem. Probleem is daarna meestal dat zo'n apparaat niet veel meer dan 'stereo' kan decoderen en je DTS / Dolby-Digital signaal niet meer geschieden wordt zoals dat 't bedoeld is door de filmmaker.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• niek_kuipers
Will_M schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 19:51:
[...]

Zelfs 4 extra speakers is voor een 'simpele' actieve subwoofer meestal niet echt een probleem. Probleem is daarna meestal dat zo'n apparaat niet veel meer dan 'stereo' kan decoderen en je DTS / Dolby-Digital signaal niet meer geschieden wordt zoals dat 't bedoeld is door de filmmaker.
Zit op een actieve subwoofer een lineout dan? Voor het versterken van de externe speakers.

Daarnaast zitten op een actieve subwoofer waarschijnlijk hoge,lagefilters. Wat doen deze met het versterkte lineout signaal? Of loopt het normale geluidssignaal parallel aan het subwoofer signaal, waardoor het versterkte signaal normaal doorgevoerd wordt aan de lineout?

In dat opzicht nog niet heel bekend met subwoofers etc.

[Voor 31% gewijzigd door niek_kuipers op 06-03-2021 20:32]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

niek_kuipers schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 20:28:
[...]

Zitten hier standaard externe aansluitingen op voor speakers dan?
Ligt helemaal aan het type / merk actieve subwoofer wat je aan wilt gaan schaffen.

Even snel op MP een voorbeeld van zo'n apparaat voor je opgezocht en daar kun je gewoon wat extra speakers op/bij koppelen (ding komt uit / is een Home Theatre System, waarschijnlijk).

https://link.marktplaats.nl/m1671575999

Als je naar wat meer serieuze subwoofers gaat zoeken dan heb je dit soort aansluitingen overigens meestal niet meer :9

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:36
Will_M schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 20:42:
[...]

Ligt helemaal aan het type / merk actieve subwoofer wat je aan wilt gaan schaffen.

Even snel op MP een voorbeeld van zo'n apparaat voor je opgezocht en daar kun je gewoon wat extra speakers op/bij koppelen (ding komt uit / is een Home Theatre System, waarschijnlijk).

Als je naar wat meer serieuze subwoofers gaat zoeken dan heb je dit soort aansluitingen overigens meestal niet meer :9
Dat zijn ingangen... geen uitgangen.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

FSSF schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 22:14:
[...]

Dat zijn ingangen... geen uitgangen.
Dat zijn serieus UITGANGEN om Satelite speakers op aan te sluiten zodat 't ding 5:1 doet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:53
Will_M schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 20:42:
[...]

TS heeft het over een sub voor in zijn wagen, deze is voor de huiskamer :)

• FSSF
Will_M schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 22:19:
[...]

Dat zijn serieus UITGANGEN om Satelite speakers op aan te sluiten zodat 't ding 5:1 doet.
Dan zullen de specificaties/fabrikant wel liegen zeker he ;)
- Speaker level inputs with binding post connectors

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

martyw schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 22:32:
[...]

Heeft TS het niet over een sub voor in zijn wagen, deze is voor de huiskamer :)
Grrr.... Dat stukje 'autospeakers' lees ik nu pas :o

Waarom staat dit niet in VV? Dit heeft dus eigenlijk niets met 'Audio & HiFi' te maken maar meer met een (simpele) autoradio welke dat soort spullen aan kan sturen :*)
FSSF schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 22:35:
[...]

Dan zullen de specificaties/fabrikant wel liegen zeker he ;)

[...]
Lijkt me inderdaad ook wel logisch: 5 Speaker ingangen om één Subwoofer aan te kunnen gaan sturen? >:)

[Voor 25% gewijzigd door Will_M op 06-03-2021 23:36]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:43

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

niek_kuipers schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 19:41:
Beste lezer,

mvg
Niek
Wat je doorgaans ziet is óf een compacte actieve sub, die de bestaande speakers ondersteund, óf een meerkanaals versterker die een passieve sub én speakers doet.

Een actieve sub met meerkanaals versterker aan boord ken ik eigenlijk niet, maar je kan dus wel 1 versterker gebruiken voor meerdere / al je speakers.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ze bestaan wel, als je een sub voor een VW golf of Passat koopt heb je er eentje die ook meteen een versterker voor de andere speakers heeft. En middels een single schakel je de ingebouwde amp van de headunit dan uit. Maar dat zijn wel merkspecifieke subwoofers. Deze komen van Helix af :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:32
Will_M schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 22:36:
[...]

Waarom staat dit niet in VV? Dit heeft dus eigenlijk niets met 'Audio & HiFi' te maken maar meer met een (simpele) autoradio welke dat soort spullen aan kan sturen :*)

[...]

Lijkt me inderdaad ook wel logisch: 5 Speaker ingangen om één Subwoofer aan te kunnen gaan sturen? >:)
Zelf slecht lezen en de OP de schuld geven }:O 8)7

• niek_kuipers
Will_M schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 22:36:
[...]

[...]

Het is voor op een boot, momenteel zijn de speakers aangesloten op de autoradio wat mij 20Watt RMS oplevert. Mocht ik wanneer nodig, bijvoorbeeld met vrienden net wat meer geluid willen produceren dan leek mij een actieve sub wel geschikt. Graag hoop ik dan dat ik de ingebouwde versterker van de sub ook kan gaan gebruiken voor de speakers.

• niek_kuipers
teacher schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 23:03:
[...]

Wat je doorgaans ziet is óf een compacte actieve sub, die de bestaande speakers ondersteund, óf een meerkanaals versterker die een passieve sub én speakers doet.

Een actieve sub met meerkanaals versterker aan boord ken ik eigenlijk niet, maar je kan dus wel 1 versterker gebruiken voor meerdere / al je speakers.
Oke, bedankt voor je info. Een externe versterker is inderdaad altijd mogelijk. Alleen de sub hoeft niet altijd aan boord te zijn, daarom leek mij een actieve makkelijker.

k had gehoopt dat er een actieve sub bestond die ik makkelijk kon aansluiten op de ingebouwde boot speakers, helaas niet dus. Misschien dan toch een passieve sub kopen en de versterker erop vast schroeven.

• niek_kuipers
The Eagle schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:30:
Ze bestaan wel, als je een sub voor een VW golf of Passat koopt heb je er eentje die ook meteen een versterker voor de andere speakers heeft. En middels een single schakel je de ingebouwde amp van de headunit dan uit. Maar dat zijn wel merkspecifieke subwoofers. Deze komen van Helix af :)
Precies wat ik zoek. Heb je misschien een linkje voor me?

• niek_kuipers
Nog een kleine toevoeging.

Is het niet raar dat zoiets eigenlijk niet(of amper) bestaat? Actieve subwoofers worden dan eigenlijk toch een beetje overbodig? Aangezien je voor de speakers altijd nog een externe versterker moet aanschaffen om een beetje een gelijkwaardig geluid te produceren uit je normale speakers.

Als ik nu iets verkeerds zeg hoor ik het ook graag.

Mvg

• The Eagle

The Eagle

niek_kuipers schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:27:
[...]

Precies wat ik zoek. Heb je misschien een linkje voor me?
https://www.google.com/se...-b-d&q=vw+helix+subwoofer ;)

Maar nogmaals, die zijn vendor specifiek en zonder pinouts etc kom je nergens. Moet ook geprogrammeerd worden voro je auto, want DSP, en anders klinkt het nergens naar.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:08
niek_kuipers schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:21:
[...]

Het is voor op een boot, momenteel zijn de speakers aangesloten op de autoradio wat mij 20Watt RMS oplevert. Mocht ik wanneer nodig, bijvoorbeeld met vrienden net wat meer geluid willen produceren dan leek mij een actieve sub wel geschikt. Graag hoop ik dan dat ik de ingebouwde versterker van de sub ook kan gaan gebruiken voor de speakers.
Vreemd verhaal. Een actieve sub heeft een versterker voor zichzelf, dus die kan je makkelijk aansluiten. Hij heeft stroom nodig en een audio signaal, dat laatste mag ook een speaker signaal zijn (dat verandert ie zelf in een lijn signaal).

Het is juist niet praktisch als dan de versterker kanalen voor de overige speakers ook in die sub zitten, want dan heb je toch geen geluid meer als je je sub weghaalt :P ?

• niek_kuipers
Jag schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:43:
[...]

Vreemd verhaal. Een actieve sub heeft een versterker voor zichzelf, dus die kan je makkelijk aansluiten. Hij heeft stroom nodig en een audio signaal, dat laatste mag ook een speaker signaal zijn (dat verandert ie zelf in een lijn signaal).

Het is juist niet praktisch als dan de versterker kanalen voor de overige speakers ook in die sub zitten, want dan heb je toch geen geluid meer als je je sub weghaalt :P ?
Een autoradio zal zelf +-20watt rms uitstoten. Deze sluit je dan aan op speakers die bijvoorbeeld 100watt rms kunnen verwerken.
Oftewel je benut niet alle capiciteit van die speakers.

Nu koop je een actieve subwoofer welke doormiddel van zijn ingebouwde versterker een hard geluid kan produceren, in iedergeval boven de 80watt rms.

Je draait het volume harder, dan lijkt mij dat de speakers beginnen te kraken omdat de autoradio niet genoeg kan leveren, en de sub komt er op dat moment luid boven uit. Dit beperkt dan toch eigenlijk je geluidsniveau?????

Als oplossing moet je dan een extra versterker aanschaffen om de speakers een beetje gelijk te kunnen trekken ten opzichte van de sub.

Geen idee of mijn denk wijze uberhaupt klopt, dat is dan ook de reden dat ik dit forum ben gestart.

• FSSF
Wil je dan de bekabeling los halen en omzetten op de subwoofer(versterker)? Of met een schakelaar en met een paar stekkeraansluitingen werken. Kan prima. Maar gezien jouw vraag klinkt het niet erg aannemelijk dat je dit allemaal wilt gaan maken...

Je kan natuurlijk gewoon zelf een ''actieve'' sub maken. Mooi kistje timmeren, lichtgewicht subje erin, 3/4/5 kanaals versterker er mooi in weg werken en een paar stekkeraansluitingen maken voor de speakeruitgangen.

• niek_kuipers
FSSF schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:18:
Wil je dan de bekabeling los halen en omzetten op de subwoofer(versterker)? Of met een schakelaar en met een paar stekkeraansluitingen werken. Kan prima. Maar gezien jouw vraag klinkt het niet erg aannemelijk dat je dit allemaal wilt gaan maken...

Je kan natuurlijk gewoon zelf een ''actieve'' sub maken. Mooi kistje timmeren, lichtgewicht subje erin, 3/4/5 kanaals versterker er mooi in weg werken en een paar stekkeraansluitingen maken voor de speakeruitgangen.
Als er een actieve sub bestond met lineout wou ik dat zeker zo maken ja.

Schakelaartje er tussen die switcht tussen radioversterkt signaal, en wanneer een sub aangesloten sub versterkt signaal.

Bedankt voor je tip over zelfbouw, is altijd nog een oplossing, vind het wel nog steeds gek dat het nog niet bestaat!

[Voor 15% gewijzigd door niek_kuipers op 08-03-2021 22:09]

• Jag
niek_kuipers schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:13:
[...]

Een autoradio zal zelf +-20watt rms uitstoten. Deze sluit je dan aan op speakers die bijvoorbeeld 100watt rms kunnen verwerken.
Oftewel je benut niet alle capiciteit van die speakers.

Nu koop je een actieve subwoofer welke doormiddel van zijn ingebouwde versterker een hard geluid kan produceren, in iedergeval boven de 80watt rms.

Je draait het volume harder, dan lijkt mij dat de speakers beginnen te kraken omdat de autoradio niet genoeg kan leveren, en de sub komt er op dat moment luid boven uit. Dit beperkt dan toch eigenlijk je geluidsniveau?????

Als oplossing moet je dan een extra versterker aanschaffen om de speakers een beetje gelijk te kunnen trekken ten opzichte van de sub.

Geen idee of mijn denk wijze uberhaupt klopt, dat is dan ook de reden dat ik dit forum ben gestart.
Je kan iets meer herrie maken met meer versterker vermogen uiteraard. Het is alleen niet logisch om de versterker kanalen voor de wat meestal de front speakers zijn, in te bouwen in de sub. Dat is waar ik op reageerde.

Als het voor op een boot is, dan zou ik ook zeker nadenken over wat voor speakers je wilt gebruiken. Check bv maar eens de Boominator, een populair DIY ontwerp gericht op mobiel gebruik en hard met betaalbare onderdelen. Een mooi voorbeeld van wat je kan bereiken met 15watt.

• The Eagle

The Eagle

niek_kuipers schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:04:
[...]

Als er een actieve sub bestond met lineout wou ik dat zeker zo maken ja.

Schakelaartje er tussen die switcht tussen radioversterkt signaal, en wanneer een sub aangesloten sub versterkt signaal.

Bedankt voor je tip over zelfbouw, is altijd nog een oplossing, vind het wel nog steeds gek dat het nog niet bestaat!
Naja, wat de meeste car inbouwers doen is twee losse amps gebruiken. Een voor de speakers, en een in mono / bridge voor de sub.

• niek_kuipers
Jag schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 00:08:
[...]

Je kan iets meer herrie maken met meer versterker vermogen uiteraard. Het is alleen niet logisch om de versterker kanalen voor de wat meestal de front speakers zijn, in te bouwen in de sub. Dat is waar ik op reageerde.

Als het voor op een boot is, dan zou ik ook zeker nadenken over wat voor speakers je wilt gebruiken. Check bv maar eens de Boominator, een populair DIY ontwerp gericht op mobiel gebruik en hard met betaalbare onderdelen. Een mooi voorbeeld van wat je kan bereiken met 15watt.
Oke bedankt voor je info. Ergens kan ik wel begrijpen dat ze dit niet doet, omdat niet super veel mensen dit gaan gebruiken.

Er zijn al 2 speakers in de boot ingebouwd welke momenteel aangestuurd worden door een radio van 20rms per kanaal. De lage tonen mogen van mij wel iets harder, daarom ben ik dit forum begonnen. Denk dat ik het uiteindelijk moet gaan zoeken bij een DIY ontwerp, of een versterker in de boot te bouwen, zodat ik een sub kan aansluiten als de sfeer daar aan toe is.

• niek_kuipers
The Eagle schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:02:
[...]

Naja, wat de meeste car inbouwers doen is twee losse amps gebruiken. Een voor de speakers, en een in mono / bridge voor de sub.
Zoiets dacht ik dus al, maar om dan 1 versterker te kunnen besparen was mijn vraag in dat opzicht niet verkeerd.

Als er nou in een actieve subwoofer een 4 kanaals versterker zou zitten, waarvan 2 gebrugd voor de sub dan waren er nog bijvoorbeeld 2 over voor de speakers.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:15

DjVe

Hatsaflats!

Infinity heeft een aantal jaar terug de Basslink 2 verkocht, waar je een extra versterkermodule in kon duwen. Wellicht dat deze tweedehands nog wel te vinden zijn.

• Jag
niek_kuipers schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:13:
[...]

Oke bedankt voor je info. Ergens kan ik wel begrijpen dat ze dit niet doet, omdat niet super veel mensen dit gaan gebruiken.

Er zijn al 2 speakers in de boot ingebouwd welke momenteel aangestuurd worden door een radio van 20rms per kanaal. De lage tonen mogen van mij wel iets harder, daarom ben ik dit forum begonnen. Denk dat ik het uiteindelijk moet gaan zoeken bij een DIY ontwerp, of een versterker in de boot te bouwen, zodat ik een sub kan aansluiten als de sfeer daar aan toe is.
Je kan idd een 4 kanaals versterker kopen en een passieve sub. 2 kanalen gebruik je dan voor de 2 speakers en 2 kanalen voor de passieve sub. Als je er een speakon connector aan doet, dan kan je makkelijk de sub aansluiten of niet, zonder risico op kortsluiting.

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:36

JTfoto

Work hard

Jag schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:01:
[...]

Je kan idd een 4 kanaals versterker kopen en een passieve sub. 2 kanalen gebruik je dan voor de 2 speakers en 2 kanalen voor de passieve sub. Als je er een speakon connector aan doet, dan kan je makkelijk de sub aansluiten of niet, zonder risico op kortsluiting.
Toch zou ik dan persoonlijk eerder voor een 5-kanaals versterker gaan. Ik gebruik zelf bijvoorbeeld een rc150c5 voor sub + voor + achterspeakers. Werkt prima, voordeel dit model is dat die een losse klasse D versterker voor de sub heeft (360watt @ 4ohm of 560watt @ 2ohm) en een klasse AB voor de 4 overige kanalen.

• Jag
JTfoto schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:18:
[...]

Toch zou ik dan persoonlijk eerder voor een 5-kanaals versterker gaan. Ik gebruik zelf bijvoorbeeld een rc150c5 voor sub + voor + achterspeakers. Werkt prima, voordeel dit model is dat die een losse klasse D versterker voor de sub heeft (360watt @ 4ohm of 560watt @ 2ohm) en een klasse AB voor de 4 overige kanalen.
Hij heeft maar 4 kanalen nodig, dus waarom zou hij dan een 5 kanaals amp halen :) ?

• JTfoto

JTfoto

Work hard

Jag schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:38:
[...]

Hij heeft maar 4 kanalen nodig, dus waarom zou hij dan een 5 kanaals amp halen :) ?
Allicht voor het los aansturen van de voorset mits het een component set is. Als het echter om een simpele full-range standaard speaker gaat, dan is 5-kanaals zonde, tenzij er in de toekomst nog het een en ander bij komt.
Als je toch een subwoofer in je boot gaat zetten, dan zou ik zeker ook wat doen aan de standaard speakers in de boot.

• Jag
JTfoto schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:42:
[...]

Allicht voor het los aansturen van de voorset mits het een component set is. Als het echter om een simpele full-range standaard speaker gaat, dan is 5-kanaals zonde, tenzij er in de toekomst nog het een en ander bij komt.
Als je toch een subwoofer in je boot gaat zetten, dan zou ik zeker ook wat doen aan de standaard speakers in de boot.
Component sets hebben toch gewoon een eigen passief wisselfilter? Zeker, als je die actief wilt filteren dan heb je 2 kanalen extra nodig, maar ook een dsp. Dit was allemaal nog niet ter sprake gekomen en voert wellicht ook wat ver :).

• JTfoto

JTfoto

Work hard

Jag schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:20:
[...]

Component sets hebben toch gewoon een eigen passief wisselfilter? Zeker, als je die actief wilt filteren dan heb je 2 kanalen extra nodig, maar ook een dsp. Dit was allemaal nog niet ter sprake gekomen en voert wellicht ook wat ver :).
Over het algemeen heeft een componentenset een eigen filter, maar goed, wat ik eigenlijk wilde bereiken is wat meer opties geven, dat is alles. Of het wat ver gaat dat kan de topic starter prima zelf bepalen toch? ;)

• The Eagle

The Eagle

niek_kuipers schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:15:
[...]

Zoiets dacht ik dus al, maar om dan 1 versterker te kunnen besparen was mijn vraag in dat opzicht niet verkeerd.

Als er nou in een actieve subwoofer een 4 kanaals versterker zou zitten, waarvan 2 gebrugd voor de sub dan waren er nog bijvoorbeeld 2 over voor de speakers.
Ik snap je gedachtegang, maar een vierkanaals versterker voor in een auto is bedoeld voor twee kanalen voor en twee achter. Een vierkanaals kun je meestal bruggen naar twee of zelfs 1 kanaal waardoor ie ook boor subs ingezet kan worden.
Leg mij eens uit waarom een versterkerfabrikant een apart product (5 kanaals amp) zou moeten maken en verkopen, als een extra unit van hun bestaande voor dat doel ook voldoet en veel subs toch al met ingebouwde amp geleverd worden? Massaproductie doe je voor de massa, niet voor individuele gevallen / niche ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Jag
Misschien dat @niek_kuipers het nu niet helemaal meer kan volgen. Een poging tot een samenvatting :).

De opties zijn

1: actieve subwoofer toevoegen met front speakers aan de head unit. Actieve subwoofer sluit je dan high level aan op de head unit.
2: 4 kanaals versterker en passieve sub kopen. Fronts speakers hangen aan 2 kanalen, de overige 2 kanalen gebruik je voor je passieve sub

De next level optie, gesuggeereerd door @JTfoto. Tenminste, ik denk dat hij dit bedoelt :)
3: passieve subwoofer, 5 kanaals amp en DSP (tenminste 5 outputs). Van head unit met full range lijn signaal de DSP in, van daaruit 5 lijn signaal naar de 5 kanaals amp. 4 kanalen voor de front speakers (actief gefilterd dus) en 1 kanaal voor de sub.

• niek_kuipers
JTfoto schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:42:
[...]

Speakers in de boot zijn prima, alleen de capaciteit van deze speakers wordt niet benut.

• niek_kuipers
Jag schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:24:
Misschien dat @niek_kuipers het nu niet helemaal meer kan volgen. Een poging tot een samenvatting :).

De opties zijn

1: actieve subwoofer toevoegen met front speakers aan de head unit. Actieve subwoofer sluit je dan high level aan op de head unit.
2: 4 kanaals versterker en passieve sub kopen. Fronts speakers hangen aan 2 kanalen, de overige 2 kanalen gebruik je voor je passieve sub

De next level optie, gesuggeereerd door @JTfoto. Tenminste, ik denk dat hij dit bedoelt :)
3: passieve subwoofer, 5 kanaals amp en DSP (tenminste 5 outputs). Van head unit met full range lijn signaal de DSP in, van daaruit 5 lijn signaal naar de 5 kanaals amp. 4 kanalen voor de front speakers (actief gefilterd dus) en 1 kanaal voor de sub.
Bedankt voor de samenvatting.
Optie 2 lijkt me de beste optie!, bij optie 1 zou je dus veel Bass hebben en minder hogere tonen.

[Voor 5% gewijzigd door niek_kuipers op 09-03-2021 14:43]

• Jag
niek_kuipers schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:41:
[...]

Bedankt voor de samenvatting.
Optie 2 lijkt me de beste optie!, bij optie 1 zou je dus veel Bass hebben en minder hogere tonen.
Bij optie 1 maak je alleen het (sub)laag harder. Bij optie 2 wordt alles harder :)

Een andere tip is, om geen gesloten sub te nemen voor op een boot. In een auto werkt een gesloten sub goed (door de cabin gain), in de open lucht stukken minder. Hele kleine subjes heb je ook niet zoveel aan in de buitenlucht, gaat ook niet hard genoeg. Zie ook de Boominator van de eerdere link; het gaat niet alleen om het versterker vermogen, wat de speaker doet met dat vermogen is zo mogelijk nog belangrijker!

• niek_kuipers
Jag schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:11:
[...]

Bij optie 1 maak je alleen het (sub)laag harder. Bij optie 2 wordt alles harder :)

Een andere tip is, om geen gesloten sub te nemen voor op een boot. In een auto werkt een gesloten sub goed (door de cabin gain), in de open lucht stukken minder. Hele kleine subjes heb je ook niet zoveel aan in de buitenlucht, gaat ook niet hard genoeg. Zie ook de Boominator van de eerdere link; het gaat niet alleen om het versterker vermogen, wat de speaker doet met dat vermogen is zo mogelijk nog belangrijker!
De opties zijn duidelijk.

Kleine subjes heb je niet veel aan in open lucht begrijp ik ook nog! Maar als het geen gesloten sub moet zijn, wat dan wel?

• Jag
niek_kuipers schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 18:02:
[...]

De opties zijn duidelijk.

Kleine subjes heb je niet veel aan in open lucht begrijp ik ook nog! Maar als het geen gesloten sub moet zijn, wat dan wel?
Bass reflex is de meest voor de hand liggende. Passive radiator kan ook, is vergelijkbaar, maar is vooral nuttig om een kleine behuizing nee te kunnen maken en toch laag kan tunen. Maar dat geeft een lage efficiëntie, dus niet geschikt voor buiten. Bandpass is een andere optie, 4e of 6e orde.

• niek_kuipers
Jag schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:18:
[...]

Bass reflex is de meest voor de hand liggende. Passive radiator kan ook, is vergelijkbaar, maar is vooral nuttig om een kleine behuizing nee te kunnen maken en toch laag kan tunen. Maar dat geeft een lage efficiëntie, dus niet geschikt voor buiten. Bandpass is een andere optie, 4e of 6e orde.
Oke bedankt, even wat anders er is ook nog een 130mm gat aanwezig 5"(onder bij de bestuurder) welke nog wel iets groter gemaakt kan worden. Door dit gat kom je rechtstreeks in de hull van de boot "bekisting". Kan ik hier misschien nog een lichte sub of iets dergelijks in kwijt???? Net wat extra bass is altijd fijn. Ik hoor graag mogelijkheden, of suggesties

• Jag
niek_kuipers schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:51:
[...]

Oke bedankt, even wat anders er is ook nog een 130mm gat aanwezig 5"(onder bij de bestuurder) welke nog wel iets groter gemaakt kan worden. Door dit gat kom je rechtstreeks in de hull van de boot "bekisting". Kan ik hier misschien nog een lichte sub of iets dergelijks in kwijt???? Net wat extra bass is altijd fijn. Ik hoor graag mogelijkheden, of suggesties
Een 5 inch driver daarin doen zal niet zoveel toevoegen (te weinig driver oppervlakte). Je zou een bandpass sub kunnen maken die met zijn poort uitkomt in dat 5inch gat, maar dat is mogelijk wel een heel lastig DIY project.

• niek_kuipers
Jag schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:19:
[...]

Een 5 inch driver daarin doen zal niet zoveel toevoegen (te weinig driver oppervlakte). Je zou een bandpass sub kunnen maken die met zijn poort uitkomt in dat 5inch gat, maar dat is mogelijk wel een heel lastig DIY project.
En bijvoorbeeld een 8inch sub dan?

Een subwoofer in een opslagbox plaatsen zal waarschijnlijk niet werken neem ik aan. Tenzij het extreem goed doortrilt?

[Voor 13% gewijzigd door niek_kuipers op 10-03-2021 11:51]

• Jag
niek_kuipers schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:49:
[...]

En bijvoorbeeld een 8inch sub dan?

Een subwoofer in een opslagbox plaatsen zal waarschijnlijk niet werken neem ik aan. Tenzij het extreem goed doortrilt?
Wel als je er een 4e orde bandpass in doet die met zijn bass reflex pijp in dat gat uitkomt. Een variant op hieronder zou je dan moeten maken.

De inhoud van beide kamers, plus de diameter en lengte van de bass reflex pijp, moet je wel vooraf simuleren en het komt enigsinds nauw. Dus wat je bouwt mag niet teveel afwijken van de simulatie. Kortom, het is wel een klus project. Simuleren is niet zo moeilijk, dan kan ik of iemand anders, of jij zelf, vrij makkelijk doen.

[Voor 17% gewijzigd door Jag op 10-03-2021 12:18]

• niek_kuipers
Jag schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:16:
[...]

Wel als je er een 4e orde bandpass in doet die met zijn bass reflex pijp in dat gat uitkomt. Een variant op hieronder zou je dan moeten maken.

[Afbeelding]

De inhoud van beide kamers, plus de diameter en lengte van de bass reflex pijp, moet je wel vooraf simuleren en het komt enigsinds nauw. Dus wat je bouwt mag niet teveel afwijken van de simulatie. Kortom, het is wel een klus project. Simuleren is niet zo moeilijk, dan kan ik of iemand anders, of jij zelf, vrij makkelijk doen.
Dat is bijna niet te doen, aangezien je ook niet weet hoe de romp precies loopt etc.

Passieve, of actieve bass reflex subwoofer is hier volgens mij de beste optie. Deze zou dan eventueel onder een luik geplaats worden. Welke bij gebruik van de woofer opengezet moet worden.

[Voor 9% gewijzigd door niek_kuipers op 10-03-2021 13:14]

• Jag
niek_kuipers schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:12:
[...]

Dat is bijna niet te doen, aangezien je ook niet weet hoe de romp precies loopt etc.

Passieve, of actieve bass reflex subwoofer is hier volgens mij de beste optie. Deze zou dan eventueel onder een luik geplaats worden. Welke bij gebruik van de woofer opengezet moet worden.
Heb je een foto? Het kan een beetje gaan resoneren, afhankelijk van de afmetingen.

• niek_kuipers
Jag schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:04:
[...]

Heb je een foto? Het kan een beetje gaan resoneren, afhankelijk van de afmetingen.
Helaas geen orginele foto.

Denk dat je een foto van de opslag ruimte bedoelt?
Is gewoon van polyester. Gelijkwaardig aan de gegeven foto.

[Voor 42% gewijzigd door niek_kuipers op 10-03-2021 19:13]

• niek_kuipers
Jag schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:04:
[...]

Is dit wat je bedoelde?

• Jag
Ja vergeet te antwoorden. Denk wel dat je mogelijk wat hoorbare resonantie hebt in die ruimte, moeilijk te zeggen of dat echt storend gaat zijn. Mijn eerdere optie lijkt me praktischer en sjieker, maar kom je er onvoldoende bij die ruimte achter dat gat? Of heeft het een lastige vorm? Of wil je sowieso iets kant en klaars?

• niek_kuipers
Jag schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 02:58:
[...]

Ja vergeet te antwoorden. Denk wel dat je mogelijk wat hoorbare resonantie hebt in die ruimte, moeilijk te zeggen of dat echt storend gaat zijn. Mijn eerdere optie lijkt me praktischer en sjieker, maar kom je er onvoldoende bij die ruimte achter dat gat? Of heeft het een lastige vorm? Of wil je sowieso iets kant en klaars?
Kant en klaar is natuurlijk het makkelijkst! Zelf wel technisch aangelegd dus diy is zeker een mogelijkheid!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee