Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-05 15:35
Ik zoek een?
Wifi speaker of een stereopaar wifi speakers voor dagelijks gebruik.
Op mijn werkkamer (4x7meter) staat nu een JBL Playlist. Ben eigenlijk al jaren behoorlijk tevreden over de functionaliteit/connectiviteit en het geluid. Maar omdat ik de laatste tijd zoveel thuis ben wil ik de speaker ook wel eens wat harder zetten. Als ik de JBL tot boven 60/70% volume zet vindt ik hem minder mooi worden.
Ik ben dus op zoek naar één of meerdere opvolgers die wat beter klinken als ik de muziek ook wat harder ga zetten.
Ik ben geen audiofiel. Muziek soorten pop en rock (bv. Pink Floyd, Eric Clapton, Mariollion, maar ook Paul Simon, Florence + the Machine, London Grammer of Paloma Faith).
Als ik ‘echt’ wil luisteren doe ik dat in de woonkamer via een Onkyo met een paar Wharfedale 9.6 speakers.

Wat is je budget?
Liefst rond de 500 euro ofzo. Maar op te rekken tot 900 euro als dat de kwaliteit/prijs (heel) positief beïnvloed.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Te plaatsen net naast mijn bureau, ongeveer 2 á 3 meter uit elkaar. Maar ze moeten ook gewoon de rest van mijn kamer met geluid kunnen vullen, want soms zit niet aan mijn bureau maar op een bankstel of op bed in dat zelfde vertrek.

Aan te sturen via Spotify Connect zodat ik gewoon mijn spotify abonnement makkelijk kan blijven gebruiken.
Multiroom in te stellen via Google Home. Dat gebruik ik nu in ieder geval om 3 JBL playlists, 2 Google Nest Mini’s, een pioneer MRX-5 en een chromecast (aan mijn Onkyo versterker) te bundelen in allerlei groepen.

Automatisch aan te gaan als ik via Google assistent of via de spotify app muziek wil aanzetten.

Google assistent: Geen harde eis maar wel mooi meegenomen zodat ik de huidige Nest Mini die ik nu gebruik voor de aansturing op een andere plek in het huis kan gaan inzetten.

’s Avonds gaat de stroom er (automatisch) af dus moet zijn netwerk enzo onthouden voor als het de volgende dag weer aan gaat.

Wat heb je zelf al gevonden?
Eerst heb ik gezocht op een enkele speaker. Ik kwam uit bij Sonos 5, Naim Mu-so (tweedehands 1e gen ivm budget), Naim mu-so QB.

Tijdens het zoeken las ik op steeds meer plekken dat ik waarschijnlijk meer geholpen ben met een paar speakers die in stereo modus te koppelen zijn t.o.v. één losse speaker.
Wat opties die qua stereo paar ik in mijn zoektocht tegenkwam maar volgens mij afvallen:
- Ruark Audio MR1 Mk2: geen wifi maar bluetooth speakers.
- KEF LSX: als ik het goed heb gelezen geen ‘auto on’. Ik kan dus niet via de app of voice command de muziek aan zetten en dat is wel essentieel voor mij.
- Bose home 300: hier op tweakers niet echt behoorlijk slechte review.
- Audio Pro addon C10 of C5: als ik het goed heb gelezen geen ‘auto on’.

Wat voor zover ik heb gelezen wel aansluit bij al mijn ‘eisen’ is een paar Sonos One’s (of één Sonos one en één sonos SL)

Nog een hele andere derde optie:
Ik heb nog twee oude en ongebruikte Whardale diamond 9.1 speakers staan. Als die op een simpele manier manier zo te koppelen zijn aan ‘iets’ waardoor ze voldoen aan mijn bovenstaande wensenlijstje zou dat ook prima zijn!
Waar ik bij deze optie volgens mij tegen aanloop is de ‘auto on’ functionaliteit. De Sonos Amp zou dit misschien kunnen. Maar ik heb me er nog niet in verdiept omdat ik die erg duur vindt en dan wellicht net zo goed een paar nieuwe speakers kan kopen?

Welke vragen heb je hier nog over?
Zijn de Whardale diamond 9.1 speakers op een simpele manier ergens aan te hangen zodat het geheel voldoet aan mijn wensen? Zo ja, hoe?

Is het inderdaad verstandiger om een paar losse wifi speakers te koppelen in stereo modus ipv één enkele (duurdere) wifi speaker?

Zo ja, wat raden jullie op basis van mijn wensenlijstje dan aan?

Op dit moment kom ik niet verder dan de Sonos One. Die lijkt aan alle wensen te voldoen.
Toch lees ik op veel plekken dat die eigenlijk ‘over priced’ zijn. Dus als er een betere prijs/kwaliteit optie is dan de Sonos speakers hoor ik dat graag!

Zo nee, wat raden jullie op basis van mijn wensenlijstje dan aan?
.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-05 17:16
Prime Wireless Powered Speaker System van SVS is ook wel geschikt voor je doel denk ik.

https://www.svsound.com/p...e-wireless-speaker-system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens
Goofy1978 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 20:03:
Prime Wireless Powered Speaker System van SVS is ook wel geschikt voor je doel denk ik.

https://www.svsound.com/p...e-wireless-speaker-system
Die was ik inderdaad nog niet tegen gekomen. Ik ga eens even wat lezen. Heb je er zelf ervaring mee? Tevreden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Rens schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 20:27:
[...]

Die was ik inderdaad nog niet tegen gekomen. Ik ga eens even wat lezen. Heb je er zelf ervaring mee? Tevreden?
Ik heb een SVS subwoofer de sb2000, het is echt heel mooi spul en met prijs kwaliteit vrijwel niet te evenaren.
En het beste is nog de aftersales die zijn echt heel goed bij hun, wel eens gehoord dat iemand een nieuwe plate amp kreeg na contact met svs terwijl zn subwoofer al uit de garantie was. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens
Goofy1978 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 20:32:
[...]
Ik heb een SVS subwoofer de sb2000, het is echt heel mooi spul en met prijs kwaliteit vrijwel niet te evenaren.
En het beste is nog de aftersales die zijn echt heel goed bij hun, wel eens gehoord dat iemand een nieuwe plate amp kreeg na contact met svs terwijl zn subwoofer al uit de garantie was. :)
Wat ik zo snel nog niet terug kan vinden is of de speakers ook met google home/google assistent werken? Weet jij dat toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Nee dat weet ik niet, heb de speakers niet zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:00
Ik heb een zelfde soort wens. Waarschijnlijk ga ik voor de Ruark Audio MR1 Mk2. Hoe ben jij bij deze optie terecht gekomen en waarom wil je hem wel of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:13
Misschien is Yamaha MusicCast wel een optie?

Schijnt dat je dit kan koppelen aan Google home. Met MusicCast heb je een multiroom systeem waarmee je enorme keuze hebt, van single speakers, tot stereo actieve speakers en kleine stereo versterkers tot 7.2 receivers die je met elkaar kan koppelen.

Hier een stereo actieve speakerset met MusicCast: pricewatch: Yamaha MusicCast NX-N500

Kleine stereo versterker met MusicCast om te gebruiken met je Wharfedales: pricewatch: Yamaha MusicCast WXA50

Of deze als los MusicCast onderdeel als je al een versterker hebt: pricewatch: Yamaha MusicCast WXAD-10

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:21
Rens schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 18:14:
Wat voor zover ik heb gelezen wel aansluit bij al mijn ‘eisen’ is een paar Sonos One’s (of één Sonos one en één sonos SL)
Ik heb zelf in mijn studeerkamer twee Sonos speakers van Ikea. Die zijn voor zover ik weet gelijk aan Sonos SL maar heel aantrekkelijk kwa prijs. Er komt best behoorlijk geluid uit. Zelf gebruik ik ze voor muziek bij het indoor fietsen en op 50-70% volume kan je echt wel los 🥳

https://www.ikea.com/nl/nl/search/products/?q=symfonisk

Je kan er ook ophangbeugels bij bestellen en ze komen in zwart of wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens
maxkranendijk schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:50:
Ik heb een zelfde soort wens. Waarschijnlijk ga ik voor de Ruark Audio MR1 Mk2. Hoe ben jij bij deze optie terecht gekomen en waarom wil je hem wel of niet?
Ik geloof dat ze bij WhatHifi goed uit de draadloze speakertest kwamen. Maar toen ik beter ging lezen/zoeken zag ik dat het alleen Bluetooth hadden. Daarom vallen ze nu voor mij af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rens
@Ramon en @Torgo dank voor de suggesties ik ga er in duiken.

De SVS speakers lijken alleen alexa te ondersteunen en niet google assistent en vallen daardoor vooralsnog ook af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:21
Rens schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 22:13:
@Ramon en @Torgo dank voor de suggesties ik ga er in duiken.

De SVS speakers lijken alleen alexa te ondersteunen en niet google assistent en vallen daardoor vooralsnog ook af.
pricewatch: Sonos Ikea Symfonisk Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens
Ramon schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:52:
...
Hier een stereo actieve speakerset met MusicCast: pricewatch: Yamaha MusicCast NX-N500
De NX N500 werkt zo te zien met Play Fi en Alexa en niet met google assitent. Dat is voor mij niet ideaal.

WXA50: ga ik zeker nog even wat meer over lezen. Maar ik vrees dat deze amp ook alleen play fi en alexa ondersteund.

Blijft tot nu toe volgens mij toch weer Sonos over... alternatieven blijven welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Rens schreef op zondag 7 maart 2021 @ 08:00:
[...]

De NX N500 werkt zo te zien met Play Fi en Alexa en niet met google assitent. Dat is voor mij niet ideaal.

WXA50: ga ik zeker nog even wat meer over lezen. Maar ik vrees dat deze amp ook alleen play fi en alexa ondersteund.

Blijft tot nu toe volgens mij toch weer Sonos over... alternatieven blijven welkom!
is dit niet wat je zoekt dan?
https://hub.yamaha.com/ho...ol-with-yamaha-musiccast/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens
@Ramon
He, nice. Dat had ik niet gezien. In een aantal reviews die ik las werd alleen gesproken over Alexa en streamen via Bluetooth. Misschien is google later er bij gekomen. Ik duik er nog even in.

Heb je zelf ervaring met deze speakers of MusicCast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:23
Ramon schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:52:

Schijnt dat je dit kan koppelen aan Google home. Met MusicCast heb je een multiroom systeem waarmee je enorme keuze hebt, van single speakers, tot stereo actieve speakers en kleine stereo versterkers tot 7.2 receivers die je met elkaar kan koppelen.

Kleine stereo versterker met MusicCast om te gebruiken met je Wharfedales: pricewatch: Yamaha MusicCast WXA50

Of deze als los MusicCast onderdeel als je al een versterker hebt: pricewatch: Yamaha MusicCast WXAD-10
heb je die musiccast speakers weleens beluisterd? Nu is geluidskwaliteit niet de grootste wens van TS, maar om heel eerlijk te zijn, dit is geen hifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens
Inmiddels gezien dat de nx n500 speakers al behoorlijk oud zijn en eigenlijk zijn opgevolgd door ‘Musiccast 20’.

Die schijnen dan wel weer heel dicht bij Sonos one te komen, zowel qua prijs als prestatie.

Iemand daar nog ervaring mee? @aljooge misschien?
Sowieso een vraag aan @aljooge, denk je dat een paar wifi speakers (bv sonos one of musiccast 20) een flinke stap beter is dan een enkele jbl playlist? Heb je daar ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
Rens schreef op zondag 7 maart 2021 @ 09:42:
Inmiddels gezien dat de nx n500 speakers al behoorlijk oud zijn en eigenlijk zijn opgevolgd door ‘Musiccast 20’.

Die schijnen dan wel weer heel dicht bij Sonos one te komen, zowel qua prijs als prestatie.

Sowieso een vraag aan @aljooge, denk je dat een paar wifi speakers (bv sonos one of musiccast 20) een flinke stap beter is dan een enkele jbl playlist? Heb je daar ervaring mee?
Vind Sonos veel fraaier klinken dan de musiccast speakers. JBL heb ik niet beluisterd, dus moet het antwoord hier schuldig op blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
aljooge schreef op zondag 7 maart 2021 @ 09:27:
[...]

heb je die musiccast speakers weleens beluisterd? Nu is geluidskwaliteit niet de grootste wens van TS, maar om heel eerlijk te zijn, dit is geen hifi.
Die n500 klinken prima, zijn natuurlijk de wat duurdere MusicCast speakers. Maar 2 van de 3 suggesties zijn geen speakers, heb je wel verder gelezen dan de eerste zin?
Rens schreef op zondag 7 maart 2021 @ 09:42:

Omdat je schrijft dat je al twee Wharfedale speakers hebt staan zou ik toch kijken naar iets waarmee je die kunt aansturen. Heeft ook als voordeel dat je in de toekomst je geluid kan upgraden, of andersom: je streamer zonder je geluid aan te passen. Plus, speakers gaan eigenlijk niet stuk en kunnen wel 30 jaar oud worden terwijl de software en chips echt een beperkte levensduur hebben (kijk maar naar Sonos), daarom dat ik de suggestie van de Yamaha streamers gaf, maar Sonos heeft ook zo'n streamer in de vorm van de pricewatch: Sonos Amp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens
Ramon schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:23:
Omdat je schrijft dat je al twee Wharfedale speakers hebt staan zou ik toch kijken naar iets waarmee je die kunt aansturen. Heeft ook als voordeel dat je in de toekomst je geluid kan upgraden, of andersom: je streamer zonder je geluid aan te passen. Plus, speakers gaan eigenlijk niet stuk en kunnen wel 30 jaar oud worden terwijl de software en chips echt een beperkte levensduur hebben (kijk maar naar Sonos), daarom dat ik de suggestie van de Yamaha streamers gaf, maar Sonos heeft ook zo'n streamer in de vorm van de pricewatch: Sonos Amp
Ja ik ga daar nog eens wat meer over lezen. Het idee dat passieve speakers niet zomaar ondersteuning verliezen is wel aantrekkelijk. Maar de versterkers die dan nodig zijn voor de netwerkwensen zijn wel behoorlijk prijzig vindt ik. (Sonos Amp, MusicCast WXA50, heos amp hs2, ....wellicht zijn er nog anderen als ik wat beter ga zoeken).
Bovendien twijfel ik of het geheel netjes integreert met de andere speakers in huis, google assistent en automatisch aan gaat. Maar goed dat is het uitzoeken waard.

Kortom, vooralsnog een twee sporen beleid:
- kijken of er nog iets beters is in kwaliteit/prijs dan een paar Sonos One's
- kijken slimme versterkers ook ergens goedkoper zijn te vinden en of die goed aansluiten om mijn wensenlijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Rens schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:34:
[...]

Ja ik ga daar nog eens wat meer over lezen. Het idee dat passieve speakers niet zomaar ondersteuning verliezen is wel aantrekkelijk. Maar de versterkers die dan nodig zijn voor de netwerkwensen zijn wel behoorlijk prijzig vindt ik. (Sonos Amp, MusicCast WXA50, heos amp hs2, ....wellicht zijn er nog anderen als ik wat beter ga zoeken).
Bovendien twijfel ik of het geheel netjes integreert met de andere speakers in huis, google assistent en automatisch aan gaat. Maar goed dat is het uitzoeken waard.

Kortom, vooralsnog een twee sporen beleid:
- kijken of er nog iets beters is in kwaliteit/prijs dan een paar Sonos One's
- kijken slimme versterkers ook ergens goedkoper zijn te vinden en of die goed aansluiten om mijn wensenlijstje.
kijk ook even naar de Ikea Symphonisk, dit is een Sonos, maar dan goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens
Dank voor alle suggesties.

Ik ga binnenkort kijken of ik ergens een 2e hands Sonos Amp gen 1 op de kop kan tikken. Die probeer ik dan uit met mijn oude passieve speakers.
Als dat geen succes is ga ik denk ik voor de sonos One's. De Symphonisk krijgt toch mindere reviews qua geluid.

Neemt niet weg dat suggesties nog welkom blijven!
(voor een amp of voor 'betere prijs/kwaliteit' speakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:38

-tom-562

Oliesjeik

Kijk of je een paar Google Home Max speakers kunt scoren. Ik heb ze vorig jaar met black Friday voor 400 euro kunnen kopen (2 stuks dus). Qua geluidskwaliteit zitten ze boven de Sonos play 5

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens
Om het geheel af te ronden:

Ik heb geen nieuwe speakers gekocht.
Ik heb gekozen voor een 2e hands Sonos connect amp (generatie 1 uit 2011). Die zijn relatief goedkoop op marktplaats. Aan de amp heb ik mijn oude Wharfedale setje gehangen. Klinkt prachtig en helemaal tevreden mee!

Omdat ik geen andere sonos producten heb was/is het voor mij geen probleem dat ik de Sonos S1 app moet gebruiken ivm oude apparatuur van voor 2015. Bovendien ga ik de Sonos app ook niet gebuiken voor dagelijkse muziekaansturing. Dagelijkse aansturing gaat via Spotify app en Google Assistent (via nest mini).
Pagina: 1