Toon posts:

Wat is er nu eigenlijk aan de hand met de huidige GPU's?

Pagina: 1
Acties:
  • 328 views

• Krimglas
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-03 15:21
Excuses als dit topic hier niet thuishoort, maar als iemand die de GPU-wereld niet op de voet volgt heb ik moeite om hier informatie over te vinden, en dit leek me de meest logische plaats om te vragen.

Ik heb een gaming pc waarvoor ik aan het kijken ben om de RX480 videokaart een upgrade te geven. Nvidia of AMD maakt me niet bijzonder veel uit, als het maar toelaat om de nieuwste games aan +60fps te draaien. Nu is mijn vraag niet "welke videokaart moet ik kopen", meestal kan ik via de BBG en andere forumposts dit prima bepalen.
Na wat zoekwerk is mijn vraag eerder "Wat is hier in godsnaam aan de hand?". Ik lees hier in verschillende posts dat dit blijkbaar al een tijdje aan de hand is, maar ik ben volledig "out of the loop" over de redenen en krijg het ook niet samengepuzzeld.
Mijn huidige RX480 (die toen tussen mid/high-end inzat) heb ik ik april 2017 gekocht voor zo'n 270 euro. Als ik kijk naar wat momenteel de populaire series zijn en wat ze kosten val ik van mijn stoel:
- De AMD RX6000 serie, adviesprijs van $579 voor het goedkoopste model
- De GeForce RTX 30XX serie, adviesprijs van $519 voor het goedkoopste model
Hierbij viel me op dat het goedkoopste budgetmodel even duur is of zelfs duurder dan de high end versies van de videokaarten die 4 jaar geleden beschikbaar waren. Ik zeg "adviesprijs", want deze kaarten blijken simpelweg niet leverbaar te zijn. Als je er toch een wil moet je hard gaan zoeken: Voor 1300 euro kan je de instapmodellen via-via in huis halen. Nu begrijp ik waarom het advies van de BBG van maart neerkomt op "koop geen videokaart".

Mijn tweeledige vraag waarvoor ik naar hier kwam om een antwoord te vinden, maar geen duidelijk antwoord kon vinden: Waarom zijn de huidige generatie videokaarten zo peperduur (de officiele prijzen), en waarom zijn ze zo enorm slecht verkrijgbaar ondanks de hoge officiele prijzen, die volgens mijn redenering juist de populariteit zouden moeten drukken?

• joppybt
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:38
Bitcoin mining verziekt de markt?

[Voor 37% gewijzigd door joppybt op 06-03-2021 17:51]

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:40
reviews: Chiptekorten houden aan - De oorzaken en gevolgen

Daarbij heb je ook de miners die meer dan 1 GPU willen, de scalpers die er zoveel mogelijk kopen om het voor honderden euro's meer door te verkopen en alle gamers die naar de RTX 30xx serie willen upgraden vanwege de prijs/performance (naja... de prijs is nu erg hoog natuurlijk)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:13
Aan de andere kant: als je een RX 480 8GB hebt dan kan je daar 400 piek voor vangen.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:33

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Je kunt de kaart tussen het gamen door laten minen, daardoor betaalt hij dus eigenlijk voor zichzelf.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:21
Wen er maar aan is het korte maar eerlijke antwoord. Sommigen lijken nog wel eens de hoop te hebben dat het ooit weer terug gaat naar vroeger waarbij je het flagship model had voor 400-500 euro.

Dat is klaar en komt nooit meer terug. Korte termijn beperkingen daarop zijn enorme vraag door thuiswerk/studie, productiestop door corona en bitcoin. Op langere termijn tekorten aan rauwe grondstoffen zoals edelmetalen.

Zorg dat je portemonnee dieper wordt haha ;)

5800X - B550 - 32GB 3600MHZ - 7900xtx sapphire pulse - @4k 144hz

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:25

br00ky

Moderator Harde Waren
Stroopwafels schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 17:51:
reviews: Chiptekorten houden aan - De oorzaken en gevolgen

Daarbij heb je ook de miners die meer dan 1 GPU willen, de scalpers die er zoveel mogelijk kopen om het voor honderden euro's meer door te verkopen en alle gamers die naar de RTX 30xx serie willen upgraden vanwege de prijs/performance (naja... de prijs is nu erg hoog natuurlijk)
Dit dus. Een los topic naast de al lopende levertijdentopics waar ook allerlei redenen te vinden is natuurlijk niet nodig. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee