Toon posts:

Roest waar leidingen vlak bij elkaar liggen?

Pagina: 1
Acties:

• watanders
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-03 09:13
Wij hebben ergens dit rare verschijnsel. Op een paar plekken zijn de (koperen) gasleidingen en de (stalen) CV leidingen of beide CV leidingen gecorrodeerd - maar alleen daar waar ze vlakbij elkaar zijn. Let op dat ze elkaar niet raken en er ze ook niet in een erg vochtige plek lopen.

Snapt iemand wat hier aan de hand is, en wat ik er aan zou kunnen doen of zou moeten laten doen?

Ik denk niet dat het relevant is maar het gas is propaangas (uit een grote tank) en het hele CV systeem (incl alle leidingen) is circa 10 jaar geleden aangelegd.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:13
Ik heb totaal geen verstand van dit soort zaken. Maar mijn gok:

De ene leiding warm en de andere koud?
En dan vormt er condens, welke roest veroorzaakt?

Maar, opschuren om de roest te verwijderen en dan lakken?

Mocht je ergens zo veel roest tegen komen dat je de buis doorschuurt, een stuk er uit laten halen en opnieuw aansluiten?

Wellicht isoleren om condens te voorkomen en lakken om roesten te voorkomen.

[Voor 10% gewijzigd door FuaZe op 06-03-2021 17:40]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ook hier geen expert, maar met zoeken bij google naar 'leidingen bij elkaar roest' kom ik het fenomeen 'contactcorrosie' tegen, wat het misschien is?
Die isolatie vermijdt enkel contactcorrosie op de plek waar het koper en verzinkt staal elkaar raken.
Je zegt dat de leidingen elkaar niet raken, maar op foto 2 lijken ze toch wel heel dichtbij te komen.

[Voor 12% gewijzigd door Hahn op 06-03-2021 17:43]

The devil is in the details.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Wij hebben een soortgelijk iets gehad maar dan een gegalvaniseerde leiding waar een kabel overheen lag (gerkuist).
Dat was gewoon pulp, klein wonder dat die leiding de cv druk nog kon hebben, stevige stoot er tegen en hij brak af.
Mijn gevoel is dat je last hebt van galvanische corrosie.
Hetzelfde als je een spijker in een zinken dakgoot gooit, er start een reactie en het zwakste metaal wordt opgevreten.

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-03 21:28
Mijn eerste gedachte is ook galvanische corrosie.

Jouw LPG tank staat onder druk, als je daar gas uit 'tapt' expandeert het en koelt het af. Zeker als je flink stookt kan die leiding dus koud worden en zal vocht condenseren aan de buitenkant.

Op de een of andere manier zul je dus contact hebben tussen de leidingen, dmv het vocht heb je een medium voor de galvanische corrosie.

De galvanische corrosie kan alleen plaatsvinden als de 2 metalen in contact staan via het medium (water). Als je dus 1 vd 2 buizen goed (elektrisch!) isoleert, zou het niet erger moeten worden.

[Voor 4% gewijzigd door WeetIkHetNou op 06-03-2021 22:19]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06:54
vraagje heb je slangen ergesn in/aan je cv zitten ?

opzich klopt het corrosie verhaal wel wat iedereen hier vertelt.
maar de laatste foto volg ik niet. de leiding zo geen roestpleeken moeten vertonen.
wat is de slang op foto 2 van/voor lekt deze toevallig ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:09
Wat zit er boven die leidingen?
De cv ketel met een lekkende koppeling/overstortventiel?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• watanders
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-03 09:13
dank voor al jullie feedback, ik ga er komend weekend nogmaals en nog veel grondiger naar kijken met al jullie reacties!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee