Vraag

• stefanw
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-04 19:13
Dag allemaal,

Na uitgebreid zoeken heb ik nog geen antwoord op mijn vraag kunnen vinden. Vergeef me als het misschien wel ergens in een topic staat. De meest relevante topics waren net dusdanig anders dat ik niet de vertaling naar mijn situatie kon maken misschien ook wel omdat ik de materie nog niet helemaal begrijp en misschien soms zelfs Jip & Janneke taal nodig heb...
Hopelijk kunnen jullie me desalniettemin helpen.

Mijn situatie is als volgt:

Locatie A (NL):
Fritzbox 7581
Synology NAS hoofdserver
Homematic CCU3
Vast IPv4 adres
Vaste IPv6 adressen voor alle verbonden apparaten (die IPv6 ondersteunen)
Domein met A en AAAA records wijzend naar het IPv4 adres Fritzbox en het apparaat specifieke IPv6 adressen.

Locatie B (DE):
Fritzbox 7590
Synology NAS backup server
Homematic CCU3
Dynamisch IPv4 adres
Dynamische IPv6 adressen
--> overigens lijken die adressen maar zelden te wijzigen
met myfritz via een vaste domeinnaam bereikbaar

Tussen beide Fritzboxen heb ik een VPN verbinding die actief is.
Alle Internetverkeer gaat van locatie B naar locatie A zodat het 'lijkt' alsof je in NL bent voor beide locaties. Ik zeg lijkt omdat daar nog wel iets aparts is maar dat benoem ik verderop.
Hoofdprobleem is locale name resolving.
Surfen vanuit locatie B gaat vlekkeloos en aan niets is te merken dat er een VPN tunnel tussen zit. Netflix denkt ook gewoon dat ik in NL ben. Dus Internet name resolving werkt prima.
De locale namen van o.a. Synologies en Homematics werken alleen maar binnen het locale netwerk. Dus op locatie A kan ik geen namen gebruiken van locatie B en vise versa.
Via locale IPv4 adressen zijn alle apparaten te bereiken. Het lijkt dus echt alleen maar om de name resolving te gaan.
Nu kan ik natuurlijk een hostname lijst gebruiken maar dat moet dan op elk apparaat en als er een IP adres wijzigt moeten alle lijsten aangepast.

1. De hoofdvraag is dus wat ik nog extra moet doen om alle apparaten op beide netwerken via hun hostnaan te kunnen bereiken?

2. Volgende vraag is hoe ik de NAS van locatie B ook vanaf Internet bereiken kan. Zonder VPN lukt dat via portforwarding op IPv4 adres van de Fritzbox en ook direct via het IPv6 adres.
Met VPN werken beide niet meer. Logisch zou je zeggen want ze zitten achter de VPN. Is het überhaupt wel mogelijk om dit te verwezenlijken?

3. Laatste vraag gaat over de locatie die aan het externe IP adres hangt.
Voor Netflix is het van cruciaal belang dat ik in NL lijk te zijn. Als ik te lang in Duitsland Netflix, dan verlies ik NL specifieke content. Een serie als Lucifer is daar dan niet meer te kijken omdat die in Duitsland door Amazon wordt aangeboden.
Via de VPN tunnel lijkt het op IPv4 niveau dat ik in NL ben.
Met IPv6 echter niet. Dat zijn Duitse IP adressen en locatiebepalingen van die IP adressen leveren dus steevast DE op.
TV gebruikt alleen IPv4 dus daar denk ik dat het geen probleem is. Mijn laptop heeft op basis van IPv4 NL en IPv6 DE en daarmee durf ik Netflix niet op mijn Laptop te gebruiken.
Hoe kan ik dus een NL IPv6 adres toewijzen aan een apparaat wat in DE is?

Wellicht ten overvloede: als ik de verbinding met de remote fritzbox verlies doordat ik daarin een 'foute' aanpassing heb gemaakt betekent dat ik dan 600km en 5 uur verderop pas weer de fout ongedaan kan maken. Overiges kom ik wel wekelijks op beide locaties dus geen man overboord als het een keer mis gaat...

Alvast bedankt voor jullie suggesties!

Alle reacties

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-06 20:27
Voor vraag 1.
Welke server(s) gebruik je als DNS resolver op je client(s)?
Voor interne resolvment zou je ook een interne DNS moeten draaien. Kan mogelijk op je router (Fritzbox), echter weet ik niet of die ook 'over' je VPN werkt. Mijn eerste gedachte is aan beide kanten van de Fritzbox de devices aan de overkant static vastleggen. Heb je nog steeds het feit dat je moet wijzigen bij een IP change, maar dan slechts op 1 plek. Je zou ook kunnen proberen de beide Fritzboxen elkaar als DNS aan te wijzen, naast uiteraard een publieke of provider DNS server.

Voor 2. Ik ben geneigd te zeggen dat het zou moeten kunnen. Sowieso verwacht ik dat direct connected naar de locatie B met de juiste forward het werkt. Wat mis je precies?

• stefanw
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-04 19:13
Dank voor de suggesties en meedenken.
1. Op dit moment is IP adres van A de DNS van B en A wijst naar zichzelf. Zowel A en B hebben de DNS van provider A als Internet DNS
Als ik de Fritzboxen naar elkaar laat wijzen wat betreft DNS (daarmee alleen A naar B laten wijzen) dan werkt Internet op A niet meer.
De NAS toevoegen in het netwerk van A lukt niet omdat het IP adres van de NAS in B, niet geaccepteerd wordt in A.
Of bedoel je het opzetten van een statische route? Dan moet ik een geheel netwerk opgeven. Als ik netwerk B aanleg als statische route in Fritzbox A, dan is B helemaal niet meer benaderbaar. Of ik doe het verkeerd, kan ook natuurlijk.
2. Ik dacht zelf aan een port forwarding in A aanleggen naar b.v. de NAS in B maar dat staat Fritzbox A niet toe (buiten eigen netwerk)
Ik zie nu dat mijn AAAA record niet goed was. Aangepast maar dat duurt natuurlijk even...
Direct het IPv6 adres gebruiken werkt (van buiten) in ieder geval wel. Maar Met IPv4 weet ik dus niet hoe dat dan moet.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee