Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jangijtenbeek
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-01-2024
Mijn vraag
Na 9,5 jaar (!!) trouwe dienst heeft mijn Toshiba Satellite P775-10J (pricewatch: Toshiba Satellite P775-10J) heeft deze laptop de geest gegeven. Aangezien ik de laptop de laatste jaren als veredelde pc gebruikte, heb ik als vervanger een pc gekocht: een Dell Precision 3640 1JDMF (pricewatch: Dell Precision 3640 (1JDMF)).

Ik heb daarbij ook meteen een nieuwe draadloze muis-/toetsenbordcombinatie aangeschaft: een Logitech MK330 (pricewatch: Logitech Wireless Combo MK330 (Qwerty US)), dit ter vervanging van mijn oude draadloze muis-/toetsenbordcombinatie, een Logitech MK520 (pricewatch: Logitech MK520 Wireless Combo (Qwerty US)).

Elke week maak ik een backup van mijn systeem en documenten naar een externe harde schijf (om de week een andere harde schijf):
* een Samsung T5 1TB (pricewatch: Samsung Portable SSD T5 1TB Zwart)
* een Samsung M3 Portable 2TB (pricewatch: Samsung M3 Portable 2TB Zwart)

Waar het maken van backups op mijn laptop (met daarop de nieuwste versie van Windows 10 64-bit geïnstalleerd) nooit problemen heeft gegeven, hapert de muis en het toetsenbord als ik op mijn nieuwe systeem een backup maak naar een externe schijf. Er valt niet mee te werken, aangezien toetsenbordaanslagen veelal niet worden gedetecteerd en de muis veelal niet beweegt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Microsoft Windows 10 Pro x64
FreeFileSync 11.6 (64-bit)
en verder de hardware zoals hierboven omschreven

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb geprobeerd om de oude muis-/toetsenbordcombinatie te gebruiken (de Logitech MK520), maar daarbij ervaar ik dezelfde problemen. Ook het gebruik maken van verschillende USB-poorten (bijvoorbeeld de USB-ontvanger van de muis-/toetsenbordcombinatie achter en de externe harde schijf voor) maakt geen verschil.

Ik heb gebeld met de klantenservice van Dell, maar die gaven aan dat het probleem bij Logitech ligt en niet bij Dell.

Nu is het zo dat ik niet 24 uur per dag een externe harde schijf gebruik, maar ik ben heel erg benieuwd waar het haperen aan kan liggen. Eerlijk gezegd had ik dit ook nooit verwacht bij een gloednieuw systeem.

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties en eventuele suggesties, waarvoor bij voorbaat dank!

Beste antwoord (via jangijtenbeek op 10-03-2021 18:24)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:31

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zie dat de harde schijven beide USB3 doen. Zoals @ToFast aangeeft is de interferentie van USB3. De shielding bij USB3 is niet voldoende en stoort daardoor met draadloze technieken op de 2,4 GHz band. Dat is ook de frequentie waarop je muis/tobo werken.

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat het heel random lijkt en soms nog wel lijkt te werken. Een grotere afstand tussen de schijf en de ontvanger van je muis/tobo alsmede die twee zelf kan wat helpen. Wat echter een grotere kans heeft om dit tegen te gaan is gebruik maken van USB2 poorten. Ja, het gaat dan langzamer, maar je kan wel gewoon je muis en toetsenbord blijven gebruiken.

Andere optie is natuurlijk geen draadloze muis/tobo gebruiken. :P

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 12:25
Klinkt alsof de USB-bus volgetrokken wordt tijdens het maken van de backup, waardoor er niet genoeg overblijft voor je toetsenbord en muis om goed te functioneren.

Dat los je meestal op door een andere USB-poort te gebruiken die op een andere USB-bus zit, bijvoorbeeld aan de andere kant van je laptop/pc. Maar mogelijk dat alle USB-poorten toch op dezelfde bus zitten, en dan helpen andere poorten niet.

Je zou kunnen kijken of je zou kunnen kopiëren met een snelheidslimiet, zodat er genoeg data overblijft voor je toetsenbord en muis. Of je toetsenbord en muis niet gebruiken tijdens het backuppen :P

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Hahn schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 13:07:
Klinkt alsof de USB-bus volgetrokken wordt tijdens het maken van de backup, waardoor er niet genoeg overblijft voor je toetsenbord en muis om goed te functioneren.

Dat los je meestal op door een andere USB-poort te gebruiken die op een andere USB-bus zit, bijvoorbeeld aan de andere kant van je laptop/pc. Maar mogelijk dat alle USB-poorten toch op dezelfde bus zitten, en dan helpen andere poorten niet.

Je zou kunnen kijken of je zou kunnen kopiëren met een snelheidslimiet, zodat er genoeg data overblijft voor je toetsenbord en muis. Of je toetsenbord en muis niet gebruiken tijdens het backuppen :P
Precies dit of andere usb-drivers(versie) gebruiken kan helpen. Wat ik ook dacht is dat usb 3 interferentie geeft, vooral op op Bluetooth en dan zou een 2.4ghz rf setje helaas een uitkomst zijn qua toetsenbord en muis.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:31

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zie dat de harde schijven beide USB3 doen. Zoals @ToFast aangeeft is de interferentie van USB3. De shielding bij USB3 is niet voldoende en stoort daardoor met draadloze technieken op de 2,4 GHz band. Dat is ook de frequentie waarop je muis/tobo werken.

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat het heel random lijkt en soms nog wel lijkt te werken. Een grotere afstand tussen de schijf en de ontvanger van je muis/tobo alsmede die twee zelf kan wat helpen. Wat echter een grotere kans heeft om dit tegen te gaan is gebruik maken van USB2 poorten. Ja, het gaat dan langzamer, maar je kan wel gewoon je muis en toetsenbord blijven gebruiken.

Andere optie is natuurlijk geen draadloze muis/tobo gebruiken. :P

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jangijtenbeek
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-01-2024
Beste allen,

Het bleek inderdaad de genoemde interferentie te zijn! Ik heb nu gebruik gemaakt van de USB hub van mijn monitor. Daar zit nu de ontvanger van de draadloze muis- en toetsenbordcombinatie in. De afstand tussen deze ontvanger en de externe harde schijf is nu circa een meter. De muis en het toetsenbord zitten daar fysiek tussenin. En het werkt nu probleemloos!

Dit had ik zelf echt nooit ontdekt! Heel hartelijk dank voor jullie hulp.

MVG,

Jan Gijtenbeek