Toon posts:

Bestanden gesynchoniseerd houden tussen 2 servers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:04

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Hallo allen, ik heb twee windows servers draaien voor opslag. Home lab zeg maar. De èèn staat bij mij thuis, de ander is extern. Op de externe server hebben andere gebruikers ook toegang en kunnen dus bestanden gewijzigd of verplaatst worden.Maar ikzelf gebruik juist meer de lokale server en breng daar dus ook als eerste wijzigingen op aan. En ik probeer deze wijzigingen te synchroniseren met de externe server

Nu heb ik in het verleden Robocopy gebruikt, en dat werkt fijn als je èèn kant op kopieert.
zoals
code:
1
ROBOCOPY E:\ S:\  /RH:0000-0630 /COPY:DT /ZB /MT:2 /R:2 /W:3 /xo /fft /xf *.db /e /xd "$RECYCLE.BIN" downloads video

oftewel kopieer dagelijks tussen 0:00 tot 6:30 alles van de E schijf (lokaal) naar de S schijf (extern) minus paar mappen die ik niet belangrijk vind.

Maar als ik bestanden lokaal verwijder, worden ze niet op de externe server gewist, en dus als ik ze lokaal verplaats staan ze na het synchroniseren dubbel.

Nu weet ik dat je met De /Mir commando alles op de externe schijf kan verwijderen wat je lokaal niet hebt.
maar dan loop ik tegen het probleem aan als iemand een nieuw bestand heeft aangemaakt op de externe server welke mijn lokale server nog niet heeft, dan worden ze gewist. Ook niet ideaal dus :/

Wat ik nog verder had gevonden
-AOMEI Backupper Server zou deze functionaliteit hebben, leek interessant, tot ik de prijs zag :Z
-Code42 (crashplan) met lokale backup, maar die wil niet met netwerkschijven werken.
-DFS de ingebouwde replicatie in windows server. Maar die ondersteund alleen NTFS, en laat ik nu net REFS draaien -O-

Wat ik dus zoek, ik zoeken een manier om op bestandsniveau bestanden gesynchroniseerd te houden, ook bij verplaatsen en verwijderen. Backupoplossingen met bestandsversies zijn mooi, maar ik heb geen schijfruimte om nog een hele kopie bij te houden. (zit op zon 3.5TB)

[Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 06-03-2021 12:08]

ora et labora

Alle reacties

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:39
Waarom niet iets moois bouwen met Powershell (hier een voorbeeld) https://www.business.com/articles/powershell-sync-folders/

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-03 10:46
ook genoeg tooltjes te vinden die dit doen..

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als GUI fan bent Syncback

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Dankje voor je reactie, ik heb een trial geïnstalleerd en ziet er veelbelovend uit. helaas niet gratis maar ook weer niet absurd duur. :)

ora et labora

• Frogmen
  • Niet online
Is de gratis versie niet voldoende voor je?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:54
Ik gebruik FreeFileSync, die is gratis.

We do what we must because we can.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Frogmen schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 17:34:
Is de gratis versie niet voldoende voor je?
Die werkt niet op windows server helaas.

ora et labora

Acties:
  • +2Henk 'm!

• patviev
  • Laatst online: 18:20
Syncthing misschien interessant voor je?

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:41
Het eerder genoemde FreeFileSync is hier zeer handig voor.

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ReFS ditchen en DFS gebruiken. Prima usecase hiervoor.

Waarom gebruik je ReFS :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:28
Glashelder schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 20:41:
ReFS ditchen en DFS gebruiken. Prima usecase hiervoor.

Waarom gebruik je ReFS :?
nieuwer en dus beter is vaak de gedachtengang :D

maar REFS heeft ook zo zijn beperkingen tov NTFS en laat dit er nu net zo een zijn.

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Zwelgje schreef op zondag 7 maart 2021 @ 07:32:
[...]

nieuwer en dus beter is vaak de gedachtengang :D

maar REFS heeft ook zo zijn beperkingen tov NTFS en laat dit er nu net zo een zijn.
Refs is natuurlijk moderner, het grootste voordeel vind ik de betere integriteit controle en dat het goed samenwerkt met storage spaces (die hier ook draait). maarja en zitten blijkbaar ook nadelen aan. :/

ora et labora

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:28
mrc4nl schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:53:
[...]

Refs is natuurlijk moderner, het grootste voordeel vind ik de betere integriteit controle en dat het goed samenwerkt met storage spaces (die hier ook draait). maarja en zitten blijkbaar ook nadelen aan. :/
heb het hier in gebruik voor de VM's op mijn HyperV omgeving. dan komt het tot zijn recht met grote files

A wise man's life is based around fuck you

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22-03 09:29
Heb je een Azure subscription tot je beschikking? Je zou dan eventueel ook kunnen kijken naar een storage account en Azure File Sync, zodat vanaf beide servers bestanden synchroon gehouden worden via een stukje cloud storage. Afhankelijk van de hoeveelheid data en transacties betaal je hier per maand een bedrag voor.

• digiguy
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-05-2021
AOMEI Backupper is niet alleen duur maar ook onbetrouwbaar. Gebruikte dit tot voor kort op mijn server en bemerkte dat de backup files (niet gecomprimeerd) soms niet leesbaar waren. Dit samen met het feit dat bestemmingsschijven in de server zelf moeten worden ingeladen om te kunnen werken maakt dit niet echt gebruiksvriendelijk.
Geloof het of niet maar het gratis SyncBackFree doet het wel in spiegelprofiel probleemloos en zonder fouten.

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-03 18:47
Voor realtime snelle continue 2-way sync (inclusief deletes) is Syncthing wel echt koning. Open source en gratis.

Let wel op:
Het wordt anders wanneer je 1way wil. Kan wel maar deletes worden altijd (1way of 2way) gesynced. Als je dat helemaal uit zet, gaat ie zich raar gedragen en zegt de UI altijd dat je out of sync bent.
De developers zijn star en vinden dat het zo hoort en dat je deletes niet uit mag zetten (al hebben ze het zelf mogelijk gemaakt).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee