Toon posts:

Verbouwing jaren 60 huis, voorbereiding warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Convirion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-05 14:13
Beste mede-tweakers.

Allereerst, vergeef me. Normaal gesproken zoek ik altijd iets tot in de puntjes uit, maar nu omwille van tijd het 'door de bomen het bos'-effect, is mij dat niet gelukt.

Situatieschets: twee-onder-een-kapper uit eind 1960. Wel spouwmuur, geen spouwmuurisolatie. Op dit moment gasgestookte HR ketel (2011) en op sommige plaatsen nog enkel glas. Vloerverwarming b.g.g. met slecht (niet) geïsoleerde betonvloer.

Ik ga een aanbouw aan de achterzijde realiseren, met daarboven (deels) een opbouw voor een extra slaapkamer. Nu heb ik mijzelf de laatste tijd steeds meer gaan afvragen, wat nou als ik in de toekomst van het gas af wil. In de huidige plannen heb ik daar eigenlijk geen rekening mee gehouden, maar ik wil graag voorbereid zijn. Waarom nu nog niet? Centenkwestie.

Plannen:
- Achterkant van de woning voorzien van een aanbouw
- Zo goed als alle kozijnen vervangen voor kunststof kozijnen met triple glas
- Vervangen van de complete betonvloer beneden, inclusief nieuwe vloerverwarming
- Keuken voorzien van inductiekookplaat ipv gaskookplaat
- CV ketel van beneden naar 1ste verdieping (in washok, midden in het huis) of zolder verplaatsen
- (eventueel later) spouwmuur voorzien van na-isolatie dmv EPS parels of glaswolvlokken (Ervaringen zijn welkom!), spouw is circa 7-8cm + binnenzijde gasbeton 5/7/10cm (ntb) voorzetwand plaatsen met PIR platen tbv isolatie Rd2,25 (50mm dik)
- mechanische ventilatie op wc beneden, wc boven, badkamer

Nieuwe situatie:
Vloer
Isolatie kooltherm K3 vloerplaat d=100 mm. Rd = 4,63m2K/W

Muren
Bestaand huis: Spouwmuur naisolatie eps parels Rd 1,76 (uitgegaan van 60mm en lambda 0,034 W/m.K)
Voorzetwand met PIR platen Rd 2,25,
Totaal: circa Rd 4

Aanbouw voorzien van:
Spouw isolatie kooltherm K8 d=84 mm Rd 4,2

Dak
Zolder pak ik op een later moment aan, is nu nog niet geïsoleerd.
Dak aanbouw: Isolatie RC 6.00 m2K/W

Verwarming
b.g.g vloerverwarming 10cm hoh, 16mm PE-RT Buis, circa 70m2.
eerste verdieping en zolder zijn nu nog traditionele radiatoren

Vragen:
- Zijn er zaken die ik nu beter kan isoleren dan hierboven is voorgesteld? (niet dat ik daar achteraf spijt van krijg)
- Wat kan ik nu qua leidingwerk al voorbereiden of waar moet ik rekening mee houden als ik naar een warmtepomp zou willen? Bijvoorbeeld als ik hiervoor later een warmtepomp zou willen installeren in het washok. Leidingen die naar buiten lopen door muren (b.v. mantelbuizen die ik nu al aan zou kunnen leggen)
- Met de warme zomers is het niet uit te houden. Wat zijn de mogelijkheden om te koelen? Kan een warmtepomp ook koelen? Kan ik hiervoor de vloerverwarming en de radiatoren gebruiken? Belangrijk is dat het koel is op de slaapkamers en de woonkamer.
- Vloerverwarming buis is altijd hetzelfde, maar de verdelers: om aan te sluiten op huidige HR CV ketel moet ik een HT verdeler gebruiken, is het het beste om deze later te wisselen voor een open-lt verdeler of ltv verdeler? of kan ik nu al gebruik maken van deze typen verdelers (of ga ik het dan heel koud krijgen door het verlagen van de aanvoertemperatuur)?
- Ik lees ook het e.e.a. over Mechanische ventilatie icm met warmtepomp (i.v.m. luchtdicht bouwen). Ik wil de nieuwe kozijnen voorzien van ventilatieroosters (wel bekende duco's). Moet ik hiervoor in elk vertrek een MV ventiel hebben? Hoe voorkom ik dat warmte verloren gaat via de MV?
- Kan iemand mij goede tips geven over waar ik hierover meer kan lezen (GoT topics, andere sites etc).
- Wat zijn de ervaringen met dit soort installaties en resonatie/trillingen en geluidsoverlast?

Alvast bedankt voor jullie reacties en meedenken _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• forteb
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 03-05 13:00
houd er rekening mee dat als je gaat koelen met je radiatoren dat er condens kan optreden!

ikzelf ben bezig met het instaleren van een lucht/water warmte pomp, om enigzins mijn oude radiatoren te kunnen gebruiken.

maar voor de hoofdverwarming ( en koeling) gebruik ik de 5kw lucht/lucht airco.

Genoeg voor mijn goed geïsoleerd hoekhuis als ik boven op de slaapkamer niet stook ( niet nodig vind ik)

Alleen bij extreme kou, gebruik ik dan ( nu nog) de ketel.

Maar vooral eerst goed ( Alles!) isoleren!

Goed bezig👍

p.s. Google warmtepompweetjes

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-05 14:57
Voor koelen met vloerverwarming kun je beter 2cm buis gebruiken

IONIQ5 | Lounge | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Ik heb duco's in mijn 1 jaar oude huis = tocht + fluiten bij harde wind, nu komt er WTW ventilatie.

Overweeg tegelijk met de verbouw een bron boring voor een water-water warmtepomp. in mijn huis heb ik lucht-water (Mono) WP, die is luidruchtig en gevoelig voor vorst, wél goedkoop in aanleggen.
Met w/w wp + bron heb je geen buitenunit.
Een l/w wp heb je als versie met of zonder binnenunit, met binnenunit werkt met koelgas tussen binnen en buitenunit, de versie zonder binnenunit ('Mono') wordt het cv water naar de buitenunit/ warmtepomp gebracht/ gepompt om daar te worden opgewarmd.
Een eigen bron verhoogt gelijk de verkoopwaarde van het huis!
Op mijn werk worden er 13 woningen gebouwd voorzien van bron + w/w wp met ingebouwde 180 liter tank voor Sanitair warm water van het merk Nibe, benodigd cirka 65x65 cm grondoppervlak h= 240cm

Vloerverwarming: 20mm vv buizen + dikke anhydrietvloer is het beste voor vv.
Beste is een verdeler beneden en één boven verbonden met 32mm cv buizen (net als op mijn werk)

Vraag eens naar de buren als die ook een wp willen, het is voor een installateur veel goedkoper als hij vrijwel alles 6x het zelfde kan maken.

[Voor 6% gewijzigd door frisianstar op 28-11-2021 13:08]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:43
even vanuit andere hoek: om van het gas af te gaan hoef je niets te doen alleen een warmtepomp nemen die voldoende vermogen heeft, en te gaan koken op inductie.
Al het isoleren helpt alleen het benodigd vermogen te beperken.
Verder helpt het in de efficientie als je een afgiftesysteem hebt dat geschikt is voor lage temperatuur.
Om vervolgens je electriciteitskosten een beetje omder controle te houden wil je zo zoveel mogelijk zonnepanelen hebben.
dus dan wordt de checklist:
1) heb je een plek voor de buitenunit waarvandaan meunig dikke pijp naar je binnenunit kan lopen? dan zo je nu daarvandaan al schutbuis kunnen leggen
2) heb je een plek voor een binnenunit? past iets op de plek van de cv, en past daarnaast een 300kg wegens boilervat? Je overweegt dus de cv naar zolder te verplaatsen. Bekijk dat nog een heel goed, op de begane grond is voor een wp vaak makkelijker om de boiler te realiseren.
Je zou ook nu al een wp boiler ergens neer kunnen zetten, bijvoorbeeld die plek beneden die vrijkomt als je toch die cv verplaatst.
3) voor inductiekoken heb je een 5 aderige kabel naar de keuken nodig. Of een 19mm lege buis waar je hem later door kunt trekken.
als je daar nu al iets van kunt voorbereiden is dat makkelijk
4) heb je plek voor veel zonnepanelen? trek in ieder geval (een aantal) 19 mm buizen van je zolder naar je meterkast zodat je daar later een aantal groepen kunt maken. Als je toch je cv naar boven verplaatst, en die is ook wel makelijk om achter een eigen alamat te hebben leg dan wat buizen extra.

dus, vooral veel buis leggen. Dat kost niet zoveel als je nu verder het geld niet hebt.
Vraag eens even rond hoe anderen hier op het forum het hebben opgelost met warmwater boiler bij wp op zolder, misschien hebben die nog goede ideeen. Mijn idee zou zijn nu al een wp boiler ergens op de begane grond te zetten, bewpaar je nu ook al wat gas en is straks je wp installatie minder complex

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-05 08:36
Veel herkenbare punten in dit topic, zelf een hoekhuis uit 1967 en ben daar nu z'n 1.5 jaar mee bezig (nu wel op rustig tempo)
Tip 1 die ik wil geven, laat 2 isolerende maatregelen uitvoeren (kozijnen +glas is 1) nieuwe geïsoleerde vloer is 2. En vraag de ISDE subsidie aan
Tip 2 isoleer je zolder. Als je een beetje handig bent is dat prima zelf te doen en bespaar je een hoop uurloon uit. (En stook kosten)

Wat ik heb gekozen is om 1e etage en BG beide en eigen vloerverwarming pomp te plaatsen. En deze takken beide direct bij de ketel af. Of dat de beste optie is beweer ik niet maar was voor mij het makkelijkste. (Ben geen verwarmingsexpert)

Als je aan gasloos denkt denk dan ook aan douche wtw, zo'n koperen buis heeft verticaal ruimte nodig ;) en als je vloer en toch uit gaat dan kan je gelijk je riolering goed aanpakken/vernieuwen.

En leg voldoende mantelbuizen aan, te veel kan eigenlijk niet ;) ik heb zelf geen kruipruimte meer maar door de mantel buizen ook nog niet nodig gehad.

Ik ben zelf rustig aan het oriënteren naar de volgende 2 stappen, nr1 balans ventilatie en daarna alles kierdicht proberen te krijgen. Stap 2 warmtepomp installatie al dan niet met losse airco aangevuld.
Ik kies bewust niet voor vloer koeling.

[Voor 10% gewijzigd door The-Source op 29-11-2021 15:23]

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee