Beton in de schuur ipv tegels

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaeldemeern
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-01-2023
Goedemorgen,

Wij krijgen binnenkort de sleutel van onze nieuwe woning.
De schuur heeft alleen tegels tussen de fundering waar de houten houtskelet op staat.

Ik ben zelf een klusser en wil hiervoor graag een volwaardige schuurtje hebben die ik ook helemaal ga isoleren.

Nu wil ik een betonvloer alleen vraag ik jullie om tips wat ik het beste kan doen aangezien de huizen ook op veengrond gebouwd zijn.

Ikzelf denk aan tussen de fundering uitgraven alleen hoe diep? Zandbed erin folie erop dan isolatie en bouwstaalmat 15x15 5mm dik en beton.

Graag zie ik jullie reacties tegemoet.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Michaeldemeern op 07-03-2021 14:39)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:01
Hoe groot is die schuur: binnenmaten?

In ieder geval hardhout of gegalvaniseerde staalprofielen. Eventueel geïmpregneerd grenen als het op een koopje moet, maar dan moet je zorgen voor ventilatie onder de vloer.
Watervaste platen en folie kan je weglaten. Drukvast EPS neemt geen water op.

Over de opbouw van een zwaluwstaartvloer kan je kijken op www.reppel.nl

Soms ben ik bijna gelukkig

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

Staat de fundering op palen?
Je zou de betonvloer kunnen verankeren aan de fundering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:40

CyBeRSPiN

sinds 2001

Veengrond zeg je? Heb ik ook en hier zakt de bodem zeker 1cm per jaar en soms meer als je veel gewicht op de grond plaatst. (Gouden handel voor de stratenmakers hier, je blijft bezig...)
Als je verankert aan de huidige fundering en die op palen staat houd er dan rekening mee dat ie op den duur kan gaan zweven.
Hoelang staat dat schuurtje er al en enig idee of die tegels al verzakt zijn tov de fundering?

[ Voor 24% gewijzigd door CyBeRSPiN op 06-03-2021 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaeldemeern
De schuur staat er sinds 1999 de tegels die erin liggen lagen redelijk de tuin zelf is ook niet echt veel verzakt.

In onze huidige woning ook op veengrond hebben ze tijdens de bouw wel beton in de schuur gestort,maar deze klinkt vrij hol als je iets erop laat vallen.

Aan het zakken heb ik ook gedacht aan een zwevende gewapend betonvloer tussen de fundering zou dat een oplossing zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-05 15:46
ik zou een eind uitgraven, flinke bult EPS erin en daar een vloertje overheen storten. Bij genoeg EPS voeg je in principe geen extra gewicht toe en zal alles ongeveer even snel blijven zakken als dat het eerst deed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Het idee van @Leecher wordt ook toegepast in de wegenbouw en werkt doorgaans heel goed.

Als je absoluut geen verzakking wil hebben dan is een dragende, constructieve betonvloer op de funderingsbalken de oplossing.
Om de toegevoegde belasting op de fundering als gevolg van het gewicht van de betonvloer te beperken, zou je een vloer kunnen maken op basis van zwaluwstaartplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaeldemeern
Bedankt dat jullie meedenken. Ik ga toch voor de optie van jukeboxBill ik wil namelijk geen verzakking.

Hoe pak ik dit het beste aan?

Gat diep uitgraven bouwfolie over het zandbed eps platen of ander isolatie? En dan balkdragers zodat de bovenkant van de balken gelijk met de bovenkant fundering. Dan watervaste platen,zwaluwstaart en beton?

Wat voor balkhout vuren of hardhout 70x170?

Graag weer wat advies van de materialen:)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Hoe groot is die schuur: binnenmaten?

In ieder geval hardhout of gegalvaniseerde staalprofielen. Eventueel geïmpregneerd grenen als het op een koopje moet, maar dan moet je zorgen voor ventilatie onder de vloer.
Watervaste platen en folie kan je weglaten. Drukvast EPS neemt geen water op.

Over de opbouw van een zwaluwstaartvloer kan je kijken op www.reppel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaeldemeern
De binnenmaat is 4x2 meter dan ga ik voor hardhout of staal doe het liever goed dan budget.

Zwaluw heb ik gelukkig al wat ervaring mee dat werkt vrij gemakkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
Als je schuur op palen staat:
  • uitgraven
  • folie of werkvloer van bv de oude betontegels
  • EPS of pir platen
  • stekken in bestaande fundering maken
  • koppelen aan wapeningsmat
  • volblubberen met beton

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaeldemeern
Hoi Sjon

Ja de schuur staat inderdaad op palen en is niet verzakt.

Bedoel je gaten boren om de 20cm in bestaande fundering en dan beton ijzer staven erin? Hoe lang moeten die staven worden of lopen die van het ene gat naar de overkant naar het andere gat en dan betonnet erop leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Als je het op die manier wil doen:
Werkvloer van folie of tegels is niet nodig. EPS neemt geen water op en is tevens je 'werkvloer'.
Folie kan je wel op de EPS leggen om te voorkomen dat betonspecie tussen de kieren loopt en een koudebrug vormt. Maar als je de platen netjes aanbrengt of de kieren dicht purt, dan is dat ook niet nodig.
Steklengte in de bestaande fundering 20x diameter wapening, overlap van stek naar wapeningnet 35x diameter.
Volgens betonvoorschriften is de minimale vloerdikte 120 mm. Wapening rond 6 hoh 150 mm is nodig om aan de eis voor minimum wapening te voldoen. Wapeningnet 35 mm boven de EPS leggen.
Om te voorkomen dat bij zakking van de grond een kier tussen beton en isolatie ontstaat, zou je ankers moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaeldemeern
Bedankt jukeboxBill.

Als ik door de eps platen haarspeld ijzers steek en die verbind met het wapening mat zit ik dan goed?

En 120mm betonvloer is dat inc het eps of ex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Je kan isolatieclips en ankers gebruiken. Haarspelden van gegalvaniseerd draad zal ook wel werken.
Dikte betonvloer is 120 mm excl. isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaeldemeern
Top bedankt voor de helder uitleg de uitvoering is over een paar weken.
Pagina: 1