Toon posts:

RTL ventiel en niet goed kunnen regelen.

Pagina: 1
Acties:

• Multivar
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20-03 03:37
Deleted:

[Voor 99% gewijzigd door Multivar op 09-10-2022 17:49]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:03
Ik heb het 2x gelezen maar geen idee wat je vraag nu eigenlijk is

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Volgens mij wil je vloerverwarming altijd laagtenperatuurig aan hebben staan?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Multivar
Excuus dat het nog onduidelijk is.
ik heb zon beetje alles gedaan om er voor te zorgen dat ik de ketel niet hoger dan 20 graden hoef te zetten om de wc mee te laten doen.
Inderdaad ik wil in de woonkamer niet te heet stoken (meer dan 20 graden) om de vloerverwarming te hoeven laten doen stralen .. het is niet echt koud maar wil het beter hebben. Zonder dat de ketel teveel pendelt.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:12

JdM

Gas?Gas!

Heb je het ventiel aan begin of eind van de lus in je toilet geplaatst?
Wat is de ingestelde maximale aanvoertemperatuur van de ketel op cv water circuit?

N54 powered

• Multivar
Eind van de lus. Op dit moment 60 graden ketel temp

• Multivar
Nog een gedachte zou de pomp en of ketel te langzaam draaien... oftewel kan de pomp wel door de lus pompen als de ketel helemaal terug moduleert?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:49

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hoe warm is de vloer?
Wat is de temperatuur van het water voordat het de lus in gaat?
Wat is de temperatuur van het water als het de lus uitkomt?

Dan weet je meer.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:01
fietelijk heb je gewoon een ketel welke te weining draait om je vloer warm te krijgen klopt dit ?
zo ja boel inregelen/radiaotoren knijpen in je woonkamer/huis en anders een zoneregeling kopen.
eigenlijk omschrijf je iets waar heel tweakers.net last van heeft.

bij een zone regeling loopt je wc gewoon mee met een aantal andere ruimtes.
en hoef je hem niet persee van een extra afsluiter te voorzien.
je zoneregeling zoals eveo home moet compleet zijn.
dus een ketel module de kranen de knoppen en de evohome tablet.

je rtl ventiel zit tussen de aanvoer en retour ? zoals voorgeschreven ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Multivar
teacher schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 22:32:
Hoe warm is de vloer?
Wat is de temperatuur van het water voordat het de lus in gaat?
Wat is de temperatuur van het water als het de lus uitkomt?

Dan weet je meer.
ik heb het idee dat de temperatuur lager is wat de slang in gaat, dan dat erbij een radiator inkomt. lijkt wel of er te weining flow is. als de ketel langzaamt stookt. ik heb nooit echt 60 graden gevoeld bij laag last.

inregelen heb ik al gedaan bij de kleinste radiators maar dit heeft allemaal geen effect. op de wc

25 meter slang is dat niet veel voor een pomp op de laagste stand pomp 30 procent.

wat ik ook vermoed is als de ketels afslaat (nu op modulerend) dat de na draaitijd van de pomp het warme water uit me vloer pompt....? 8)7

[Voor 9% gewijzigd door Multivar op 07-03-2021 02:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• miciel
overweeg een 1 groepsverdeler met pomp te plaatsen. die kan 25 meter slang net wat beter handelen.
edit maar ook deze kan door je cv weer koud worden als deze koud water in de rondte pompt.
het is dus niet het gouden ei.

[Voor 38% gewijzigd door miciel op 07-03-2021 07:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Dus, heb je gemeten?
hoeveel graden is je vloer?
Aanvoer?
Afvoer?

[Voor 4% gewijzigd door teacher op 07-03-2021 09:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:17
Zoneregeling met voeler in toilet en klep elders geplaatst. Het is alleen een behoorlijk investering aangezien je de gehele woning naar zonneregeling moet zetten, maar comfortabel is het.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Multivar
Woon kamer 20 graden

Kleine woning.

Aanvoer temp ketel 60 graden

Woonkamer 1 radiator van 1800 bij 500 type 22

Deze radiator staat voor 1/3 open

Woonkamer bereikt 20 graden en gaat dan nauwelijks meer aan. Oftewel LTV.

Wc vloer blijft dan 20 graden ongeveer. Soms zelfs kouder in de nacht let op betreft een aangebouwde volsteense muur van de wc die ik nader hand heb geïsoleerd met een gipswand en daartussen folie.

Tegels op de wand zijn 15.5 graden.

Bij het verhogen richting 21 graden van de kamerthermostaat gaat de vloer richting 25 graden. Maar ook dan geld als die temperatuur is bereikt gaat er weer LTV op treden. Met als gevolg een iets warmere vloer ongeveer 22 graden na verloop van tijd.

Radiatoren staan overal op 1 of 2 boven. Thermostatisch ventiel overal boven.

Het gaat goed als de temperatuur verhoogd word naar 22graden of hoger op de kamer thermostaat.

50 graden gaat er de vloer in op 21 graden kamer thermostaat.

Retour 35 graden.

Ketel brande langzaam en slaat uit.
Nadraaitijd van toepassing.
Pompt rond op de woonkamer (1 radiator)die is geknepen voor 2/3e

En dus op de vloerverwarming (als rtl nog niet is geknepen door de temperatuur.

( nou bedenk ik wat gebeurt er als ik de rtl op 3 zet. En hij sluit af. Dan zou de ketel niet meer via de vloer na draaien.....)

Zou de ketel kortstondig heel hard moeten stoken om de gehele slang warm te krijgen.
Aangezien stand 5 niks doet en nu gevoelig is voor na draaien. Dat zou betekenen dat hij nu helemaal niet afsluit omdat de 55 graden niet word bereikt .

De thermostaat in de woonkamer staat normaal op 20 en niet lager omdat ik anders helemaal geen verwarming heb op de wc.

Misschien kan het wel niet wat ik wil. Op deze manier. En zal ik tevreden moeten zijn mert een soort bijverwarming

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Duidelijk verhaal...... (not).

Maak eens een schema hoe de leiding(en) lopen, waar zit je rtl ventiel en aanvoor voor die vloerverwarming.....

Als je cv uit staat (en dus geen warm water rond pompt) gaat er natuurlijk ook geen warm water in de vloer van de WC komen....
Aanvoer temperatuur van CV verlagen, zodat ie langer draait (en het wel iets langer duurt voordat het warm wordt).
Maar volgens mij moet je geen wonderen verwachten van 1m2 verwarming.
Is maar een hele kleine oppervlakte, dacht dat er iets van 100w per m2 gerekend wordt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Multivar
ZeRoC00L schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:14:
Duidelijk verhaal...... (not).

Maak eens een schema hoe de leiding(en) lopen, waar zit je rtl ventiel en aanvoor voor die vloerverwarming.....

Als je cv uit staat (en dus geen warm water rond pompt) gaat er natuurlijk ook geen warm water in de vloer van de WC komen....
Aanvoer temperatuur van CV verlagen, zodat ie langer draait (en het wel iets langer duurt voordat het warm wordt).
Maar volgens mij moet je geen wonderen verwachten van 1m2 verwarming.
Is maar een hele kleine oppervlakte, dacht dat er iets van 100w per m2 gerekend wordt.
er ligt 2m2 of iets meer in. hart op hart 10cm. dan zou je kunnen berekenen hoeveel erin ligt.

de vloerverwarming zit ongeveer 5-6 meter van de ketel vandaan. aanvoersleiding is 3 meter 22mmleiding en gaat dan over op 16mm magnum blauwe slang. enigste t-stuk 22-15-15 die daarop zit. dus vv en hal maar de hal staat ook op 16 graden.dus uit.

dan vanaf de rtl met henco terug.tot ketel 3 mtr henco 16 en 3 meter 22mm cv=6meter totaal

het is 6 meter qua leiding werk vanaf de ketel naar de VV (exclusief vloerverwarming slang

even goed lezen en je snapt me

niemand geeft enkel antwoord op het nadraai verhaal.

kijk ik zeg je ik heb veel geprobeerd ...... ketel temp omhoog....en omlaag het vermogen terug naar 6 kw lijkt nog steed te veel..... voor 1 radiator die maar EEN DERDE open staat ik noem het onderhouds stoken.

en dan de wc met rtl VV .

het huis is redelijk geisoleerd maar de wc daarintegen, met volsteen muur al dan niet geisoleerd met 19 laags folie. trekt te veel warmte weg door de wand en plaffond. het is ook een aangebouwde wc.

het enigste wat ik wil weten is hoe kan ik ervoor zorgen dat ik zorg dat die ketel niet laag brand maar 60-100% brand bij het verwarmen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Dus... 50 graden in, 35 uit?

Pompsnelheid iets omlaag?

En ik begrijp nu dat je rtl je hoofdverwarming is in de wc. Daar kan je een rtl niet echt voor gebruiken, je haalt er alleen de kou mee uit de vloer. Zet er dan een jagatje naast en zet de rtl op de retour.

[Voor 5% gewijzigd door teacher op 07-03-2021 17:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• miciel
je kan toch de nadraaitijd van je pomp verkorten ? bij veel ketels check even de handleiding of dit ook voor jouw geldt.

[Voor 7% gewijzigd door miciel op 07-03-2021 17:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 21:48
Knijp je ketel eens op 50 aanvoer. Wat ik vermoed is dat je woonkamer te snel verwarmt waardoor de ketel na kort stoken uit gaat en het lang duurt voor ie weer aan gaat. Verder kan 60 graden ook betekenen dat de RTL gaat knijpen om je vloer te beschermen.
Nadraaitijd pomp zet je op 1 minuut, maximaal 2 minuten. Na 1 minuut is de warmte wel uit je ketel, alles daarna sta je doelloos water rond te pompen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:03
Snap niks van jouw probleem. Hier een badkamer en een WC, beide met een K-RTL
De RTL controleert of het water dat uit de vloer komt niet te warm is, zoja, dan wordt het debiet geknepen.
Daarnaast een gewone thermostaat kraan, die op basis van de ruimtetemepratuur open/dicht gaat.
Werkt prima.

Als je nu alleen een RTL hebt en de ketel stookt heel laag, dan staat die RTL maximaal open, dus zou er volop water van 20 graden (Dat is wel heel laag) door je vloer moeten lopen en de vloer dus 20 graden worden.

• Multivar
[quote]teacher schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:15:
Dus... 50 graden in, 35 uit? Yes bij 21 graden kamer thermostaat. Dus lager op 20 graden ketel draait dan amper ik heb een klein huid

Pompsnelheid iets omlaag? Staat nu op 35 tot 99 heeft volgens mij geen effect op de nadraaitijd pomp snelheid deze draait volgens mij 3-4 keer vol toeren. Ben dan ook veel hitte kwijt weer uit de vloer. Van mij mag daarom de nadraai tijd uit... Maar dat kan niet.

En ik begrijp nu dat je rtl je hoofdverwarming is in de wc. Daar kan je een rtl niet echt voor gebruiken, je haalt er alleen de kou mee uit de vloer. Zet er dan een jagatje naast en zet de rtl op de retour.

Hoe langer de ketel mag stoken hoe warmer die vloer word. Maar elke keer een pendeling met nadraaitijd word mn vloer ook niet vrolijk van qua temp.

Is de ketel instellen op minder schakelingen een idee.? Of de MAX pomp snelheid verlagen of de minimaal pomp snelheid te verhogen. Want bijvoorbeeld de vloer retour temp is nooit 55 graden. Ook logisch op 20 graden kamer thermostaat... Maar zelfs op 22 graden haalt ie het niet.

Kost het voor een pomp veel kracht om door 25 meter slang te pompen ? Zeker als hij dus minimaal staat (30-35 procent pompsnelheid ?)

Genoeg vragen.

Het enigste wat ooit werkte is dat de ketel op test stand staat dus continu op 60 graden . Maar dan val ik flauw hier thuis

• Multivar
Overigens stook ik dus 80 procent op 1 radiator en op de rtl meer niet waardoor stroming geluid op de loer ligt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Tja, het is heel simpel: wat jij wil gaat niet gebeuren met je systeem. Je radiatoren zijn overbemeten, dus je stookt de boel snel warm. Vloerverwarming is per definitie een traag systeem.

Dan heb je ook een iets te hoge pompsnelheid, waardoor het water in de vloer niet de tijd krijgt om zijn warmte af te geven, en het systeem draait te kort om de vloermassa op te warmen.

Enneh, je typt allemaal losse snelle zinnen, maar ik heb nog nergens gelezen om welke ketel het gaat... ;)
Want: kan je ketelvermogen nog terug? Of je pompsnelheid omlaag? Dan stook je langer/gelijkmatiger.

• Multivar
volgens mij is het best duidelijk wat ik schrijf.

Bedankt voor het mee denken.

Het betreft volgens mij nefit proline NXT woning stichting ketel

6kw is het laagste . En dat brand hij ook altijd op 20 graden .

Kan ik de maximale pomp snelheid terug brengen ? En wat zou dit voor effect .moeten hebben ?

Mocht dit systeem niet werken. Wat is een goedkoopste oplossing om zelf de temperatuur te regelen op de wc onafhankelijk van de andere vertrekken. En dat evt samen kan met modulerende kamer thermostaat. Want dat zou wel fijn zijn. Oc bestaat 2x modulerend anno 2021 nog steeds niet.

Ps leiding tracé is gunstig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Multivar schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:53:
volgens mij is het best duidelijk wat ik schrijf....
Ehmmm, niet echt
...Het betreft volgens mij nefit proline NXT woning stichting ketel...
Wat is een woningstichtingketel? :?
...Mocht dit systeem niet werken. Wat is een goedkoopste oplossing om zelf de temperatuur te regelen op de wc onafhankelijk van de andere vertrekken. En dat evt samen kan met modulerende kamer thermostaat. Want dat zou wel fijn zijn. Oc bestaat 2x modulerend anno 2021 nog steeds niet....
Een straalkacheltje met KlikAanKlikUit en dan een paar minuten voordat je moet schijten even aanzetten.

Heb je trouwens je alle radiatoren waterzijdig ingeregeld?

• Multivar
Wat is er dan niet duidelijk.... je geeft 3 onzin antwoorden achter elkaar...

ehm niet echt....

wat is een woningstichtingketel. terwijl boven gewoon de variant word genoemd. geen praktijkervaring? niet mee willen denken?

straal kacheltje? die had ik hiervoor in de oude situatie leuk bedacht maar nee.

En inderdaad ingeregeld. Goede suggestie van je.

Geen haat naar jullie, maar is er iemand die alles gelezen heeft wat ik heb geprobeerd of wat ik wil proberen?

Ik had liever wat vragen beantwoord. zoals.....

Pompsnelheid aanpassen? dus het debiet van 35-100% terug naar 35-50% (volgens mij kan hij ook op minimaal 30% )

En zou dit ook de NADRAAISNELHEID beinvloeden... dus niet de snelheid bij in bedrijf , maar enkel bij het nadraaien.

het zou goed kunnen dat dit het is. En er geen winst behaald kan worden. Dan moet ik er mee leven, of een variant met kleppen en een extra themostaat (zoneregeling) installeren. Zodat ik de wc onafhankelijk kan regelen.

Weet iemand de kosten daarvan? dus geen EVO van 500 euro, dat is even niet toereikend maar de helft a 250 zou kunnen.

bij mijn vader is ook de wc verbouwd alleen heeft hij een Magnum mat erin. (elektrisch dus) dat kun je beter inregelen achteraf bekeken.

Bedankt voor het meedenken het word gewaardeerd.

• Roenie
  • Niet online
Multivar schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:08:
Wat is er dan niet duidelijk.... je geeft 3 onzin antwoorden achter elkaar...

ehm niet echt....

wat is een woningstichtingketel. terwijl boven gewoon de variant word genoemd. geen praktijkervaring? niet mee willen denken?

straal kacheltje? die had ik hiervoor in de oude situatie leuk bedacht maar nee.

En inderdaad ingeregeld. Goede suggestie van je.

Geen haat naar jullie, maar is er iemand die alles gelezen heeft wat ik heb geprobeerd of wat ik wil proberen?

Ik had liever wat vragen beantwoord. zoals.....

Pompsnelheid aanpassen? dus het debiet van 35-100% terug naar 35-50% (volgens mij kan hij ook op minimaal 30% )

En zou dit ook de NADRAAISNELHEID beinvloeden... dus niet de snelheid bij in bedrijf , maar enkel bij het nadraaien.

het zou goed kunnen dat dit het is. En er geen winst behaald kan worden. Dan moet ik er mee leven, of een variant met kleppen en een extra themostaat (zoneregeling) installeren. Zodat ik de wc onafhankelijk kan regelen.

Weet iemand de kosten daarvan? dus geen EVO van 500 euro, dat is even niet toereikend maar de helft a 250 zou kunnen.

bij mijn vader is ook de wc verbouwd alleen heeft hij een Magnum mat erin. (elektrisch dus) dat kun je beter inregelen achteraf bekeken.

Bedankt voor het meedenken het word gewaardeerd.
Je schrijft in één reactie dat meedenken gewaardeerd wordt en tegelijkertijd dat je mijn reactie maar onzin vindt. Dat rijmt niet met elkaar, vind je wel.

Daarnaast zijn je postings (voor mij althans) zeer onduidelijk. Niet alleen de structuur, maar ook je woordkeus, zinsopbouw en voornamelijk je toon. Door je manier van reageren krijg je dan ook niet het type antwoorden dat je wilt horen, maar verzoeken om verduidelijkingen of semi grappige reacties. Neem die woningstichtingketel. Dat woord inbrengen suggereert dat dit iets belangrijks is. Zo creëer jij alleen maar ruis. Of neem dat straalkacheltje. Dat is een concrete suggestie die makkelijker is dan wat jij wilt. Toegegeven, het was semi-grappig bedoeld, maar dat komt ook als een reactie op je toon door dit topic heen. Niets menselijks is mij vreemd ;)

Ik zou zeggen, kijk eens in de spiegel en verwoord je vragen eens op een positievere manier en geef geen sneren als mensen proberen mee te denken. Veel succes met het oplossen van je vraagstuk.

• Multivar
:)

[Voor 100% gewijzigd door Multivar op 16-03-2021 08:02]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee