Toon posts:

Ledger nano geeft steeds ander bitcoin adres?

Pagina: 1
Acties:

• jowi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-05-2022
Nieuw in de wereld van cryptocurrency ben ik wat aan het testen en spelen met de materie. Heb via bitvavo voor 10 euro btc gekocht, en wil deze nu overzetten naar mijn ledger nano s. Bij bitvavo kun je een cold wallet whitelisten, dus ik vraag de ledger om het adres ('receive' in ledger live app), en vul dat bij bitvavo in. Prima. Echter, als ik een bedrag naar de ledger wil sturen, moet ik in de ledger live app weer op 'receive' drukken, en dan verschijnt daar een ander adres? En elke keer als ik dat doe, is het weer anders? Let wel, het is wel hetzelfde in de app en op de nano, maar het is dus niet het adres wat ik whitelisted heb, en elke keer anders... wat is hier aan de hand? Is dat normaal?

Ik heb als test toch maar een klein bedrag proberen over te maken naar het initiele adres, en nu zie ik in ledger live app dat er wel degelijk iets is binnen gekomen, maar er staat ***BTC dus geen bedrag? transactie id klopt met wat bitvavo zegt; de status is 'confirmed (17)' wat die 17 ook moge betekenen... echter geen bedrag maar *** ?

Ben nu bijna 4 uur verder, en nog steeds staat er *** ipv een echt bedrag; waarom duurt dit een eeuwigheid? Wat gaat hier mis? Dit digitale produkt zou toch in microseconden klaar moeten zijn?

[Voor 31% gewijzigd door jowi op 05-03-2021 23:54]

• jowi
Jeezes. Wat een achterlijke userinterface... ledger live heeft een 'discrete' mode knopje die blijkbaar default aan staat, en daar wordt werkelijk nergens iets over geroepen in de how-to's en documentatie... het bedrag staat er dus gewoon netjes al die tijd, je ziet het alleen niet. Man man man... zit je je druk te maken om niks. Pfff.

Anyway, blijft nog de vraag waarom ik steeds een ander adres zie, ook al werkt het blijkbaar wel met het adres wat ik als eerste gebruikte?

[Voor 8% gewijzigd door jowi op 06-03-2021 00:04]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Perfect normaal, Bitcoin kan een gigantische hoeveelheid adressen afleiden van je 'hoofdadres' (public key).
Dit zorgt voor meer privacy.

• jowi
Ok, maar snapt de bitvavo whitelist dat dan ook? Het idee daarvan is dat je maar met een beperkt aantal storages zaken doet, herkent bitvavo dat al deze adressen bij elkaar horen en 1 en dezelfde storage is?

[Voor 25% gewijzigd door jowi op 06-03-2021 08:26]

• The Redman
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-03 21:40
jowi schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 08:07:
Ok, maar snapt de bitvavo whitelist dat dan ook? Het idee daarvan is dat je maar met een beperkt aantal storages zaken doet?
Je kunt 1 adres whitelisten en die altijd gebruiken voor opnames, als dat is wat je wil.

• jowi
Ja dat wil ik, maar als de ledger elke keer een ander adres geeft, werkt dat dan wel? Wat is dan het nut van een whitelist met 1 specifiek adres, als je die dus nooit meer terugziet in de ledger?

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-03 22:54

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Welkom in de wereld van cryptovaluta! Tja, het is soms wel een kwestie van inlezen voordat je dingen instelt omdat ze logisch lijken.

Waarom whitelist je een adres? Omdat je bang bent dat iemand in je account inbreekt en het naar z'n eigen adres overmaakt.

Waarom maakt de Ledger-software automatisch elke keer een nieuw adres aan? Dat heeft te maken met best practices over hoe je bitcoin gebruikt (en andere cryptotokens). Je kunt de reden daarvoor op veel plekken lezen, zoals bij Bitcoin Magazine in het Nederlands: https://bitcoinmagazine.n...ivacy-anoniem-nieuw-adres of google zelf even rond. Kort gezegd: het is veiliger om altijd een nieuw adres te gebruiken in verband met privacy en in verband met het vrijgeven van je publieke sleutel (je bitcoinadres is niet je publieke sleutel, maar daar weer een hash van).

Toch blijft dat adres wat gekoppeld is aan de seed van je Ledger altijd geldig. Er is niets dat dit adres als het ware 'uit' kan zetten. Je adres blijft dus altijd geldig met die specifieke seed.

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

• jowi
Ok, je moet dan dus blijkbaar kiezen tussen OF het vaste,whitelisted adres keer op keer gebruiken, OF steeds de nieuwe hash die ledger je geeft.

Want als ik nu dus iets over maak naar mezelf (dus met een nieuwe hash), klaagt de bitvavo portal dat het geen whitelisted adres is, en kan ik niks overmaken... die herkent dus niet dat deze bij elkaar horen...

Dus het whitelist principe is alleen handig als je alleen naar jezelf overmaakt?
Maar dan is het dus wel weer te volgen volgens het artikel...
Dan beter maar niet whitelisten, maar... als iemand dan je account hacked, kan hij het wel naar zichzelf sturen. Maar goed, als iemand het account hacked kan hij ook de whitelist aanpassen... dus wat voor nut heeft whitelisten dan nog?

[Voor 42% gewijzigd door jowi op 06-03-2021 15:47]

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-03 22:54

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Nee, het maakt niet uit. Het adres op je ledger blijft hetzelfde, het adres zal altijd blijven werken. Het is goed gebruik om altijd een nieuw adres aan te maken, maar dat adres wordt gevormd vanuit dezelfde seed. Stukje inlezen over adresopbouw van bitcoin is aan te raden :)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

• Gelukszoekr
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Ik stort Bitcoin met enige regelmaat op m'n Ledger. Altijd naar hetzelfde adres. Je hebt minder privacy, maar dat maakt niet uit. Ik heb dit liever dan het risico nemen dat er ergens iets mis gaat met het copy-pasten van het adres

Bitcoin - A weapon of mass disruption

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:05
letatcest schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 13:55:

Waarom whitelist je een adres? Omdat je bang bent dat iemand in je account inbreekt en het naar z'n eigen adres overmaakt.
Lichtelijk off-topic:

Bitvavo is een Nederlands bedrijf welke zich sinds vorig jaar dus moet "registreren" bij DNB (zie hier de registratie), waarbij dus eisen zijn gesteld aan het controleren van het ontvangende wallet adres (of deze dus werkelijk bij die persoon hoort). Er is redelijk wat over geschreven/gesproken maar zie hier voor wat meer informatie.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee