Toon posts:

upgrade van HDD naar SSD verloopt moeizaam

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:39
Mijn vraag
wat is het probleem wanneer een HP laptop niet kan opstarten met een nieuwe windows installatie?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- HP 17-ak091nd (AMD A9) pricewatch: HP 17-ak091nd
- Kingston A400 SSD https://tweakers.net/soli...ton/a400_p621857/reviews/
- bootable windows 10 installatie usb stick die ik gemaakt heb op mijn desktop (zelfbouw AMD Ryzen)
- mijn oude asus N55 laptop ( i7-2670QM)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
1. de hardeschijf ( 1TB 5400 rpm) vervangen door de SSD
- Windows 10 bootable usb gebruiken, knippert 1 keer windows logo en herstart
- bootable windows 10 usb op een andere laptop gebruiken, dit gaat goed en hele setup kan worden doorlopen (Asus N55)
- BIOS aangepast van UEFI naar LEGACY en safeboot uit gezet, via boot menu usb stick gestart, halverwege laden van bestanden voor de installatie herstart de laptop.

2. De SSD weer uit de laptop gehaald en de HDD erin
- de hdd starte op met windows zonder problemen
- de ssd in een andere laptop gestopt ( Asus N55)
- windows geinstalleerd vanaf de bootable usb stick, zonder problemen doorlopen tot desktop
- geen licentie ingevoerd, deze kan die pakken wanneer de SSD weer in de HP laptop zit vanaf het moederbord

3. De SSD vervolgens weer met de geïnstalleerde windows in de HP laptop gezet
- bij het booten 2 seconden beeld met het windows logo, en vervolgens herstart de machine keer op keer
- stap 2 weer uitgevoerd, maar de eerste reboot van de installatie onderbroken zodat windows zich niet aanpast aan de hardware
- SSD weer in de HP laptop gezet en installatie hervat
- windows logo blijft in beeld staan, na een uur de laptop herstart waarna de melding kwam dat er geen bootable medium aanwezig was

4. de usb stick weer in de HP laptop gezet waarop nu waarschijnlijk een halve windows installatie op de SSD staat
- usb stick start op, 1 seconde beeld van het windows logo voor de setup, en dan weer een reboot.
- ssd er weer uit gehaald, originele hdd erin, laptop start op zonder problemen en het gebruikersprofiel wordt geladen
- ssd in de asus laptop gezet, installatie van windows hervat tot het bureaublad
- de ssd in een hdd caddy gestopt, in de hp laptop gezet, en ook dan start windows niet op

Weet iemand hoe ik deze HP laptop een upgrade naar een SSD kan geven?
Met de SSD is niets mis, dat weet ik door dat die nieuw was, en op mijn andere laptop geen problemen geeft.
Met de usb stick voor de installatie is ook niets mis omdat deze het op een andere laptop en mijn desktop geen problemen geeft met de installatie.

Wat zie ik over het hoofd?

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dejeroen
Het probleem is opgelost door gebruik te maken van een windows 7 installatie dvd.
Deze zonder internetverbinding te installeren en de stap van de licentie over te slaan.
Vervolgens de windows 10 installatie usb stick erin en vanuit windows 7 installeren.

Dit is gelukt en vervolgens herkende windows 10 automatisch de licentiecode van het moederbord.

Geen idee waarom het op deze manier wel mogelijk was, maar het is gelukt, mocht iemand in de toekomst dit probleem krijgen, dan zou dit de oplossing kunnen zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:30
Driver issue?

WoWs-id dionvdc_ wows numbers wows referral

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dejeroen
Ik vermoed bios issue dat de geïnstalleerde versie niet goed om kan gaan met de usb stick.

De onderstaande link gaf aan om het met een dvd te proberen, en aangezien ik geen dvdbrander heb, of lege dvd's (al een paar jaar niet meer in huis) moest het dus met een oude windows die ik nog had.
https://community.spicewo...windows-media-flash-drive

Een andere optie zou zijn geweest om een bios update uit te voeren, aangezien mensen vaker deze problemen hebben met dat booten vanaf een usb niet lukt met HP laptops
https://h30434.www3.hp.co...tion-for-dv7/td-p/3767048

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee