Toon posts:

Ubilinux (Debian Stretch), Crashplan en max dir grootte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:50

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Mijn vraag
CrashplanProE geeft aan dat er niet genoeg ruimte is voor het maken van backups, hij stop na 43,3 GB omdat er te weinig ruimte zou zijn. Waar kan dat aan liggen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Crashplan ProE
Ubilinux (Debian Stretch), verder geheel schone installatie, wel geupdate.
Up board, met externe harde schijf

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Limiet in Crashplan verhoogd van automatic naar 2000 GB, computer herstart, backup verwijderd en opnieuw aan het lopen gezet. Naar een Windows PC werkt het met dezelfde backup sets wel. Ik heb het idee dat er mogelijk een limiet op folder grootte in het OS zit. Maar dan weet ik niet waarom/waar. Ik heb de harde schijf na aanschaf niet geformatteerd, dus die zal FAT32 of NTFS zijn.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Alle reacties

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je backups stuurt naar een schijf waarvan je niet eens weet welk file system er gebruikt wordt, dan vraag je er eigenlijk al om dat je niets aan de backups gaat hebben. FAT32 verwacht ik niet, als het echt om een 5 TB schijf gaat. Het zal dan eerder exFAT zijn. Maar gokken en daarop een antwoord proberen te maken heeft geen zin. Kom dus eerst even met alle relevante informatie.

Ga trouwens ook even na hoe crashplan te werk gaat. Als het duizenden bestanden aan maakt in een map zonder verdere structuur als 'backup', is het vragen om problemen.

Weet je ook echt zeker dat je met Ubilinux door wilt gaan? Debian Stretch is namelijk oldStable en krijgt niet pro-actief meer updates. Wil je echt werken met een OS op embedded hardware, dan kan je beter kijken naar een oplossing om je belangrijke data niet lokaal te bewaren, maar bijvoorbeeld op een NFS share.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Terechte vragen/opmerkingen:
Heel eerlijk gezegd weet ik niet hoe ik in Debian nakijk wat het gebruikte file systeem is. Ga ik op googlen, maar dus vandaar dat ik moest gokken. Edit: df -Th levert fuseblk, dus ntfs.

Crashplan gebruikt is Java gebaseerd en verschilt nauwelijks per OS. Ik heb even op mijn Windows backup gekeken: 18 TB, 2227 files in 737 folders. Letterlijk gezien zijn dat er duizenden, maar per map staan er drie bestanden. Wel heeft de map met de meeste folders 667 subfolders.

Oorspronkelijk had ik Crashplan op Windows draaien, maar die wil zich te vaak rebooten en daarna niet verder zonder interactie. Dat is niet fijn voor een backup. Vandaar mijn overstap naar een unix achtige. Ik kan een beetje ervaring met Raspbian: ik kan het installeren, via apt update en apt upgrade updaten, maar dan houdt het snel op. Deze gebruik ik voor Node-Red voor mijn interne domotica. De reden dat ik voor Ubilinux had gekozen is dat de niet-Windows-OS'en die door de leverancier ondersteund worden of veel te groot (Ubuntu), of niet te snappen waren (Yocto). Na een uur zoeken hoe ik een beperkte installatie van Ubuntu kon doen heb ik het opgegeven. De bedoeling is om hem in eerste instantie puur in mijn LAN te draaien, en na een tijdje te verplaatsen naar elders zodat ik een backup buiten huis heb. Het enige wat er op draait is Crashplan.

[Voor 3% gewijzigd door Milmoor op 05-03-2021 22:01]

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Getest door de backup folder twee keer naar een test folder te kopiëren: dat werkt. Dus blijkbaar zit de limiet aan de kant van Crashplan. Ik denk dat ik dan toch maar Ubuntu ga proberen, niet omdat ik verschil verwacht, maar omdat het niet goed is om een niet meer ondersteund OS te draaien.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom opnieuw beginnen met Ubuntu ipv je huidige OS upgraden? De upgrades van Debian gaan vlekkeloos naar mijn ervaring. Door een upgrade te doen behoud je veel van je huidige instellingen en kost uiteindelijk minder tijd dan alles opnieuw in te richten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Uhm, omdat ik nog niet zo thuis ben in de Debian terminology. Ik had me niet genoeg gerealiseerd dat Debian != Debian. Op zich heel logisch, maar ik dacht er domweg niet over na.

De voornaamste reden om wel te overwegen naar Ubuntu over te stappen is dat de leverancier van de hardware alleen nog Ubuntu en Yocto ondersteunt. Ik ben nu naar de server versie van Ubuntu aan het kijken, met als idee om standaard zonder GUI te werken. In geval van nood kan ik alsnog een desktop installeren, maar voor puur Crashplan is dat niet nodig.

Dat gezegd hebbende, gezien de stabiliteit van mijn configuratie is er eigenlijk geen reden om niet op Debian te blijven. Ik gebruik geen van de speciale features. Ik ga eerst eens kijken of ik in de settings van Crashplan iets over een limiet van zo'n 50 GB kan vinden. Heb ik dat werkende, dan ga ik eerst maar eens Debian upgraden. Dat is alleen al leuk/leerzaam.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Gisteren Ubuntu server 20.04 geïnstalleerd. Dat ging best soepel. Crashplan draait weer, en heeft net de 50 GB data aangetikt. Dus dat ziet er goed uit. Geen idee wat er eerder fout ging, maar dit lijkt te werken.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Heel veel later: ik heb de oorzaak ontdekt. De auto mount van de USB drive deed het niet meer, waardoor hij op de lokale drive aan de slag wilde. Dan gaan er wel dingen fout, want die is veel kleiner. Dat was zeer waarschijnlijk ook het oorspronkelijke probleem.

Ik ga nog zoeken hoe ik voorkom dat het OS lokaal verder gaat als de mount wegvalt. Want er was lokaal geen ruimte meer, en dat mag natuurlijk niet gebeuren.

[Voor 11% gewijzigd door Milmoor op 20-11-2021 12:32]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee