• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-03 17:23
Wij gaan over als het goed is een maand of 2, 3 een tuinhuis plaatsen met een deel tuinkamer (naast berging). Dat is eerder dan verwacht omdat de aannemer eerder tijd heeft. De bedoeling is dat in dat tuinhuis warm water beschikbaar is (mini-keukentje), een klein boilertje zou dat kunnen oplossen.
We willen echter later een buitendouche maken (en een sauna), dus ik zoek iets dat meer warm water levert. Die douche zal echter niet heel vaak gebruikt worden, laat ik zeggen ééns per maand... maar je wil wel continue warm water als je een douche neemt.

Omdat het maar een tuinhuis is ook is er ook niet heel veel ruimte beschikbaar (voor bijv. een forse boiler)

Er komen 24 zonnepanelen op het huisje

Ik ben even wat opties aan het nagaan, omdat ik bij het aanleggen van de fundering rekening moet houden met bepaalde leidingen.

Optie1: warm water uit het huis. Helaas is het niet mogelijk om een warmwaterleiding uit het huis te leggen.

Optie 2: een campinggasgeiser. Wij hebben een tijd in een caravan gewoond op de kavel, daar zat een kleine geiser in op gas. Wat mij betreft een goede optie, want gemakkelijk aan te leggen in een kast, verbruikt niets als je geen warm water pakt, neemt weinig ruimte in beslag, en met een 10kg fles doen we 2 jaar. Ook een relatief goedkope oplossing

Optie 3: een electrische boiler: niet geschikt want moet altijd warm blijven voor die enkele keer dat je - om te douchen - 50L of meer warm water nodig hebt.
Misschien de boiler alleen overdag laten opwarmen als er zonneenergie beschikbaar is?

Optie 4: een ander systeem met een boiler. Eigenlijk zijn alle opties met boilers volgens mij problematisch, bijv. een warmtepomp, pelletkachel, zonneboiler, omdat ze allemaal continue energie moeten verbruiken om de boiler op temperatuur te houden, voor die ene keer per maand dat je de buitendouche gebruikt, en te langzaam opwarmen om een - relatief grote - boiler op tijd warm te krijgen als je hem na gebruik uitzet.

En ik denk dat dergelijke systemen ook al snel prijzig worden.

Een zonneboiler zal (bij een kleine installatie) waarschijnlijk ook te weinig warmte opleveren in de winter om het water uberhaupt op 40 graden te krijgen, tenminste, dat lees ik wel in de ervaringen. Terwijl die in de zomer misschien de warmte niet kwijt kan omdat t weinig gebruikt wordt?

Omdat er een tuinkamer komt zou je kunnen stellen dat er een verwarmingssysteem zou moeten zijn - dat wellicht op een boiler aangesloten zou kunnen zijn - maar ook de tuinkamer zal maar af en toe gebruikt worden, zeker de winter. Verwarming zal dan bijv. met een kleine (pellet)kachel gebruiken, maar het wordt daar niet op temperatuur gehouden. Zonde van het huis waar een warmtepomp al 700m3 warm houdt..

Ik zie eigenlijk als ideale oplossing een kleine gasgeiser met een gasfles, maar ja, gas...we hebben niet voor niks geen gasaansluiting meer.

Wat voor opties zijn er nog meer?

[Voor 4% gewijzigd door Stefke op 05-03-2021 19:52]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:42
een electrische doorstroomverwarmer?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:24

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
twain4me schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 19:54:
een electrische doorstroomverwarmer?
Voor handen wassen is dat prima, maar ik lees dat TS ook een buitendouche wil plaatsen. Dan red je het op een Nederlandse huisaansluiting van bijv. 3x25A al niet om voldoende warm water te hebben.

Ik denk inderdaad dat een klein geisertje op een gasfles de meest compacte optie is. Alle overige opties kosten of heel veel stroom of nemen veel ruimte in.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:10
warmtepompboiler?
edit:
had je zelf al genoemd

[Voor 53% gewijzigd door JukeboxBill op 05-03-2021 20:08]

Soms ben ik bijna gelukkig

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:35

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Zonnecollector met 50 liter buffervat?

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-03 17:23
Gasverbruik zal ultralaag zijn, en zo'n geiser koop je al voor 300 euro, zelfs met een automatische waakvlam (dus 0 verbruik wanneer niet gebruikt)
JukeboxBill schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:06:
warmtepompboiler?
edit:
had je zelf al genoemd
Het lijkt me dat dat afvalt omdat dat langzaam opwarmt en dus altijd die boiler warm moet houden voor die ene keer per maand dat je de boiler leeg maakt (en om die reden ook een dure oplossing), maar misschien zie ik het verkeerd
Microkid schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:06:
Zonnecollector met 50 liter buffervat?
Aanvullend: ook in de winter wil ik de buitendouche kunnen gebruiken. Ik heb het zonnecollectorentopic bekeken en zag toch wel veel reacties dat de opbrengst in de winter onvoldoende was voor voldoende warm water. Dat is ook de ervaring van mijn broer (de enige die ik ken met een zonwarmtesysteem), dus volstaat dat ook wanneer de zon niet schijnt?

Overigens hoeft het geen stortdouche te zijn, de campinggeiser in onze ouwe stacaravan deed het prima. Geen idee hoeveel water daar doorheen ging, 6L per minuut? :?

Heb een tijdje geleden wat zitten browsen naar kleine geisers voor "camping", die halen toch wel wat meer, maar zo rond de 10L/min

Van Grohe:
"Optimaal gebruik van de douche vereist een minimaal wateraanbod van 7l/min mengwater. Aanbevolen dynamische druk: 1 bar op het tappunt. "

Electrische verwarmers - ik kende ze niet
https://www.elektrische-v...e-doorstro-107568478.html
Warmwater capaciteit (38°C / 60°C) 7,3 / 3,9 l/min

Deze is nog wat sterker;
https://www.elektrische-v...verwarmer-18-24kwatt.html

Als dat wat is (we hebben 3x 25A) dan is dit denk ik nog wel de gemakkelijkste optie, ook qua installatie

[Voor 52% gewijzigd door Stefke op 05-03-2021 20:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:10
Stefke schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:13:
[...]
Het lijkt me dat dat afvalt omdat dat langzaam opwarmt en dus altijd die boiler warm moet houden voor die ene keer per maand dat je de boiler leeg maakt (en om die reden ook een dure oplossing), maar misschien zie ik het verkeerd
[...]
Duur in aanschaf, maar als je zonnepanelen hebt, waar de ventilator en pomp op draait, valt het gebruik wel mee. Vereist dan wel een regeling dat de boiler alleen werkt als er voldoende elektriciteit wordt opgewekt.
Wat de installatie nog weer duurder maakt.

Gasgeiser op fles is dan wel het simpelste. En het gas daarvan komt niet onder mijn voeten vandaan uit Groningen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee