Toon posts:

Moederbord, RAM en cooler voor 5900X

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-03 15:04
Ik zoek een?
Moederbord, geheugenset en cooler voor 5900X.

Wat is je budget?
<€500 (exclusief processor, die is al besteld)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Hoe stiller hoe beter.
Hoe sneller hoe beter.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Programmeren, gamen

Ik heb al een beetje zitten zoeken, daarbij kwam ik op het volgende:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 PRO V2€ 159,95€ 159,95
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 76,90€ 76,90
2Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4B€ 94,40€ 188,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 425,65

2 sets van 2x8GB RAM want ik had begrepen dat dual-rank beter is (4 single rank sticks worden 2 dual-rank sticks, voor zover ik het begrijp)
Eigenlijk heb ik voorlopig maar 16GB ram nodig, maar 32GB kan geen kwaad.

Moederbord heb ik gekozen omdat deze zeer goede VRM en geheugen kanalen schijnt te hebben. Hiermee hoop ik het RAM te overclocken om er nog een paar procent extra uit te halen.

Cooler... Tsja staat bovenaan de pricewatch en heeft lage DBs... verder geen reden dat ik ervoor kies.

RGB boeit me niet, 't is een dichte kast (Fractal Design R4)

Ik wil vooral weten of ik geen stomme keuzes heb gemaakt :X

Beste antwoord (via ManIkWeet op 07-03-2021 21:29)

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-03 11:24
ManIkWeet schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 19:29:
@Djarune Van de muur trekt mijn computer, inclusief 27" 1440p 144hz beeldscherm, minder dan 500 watt, dus op zich zou de voeding het moeten kunnen.
Je hebt wel gelijk dat ik moet kijken naar een nieuwe hoor, daar niet van ;)
Dat je PC maar max 400 oid gebruikt betekend niet dat een voeding van 500 voldoende stabiliteit levert voor je componenten.

Een 5900 is een delicaat stukje hardware, en stabiliteit en performance begint bij een fatsoenlijke voeding. Een voeding van 10 jaar oud is niet echt een goede keuze.

Alsof je oude stookolie oid in je ferrari gooit. Ja, je komt er wellicht wel mee vooruit, maar of je nou slim bezig bent 8)7

Genoeg SSDs? Er is aardig wat verschil in performance, straks is je SSD je bottleneck. Beetje zonde van die 5900. Zeker voor programmeren is supersnelle opslag wel handig (veel kleine files)

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:01
2 sticks erin is beter dan 4 sticks, vooral vanwege toekomstigheid (en het is niet eens duurder).
koeler is goed.
mobo, als jij deze leuk vindt is hij prima :)

dan zou je alleen deze sticks nog moeten pakken, je blijft binnen budget :) pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4B

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:42
Wat je beslist ook moet vervangen is de pricewatch: OCZ StealthXStream II 500W. Die antieke voeding uit 2010 met het toenmalige prijspeil van nog geen 50 euro is niet geschikt om de huidige hardware van nu fatsoenlijk van stroom te voorzien.
Pak de pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum.

Verder mis ik nog een SSD in het geheel.

[Voor 6% gewijzigd door Djarune op 05-03-2021 19:20]

• ManIkWeet
@99ruud99 Ik zie mijzelf nooit >32gb nodig hebben.
Ik had ook pas in juni 2018 een extra 8GB gekocht.
In de reviews zie ik dat deze sticks willekeurig single of dual-rank zijn, ik weet niet of ik bereid ben het risico te lopen dat ze single-rank zijn.

@Djarune Van de muur trekt mijn computer, inclusief 27" 1440p 144hz beeldscherm, minder dan 500 watt, dus op zich zou de voeding het moeten kunnen.

Als ik een nieuwe voeding koop, wil ik wel dat ie ook voldoende is voor bijvoorbeeld een RTX3080, mocht die ooit beschikbaar komen...
SSDs heb ik genoeg :)

• AdmiraalTimbo
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-04 12:58
99ruud99 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 18:49:
2 sticks erin is beter dan 4 sticks, vooral vanwege toekomstigheid (en het is niet eens duurder).
koeler is goed.
mobo, als jij deze leuk vindt is hij prima :)

dan zou je alleen deze sticks nog moeten pakken, je blijft binnen budget :) pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4B
Hoezo is 2 beter als 4? Als ik de video bekijk van gamers nexus is bij de 5000 series 4 juist beter!

YouTube: YouTube

Scheelt soms ook nog eens aardig wat.

In the end we only regret the chances we didn't take

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:14
Als ik een nieuwe voeding koop, wil ik wel dat ie ook voldoende is voor bijvoorbeeld een RTX3080, mocht die ooit beschikbaar komen...
...
Corsair RM750x (2018)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:01
yups of de msi 750w :)

• JOM92
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:44
AdmiraalTimbo schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 19:45:
[...]

Hoezo is 2 beter als 4? Als ik de video bekijk van gamers nexus is bij de 5000 series 4 juist beter!

YouTube: YouTube

Scheelt soms ook nog eens aardig wat.
Heeft niet zozeer iets met 2 vs 4 sticks te maken maar single ranked vs dual ranked stick. 4 single ranked sticks zijn beter dan 2 single ranked sticks maar 2 dual ranked sticks is net zo fijn als 4 single ranked stick. Legt hij in de reactie onder het filmpje nog uit.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-03 11:24
Dat je PC maar max 400 oid gebruikt betekend niet dat een voeding van 500 voldoende stabiliteit levert voor je componenten.

Een 5900 is een delicaat stukje hardware, en stabiliteit en performance begint bij een fatsoenlijke voeding. Een voeding van 10 jaar oud is niet echt een goede keuze.

Alsof je oude stookolie oid in je ferrari gooit. Ja, je komt er wellicht wel mee vooruit, maar of je nou slim bezig bent 8)7

Genoeg SSDs? Er is aardig wat verschil in performance, straks is je SSD je bottleneck. Beetje zonde van die 5900. Zeker voor programmeren is supersnelle opslag wel handig (veel kleine files)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ManIkWeet
Ik kijk even wat er gebeurt, daarna bestel ik verder...
Ja ik ga een nieuwe psu en ssd bestellen, maar nu nog even niet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04:04
Je wacht tot je nieuwe onderdelen kapot zijn voordat je een nieuwe voeding koopt?

Zoals gezegd, deze is echt aan het eind van zn levensduur, nodig aan vervanging toe.

https://www.hardwaresecre...00-w-power-supply-review/
Geen MOV, CapXon capacitors, ontoereikend ontwerp voor moderne hardware...
Kijk in ieder geval of de caps niet bol staan of lekken!

[Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 07-03-2021 21:49]

• ManIkWeet
mitsumark schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:47:
Je wacht tot je nieuwe onderdelen kapot zijn voordat je een nieuwe voeding koopt?

Kijk in ieder geval of de caps niet bol staan of lekken!
Dat is niet wat ik zeg, denk aan dagen ipv weken.

Dat kan ik wel doen ja.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee