Toon posts:

Advies nieuwe desktop: zelfbouw of pre-built

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Juco
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 25-04-2021
Beste Tweakers,

Momenteel werk en game ik op een Asus ROG laptop die ik zo'n 5j geleden heb aangeschaft (focus lag toen op mobiliteit). Aangezien de laptop zijn beste jaren heeft gehad en tot de nodige frustraties begint te leiden op vlak van gaming ben ik op zoek naar een desktop.

Graag zou ik zelf een systeem bouwen wat gezien de schaarste in videokaart-land niet het beste moment lijkt te zijn.

Wat is wijsheid? Mijn vraag naar jullie is dan ook tweeledig.

Bouw ik een systeem rond de i5-10700k en RXT 3060ti - indien ja, wat kan er eventueel beter aan onderstaande configuratie - of adviseren jullie om een pre-built bij 1 van de betere webwinkels aan te schaffen?

Het viel me op dat SSD, voeding en koeling vaag verwoord zijn bij dergelijke set-ups. Onderstaande desktops lijken overeen te komen met mijn wensen:
https://azerty.nl/product...0400f-geforce-rtx-3060-ti (helaas uitverkocht)
https://www.paradigit.nl/...70-super/80058534/product (ben toch wat wantrouwig tov Paradigit gezien de slechte ervaringen inzake klantenservice)
https://www.alternate.be/...g-pc/html/product/1661346 (mindere videokaart maar ongetwijfeld voldoende voor mijn wensen)
https://azerty.nl/product...5-10600k-geforce-rtx-3070 (vind ik wat duur, lijkt me dat ik dan beter af ben met onderstaande configuratie)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Combinatie van gaming, photoshop en kantoorwerk.
Ik speel voornamelijk CPU-gevoelige spellen zoals Total War, Cities Skylines, FM21.

Het visuele aspect van het systeem is voor mij niet van belang.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een maximum bedrag maar mik tussen de EUR 1200-1600.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee. Ik heb momenteel een Dell U2312HM die ik op termijn wel zou upgraden afhankelijk van mijn nieuw systeem.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10600K Boxed€ 216,20€ 216,20
1MoederbordenMSI Z490-A PRO€ 144,99€ 144,99
1BehuizingenNZXT H710 Zwart€ 138,90€ 138,90
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 32,-€ 32,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 86,-€ 86,-
1VoedingenMSI MPG A650GF€ 99,90€ 99,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 119,90€ 119,90
Totaal€ 837,89

Qua GPU dacht ik aan RTX 3060 ti. Grof gerekend heb ik dan zo'n EUR 750 om er - tweedehands - eentje op de kop te tikken. Nu ik weet niet in hoeverre het verstandig is om dergelijk bedrag aan een tweedehands kaart te geven.

Ga je overklokken?
Is niet de bedoeling. De standaard instellingen lijken me voldoende voor mijn wensen.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:40
Welke games speel je die GPU-intensief zijn, dat is jusit de belangrijke vraag.

photoshop is namelijk CPU intensief.

voor rest:
pc 1 is uitverkocht - dus kan niet
pc 2 vertrouw je winkel niet van - dus koop daar niet
pc 3 heeft een 1660s, dat is enkel goed als je lage settings 1080p wilt spelen, beetje zonde van het geld.
pc 4 is weer juist behoorlijk sterk, en daardoor misschien weer net te goed.

Wat betreft je lijstje:
Ik zou zelf de i7 10700F pakken, zelfde bord, iets goedkopere case.
Als je de i5 10600k pakt, ga dan wel voor een betere koeling.

ps hoe grote projecten ga je maken, want 16 gb gaat snel vol :)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee