Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

UTP kabel testen kortsluiting? En nu... en wat als...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gim
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 15:15
Zojuist twee Belden CAT6 kabels aangesloten op een RUTENBECK wandcontactdoos basiselement. In de meterkast een keystone bevestigd aan beide kabels en in een patchpanel geplaatst. Tussentijds de hele tijd met de kabeltester in de weer geweest om alles te controleren. Het ging de hele tijd prima.

Nadat ik de kabel netjes heb weggewerkt en het geheel in de muur teruggeplaatst heb toch nog één laatste test uitgevoerd. Bij één aansluiting gaat lampje 1 en 7 plots tegelijk branden. Ik neem aan dat het kortsluiting betreft...? Maar 1 (oranje wit) en 7 (bruin wit) zitten met de LSA strook geeneens naast elkaar of zo.

Aangezien de UTP kabel ook vastgeklemd worden aan het begin van het basiselement zou je toch haast verwachten dat er binnen het basiselement weinig nog kan gebeuren :/

Is het dan toch aannemelijk dat het waarom daarom fout is gegaan in het basiselement of moet ik dan toch eerder gaan denken aan kabelbreuk ergens in de leiding? De kabel is een klein beetje teruggetrokken/geduwd door de leiding omdat ik anders teveel kabel had bij de muur, maar dit ging letterlijk gesmeerd zonder veel kracht.

Nu heb ik in principe voor nu genoeg aan 1 UTP aansluiting op de kamer, maar ik heb niet voor niks gekozen voor 2 aansluitingen en ik wil het graag opgelost hebben. Het blijft anders maar knagen :+

Stel, ik krijg het niet zo 123 opgelost... wanneer lampje 1 en 7 tegelijk gaan branden betekent dat ik het wel nog als 100Mbps lijn zou kunnen gebruiken toch? Ader 7 werd dan toch niet gebruikt?

Is het in dat geval dan beter om CAT5 patchkabels te gebruiken, zodat ader 7 ook met rust gelaten wordt? Althans, als ik een apparaat met CAT5e of hoger zou verbinden dan zou die toch "proberen" om 1Gbps te doen over 8 aders, maar door de vermoedelijke kortsluiting fouten opleveren?

Dus kortgezegd twee vragen:
- wat is de meest logische plek voor de kortsluiting oorzaak?
- als ik het niet opgelost krijg, is een CAT5 patchkabel dan aan te bevelen?

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: december 2002
  • Nu online
Gim schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 12:53:
- wat is de meest logische plek voor de kortsluiting oorzaak?
Daar kunnen we hier alleen maar naar gissen. Je kunt het beste even een multimeter pakken, dan kun je tussen twee aders meten of ze inderdaad verbonden zijn.

En als je de weerstand meet weet je zelfs aan welke kant je het moet zoeken.
- als ik het niet opgelost krijg, is een CAT5 patchkabel dan aan te bevelen?
Nee. Gewoon een willekeurige patchkabel inprikken, ik vermoed dat hij daar verder wel zelf uitkomt en er 100/100 van maakt.

• Gim
Thralas schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:22:
Daar kunnen we hier alleen maar naar gissen. Je kunt het beste even een multimeter pakken, dan kun je tussen twee aders meten of ze inderdaad verbonden zijn.

En als je de weerstand meet weet je zelfs aan welke kant je het moet zoeken.
Ik vreesde er al voor dat het gissen wordt. Maar de multimeter, dat is inderdaad nog wel een goed idee, bedankt! Ooit een multimeter gekocht, maar dan komt die nu nog eens van pas; alleen kennis ervan wat dramatisch weggezakt, maar daar kom ik wel aan uit. Maar als er weerstand wordt gemeten als ik doe meten aan de kant van de keystone of aan de kant van de wandcontactdoos dan zit het dus aan die kant als ik het goed begrijp.
Nee. Gewoon een willekeurige patchkabel inprikken, ik vermoed dat hij daar verder wel zelf uitkomt en er 100/100 van maakt.
Oké, top.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online
Gim schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:44:
[...]

Ik vreesde er al voor dat het gissen wordt. Maar de multimeter, dat is inderdaad nog wel een goed idee, bedankt! Ooit een multimeter gekocht, maar dan komt die nu nog eens van pas; alleen kennis ervan wat dramatisch weggezakt, maar daar kom ik wel aan uit. Maar als er weerstand wordt gemeten als ik doe meten aan de kant van de keystone of aan de kant van de wandcontactdoos dan zit het dus aan die kant als ik het goed begrijp.

[...]

Oké, top.
Je moet inderdaad weerstand meten, als het goed is meet je geen waarde en is er geen verbinding. Als er wel verbinding is zal je multimeter 0, of nagenoeg 0 aangeven (er is immers (bijna) geen weerstand).

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Gim
Oorzaak is bekend, probleem is verholpen.

Zodra ik het basiselement uit de muur had gehaald en het metalen 'kapje' eraf had geklikt toen ging het weer 100% oké met de kabel tester. 'Kapje' erop en t probleem was er weer.

Oorzaak waren twee draadjes die net iets te lang waren gebleven. Niet helemaal goed kort afgeknipt met de LSA punch down tool.

Zodra het metalen 'kapje' van het afgeschermde basiselement erop werd gezet ontstond de kortsluiting doordat de draadjes t kapje raakten.

Draadjes ingekort en het probleem was weg.

• ijske
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 18:23
ook al gehad ;-)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True