Toon posts:

CPU met GPU ondersteuning of losse gPU kaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• royke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-02 16:22

royke

aan het typen....

Topicstarter
dag,

ik heb zelf een systeem samengesteld en als N00B onderdelen gekocht. Nu heb ik gisteren stroom op de machine gezet en blijkt dat er geen VGA ondersteuning is. Nu klopt dat ik heb een Intel Core i5-10400F Boxed gekocht. deze heeft geen geïntegreerde graphics.

het moederbord MSI MAG Z490 Tomahawk heeft video uitgangen dus ik dacht, dan heb ik dat op de processor niet nodig. fout dus... 8)7 8)7

de vraag, koop ik nu een simpele grafische kaart bijvoorbeeld:
Inno3D GeForce GT710 1GB
of ruil ik de processor in voor 1 met video ondersteuning?
Ik ga geen zware grafische zaken draaien. Ik gebruik het als server, dus headless.

Ik vind van niet......

Beste antwoord (via royke op 05-03-2021 15:57)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09-2022
royke schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 12:26:
[...]

Klopt daarom wil ook een permanente oplossing. Vraag was alleen 20 euro voor de juiste cpu of een el cheapo videokaart.
Dan altijd intern. Heb je veel nieuwere tech en geen gezeik met drivers. Daarbij heb je dan ook veel meer en nieuwere hwencoders wat ook nog wel eens handig kan zijn

Alle reacties

Acties:
  • +3Henk 'm!

• 418O2
Kan je de cpu niet omruilen om voor een 10400? als je niet gaat gamen is een videokaart een beetje zonde

De F in de processornaam geeft aan dat er geen GPU in zit

pricewatch: Intel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed

die heeft hem dus wel

[Voor 57% gewijzigd door 418O2 op 05-03-2021 11:51]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:35

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Een simpel 5 euro videokaartje kopen in V&A? Staan er genoeg tussen die meer dan prima zijn voor dat gebruik.

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:44

Rannasha

aka "Species5618"

royke schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:48:

Ik ga geen zware grafische zaken draaien. Ik gebruik het als server, dus headless.
Voor een headless server heb je geen GPU nodig, tenzij je het ding GPU-compute dingen wil laten doen.

Dus je hebt enkel tijdelijk een GPU nodig bij de installatie, maar zodra je het OS geinstalleerd hebt en remote access hebt ingesteld kan de GPU er weer uit.

Dus je kunt iedere GPU die compatibel is kopen (eventueel 2e hands) of gewoon een GPU lenen uit een andere computer.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• royke

royke

aan het typen....

Topicstarter
Dankjewel. Helaas heb ik niets liggen.
Kaart alleen bij installatie? Ik kom nu niet eens in het Bios. Dus ben ik bang dat ik wel iets nodig heb wat permanent is.
Ik ruil de cpu om. 20 euro investeren voor de duurdere cpu en geen extra stroomverbruik van de videokaart die niets doet buiten de kast opwarmen.

Ik vind van niet......

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-03 19:22
royke schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 12:00:
Dankjewel. Helaas heb ik niets liggen.
Kaart alleen bij installatie? Ik kom nu niet eens in het Bios. Dus ben ik bang dat ik wel iets nodig heb wat permanent is.
Als je eenmaal een OS geïnstalleerd hebt en de bootvolgorde bepaald is, moet je niet meer in het BIOS zijn. Het hangt wat van je moederbord af, maar veel moederborden kunnen zonder GPU een OS starten. Nu weet je toch niet of je al dan niet in het BIOS geraakt, je hebt geen video output om het te bevestigen.
Ik ruil de cpu om. 20 euro investeren voor de duurdere cpu en geen extra stroomverbruik van de videokaart die niets doet buiten de kast opwarmen.
Ben het hier wel mee eens, die 20 euro is een kleine meerkost, het verbruik verandert ook nauwelijks en het maakt diagnose bij problemen veel eenvoudiger.

Welke server toepassing wil je er overigens op draaien, want voor een mediaserver kan een iGPU ook wel van pas komen. Video decoding/encoding kan efficiënter (maar wel met kwaliteitsverlies) in de hardware die daarvoor in de GPU zit, bij een Intel F processor wordt dat ook uitgeschakeld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 418O2
Als je het mij vraagt is 1x een bak niet open hoeven halen om er een GPU in te plaatsen als je er toevallig bij moet, al irritanter dan eenmalig 20 euro uitgeven.

• royke

royke

aan het typen....

Topicstarter
Ik draai er zeker Jellyfin op. Maar of deze lokaal doet decoden weet ik niet. De huidige 'server' een HP probook van 6 jaar oud doet het prima.
Ook heb ik 4 camera's eraan hangen met bewegingsdetectie door Motioneye. Maar dat wordt volgens mij helemaal door de cpu gedaan.

Ik vind van niet......

• royke

royke

aan het typen....

Topicstarter
418O2 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 12:20:
Als je het mij vraagt is 1x een bak niet open hoeven halen om er een GPU in te plaatsen als je er toevallig bij moet, al irritanter dan eenmalig 20 euro uitgeven.
Klopt daarom wil ook een permanente oplossing. Vraag was alleen 20 euro voor de juiste cpu of een el cheapo videokaart.

Ik vind van niet......

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: Intel Core i3-10100 Boxed is vaak voldoende voor serverwerk.
Z490 heb je ook niet nodig

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• 418O2
royke schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 12:26:
[...]

Dan altijd intern. Heb je veel nieuwere tech en geen gezeik met drivers. Daarbij heb je dan ook veel meer en nieuwere hwencoders wat ook nog wel eens handig kan zijn

• royke

royke

aan het typen....

Topicstarter
418O2 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 12:35:
[...]

Interna als IN de cpu in plaats van losse videokaart.

Ik vind van niet......

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 418O2
royke schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:52:
[...]

Interna als IN de cpu in plaats van losse videokaart.
Ja, ik reageerde op de stelling of je een losse of geintegreerde gpu wil. In zo'n geval als de jouwe altijd een geintegreerde
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee