Vraag

• Wessel0101
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-03 15:14
Hoi,

Ik heb bij DUO een schuld van 3k (te veel ontvangen studiefinanciering). Ik kan deze makkelijk afbetalen, alleen is deze optie er nog niet. Heeft dit gevolgen als ik nu een hypotheek wil aanvragen? Ik ben namelijk op zoek naar een huis en het kan zomaar zijn dat ik uiteindelijk een hypotheek moet aanvragen als ik door de lotingen kom.

[Voor 6% gewijzigd door Wessel0101 op 05-03-2021 11:15]

Beste antwoord (via Wessel0101 op 05-03-2021 11:17)

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-03 16:15

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Wessel0101 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:14:
Hoi,

Ik heb bij DUO een schuld van 3k (te veel ontvangen studiefinanciering). Ik kan deze makkelijk afbetalen, alleen is deze optie er nog niet. Heeft dit gevolgen als ik nu een hypotheek wil aanvragen? Ik ben namelijk op zoek naar een huis en het kan zomaar zijn dat ik uiteindelijk een hypotheek moet aanvragen als ik door de lotingen kom.
Heb je DUO al gebeld? Lijkt me stug dat ze je geld niet aan willen nemen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

Hoi,

Heb je DUO al gebeld? Lijkt me stug dat ze je geld niet aan willen nemen.

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-03 11:17
Er zou gewoon een iDEAL button moeten zijn. Ik had die al voordat ik moest afbetalen, dus dan lijkt er of iets mis of je kijkt op de verkeerde plek?

Succes:)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _function
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23-03 12:52
Om antwoord te geven op je vraag; per euro dat je studieschuld hebt krijg je grofweg 2 euro minder hypotheek. In jou geval dus 6k minder.

• xK0etj3
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 25-03 12:14
Wat mij bij staat is dat er bij het aanvragen van een hypotheek rekening wordt gehouden met maandelijkse betaalverplichtingen. Dus als jij maandelijks moet betalen om die 3K af te lossen, dan zal het een rol kunnen spelen.

Maar wat @Lawwie zegt; even DUO bellen voor de zekerheid.

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-03 08:31
Hoi,

Ik heb bij DUO een schuld van 3k (te veel ontvangen studiefinanciering). Ik kan deze makkelijk afbetalen, alleen is deze optie er nog niet. Heeft dit gevolgen als ik nu een hypotheek wil aanvragen?
Goede kans. Daarbij is het wat raar dat je niet af zou kunnen lossen, dat kan tegenwoordig gewoon via iDeal. Dus gewoon DUO even bellen en dit voorleggen, je bent niet bepaald de eerste die af wil lossen vanwege een hypotheek.

https://niels.nu

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra
_function schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:17:
Om antwoord te geven op je vraag; per euro dat je studieschuld hebt krijg je grofweg 2 euro minder hypotheek. In jou geval dus 6k minder.
Ze kijken naar het startbedrag dus dit kan nog best eens meer zijn. Als hij begonnen is op 10k en nu nog 3k open heeft staan, dan is het dus 20k minder op je hypotheek.

• Wessel0101

Zie nergens een duidelijke IDeal knop...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hydra
Die link rechts "Ik wil graag extra aflossen" al geprobeerd?

Als je het niet kan vinden; gewoon bellen. Daar zijn ze voor. Kan zijn dat er in het systeem is niet goed staat.

[Voor 16% gewijzigd door Hydra op 05-03-2021 11:20]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:26
Ik betaalde extra ivm via onderstaande uitleg.
https://duo.nl/particulie...jvoorbeeld%20123466789ILS.

Of dat ook mag voor jouw schuld weet ik niet.

edit: ik doel dus op de twee optie; het geld zelf handmatig overmaken.

[Voor 30% gewijzigd door job op 05-03-2021 11:43]

• Wessel0101
Naja ik ga bellen. Thanks voor het meedenken!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

Wessel0101 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:18:
[Afbeelding]
Mijn gok is dat je net klaar bent met je studie? Bij mij staat in dit overzicht namelijk wel de optie om af te lossen.

Je definitieve studieschuld wordt pas het jaar erna berekend op 1 januari, in jouw geval dus 1 januari 2022.

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:40
Wessel0101 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:18:
[Afbeelding]
Zo te zien zit jouw schuld nog niet in de 'aflos' stand. Als dat wel zo is dan heb je op de DUO site de mogelijkheid om extra of volledig af te lossen:

...

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:54
_function schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:17:
Dat is tegenwoordig niet meer zo. Bij het nieuwe stelsel geldt 0,45 procent en oude 0,75 procent als maandelijkse aflossing. Dit wordt dan ter mindering gebracht op je maximale maandelijkse hypotheeklasten door de hypotheekverstrekker.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-03 17:37
Hoi,

Veel aanbieders hebben een calculator voor maximale hypotheek waar je specifiek studieschuld ook kan opgeven. Zorg wel dat je aanbieder anders omgaat met leningen in het nieuwe stelsel (gezien je minder per maand moet terugbetalen. Onder het oude leenstelsel was de vuistregel dat voor elke euro studieschuld, je ongeveer 2 euro van je max hypotheek moet aftrekken (6K in jouwn geval dus), en sommige calculatoren gaan hier standaard van uit. Omdat je onder het nieuwe stelsel minder per maand terugbetaald, gaat er per euro studieschuld ongeveer zo'n 1.20 van je max hypotheek af (ik weet het niet precies, dus gebruik zo'n calculator ;) ).

Buiten duo bellen, ga ook alvast met een hypotheek adviseur praten hier over zodat je sterker in je schoenen staat zodra je een loting wint.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee