Elektra: vreemde spanning tussen nul/aarde en fase/aarde

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josb1965
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 05-03-2021
Mijn vraag
Ik meet bij een kennis tussen nul en aarde 50V en tussen fase en aarde 180V. Tussen de fase en nul normaal 220V.

Aanvullende info: het huis heeft een nieuwe (2020) 3 fase groepenkast met aardlekschakelaars. Geen aardlekproblemen geconstateerd, de aardlekschakelaars functioneren. De aarding is gekoppeld aan de waterleiding in de meterput (het betreft ouder huis, zonder aardpen in de grond).

Relevante hardware die ik gebruik
Ik meet met een normale multimeter.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het probleem wordt niet veroorzaakt in één groep of apparaat: Als ik losse groepen of aardlekschakelaars uitschakelt, nemen de waarden wel af.

Bij de buren is de randaarde ook op het waterleidingnetwerk aangesloten, daar meet ik geen vreemde spanningen tussen de nul, fase en aarde.

Ik hoop dat iemand me kan vertellen wat de oorzaak of mogelijk oorzaak kan zijn!

Beste antwoord (via Josb1965 op 05-03-2021 13:01)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-06 16:59
Weet je zeker dat de hele aarde via de waterleiding gaat, en het niet andersom is? Dat de waterleiding ook geaard is, is namelijk goed. Maar de waterleiding als aarde, moet hoognodig gesaneerd worden.

Er ligt nl. steeds vaker kunststof in de straat, en dan heb je dus effectief geen of bijna geen aarde. Lekker dan als je kranen ineens (potentieel dodelijke) klappen uitdelen als er iets mis is.

De gemeten waarden zijn tricky, als er geen belasting is over het circuit dat je meet, dan meet je met een standaard voltmeter vaak allerlei vreemde tussenwaarden (capacitaire spanning)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:24
Het lijkt er toch op dat je aarde 'zweeft' en dat je een klein beetje spanning meet van een electronische geschakelde voeding. Maar er zijn vast mensen die beter weten wat er speelt

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josb1965
Bedankt voor je snelle reactie!
Zou dat inhouden dat als er een deugdelijke aardpen wordt geslagen het probleem verholpen zou zijn?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
Weet je zeker dat de hele aarde via de waterleiding gaat, en het niet andersom is? Dat de waterleiding ook geaard is, is namelijk goed. Maar de waterleiding als aarde, moet hoognodig gesaneerd worden.

Er ligt nl. steeds vaker kunststof in de straat, en dan heb je dus effectief geen of bijna geen aarde. Lekker dan als je kranen ineens (potentieel dodelijke) klappen uitdelen als er iets mis is.

De gemeten waarden zijn tricky, als er geen belasting is over het circuit dat je meet, dan meet je met een standaard voltmeter vaak allerlei vreemde tussenwaarden (capacitaire spanning)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:24
Dat denk ik wel, want het wordt echt afgeraden. Maar het is een goed idee toch een elektricien te laten meekijken.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josb1965
Koppie: bedankt voor je reactie en je advies!

Wilke: ik weet zeker dat de aarde via de waterleiding gaat, er is geen andere aardedraad te vinden dan deze.
Ik heb idd met een standaard voltmeter de meting gedaan en vermoedde al dat deze waarde niet correct waren.

Conclusie: ik zal mijn kennis adviseren om een deugdelijke aardpen te laten slaan en het bedrijf die dit verzorgt de meting met de juiste meetapparatuur na te laten meten.

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:31

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Als je aarde neemt via de waterleiding, en iets gaat er mis, zet je het water dan niet onder spanning? Lijkt mij potentiel erg gevaarlijk.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Jellabie schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 12:09:
Als je aarde neemt via de waterleiding, en iets gaat er mis, zet je het water dan niet onder spanning? Lijkt mij potentiel erg gevaarlijk.
Dat is inderdaad precies het probleem. Vroeger werd dit wel gedaan, en zolang het hele waterleidingnet van metaal was werkte dat op zich wel. Maar dat is steeds minder het geval, en daarom is het al decennia niet volgens de norm om het zo aan te leggen. Ik weet niet exact vanaf wanneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josb1965
Vroeger was het gebruikelijk dat je de waterleiding als aarde gebruikte, zie onderstaan artikel:

Aarding via waterleiding
Bij oudere huizen kan aarding via de waterleiding nog altijd voorkomen. Daarbij gaat het in de meeste gevallen om elektrische installaties van voor 1975, ook bij jongere installaties is dit systeem van aarding niet uitgesloten. Aarding via de metalen waterleiding was een makkelijke manier en voldeed goed. Maar door de toepassing van steeds meer (niet-geleidende) kunststof waterleidingbuizen is deze manier van aarding in veel gevallen onbruikbaar geworden. Als een metalen waterleiding wordt vervangen door kunststof, dan krijgt u tijdig bericht van het waterleidingbedrijf en/of het energiebedrijf (tenzij het om plotselinge storingen gaat en bij de reparatie de waterleiding meteen wordt vervangen). De huiseigenaar moet in beide gevallen zelf zorgen voor een deugdelijke aardingsvoorziening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-06 14:05
Josb1965 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:49:
Ik meet bij een kennis tussen nul en aarde 50V en tussen fase en aarde 180V.
Dat is dan samen toch mooi 230V?? :+

Sorry, ik heb verder niks nuttigs bij te dragen, maar kon het niet laten... 8)7

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:52
Wat je misschien kan proberen is koperen pijpje buiten een meter in de grond slaan. Wel even doen waar zeker weten geen kabels en buizen liggen.
Dan een verlenghaspel eraan, (de stekkerpootjes even vasttapen aan het pijpje) en tussen de haspel en de aarde even meten binnen (op de 600Vac stand). Meet je dan meer dan 2 volt weet je dat het misse boel is.

[ Voor 10% gewijzigd door Jim423 op 05-03-2021 20:55 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1