Laptop te traag tips??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligy
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-11-2021
Ik heb hier deze laptop nog in de kast zitten:

pricewatch: Toshiba Satellite C50D-A-133

Staat windows 8 op.
Deze laptop is misschien ooit 10x gebruikt geweest, maar is in die kast beland omdat hij zo traag was..
Nu heb ik voor een opleiding terug nodig. Zou ie een stuk sneller gaan als ik er een ssd inplaats?
Of gaat dit aan iets anders liggen?
Tips?

Gaat voornamelijk gebruikt worden om met office te werken en wat het internet te surfen.

Thankss!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:06

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een SSD zal iets gaan helpen, maar niet veel. De processor is traag als dikke stront, maar waarschijnlijk goed genoeg voor een beetje typwerk. :)

Oh ja, zet er dan meteen Windows 10 op. Even een stickje maken met de Media Creation Tool van Microsoft. Zeer waarschijnlijk kun je gewoon gratis upgraden.

[ Voor 35% gewijzigd door PD2JK op 05-03-2021 09:22 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Dat is in de basis gewoon geen snelheidsmonster. Als het echt alleen een beetje tekstverwerken en surfen is, kun je nog overwegen om er een Chromebook van te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Bij oudere laptops is het vaak zo dat een SSD een enorme snelheidswinst kan betekenen maar in dit geval is ook de processor ongelofelijk traag. Dit was al een trage processor toen de laptop op de markt kwam maar 7 jaar later is het helemaal een ramp. Zelfs websites renderen kan hierdoor traag verlopen. Verder is de resolutie van het scherm erg laag waardoor het snel vervelend kan worden omdat er 'weinig plaats' is op het scherm.

Je kan proberen er een goedkope kleine SSD in te plaatsen en Windows 10 er op zetten maar verwacht er niet te veel van. Als je een paar honderd euro kan missen dan zou ik een nieuwe (of tweedehandse) laptop kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligy
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-11-2021
Is er dan een ssd die prijs/kwaliteit hier best voor is?

Bedankt voor jullie reacties allesinds!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:06

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zeker, keuze genoeg :)

Ik pak er even vier, in die laptop is er tussen deze SSD's geen prestatieverschil merkbaar. De bottleneck is toch de processor.

https://tweakers.net/pric...7;764287;1114029;1062397/

Een kleinere SSD zou ik niet nemen. Als er in de toekomst een Windows build update komt, heb je kans dat er te weinig ruimte is om de installatie te kunnen voltooien.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik ga akkoord met @PD2JK . Momenteel kan je bij amazon.nl bij een eerste bestelling via de app ook nog eens 10 euro korting krijgen vanaf 30 euro dus dan kosten ze nog maar een dikke 20 euro. Voor dat geld kan je het proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik zou investeren in een tweedehands laptop. Een goede laptop koop je vanaf 80-100 euro. Als je een goede accuduur nodig hebt, zou ik nog wat meer budget uit trekken om een nieuwe accu te kopen.

Ik heb toen een HP 2570p gekocht. Was 80 euro, maar heeft wel een "verkeerde" toetsenbord-layout. Daarom ook wat goedkoper. Ik heb daar een SSD in gezet en een nieuwe 97Wh accu. Ik was toen voor rond de 200 euro klaar. Accuduur is makkelijk 6 uur, maar als je het rustig aan doet is tot 9 uur haalbaar. Een Lenovo X-serie is ook nog de moeite waard. Uit m'n hoofd hebben deze zelfs 2 accu's. Koop je een X220 of X230, zet je er een SSD in, 2 nieuwe accu's en ben je klaar. Voordeel van de X220 en X230 is het zeer comfortabele toetsenbord. Beide laptops hebben slechts een 12.5 inch scherm. Als je de laptop veel meeneemt zeer handig en past ook goed op een tafel in een collegezaal.

Als je liever je oude laptop gebruikt, zou ik overwegen om er ChromeOS op te zetten. Het nadeel is dat veel programma's alleen in een uitgeklede vorm beschikbaar zijn, maar ChromeOS gaat echt veel beter om met de resources van de laptop.

Een laptop met Windows 10 (8.1 geldt hetzelfde voor), met deze specs krijg je gewoon niet snel. De CPU zal continu richting de 100% aantikken en het RAM-gebruik zal hoog zijn. Dit heeft ook weer invloed voor je internetsnelheid. De CPU beent het gewoon niet bij om een redelijk thourghput te behalen. Ik vraag me trouwens af wat de accu doet na zo een lange tijd in de kast gelegen te hebben. Grote kans dat die dus ook niet helemaal fris meer is. Het is gewoon veel economischer om een goede refurbished laptop te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

hoi1234 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:38:
Ik zou investeren in een tweedehands laptop. Een goede laptop koop je vanaf 80-100 euro. Als je een goede accuduur nodig hebt, zou ik nog wat meer budget uit trekken om een nieuwe accu te kopen.

Ik heb toen een HP 2570p gekocht. Was 80 euro, maar heeft wel een "verkeerde" toetsenbord-layout. Daarom ook wat goedkoper. Ik heb daar een SSD in gezet en een nieuwe 97Wh accu. Ik was toen voor rond de 200 euro klaar. Accuduur is makkelijk 6 uur, maar als je het rustig aan doet is tot 9 uur haalbaar. Een Lenovo X-serie is ook nog de moeite waard. Uit m'n hoofd hebben deze zelfs 2 accu's. Koop je een X220 of X230, zet je er een SSD in, 2 nieuwe accu's en ben je klaar. Voordeel van de X220 en X230 is het zeer comfortabele toetsenbord. Beide laptops hebben slechts een 12.5 inch scherm. Als je de laptop veel meeneemt zeer handig en past ook goed op een tafel in een collegezaal.

Als je liever je oude laptop gebruikt, zou ik overwegen om er ChromeOS op te zetten. Het nadeel is dat veel programma's alleen in een uitgeklede vorm beschikbaar zijn, maar ChromeOS gaat echt veel beter om met de resources van de laptop.

Een laptop met Windows 10 (8.1 geldt hetzelfde voor), met deze specs krijg je gewoon niet snel. De CPU zal continu richting de 100% aantikken en het RAM-gebruik zal hoog zijn. Dit heeft ook weer invloed voor je internetsnelheid. De CPU beent het gewoon niet bij om een redelijk thourghput te behalen. Ik vraag me trouwens af wat de accu doet na zo een lange tijd in de kast gelegen te hebben. Grote kans dat die dus ook niet helemaal fris meer is. Het is gewoon veel economischer om een goede refurbished laptop te kopen.
Lijkt mij het beste advies idd.

Klein puntje: De X220 en X230 hebben, helaas, geen twee accu's.
Wel bestaan er twee accu types voor, een standaard (6 cellen) en een extended capacity (9 cellen) model.
Wat iig de X220 wel heeft (en vziw de X230 ook, maar niet 100% zeker van) is zowel een mSATA slot als een regulier 2,5inch SATA slot. Dus je kan er twee SSD's in kwijt, of een mSATA SSD en dan een SATA HDD.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:49
hoi1234 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:38:

Dit inderdaad.

Deze laptop is bijvoorbeeld geleverd met een 3e generatie dual core i5 (3520M) Die is uit ongeveer dezelfde periode als de e1-1200. Alleen is de i5 wel 4-6x sneller. (En dan hebben we het nog steeds over 8 jaar oude techniek.)

https://www.cpubenchmark....AMD-E1-1200-APU/815vs1427
Pagina: 1