Toon posts:

i5 Setje verversen; aantal onduidelijkheden.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Interceptor101
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-03 11:43
Beste mensen,

Het is alweer een tijdje terug dat ik mijn huidige i5 kocht en naar mijn idee mag er wel weer eens wat versers in. Onlangs de videokaart vervangen en nu het uitkomt, de rest maar. Vaak doe ik dat zo; ieder jaar/twee jaar dan de vga, dan de processor.

Afijn, nu heb ik het volgende:
i5 3570 non K
MSI vrij standaard mobo, B75M
8 Gb ram 1600Mhz
GTX 1070 8 Gb

De set wordt gebruikt louter voor diverse racing games; draait nu best okee, maar bij de zwaarste loopt het niet soepel terwijl mijn videokaart op 70% werkt (géén fps lock oid.)

Zoals ik het nu begrijp, is de nieuwe versie van de i5 2500, later 3570, nu de i5 10600 en heb je een moederbord nodig met socket 1200.
Zelf heb ik de indruk dat in dit geval de videokaart nu dan weer de bottleneck gaat worden, maar dat kom over een jaar dan wel weer goed ;)

Een paar dingen die ik niet erg duidelijk krijg echter:

Bij de i5 staat steeds dat je geheugen dan op 2666Mhz gaat werken. Echter worden op sommige sites complete sets aangeboden waarbij 3200 of zelfs 3600 Mhz geheugen zit.
Die bedrijven zullen er meer verstand van hebben dan ik, maar is dit dan toch nuttig?

De i5 komt ook in een KF uitvoering en die is goedkoper; is dat net zo goed als ik toch al een videokaart gebruik?

Moederborden, twee vragen zelfs:
Die chipsets, de 410, 420, 460 enzovoorts; ik gebruik hem standaard, ben niet van plan te gaan overklokken; krijg je echt meer snelheid als je een bord koopt met de duurste chipset ipv de goedkoopste? Maakt dat echt uit of is het voor overklokken en extra aansluitingen?
Tweede vraag, eigenlijk hetzelfde; die mini en micro borden; is het zo dat zij de snelheid ook beperken en dat ik beter voor een "full-size" kan gaan?

Het geheugen; is dat XMP erg belangrijk?
Kan ik zonder problemen dus ook een 3600Mhz setje erin zetten als dat zo uitkomt of blijft het dan gedoe met snelheden in de bios instellen?

Dat was het eigenlijk; ik wil de 240 Gb SSD behouden, heb een zeer goede voeding, 1 Tb HD blijft, kast is goed, GTX 1070 8Gb blijft en ik wil er dus bij:
i5 10600 KF
Asrock B460 Phantom gaming 4 (bijvoorbeeld)
16 Gb 2666 Mhz geheugen

Ik hoop daarmee rond de 350 euro kwijt te zijn en hoop dan ook nog een leuk setje te hebben waarmee ik voorlopig alle games wel kan spelen.

(Dacht dat mijn huidige processor wel leuk was, maar in een vergelijken zag ik ook dat de i3 10100 al sneller was.......oeps)

Alle tips zijn uiteraard meer dan welkom; ik ben echt een ei wat dit soort dingen betreft ;)

Alle reacties

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Geheugensnelheid wel wat verschil in gaming performance, maar omdat intel vind dat xmp overclocken is, is dat alleen beschikbaar op z serie moederborden, met een b460 mag je niet sneller dan 2933mhz vgm.

• Interceptor101
Ah, dus xmp hoeft niet per sé snap ik? Wat ik er eerst van begreep, was dat het om "vanzelf instellen" ging daarmee.

Maar misschien begrijp ik die snelheid handel van het geheugen niet; als ik bij de cpu kijk, staat er dit bij de i5 10600:
Geheugencontroller Kanalen 2
Ondersteunde geheugenstandaarden DDR4-2666

Daarmee denk ik dus, dat het geheugen dat moet lopen en elk ander geheugen, geen nut heeft?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:43
Met een i5 op een B460 bord gaat het geheugen niet sneller lopen dan 2666. Met een i7/i9 op B460 is dat 2933.

Waarom een K cpu op B460? Neem op dat bord een 10400(F) of pak een Z490 bordje met een K cpu en dan 3200 - 3600 ram.

• Interceptor101
Sorry, je gaat te snel voor mij ;)

Ik begrijp vooralsnog: de processor maakt dus wel uit op welke snelheid het geheugen gaat lopen.

Wil ik wel hogere geheugensnelheid; dan pak ik een ander bord (Z490 want die kan overklokken) en een K cpu. Maar dan sla ik dus wel de straat van overklokken in, als ik dat geheugen snel wil laten draaien?

Overigens wilde ik niet per sé een K cpu, maar die KF was goedkoper......en omdat die F voor mij prima is, nam ik die K op de koop toe ;) Ik zag er gewoon geen ene met alleen de F :)

Edit; ik wilde overigens niet gaan overklokken (dus geen K en/of speciaal mobo) vanwege het feit dat ik er heel erg weinig verstand van heb en in het verleden best wel eens wat mee stuk gemaakt heb........

[Voor 16% gewijzigd door Interceptor101 op 04-03-2021 22:52]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:43
Op H410 en B460 maakt het voor de geheugensnelheid idd uit welke cpu er gebruikt wordt. Op Z490 niet want dan kan je zelfs met een 10400F het geheugen sneller laten lopen. Ik heb hier een i3-10100F op Z490 met het geheugen op 3600. Voor de hogere snelheid is het niets anders dan XMP activeren.

• Interceptor101
Ow? Dat doe je dan zonder de K versie van de cpu?
Dus dan klok je alleen de snelheid van het geheugen? Nouja, dat xmp doet dat dus?
Ik was altijd in de veronderstelling, dat de geheugensnelheid altijd gelinkt was aan de cpu namelijk.

Ik meen ooit ergens gelezen te hebben, dat het voorspellen wel belangrijk is dat je snel geheugen hebt; dan is het inderdaad misschien wel verstandiger om de processor "iets minder" te maken, een 10400 bijvoorbeeld en wel 3600 Mhz aan geheugen te pakken icm dat z490 moederbord?

• JustVictorNL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 26-03 23:09
een 10400f met 3200mhz ram op een redelijk z490 bord zou het wel kunnen doen

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-10-2022
Keuze zijn reuze.
Ik denk dat je een keuze moet maken of je nu XMP wilt gaan gebruiken of niet.

Als je XMP wilt gaan gebruiken (vaak gewoon via dropdown menu in BIOS een XMP profile aanklikken), dan zou je toch voor Z bord moeten gaan.

Als je geen XMP wilt gaan gebruiken dan kan je gewoon een B bord nemen.

Bij de K versies worden normaal gezien geen stock koeler meegeleverd (bij de non-K wel).
Dus houdt daar ook rekening mee.

Voorbeeld zonder XMP:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10400F Boxed€ 134,40€ 134,40
1MoederbordenASRock B460M Pro4€ 89,89€ 89,89
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16€ 81,-€ 81,-
Totaal€ 305,29

Voorbeeld met XMP:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10400F Boxed€ 134,40€ 134,40
1MoederbordenMSI Z490-A PRO€ 144,99€ 144,99
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 82,90€ 82,90
Totaal€ 362,29

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:00
Je kunt ook een gloednieuw B560 bord pakken: pricewatch: ASRock B560M PRO4. Die ondersteunt wel XMP. Zie ook Tom’s Hardware Intel Enables Memory Overclocking On H570 and B560 Chipsets

• Interceptor101
Hartelijk dank voor de reactie's beste mensen!

Ik ga het -zoals steeds- maar even omschrijven zoals ik het begrijp; ik wil hier niet met stellingen gaan smijten die over zouden komen als "hij weet het beter" want dat is JUIST niet het geval!

Maar: "sneller geheugen ZOU het kunnen doen". Maak ik uit op dat het -zoals altijd met overklokken- geen zekerheid is en met een beetje pech, zit ik nog steeds op 2666Mhz.
Dat gaat dan ook op voor de B560.

Dan de berekening van J_iamy:
Volgens mij, als die hogere snelheid "nooit" en zekerheid is, moet dan mijn afweging worden of ik het extra geld steek in dat 2666/3200 Mhz met mobo, óf wel voor zekerheid ga, het bij 2666 hou, en dan de processor een 10600 maken.

In dat laatste geval ben ik ook 350 ongeveer kwijt, heb dan een B460, maar wel weer een betere processor.
Ik weet alleen niet zeker welk nu beter is voor mijn games.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:46
Als je "beetje kwalitatief" ramsticks koopt (dus niet aliexpress sticks van 10 euro), dan werken die gewoon 99.9% van de keren op de snelheid die aangegeven staat op de ramstick, op een z490 bord. Natuurlijk heb je altijd net een ramstick waar de chips niet goed op zitten, die kapot is, etc.

ik zuo zelf liever een 10400 op z490 hebben dan 10600 op b460, juist omdat de stroomvoorziening OOK beter wordt.
Als je b460 pakt, kan je wel weer die leuke sticks met 2666c13 pakken, waardoor het snelheidsverlies nog een beetje ingeperkt wordt.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-03 01:48
Even de boel maar even rechtzetten?

Vroeger had je een FSB (front side bus). De snelheid van je FSB had een instelbare ratio naar je geheugen. Bijvoorbeeld 5:4, 3:2, en 1:1. Ook had je cpu een multiplier. Bijvoorbeeld 333 Mhz * 8 = 2.66 Ghz

Tegenwoordig kun je het geheugen onafhankelijk instellen. Daarbij zijn snelheden tot over de 4800 Mhz geen probleem. Geheugen dat van te voren getest is om gegarandeerde snelheid te draaien kun je kopen en aangezien dat buiten de JEDEC standaard valt (waar jij steeds de snelheden vandaan haalt) slaan ze dit fabrieks overclock profiel op als XMP profiel.

Verder koop je tegenwoordig K cpu's waarbij je zelf de multiplier instelt. Je basis clock blijft dus altijd 100 Mhz maar je kunt zelf x50 op je cpu instellen en dan heb je 5.0 Ghz.

De KF variant gaat over de IGP, die ook in je 2500K en 3570K zat. Bij de F variant ontbreekt die. Persoonlijk ben ik daar niet zo'n fan van aangezien je de IGP tegenwoordig kunt inzetten voor taken zoals streaming. Streaming vanaf je IGP geeft een lagere impact op je game performance dan streamen via je GPU. Ook adobe kan de IGP bijschakelen voor rendertaken. Doe je niks met streaming en Adobe dan kun je hem weglaten.

Zonder overclocken is een K cpu ook nuttig. De moederbord fabrikant zal de single core turbo op alle loads toepassen. Mocht je dit niet volgen; normaal boost een cpu bijvoorbeeld naar 4.8 Ghz bij lichte belasting en zakt hij terug naar 4.4 Ghz bij zware belasting. Met die enhanced turbo gaat hij ook bij zware belasting op 4.8 draaien. Staat standaard aan hoef je niks voor te doen.

Ik zou zelf een 10600K nemen op een Z bord. Als je geduld hebt kun je de 11 serie kopen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee