Toon posts:

WTW tijdrelais problemen

Pagina: 1
Acties:

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:26
In ons huis is een Brink wtw aanwezig.
Vanuit de keuken kan ik hem op een stand zetten tot max 3.
Op de badkamer zit een schakelaar die naar een tijd relais loopt. Die zorgt er dan voor dat de wtw ook op stand 3 gaat voor een bepaalde tijd.
Probleem is echter dat de tijd kort is: ongeveer 5 minuten. Ik moet nog precies timen en meerdere standen proberen op het relais echter hoor ik ook dat de relais bromt en de gekozen tijd pakt hij in ieder geval niet (als ik de relais goed begrijp).

Het is de finder 87.02 (zie foto hieronder). Deze is volgens mij niet meer leverbaar. Door welke zou ik deze kunnen vervangen ? Ik zat ook te denken aan evt een Shelly maar ik weet niet of dit zou kunnen in deze situatie.
Mochten er meer foto's nodig zijn hoor ik het wel. Zo vond ik ook nog een getekende aansluitschema :)

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-03 13:29
Plenkske schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:06:
In ons huis is een Brink wtw aanwezig.
Vanuit de keuken kan ik hem op een stand zetten tot max 3.
Op de badkamer zit een schakelaar die naar een tijd relais loopt. Die zorgt er dan voor dat de wtw ook op stand 3 gaat voor een bepaalde tijd.
Probleem is echter dat de tijd kort is: ongeveer 5 minuten. Ik moet nog precies timen en meerdere standen proberen op het relais echter hoor ik ook dat de relais bromt en de gekozen tijd pakt hij in ieder geval niet (als ik de relais goed begrijp).

Het is de finder 87.02 (zie foto hieronder). Deze is volgens mij niet meer leverbaar. Door welke zou ik deze kunnen vervangen ? Ik zat ook te denken aan evt een Shelly maar ik weet niet of dit zou kunnen in deze situatie.
Mochten er meer foto's nodig zijn hoor ik het wel. Zo vond ik ook nog een getekende aansluitschema :)

[Afbeelding]
Misschien mis ik iets, maar dat draaischijfje staat toch ook op 5 minuten, dus logisch dat hij na die tijd uitgaat?
Ik weet er verder niets van af, dus kan je helaas niet helpen. Eventueel ook even hier Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 vragen, daar kijken wellicht andere mensen mee dan hier.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:59

SA007

Moderator Tweaking
Heb deze vraag afgesplitst naar een nieuw topic in WVB, lijkt me daar beter op zijn plaats dan in de EL kroeg.

Klok is stuk :(

• Plenkske
BrtH schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:07:
[...]

Misschien mis ik iets, maar dat draaischijfje staat toch ook op 5 minuten, dus logisch dat hij na die tijd uitgaat?
Ik weet er verder niets van af, dus kan je helaas niet helpen. Eventueel ook even hier Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 vragen, daar kijken wellicht andere mensen mee dan hier.
Als ik de documentatie goed begrijp is de middelste voor de tijd en de onderste wellicht een delay ? Of is het misschien een berekening van beide schijven ?

De middelste heeft waardes als 1s, 1min,10min,1h en nog wel een paar meer (volgens mij ook met getal 3 en 5 nog wat)

Die middelste staat al een tijdje op 1h en de onderste heb ik meestal maximaal staan(ten tijde van foto zitten klooien) Maar een uur doet hij het zeker niet...

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:06
Je moet hem instellen met de spanning eraf...
Die 1s 1 min 10min is het bereik.
Ik zou hem eens op DE 1h en 10 zetten.
Hij zou dan een uur moeten lopen.

[Voor 62% gewijzigd door Jim423 op 04-03-2021 23:15]

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Plenkske
Jim423 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 23:02:
Je moet hem instellen met de spanning eraf...
Die 1s 1 min 10min is het bereik.
Ik zou hem eens op DE 1h en 10 zetten.
Hij zou dan een uur moeten lopen.
Aha, dat de spanning eraf moest wist ik niet. Dat zal ik eens proberen.

Dus 1h en 10 is een uur.
Is 1h en 5 dan een half uur ? Werkt het zo ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jim423
In de documentatie staat dat het bereik op 1h 0,05-1h is.
Dus 3 minuten tot 60 minuten. Dus ik denk dat elk vakje (0,5) dan gelijk staat aan 3 minuten. (20 vakjes totaal).

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Even de manual erbij gepakt:
https://www.finder-relais.net/en/finder-relays-series-87.pdf

En een plaatje:

Dus setting DE
Standje 1hr
Dan de onderste potmeter op 5.

Dan zou je een half uur moeten draaien op standje hoog.

[Voor 7% gewijzigd door teacher op 05-03-2021 11:14]

Wise enough to play the fool

• Voederbietel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:09
teacher schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:05:
....
Dus setting DE
Standje 1hr
Dan de onderste potmeter op 5.

Dan zou je een half uur moeten draaien op standje hoog.
Ik zou voor toepassing in een douche persoonlijk instellen op BE, de WTW loopt dan door gedurende de ingestelde nalooptijd na de laatste keer dat de lichtschakelaar bedient is.

• Plenkske
Voederbietel schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:48:
[...]

Ik zou voor toepassing in een douche persoonlijk instellen op BE, de WTW loopt dan door gedurende de ingestelde nalooptijd na de laatste keer dat de lichtschakelaar bedient is.
De bedoeling hier is: druk schakelaar in, laat WTW voor X tijd lopen. Meer is niet nodig. Als ik gedurende de tijd dat de WTW nog draait dankzij het relais nog een keer op de lichtschakelaar druk gebeurt er niets (er komt geen tijd bij en hij stopt ook niet ofzo). Dat hoeft wat mij betreft ook niet. 1x indrukken lijkt mij het makkelijkste.

Ik begrijp niet wat je precies bedoelt met nalooptijd ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:20

mark-k

AKA markkNL

Plenkske schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:31:
[...]

De bedoeling hier is: druk schakelaar in, laat WTW voor X tijd lopen. Meer is niet nodig. Als ik gedurende de tijd dat de WTW nog draait dankzij het relais nog een keer op de lichtschakelaar druk gebeurt er niets (er komt geen tijd bij en hij stopt ook niet ofzo). Dat hoeft wat mij betreft ook niet. 1x indrukken lijkt mij het makkelijkste.

Ik begrijp niet wat je precies bedoelt met nalooptijd ?
Nalooptijd is X minuten nadat je signaal wegvalt. Meestal geschakeld op je licht, dus zodra je je licht aan zet gaat hij aan en als je je licht uitdoet blijft hij nog X minuten draaien en schakelt dan uit.

• Plenkske
mark-k schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:58:
[...]

Nalooptijd is X minuten nadat je signaal wegvalt. Meestal geschakeld op je licht, dus zodra je je licht aan zet gaat hij aan en als je je licht uitdoet blijft hij nog X minuten draaien en schakelt dan uit.
Ah, dat is ook een mooie implementatie.
Gaat hier niet op want het is een aparte schakelaar.

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:20

mark-k

AKA markkNL

Plenkske schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 15:00:
[...]

Ah, dat is ook een mooie implementatie.
Gaat hier niet op want het is een aparte schakelaar.
Dan kun je inderdaad beter een gewone tijd instellen, of een aan/uit schakelaar plaatsen ipv een pulsschakelaar (of je hele verlichtingskring erop aanpassen maar dat is nogal wat werk gok ik haha).

• Plenkske
mark-k schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 15:04:
[...]

Dan kun je inderdaad beter een gewone tijd instellen, of een aan/uit schakelaar plaatsen ipv een pulsschakelaar (of je hele verlichtingskring erop aanpassen maar dat is nogal wat werk gok ik haha).
Ik ga vanavond of dit weekend ergens eerst eens goed timen en proberen of het relais toch nog werkt. Ik heb hem namelijk nog niet aangepast terwijl die van het stroom af is geweest. Misschien is dat het hele probleem en dan is het snel opgelost ;)

• Plenkske
Jim423 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:36:
In de documentatie staat dat het bereik op 1h 0,05-1h is.
Dus 3 minuten tot 60 minuten. Dus ik denk dat elk vakje (0,5) dan gelijk staat aan 3 minuten. (20 vakjes totaal).
Zojuist het volgende gedaan:
- spanning eraf
- middelste wat gedraait om de standen te bekijken en op 1h gezet
- onderste op vakje 5 gezet om te testen of hij het een kwartier zou doen
- spanning er weer op
- schakelaar ingeduwt en stopwatch gestart

Helaas stopte hij bij 3 min en 16 seconden. Die stand werkt dus niet goed.

Daarna weer dezelfde volgorde van stappen maar ik dacht laat ik eens gek doen... op 3h en onderste volledig open (10) gezet. Gewoon om te kijken wat hij doet.
Hij loopt nu nog steeds, na ruim 25 min. Ben benieuwd waar hij stopt ;)
Het doel is ergens tussen 30 en 60 min.

• Plenkske
Hij is nu ingesteld op 3h (middelste) en 10 (onderste) en hij liep precies een uur.
Apart...
Samen met dat het relais bromt zal die wellicht niet meer 100% zijn.
Ik laat het nu zo omdat ik een uur wel prima vind. Als die kapot gaat zie ik wel weer verder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jim423
Ik denk dat de potmeters niet helemaal meer goed zijn. Dus die 3h is nu 1h geworden :D
Wel vreemd die Finders gaan toch niet erg snel stuk. Ik zou komende tijd wel even in de gaten houden of het echt een uur blijft.

• Plenkske
Jim423 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 19:04:
Ik denk dat de potmeters niet helemaal meer goed zijn. Dus die 3h is nu 1h geworden :D
Wel vreemd die Finders gaan toch niet erg snel stuk. Ik zou komende tijd wel even in de gaten houden of het echt een uur blijft.
Zou kunnen ja, zou wel redelijk overeenkomen met mijn eerste test. Als 1h nu 10min is geworden... Half minuut per vakje x 5 komt dichterbij die 3 minuten ;)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee