Vraag

• NathanVerkerk
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 28-01 15:45
Mijn vraag
Ik heb de laatste tijd een hardnekkig probleempje met mijn pc.
Ik heb al even gegoogeld maar helaas kon ik niks vinden wat mij verder hielp.

Als ik een game, die ik geinstalleerd heb vanuit de epic games launcher opstart, gaat de usage van mijn cpu vrijwel gelijk naar 99%.
Ik heb even gekeken waar het vandaan komt en eigenlijk komt volgens taakbeheer het meeste door de game (best logisch), alleen geeft taakbeheer andere apps ook de schuld zoals discord.
Zonder de game opgestart te hebben heeft discord bijvoorbeeld 1 tot 3% usage, maar als die game opstart, is het nou rocket league of GtaV, krijgt discord een usage die schommelt tot soms wel 10%.
Het cpu gebruik blijft in ieder geval 99%, maakt niet uit hoe laag ik de settings van de game zet, het blijft altijd 99%, veranderd niet.

Naast deze games uit de epic games laucher speel ik ook veel andere games, maar die hebben eigenlijk altijd normaal cpu gebruik.
Het blijft iig nooit zo statisch staan op 99% bij het spelen van die games.

Ik heb wel het volgende artikel gevonden van begin 2021: https://nl.hardware.info/...ding-met-servers-m-update
Ik denk alleen niet dat dit probleem bij mij het geval is, epic games blijft als er geen games draaien op normaal gebruik (max 3%) cpu staan, en ik heb de versie waarin dit gepatcht is draaien, zelf nog versies hoger (12.0.8) draaien.

Mij viel alleen net voordat ik deze vraag wilde posten het volgende op.
Er is een proces EpicWebHelper die soms springt naar de 3%, maar eigenlijk altijd blijft springen. Ik heb maar 1 screenshot kunnen maken, helaas zonder die 3%, maar met 3 services van epic games.
Deze stonden helemaal bovenaan bij hoogste processorgebruik.
https://tweakers.net/i/K5VOkqkOW2SdWuFFJLRBiNxT_8M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fSycBll8PzpW4Iax1KcQ72QI.png?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
Epic Games Laucher - 99% cpu usage in de games GtaV en Rocket League (allebei uit de launcher geinstalleerd)
AMD Ryzen 5 2600
Nvidia geforce GTX 1050ti
16 gb ram van corsair
m.2 ssd
Windows 10 pro

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al meerdere troubleshooters op internet uitgeprobeerd om deze cpu usage uit GtaV te halen, helaas zonder resultaat, op dit moment wist ik nog niet dat het ook in rocket league was.
Sfc /scannow - heeft een paar dingen gerepareerd - heeft mijn probleem niet opgelost
De games zijn herinstalleerd, alleen epic games launcher nog niet.
Power plan in energiebeheer van hoge prestaties naar gebalanceerd gezet.
Recentelijk heb ik mijn pc nog een schoonmaak gegeven door te resetten zonder apps, programma's en bestanden te verliezen.

Bij voorbaat dank voor jullie tijd!

Beste antwoord (via NathanVerkerk op 05-03-2021 17:13)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 21:00
100 graden is niet goed, dan gaat 'ie throttlen (terugklokken). Weet je zeker dat je koeling goed contact maakt met je processor, geen uitgedroogde koelpasta, etc?

The devil is in the details.

Alle reacties

• Hahn
Wat is precies het probleem? Dat je processor onder 99% load komt te staan is op zichzelf geen probleem.

Heb je opeens dat games veel slechter draaien? Loopt je computer vast, sinds kort? Of waarom denk je dat die 99% load een probleem is?

[Voor 3% gewijzigd door Hahn op 04-03-2021 22:23]

• NathanVerkerk
Ik denk dat die 99% load de oorzaak zijn van een paar problemen in rocket league:
Het spel crasht bij het starten, waarna hij het starten na een half minuutje weer oppakt.
Daarnaast denk ik dat de laadschermen door deze load zo lang zijn tussen potjes in. Het is namelijk best lang, als ik de game join start het meteen, spelers wachten dus eigenlijk altijd op mij terwijl ik een goede internetverbinding heb. Ik zie ook in de laadschermen dat de game voor een seconde of 5 niet reageert, of crasht, het laadbalkje draait namelijk dan niet meer.

De cpu wordt ook heel warm, uiteraard is dit te koelen, en dat doe ik ook maar ik vind het overdreven warm.
Vrienden van mij hebben dezelfde cpu, maar niet dit probleem.
Ik irriteer me er ook gewoon klein beetje aan😉

• Hahn
En hoe warm wordt je processor dan? Want als 'ie te warm wordt, dan zal 'ie terug gaan klokken, en storten de prestaties in.

• NathanVerkerk
Ik heb 1 pump fan, 1 cpu fan, 1 fan op mijn gpu en 3 overige case fans op de optimale airflow instelling in de case gezet.
Als ik deze allemaal op 100% laat draaien heb ik 80 graden. Als deze allemaal op automatisch draaien is de cpu 100 graden.
Dit bedien ik allemaal met de command center app van MSI

Wat ik ben vergeten in mijn beginvraag te zetten is dat ik ook een stresstest in prime95 heb gedraaid.
Na deze test is mijn pc na 20 minuten gecrasht (vermoedelijk doordat de cpu te warm werd, verder geen bewijs dmv logs van)

[Voor 27% gewijzigd door NathanVerkerk op 04-03-2021 22:41]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Hahn
100 graden is niet goed, dan gaat 'ie throttlen (terugklokken). Weet je zeker dat je koeling goed contact maakt met je processor, geen uitgedroogde koelpasta, etc?

• NathanVerkerk
Ik heb de standaard thermal paste erop zitten van amd fabrikant, deze is nooit vervangen en ongeveer een jaar oud.
Ik kan wel even vervangen binnenkort, ideetje?

• Hahn
100 graden is te warm voor je processor, dus daar moet je wat aan doen, ja.

• NathanVerkerk
Ik heb de thermal paste vervangen, en het helpt goed. Met normale koeling komt de processor met rocket league opgestart bij 70 graden uit.

Toch vind ik die 99% usage vreemd. Als de cpu dat heeft zie ik in taakbeheer als ik sorteer op zwaarste last voor cpu dat alles maar blijft springen, terwijl rocket league normale last blijft vertonen.
Ik zou bijna denken dat taakbeheer ervan van slag raakt....

Acties:
  • +3Henk 'm!

• NathanVerkerk
Beste tweakers,

Ik heb het probleem vandaag opgelost.
Ik heb heel simpel de command chkdsk c: /r gedaan in de cmd, de pc herstart en alles rustig laten uitvoeren en dat heeft alles opgelost.
Dank aan @Hahn voor het meedenken!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee