Toon posts:

Deco M5 werkt niet naar behoren op andere verdiepingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HDimac
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-03 21:03
Ha Tweakers,

Wij zijn onlangs verhuisd. De glasvezelaansluiting komt hier binnen in de woonkamer (1e verdieping, bovenwoning). Om redelijke internetverbinding te hebben op alle drie de verdiepingen, heb ik een Deco M5 mesh systeem aangekocht.

Het eerste Deco M5 kastje staat naast de KPN Experiabox, aangesloten onder het trappengat in de woonkamer op de eerste verdieping op het rode puntje op de plattegrond. In de hele woonkamer haal ik (volgens speedtest.net op mijn telefoon en/of macbook) de maximale snelheid van mijn abonnement ad 200 Mbps.

Het tweede Deco M5 kastje staat op een verdieping hoger, op de plattegrond aangeduid als 'slaapkamer' op het rode puntje. De afstand tot het eerste punt is m.i. vrij klein, toch haal ik hier nog maar maximaal 30-35 Mbps volgens diezelfde speedtest.

Het derde kastje staat op de zolder (onze slaapkamer) op het rode puntje. De maximale snelheid hier ligt rond de 25 Mbps.

Ik heb geprobeerd om de kastjes te resetten of op verschillende plaatsen neer te zetten. Dit heeft weinig tot geen effect gehad. Ze staan alle drie vrij en niet naast andere apparaten oid. Het is trouwens wel een (erg) oude woning uit omstreeks 1930.

Ziet iemand wellicht een optie om de snelheid te verbeteren (het liefst zonder een gat te boren en een kabel omhoog te trekken 😅)?

Als je nog meer info nodig hebt dan hoor ik het graag. Alvast bedankt!

Gebukt is genomen.

Alle reacties

• Bear
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-03 22:53

Bear

wench

Kon het niet uit de tekst halen of je dit al geprobeerd had, maar het beste is naar mijn weten alle 3 in het trapgat.

done done on to the next one... psn: Bear-H6O

• HDimac
Bear schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:04:
Kon het niet uit de tekst halen of je dit al geprobeerd had, maar het beste is naar mijn weten alle 3 in het trapgat.
Ik heb inderdaad geprobeerd om de Deco's op de tweede en derde verdieping in het trappengat te plaatsen, helaas zonder succes.

Degene op de eerste verdieping (in de woonkamer) staat direct onder een houten trap, het is wat lastiger om deze direct in het trappengat te krijgen (zonder een gat door de muur tussen de woonkamer en de hal te boren). Je zou zeggen dat het signaal zo ook prima naar boven moet komen, maar dat valt tegen.

Gebukt is genomen.

• HDimac
(Fout, excuus)

[Voor 96% gewijzigd door HDimac op 04-03-2021 22:00]

Gebukt is genomen.

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:50
Hoe is de Deco #1 verbonden met de Experiabox? Draadloos of via kabel?

In het eerste geval raak je al de helft van je bandbreedte kwijt. Dan zit je bruto op 100 Mbps. De verbinding naar de Deco #2 is dan ook weer de helft: bruto 50 Mbps. Daar hou je zo'n 2/3 netto van over, wat aardig klopt met je 35 Mbps. Als Deco #3 op de hoogste etage ook met nummer 1 verbind, blijft van die 50 Mbps netto nog iets minder over, wat redelijk klopt met de gemeten 25 Mbps.

In een mesh systeem zonder "dedicated backhaul" (bekabeling of een extra wifi-band) halveert de verbinding met iedere volgende node.

Ik blijf bij mijn devies: de belangrijkste voorwaarde voor een goed draadloos netwerk, is de bekabeling.
Dat klinkt natuurlijk tegenstrijdig, maar het klopt wel. Als je een goede bekabelde backbone hebt, kun je daarop AP's aansluiten en zo een dekkend en snel draadloos netwerk opbouwen.

• HDimac
Masimo schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 23:35:
Hoe is de Deco #1 verbonden met de Experiabox? Draadloos of via kabel?

In het eerste geval raak je al de helft van je bandbreedte kwijt. Dan zit je bruto op 100 Mbps. De verbinding naar de Deco #2 is dan ook weer de helft: bruto 50 Mbps. Daar hou je zo'n 2/3 netto van over, wat aardig klopt met je 35 Mbps. Als Deco #3 op de hoogste etage ook met nummer 1 verbind, blijft van die 50 Mbps netto nog iets minder over, wat redelijk klopt met de gemeten 25 Mbps.

In een mesh systeem zonder "dedicated backhaul" (bekabeling of een extra wifi-band) halveert de verbinding met iedere volgende node.

Ik blijf bij mijn devies: de belangrijkste voorwaarde voor een goed draadloos netwerk, is de bekabeling.
Dat klinkt natuurlijk tegenstrijdig, maar het klopt wel. Als je een goede bekabelde backbone hebt, kun je daarop AP's aansluiten en zo een dekkend en snel draadloos netwerk opbouwen.
De eerste Deco zit bekabeld aangesloten aan de experiabox, hier haal ik ook 200 Mbps.

Daarom vind ik het zo gek dat ik 3/4e van de snelheid verlies over 1 verdieping.

Gebukt is genomen.

• HDimac
Ik heb naar aanleiding hiervan nog een gerelateerde vraag: de deco's staan alle drie in het trappengat.
De Deco op de eerste verdieping haalt 200 Mbps, de Deco op de derde verdieping ongeveer 150p Mbps.

De Deco in het midden, op de tweede verdieping, haalt maar 50-60 Mbps. Ik heb ze toch echt in de goede volgorde geïnstalleerd en ze al een aantal keer gereset. Ze staan alle drie vrij en geen elektrische apparaten eromheen.

Heeft iemand enig idee hoe ik de snelheid van de middelste Deco omhoog kan krijgen? Toch gek dat die op de derde verdieping sneller is.

Dank!

Gebukt is genomen.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-03 20:07
HDimac schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 06:08:
[...]

De eerste Deco zit bekabeld aangesloten aan de experiabox, hier haal ik ook 200 Mbps.

Daarom vind ik het zo gek dat ik 3/4e van de snelheid verlies over 1 verdieping.
ik kan je plekken laten zien waar je 100% signaal verliest op 1 betonvloertje...

ik zou al maar is kijken of je geen oude telefoonlijn van de slaapkamer bv kan gaan vervangen naar vaste utp bekabeling
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee