Ervaring: Atermiter X79 Turbo 8-core upgradeset uit china

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• the_leonater
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-05 22:43
Hoi allemaal, ik ben nieuw hier op het forum, dus vergeef mij als ik foutjes maak, ik moet ook nog even uitzoeken hoe het allemaal werkt.

Ik wil mijn ervaring delen van een aankoop uit china (aliexpress) waar ik zeer enthousiast over ben.

De ervaring gaat over een Atermiter X79 Turbo socket 2011 bordje met Xeon E5 2689 cpu en 16gb ram.
(de link naar het product: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.beef4c4dYTX5xK )

Hoe kom ik erbij dit in china te bestellen:

Dit begon eigenlijk zo'n 3 jaar geleden, ik kreeg de vraag van een kennis om een nieuwe snelle pc samen te stellen, maar het mocht niet teveel kosten.
Het leek mij een goed idee ivm ik toch al geheugen en ssd's daar bestel om eens op Aliexpress te kijken.
Voor 100 euro heb ik daar destijds een mobo+6core xeon en 16gb ram weten te scoren.

Voor mijzelf omdat ik af en toe een niet al te zwaar spelletje speel wilde ik kijken om mijn eigen Core i5 te upgraden.
Ik kwam dit leuke setje tegen voor 120 euro, na veel reviews te bekijken heb ik het toch maar besteld, voor dit bedrag een leuke 8 core upgradeset met ook nog eens 16gb ram leek mij leuk om eens uit te proberen.

De verzending:

Aliexpress beloofd met deze set een levertijd van 10 dagen, in dit tijdsbestek kwam de set ook netjes aan.
Al lag dat ook aan mijzelf, maar hier in het volgende hoofdstuk meer over.

Inklaringskosten/invoerrechten:

Toen ik zag dat het pakket in het land was, heb ik het gelijk aan 'mijn pakketten' van postnl toegevoegd.
Nog voor dat de brief in de brievenbus lag van de douane heb ik gelijk de invoerrechten betaald, deze waren 38 euro.
Het grappige is dat het pakket om 15 uur aankwam en de brief voor de inklaringskosten te voldoen om 15.30 uur in de brievenbus lag.

Verpakking:

Ik kan gewoon zeggen dat het goed verpakt is, het geheugen werd apart verpakt met dik plastic materiaal, om het moederbord zat nog een doos omheen en de cpu zat al in de socket.

CPU cooling:
Dit was nogal een dingetje, ik was druk op zoek naar een socket 2011 cooler, maar die zijn nauwelijks te vinden en via ebay ben je er gigantische bedragen voor kwijt.

Maar ik maakte mij druk om niks, bij het moederbord zit een adapter van socket 2011 naar socket AM4.
Dus via Alternate heb ik een AM4 koelertje besteld en dat werkt prima.

Installeren:

Er zit geen handleiding bij, maar iedereen die vaker een pc in elkaar heeft gezet kijkt hier niet eens in.
Installeren ging net zo makkelijk als ieder ander moederbord.

Wat voor opties heeft het moederbord:

Er zit een M.2 NVME poort op, die werkt bij mij op volledige snelheid en werd direct herkend door de bios.
Er zijn 6 sata poorten, waaronder slechts 2 SATA 3 poorten, dit is wel een beetje jammer, maar de NVME maakt veel goed.
Er zitten 3 pxi-express sloten op voor videokaarten, waarvan er 2 (de bovenste) op volle snelheid draaien.
Volgens het logo op het moederbord ondersteund ie ook SLI, maar hiervoor heb ik niet de middelen om het uit te testen.
Je hebt een schermpje op het mobo voor foutcodes, maar deze zijn nauwelijks uit te lezen, uitgezonderd van een Russische website die dit heeft gedocumenteerd.

Kort over de cpu:

De cpu is een Intel Xeon E5 2689 8-core, 16 treads, niet te verwarren met hetzelfde typenummer dat op Intel ARK staat, dat is een 10-core.
De cpu die erin zit schijnt een OEM product voor Dell servers te zijn geweest.

Kort over het geheugen:

Het geheugen dat je erbij krijgt verschilt per bestelling, je kunt dus zomaar een ander merk krijgen.
Ik kreeg een Samsung setje van 4 modules met precies hetzelfde typenummer, chips en timings.
Ik neem dus aan dat ze hier ook goed naar kijken bij het opsturen.

Prestaties:

Dat is eigenlijk best wel prima, de prestaties in benchmarks zijn zoals je mag verwachten.
Volgens cpu-z staat het geheugen in quadchannel en daar presteert ik ook naar. (is vergelijkbaar met ddr4 op 3000mhz)
De cpu Scoort in cinebench R20 ongeveer 2000 punten.

Betrouwbaarheid:

Het bordje van mijn kennis is ook van Atermiter en deze doet het al 3 jaar perfect, nog even wachten of het bij deze ook zo is.
Het is en blijft een gok.

Overige reviews:

Op youtube heeft PhilsComputerLab een uitgebreid kanaal over meer Aliexpress producten, ik raad aan om hier eens te kijken.
De link naar de review van mijn moederbord is:
YouTube: PlexHD X79 Turbo V1.03 LGA 2011 Motherboard from AliExpress

Het is wel een PlexHD, maar het is hetzelfde moederbordje, alleen een ander logo erop.

Conclusie:

Voor weinig geld haal je veel in huis.
Wil je ook niet te veel besteden aan een upgradesetje of gewoon een computer bouwen met veel prestaties voor weinig geld is het het overwegen waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the_leonater
Hierbij nog wat foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9kk2JQDan2_4z1DbL-efpAEWaw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JX0FyWVwsbbnpYfe3cDkMswW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uPc3aGZ7Vyl7Z2NJtYzvkRimWo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AqgCZonmhAUoOVIkSlVwvuG2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:26

nelizmastr

Goed wies kapot

Nog een specifieke reden dat je voor de 2689 bent gegaan?

Ik heb zelf ook zo’n bord gehad voor een hele tijd, maar met een 2650v2. Presteert redelijk gelijkwaardig, maar vooral een stukje koeler en zuiniger. Kost doorgaans nog minder ook.

Doet-ie nog een beetje redelijke turbo met die koeler?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_leonater
De 2689 was inbegrepen in dit upgradesetje, vandaar dus de keuze.

De koeler is eigenlijk ondermaats, die is eigenlijk maar geschikt tot 65watt, maar moet nu opeens 115 watt koelen.
Maar met gaming is de cpu maar tot 40% belast en blijft onder de 80 graden (mag max 88 worden), dus knalt nog volop in de turbo.
Een betere koeler met heatpipes is onderweg vanuit china. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91868

Ik heb zelf ook een Ali X79 moederbordje. Niet van Atermiter maar van Machinist. Volgens foto's zijn de heatsinks net wat anders per merk en dat is het meestal. Ik heb zelf een uAtx variant, wel met m2.ssd slot en 4 geheugensloten. Quad channel DDR3 1600 zou net zo snel moeten zijn als dual channel DDR4 3200. 50 euro voor het moederbordje zonder invoerkosten, 10 euro voor een Xeon 2620v2 van Ali en 32gb ECC DDR3 van Tweakers V&A voor 20 euro. Topsetje voor een niet te kloppen prijs. Alleen het bios is matig. Er zit bijv. een optie in bij de geheugensettings om de altitude in te stellen. Ik snap niet waarom het voor een pc uit zou maken of je nou op zeeniveau zit of op 300m.
Overigens zit er een Atermiter cpu koeler op en wordt het niet warmer dan rond de 30 graden onder full load.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-admOJ0WPKIOHMn9sBgTib0724=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AtIFMyf0vp4XC7S7tYmY7vET.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 91868 op 05-03-2021 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

the_leonater schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 22:12:

Een betere koeler met heatpipes is onderweg vanuit china. ;)
Klinkt als een Snowman koeler :). heb ik hier ook nog liggen om op een X58 bordje te schroeven :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notenkraker20
  • Registratie: Februari 2021
  • Niet online
Volgens mij zijn de LGA2011 en LGA2011-V3 koelers hetzelfde...misschien zelfs gelijk aan LGA2066? Dat laatste durf ik niet te zeggen.

Draait zo een 'X79' daadwerkelijk quad channel en PCIE3.0? Want X79 chipset is het natuurlijk niet, het zijn 'gehackte' server en mainstream PCH's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91868

Notenkraker20 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:20:
Volgens mij zijn de LGA2011 en LGA2011-V3 koelers hetzelfde...misschien zelfs gelijk aan LGA2066? Dat laatste durf ik niet te zeggen.

Draait zo een 'X79' daadwerkelijk quad channel en PCIE3.0? Want X79 chipset is het natuurlijk niet, het zijn 'gehackte' server en mainstream PCH's.
Ik heb een paar benchmarks gedraaid met volgens mij aida64 of hoe dat tegenwoordig heet en het komt aardig in de buurt hoor.

edit: even toegevoegd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GcbaBJ5N5uP8UVit4yatwKIUBWk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A3kDwdS6GWkNvgRsliUTwbV0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 91868 op 05-03-2021 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Notenkraker20 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:20:

Of je PCIe 3 krijgt ligt net aan de PCH die ze hebben gebruikt idd. Soms krijg je een P67, soms H61, soms B75. Heb zelf zelfs een P67 aangetroffen op een bord
met socket 1366. Als het werkt, why not 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-05 20:47
Ik heb zelf een setup gebouwd met een Aliexpress X79 mobo + E5-2650v2 en heb mijn bevindingen in een review gegoten.
Veel leesplezier!
Pagina: 1