• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:22

almightyarjen

When does the hurting stop?

Topicstarter
Ik maak video's van mijn Lego creaties welke ik op Youtube zet. Laatst ben ik geïnterviewd door een tijdschrift en er kwam een fotograaf mee om foto's te maken. Hij had een spotlicht met een geel kleurenfilter mee welke hij op het onderwerp richtte (een soort van aandachtstrekker) en speelde wat met de witbalans waardoor hij een fantastische filmachtige look gaf aan de foto's. Hij adviseerde mij ook zo'n soort gele spot te gebruiken i.c.m. blauwig licht. Het gaat me om die spot: ik heb lopen zoeken op cameranu.nl en andere fotografie websites maar ik kan gewoon niet achterhalen wat voor soort spot hij heeft gebruikt.

Het was een apparaat van zo'n 20 a 25cm lang, stond op een statief zo'n 2,5m van het onderwerp vandaag en gaf een lichtvlek van ca. 10cm in doorsnede (waarschijnlijk wel instelbaar). De spot had ook een accufunctie en een flitsfunctie. Uiteraard is het bij mij voor video dus ik ben op zoek naar zo'n spot voor continue verlichting. De fotograaf gebruikte plastic kleurenfilters wat voor mij ook prima zou werken. Hebben jullie enig idee wat voor product ik dan nodig heb?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:57
Waarom vraag je dit niet gewoon aan de fotograaf die is langs geweest? Lijkt me dat je toch prima via het tijdschrift in contact met hem kunt komen?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:06
Waarschijnlijk maakte 'ie gebruik van een 'snoot' (zie plaatje), om het licht te focusen?

Verder, als je het licht van je lamp warm (bijvoorbeeld geel) maakt, en vervolgens de witbalans van je camera daarop corrigeert, dan wordt je onderwerp normaal belicht, en al het andere licht er omheen, wat niet zo warm is, wordt daardoor veel blauwer.

[Voor 44% gewijzigd door Hahn op 04-03-2021 20:22]

The devil is in the details.

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
Renzzie schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:19:
Waarom vraag je dit niet gewoon aan de fotograaf die is langs geweest? Lijkt me dat je toch prima via het tijdschrift in contact met hem kunt komen?
Ik vind dat ik hierzelf ook achter moeten kunnen komen :P
Hahn schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:21:
Waarschijnlijk maakte 'ie gebruik van een 'snoot' (zie plaatje), om het licht te focusen?

[Afbeelding]

Verder, als je het licht van je lamp warm (bijvoorbeeld geel) maakt, en vervolgens de witbalans van je camera daarop corrigeert, dan wordt je onderwerp normaal belicht, en al het andere licht er omheen, wat niet zo warm is, wordt daardoor veel blauwer.
Er zat niet zo'n 'snoot' op, maar zou wel iets voor mij kunnen zijn denk ik. Hij kon zijn lichtbundel ook echt 'focussen', groter/kleiner maken zodat je precies alleen het onderwerp kan verlichten.

• Hahn
almightyarjen schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:24:
[...]

Ik vind dat ik hierzelf ook achter moeten kunnen komen :P
Hier vragen hoe het zit is niet er zelf achter komen, hè ;)
[...]
Er zat niet zo'n 'snoot' op, maar zou wel iets voor mij kunnen zijn denk ik. Hij kon zijn lichtbundel ook echt 'focussen', groter/kleiner maken zodat je precies alleen het onderwerp kan verlichten.
Dat is precies wat een snoot doet. Sommige lampen hebben een snoot ingebouwd die je naar voren en achter kan schuiven, waardoor het licht meer of minder gefocust wordt.

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
^^Ik ben gewoon te trots om die fotograaf te vragen, haha..

Maar een snoot, duidelijk, kan ik vinden. Maar ik zie nergens iets over een mount type o.i.d. Op wat voor lamp past welke snoot? Daarnaast lees ik weer van alles over flitsers, maar niets over continue verlichting? :?

• Hahn
De snoot die ik liet zien is vooral voor standaard flitsers (speedlights) bedoeld.

Er zijn heleboel merken videolampen die hebben wat je wilt, of waar je accessoires voor kan kopen die dat doen, zoals Aputure en Profoto.

Maar in plaats van vele honderden, zoniet duizenden euro's uit te gaan geven, kan je natuurlijk ook gewoon beginnen met lampen die je al hebt, of een goedkope lamp kopen, en zelf eerst wat te bouwen. Desnoods probeer je het eerst met wat kartonnen platen. Daar leer je ook veel meer van dan een kant-en-klare oplossing te kopen :)

[Voor 9% gewijzigd door Hahn op 04-03-2021 20:41]

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:27

Fiber

Beaches are for storming.

Geen idee, maar als ze het hier niet hebben bestaat het niet...: https://www.bhphotovideo....ing/ci/25272/N/3907816531

Maar wellicht is een gemodificeerde zaklamp wat goedkoper...:

https://gunnarheilmann.com/flashlights-for-light-painting/

[Voor 32% gewijzigd door Fiber op 04-03-2021 20:49]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
Hahn schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:40:
De snoot die ik liet zien is vooral voor standaard flitsers (speedlights) bedoeld.

Er zijn heleboel merken videolampen die hebben wat je wilt, of waar je accessoires voor kan kopen die dat doen, zoals Aputure en Profoto.

Maar in plaats van vele honderden, zoniet duizenden euro's uit te gaan geven, kan je natuurlijk ook gewoon beginnen met lampen die je al hebt, of een goedkope lamp kopen, en zelf eerst wat te bouwen. Desnoods probeer je het eerst met wat kartonnen platen. Daar leer je ook veel meer van dan een kant-en-klare oplossing te kopen :)
Thanks, ik zal eens rondneuzen!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik moest aan deze video denken... Een beetje extreem (zoals de meeste van zijn content) maar wel een aardig voorbeeld van iets wat je kunt maken:

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee