Toon posts:

Orienteren op zonnepanelen, oost west en plat dak

Pagina: 1
Acties:

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:14
Momenteel ben ik bezig met het orienteren op zonnepanelen, howel ik handig ben in de electronica heb ik hier weinig kaas van gegeten en zie ik door de bomen het bos niet echt meer en zoek wat input. Ik ben handig maar heb geen behoefte om zelf het dak op te gaan en e.a. te installeren.

Situatie:

- Vrijstaand huis zonder belemmeringen van bomen of dergelijke, wel hebben we buren aan de westkant.
- Puntdak oost-west
- Platdak zuid-zuidwest
- Verbruik: ~6000kWh per jaar en een EV die ook nog eens goed is voor ~6000kWh per jaar. 24/7 draait er een compleet thuislab, we koken elektrisch en maken gebruik van close in boilers in de keuken/bijkeuken.

Als eerste via Zonatlas aan de slag gegaan en kwam op het volgende plaatje:

http://www.famzande.nl/tmp/zonatlas.jpg

2,1kWp op het platte dak en 5,4kWp op de west kant, Oost is niet meegenomen door de automatische berekening.

Via het grote PV topic kwam ik bij een aantal namen en heb inmiddels wat aanvragen de deur uit gedaan, de eerste offerte is al binnen en hieruit kwam het volgende:

Panelen: 27x Trina Solar TSM-DE08M.08(II) 375Wp
Omvormer: SolarEdge SE10K omvormer incl Wifi

10.125Wattpiek en een verwachte opbrengst van 7800kWh per jaar.

Het legplan is als volgt opgesteld:

http://www.famzande.nl/tmp/legplan1.png

Gezien de omvormer 2 strings kan gebruiken vermoed ik dat oost 1 string is en zuid/west ook 1 string.

- Het achterste gedeelte van de garage (uiterst links zeg maar) heeft misschien eerder schaduw dan het voorste stuk. Gaat dit niet flink ten koste van de opwekking en moet er met optimizers e.d. gewerkt gaan worden?

- Is het sowieso verstandig oost mee te nemen? (Zonatlas heeft dit misschien niet voor niets weggelaten, geen idee).

-Hoe bereken ik goed de wp prijs, is dat met of zonder montagekosten, met of zonder btw?
De offerte voor de materialen is ~6300 euro incl. btw maar excl montage kosten (indicatie is 2500 euro), als ik domweg 8800/10125 deel kom ik op 0,86 euro, klopt dit of doe ik iets verkeerd?

Verdere tips/input etc zijn uiteraard welkom :)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-03 22:08
Wat voor thuislab?
Gezien de omvormer 2 strings kan gebruiken vermoed ik dat oost 1 string is en zuid/west ook 1 string.
SolarEdge is iets heel anders dan een string omvormer. Daar gelden heel andere ontwerp regels voor.

Met SolarEdge 3 fase moet je afhankelijk van het type optimiser minimaal 14 of 16 panelen per string. Tot 11250 W stringvermogen (en dat is bij oost-west lang niet gelijk aan het aantal Wp) kan het in 1 string.
Dus 27 panelen zouden als 1 string aangesloten moeten worden.
- Het achterste gedeelte van de garage (uiterst links zeg maar) heeft misschien eerder schaduw dan het voorste stuk. Gaat dit niet flink ten koste van de opwekking en moet er met optimizers e.d. gewerkt gaan worden?
SolarEdge werkt alleen met optimisers op alle panelen. Kun je ook nog een van de grond genomen foto van de daken delen?
- Is het sowieso verstandig oost mee te nemen? (Zonatlas heeft dit misschien niet voor niets weggelaten, geen idee).
Oost sowieso meenemen. Ik zou het liefst de volle 12000 kWh gaan opwekken.
-Hoe bereken ik goed de wp prijs, is dat met of zonder montagekosten, met of zonder btw?
De offerte voor de materialen is ~6300 euro incl. btw maar excl montage kosten (indicatie is 2500 euro), als ik domweg 8800/10125 deel kom ik op 0,86 euro, klopt dit of doe ik iets verkeerd?
Je kunt de offerte nabouwen in een webshop die ook installeert (Winkelman, solar-bouwmarkt, solar-outlet).

Wat zijn de hellingen van de daken?

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• LiquidSmoke
Proxmox cluster op 2 supermicro hosts afgeladen met storage, 8 bay NAS erbij, switches, firewall, router, the works :) Zowel zakelijk als privé in gebruik.

Verder tikken de boilers hard aan, wassen en drogen we of ons leven er vanaf hangt en hebben we de TV vervangen door een beamer welke aardig uren maakt, de receiver staat dus ook bijna de hele dag aan. De meter draait goed door hier :)
SolarEdge is iets heel anders dan een string omvormer. Daar gelden heel andere ontwerp regels voor.

Met SolarEdge 3 fase moet je afhankelijk van het type optimiser minimaal 14 of 16 panelen per string. Tot 11250 W stringvermogen (en dat is bij oost-west lang niet gelijk aan het aantal Wp) kan het in 1 string.
Dus 27 panelen zouden als 1 string aangesloten moeten worden.
Check, ik zal de aanbieder sowieso bellen om dit door te spreken, zelf weet ik ook graag van de hoed en de rand.
SolarEdge werkt alleen met op]timisers op alle panelen. Kun je ook nog een van de grond genomen foto van de daken delen?
Oost:
http://www.famzande.nl/dak/dak_oost.jpg

West (eigenlijk vanaf de verkeerde kant genomen):
http://www.famzande.nl/dak/dak_west.jpg

Plat dak:
http://www.famzande.nl/dak/dak_plat.jpg

http://www.famzande.nl/dak/dak_plat2.jpg

http://www.famzande.nl/dak/dak_plat3.jpg

Voor west zal ik morgen even een nieuwe foto maken vanaf de zuidkant, dan zie je beter hoe het huis van de buren staat ivm schaduw.
Oost sowieso meenemen. Ik zou het liefst de volle 12000 kWh gaan opwekken.
Check :)
Je kunt de offerte nabouwen in een webshop die ook installeert (Winkelman, solar-bouwmarkt, solar-outlet).

Wat zijn de hellingen van de daken?
Bij Winkelman heb ik reeds een aanvraag gedaan en wacht op hun reactie, Solar Bouwmarkt zal ik ook benaderen.

Volgens zonatlas is de hellingshoek 42 graden maar volgens is ons dak iets stijler, ik zal dit morgen nameten.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-03 22:08
Bij Winkelman heb ik reeds een aanvraag gedaan en wacht op hun reactie, Solar Bouwmarkt zal ik ook benaderen.
Je kunt gewoon een winkelwagentje vullen met de componenten die je wilt

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• LiquidSmoke
busscherski schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 22:43:
[...]

Je kunt gewoon een winkelwagentje vullen met de componenten die je wilt
Kwa materiaal ontloopt de prijs elkaar niet veel zo te zien. Heb bij Solar Bouwmarkt ook een aanvraag gedaan, even afwachten.

Vandaag ook de hellingshoek gemeten en kwam op 37,8 graden op oost en 39 graden op west. Gemeten met een smartphone dus een afwijking zal best mogelijk zijn.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee