Vraag

• Worstman
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:51
Hallo,

ik heb een probleem met mijn macbook. De display geeft geen beeld meer zoals hoort. Ik heb mijn macbook werkend afgesloten en in zijn koffer geplaatst. Bij het 's avonds opnieuw aanzetten functioneert de display niet goed meer. De koffer met laptop is vervoerd in de auto en heeft geen klappen, tikken of stoten gehad.

Wanneer ik de laptop aansluit op een externe monitor krijg ik wel goed beeld. De GPU lijkt dan ook in ieder geval goed te functioneren. Ik heb de macbook open gemaakt om te kijken of de display connector misschien niet goed verbonden was. Deze zit echt goed aangesloten. Aan de display zelf ik niks te zien. Ik heb behalve de koelpasta verversen verder nooit gesleuteld aan de laptop. Visueel is mijn probleem vergelijkbaar aan deze post https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2056750

Wat zou het kunnen zijn? Is het mogelijk en interessant om dit te repareren of is de macbook afgeschreven?

Zie onderstaande afbeelding voor een voorbeeld.

Kliek hier voor een grotere afbeelding
https://imgur.com/H51POj7

Beste antwoord (via Worstman op 28-03-2021 16:00)

• Roel84
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-03 02:00
Ik heb zelf een keer de displaykabel vervangen van dezelfde 13” retina.

Vind het wel de moeite waard om te proberen. Het is ongeveer een half uurtje werk. En de kabel kost iets van $5,-

https://m.aliexpress.com/...ec898N.jpg_640x640Q90.jpg

Late 2013 draait nog gewoon Big Sur, en met zijn retina scherm en 8gb geheugen is het best een fijne laptop voor alledaagse bezigheden.

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:11
Denk dat de display kabel naar z’n grootje is. Display zelf ziet er verder op het erste gezicht OK uit.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Roel84
Ik heb zelf een keer de displaykabel vervangen van dezelfde 13” retina.

Vind het wel de moeite waard om te proberen. Het is ongeveer een half uurtje werk. En de kabel kost iets van $5,-

https://m.aliexpress.com/...ec898N.jpg_640x640Q90.jpg

Late 2013 draait nog gewoon Big Sur, en met zijn retina scherm en 8gb geheugen is het best een fijne laptop voor alledaagse bezigheden.

• Worstman
Dankjewel voor de reacties.

Display kabel klinkt als een logische optie. Deze is gedurende 8 jaar lang natuurlijk erg veel bewogen. Het scherm zelf lijkt ook geen probleem te zijn. Lichte druk en kleine bewegingen hebben namelijk helemaal geen invloed op het beeld.

Dank voor de link Roel. Ik ga deze gelijk aanschaffen. Ik heb toen voor een boel hardware upgrades gekozen (2,6ghz I7, 16gb ram en 500gb SSD). Ik gebruik hem nu alleen nog maar bij standaard kantoor werk en v.w.b. de snelheid kan hij gevoelsmatig nog jaren mee.

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-03 15:49

rvanpruissen

rePear.it

Verandert het beeld als je het scherm beweegt? Dan is het inderdaad de kabel, anders betwijfel ik dat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Worstman
Nee dat niet. Er verandert helemaal niks aan het beeld door het scherm te bewegen. Nu moet ik zeggen dat op het moment er helemaal geen plaatje op het scherm weergegeven word. Enkel het backlight welke aangaat.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Worstman
Zojuist de display kabel vervangen. Ik heb weer een werkende display. Beste @Roel84 dankjewel voor de tip en link.

Reparatie was erg makkelijk. Meest vervelende was de plastic stip onderaan de monitor. Rot plastic klemmen.

• Roel84
Inderdaad redelijk makkelijk klusje, vervelend plastic stripje.
Gelukkig is er een connector op logic board en order het plastic.

Bij de oude macbooks <2011 liepen antenne kabels en camera kabels achter het display langs dat was een vervelend klusje om te vervangen
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee