• Sreini
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-07-2022
Hallo tweakers,

Mijn situatie is als volgt:

Ik heb een schuld bij DUO, dit bedrag is ongeveer 30.000 euro. Ik betaal dit over 35 jaar.

Ik heb een inkomen, waarvan ik verwacht dat het de komende jaren redelijk omhoog gaat.

Ik verwacht niet dat ik serieuze financiele problemen krijg in de toekomst, ik heb een hypotheek voor een huis in Amsterdam. Ik ben niet van plan te verhuizen en ik verwacht alsnog niet dat de waarde omlaag gaat als ik om een of andere reden wel wil verhuizen.

Ik verwacht dat mijn vaste lasten omlaag of gelijk blijven, ivm verduurzamen van huis.

De rente bij mijn lening is momenteel 0%.

Bij deze gegevens, is er een reden om niet de terugbetaling stop te zetten voor 5 jaar OF tot dat de rente niet 0% is? Ik zie hier geen nadeel aan. Dan kan ik later weer beginnen met terugbetalen, als de betalingen aan DUO een kleiner gedeelte van mijn inkomen zijn.

Wat zijn jullie gedachten hierover?

Acties:
  • +16Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-03 15:18
Ik als belg zijnde vind het altijd een vreemd systeem bij jullie dat je als zo'n jong persoon al zulke schulden kan opbouwen en dat je dan zelfs het recht hebt om te kiezen wanneer je renteloos terugbetaalt.

Dit gezegd zijnde: waarom zou je niet terugbetalen als je kan? Toch leuk gevoel om een schuld weg te werken als het kan?

http://specs.tweak.to/16567

• Sreini
skelleniels schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:52:
Dit gezegd zijnde: waarom zou je niet terugbetalen als je kan? Toch leuk gevoel om een schuld weg te werken als het kan?
Ik ga ook terugbetalen, alleen later. Voelt niet per se goed of slecht. Ik wil alleen meer besteedbaar inkomen hebben.

[Voor 7% gewijzigd door Sreini op 04-03-2021 18:55]

Acties:
  • +14Henk 'm!

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 28-03 18:00
Sreini schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:53:
[...]

Ik ga ook terugbetalen, alleen later. Voelt niet per se goed of slecht. Ik wil alleen meer besteedbaar inkomen hebben.
en des te meer je nu aflost des te minder los je straks af. als er toch iets voorvalt waardoor je inkomen later toch lager is heb je een ander probleem veroorzaakt.
dit is uitstellen naar een moment waarop je niet eens zeker weet dat je dan meer geld over zal houden.
.
ik persoonlijk zou kiezen voor zo snel mogelijk van die lasten af zijn,

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:59
[...]

Dan heb je toch je eigen vraag antwoord gegeven?
Tevens zijn er veel topic/vragen hier te vinden met de zoekfunctie.

Samengevat: rationeel gezien geen enkele reden om af te lossen. Alleen aflossen als je het er emotioneel zwaar mee hebt.

Als je gestudeerd hebt ben je vast ook in staat om de economische voordelen te zien van niet aflossen tegen rente < inflatie + potentieel rendement?

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:59
ansichtkaart schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:57:
[...]

en des te meer je nu aflost des te minder los je straks af. als er toch iets voorvalt waardoor je inkomen later toch lager is heb je een ander probleem veroorzaakt.
dit is uitstellen naar een moment waarop je niet eens zeker weet dat je dan meer geld over zal houden.
.
ik persoonlijk zou kiezen voor zo snel mogelijk van die lasten af zijn,
Ik zou zo min mogelijk aflossen en minstens het bedrag opzij zetten voor een eventueel huis. Mocht je overschot hebben als eigen inbreng, los je dat af om je hypotheek te kunnen verhogen of iets dergelijks.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:02
Als de rente 0% is kan je het eigenlijk niet fout doen. Ik heb om die reden ook zelf mijn aflossing onmiddellijk stopgezet bij 0% (en het maandbedrag geïnvesteerd in iets met rendement). Dat gezegd hebbende begon de schuld me meer en meer te irriteren, met name het laatste jaar. Ik hoor dit meer van generatie genoten (ik word dit jaar 40). Dus hou er rekening mee dat er een moment komt dat je er fucking klaar mee bent, als je op dat moment al meer hebt afgelost is het beter, ik heb hem in december in 1 keer afgelost (+-8k rest).

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• Sreini
Phyrozi schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:58:
[...]
Als je gestudeerd hebt ben je vast ook in staat om de economische voordelen te zien van niet aflossen tegen rente < inflatie + potentieel rendement?
MrAngry schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:59:
Als de rente 0% is kan je het eigenlijk niet fout doen. Ik heb om die reden ook zelf mijn aflossing onmiddellijk stopgezet bij 0% (en het maandbedrag geïnvesteerd in iets met rendement). Dat gezegd hebbende begon de schuld me meer en meer te irriteren, met name het laatste jaar. Ik hoor dit meer van generatie genoten (ik word dit jaar 40). Dus hou er rekening mee dat er een moment komt dat je er fucking klaar mee bent, als je op dat moment al meer hebt afgelost is het beter, ik heb hem in december in 1 keer afgelost (+-8k rest).
Zeker, het lijkt mij alleen zo voor de hand liggend, een beetje too good to be true zeg maar. Ik doe dit gewoon denk ik.

Acties:
  • +30Henk 'm!

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hier een goede tip: later heb je toch geld zat dus sluit meteen een persoonlijke lening af van 30.000 euro en koop er wat leuks van, of verbras het gewoon. Wat kan jou het schelen dat je in de toekomst onverwacht financiele problemen hebt?

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Jaaap schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 19:05:
Hier een goede tip: later heb je toch geld zat dus sluit meteen een persoonlijke lening af van 30.000 euro en koop er wat leuks van, of verbras het gewoon. Wat kan jou het schelen dat je in de toekomst onverwacht financiele problemen hebt?
Als die rente heel laag is en je zelf een beter rendement kan maken: groot gelijk! Vooral het vastgoedbedrijf doet niet anders en die verdienen vele miljoenen!

Verder lekker onderbouwde post ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

Acties:
  • +26Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:55
Ik word oud geloof ik. Wordt hier nou echt gespeculeerd dat het beter is om een schuld voorlopig niet af te betalen omdat de rente op die schuld nul is? En je dus beter met je inkomen kunt er op kunt gokken om in theorie over een paar jaar meer geld te besteden te hebben?

@Sreini , je hebt het enkel over lasten m.b.t. een huis. Kinderwens? Hoe is het met de gezondheid? Je blijft komende 35 jaar fulltime werken? Etc. Etc.

Hier een 25k schuld bijna afgelost, geeft veel rust na al die jaren.

@Glashelder welk 'vastgoedbedrijf' en waarom is dat een vergelijking met prive vermogen?

[Voor 3% gewijzigd door renegrunn op 04-03-2021 19:36]

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:53
renegrunn schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 19:33:
Ik word oud geloof ik. Wordt hier nou echt gespeculeerd dat het beter is om een schuld voorlopig niet af te betalen omdat de rente op die schuld nul is? En je dus beter met je inkomen kunt er op kunt gokken om in theorie over een paar jaar meer geld te besteden te hebben?

@Sreini , je hebt het enkel over lasten m.b.t. een huis. Kinderwens? Hoe is het met de gezondheid? Je blijft komende 35 jaar fulltime werken? Etc. Etc.

@Glashelder welk 'vastgoedbedrijf' en waarom is dat een vergelijking met prive vermogen?
Als de rente 0% is, dan daalt de waarde van de schuld met de inflatie, als je dan ook nog een keer het geld investeert in iets waar wel meer voor terug krijgt kan dat nog al een verschil maken over 5 of 10 jaar als je rekent met compound interest, daarom is het zeker geen slechte gedachte om die schuld gewoon te laten staan. Worst case scenario moet je het terugbetalen met normaal loon, maar dan later.

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:55

The End

!Beginning

Jaaap schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 19:05:
Een goede tip zou zijn om het door te rekenen en de risico's en de baten af te wegen. Wat je nu zegt slaat nergens op.

• MrAngry
Sreini schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 19:01:
Zeker, het lijkt mij alleen zo voor de hand liggend, een beetje too good to be true zeg maar. Ik doe dit gewoon denk ik.
Het too good to be true deel kan zijn dat je nu geld gaat uitgeven dat je eigenlijk niet hebt. Je moet daar goed over nadenken: Wat laat mijn financiele situatie toe? Als jij dat maandbedrag in bier en tieten steekt moet je dat uiteraard zelf weten, maar het maakt de rekensom wel anders dan als je het in sport en persoonlijke ontwikkeling steekt en weer anders dan als je het investeert in iets waar je rendement op verwacht en weer anders dan als je er je hypotheek mee aflost.

• Rukapul
  • Laatst online: 17:10
[...]

Je wilt het dus consumeren (of verbrassen zoals sommigen het wat botter stellen).

Dat is de minder verstandiger manier om er mee om te gaan. Je bouwt niets op en stelt uit tot een later moment waar de ook omstandigheden ongunstiger zijn (rente, persoonlijke omstandigheden, etc).

De verstandiger aanpak is om het te investeren in plaats van te besteden.

• renegrunn
sjaakwortel schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 19:40:
[...]

Als de rente 0% is, dan daalt de waarde van de schuld met de inflatie, als je dan ook nog een keer het geld investeert in iets waar wel meer voor terug krijgt kan dat nog al een verschil maken over 5 of 10 jaar als je rekent met compound interest, daarom is het zeker geen slechte gedachte om die schuld gewoon te laten staan. Worst case scenario moet je het terugbetalen met normaal loon, maar dan later.
Ik snap het idee, maar het blijft in mijn ogen speculeren met geld (schuld) wat niet van jou is. Maar ik besef mij ook dat DUO hierin faciliteert.
Overigens, worst case scenario is dat je het amper kunt terugbetalen vanwege wegvallen inkomen door bv ziekte of gewoon door toegenomen lasten.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

renegrunn schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 19:33:

Niet gespeculeerd, het is gewoon een feit dat dat beter is. Zoals @sjaakwortel ook zegt, de schuld wordt vanzelf minder waard. Waarom zou je dan terugbetalen? Je zou hoogstens kunnen beargumenteren dat het slim is om te zorgen dat je de waarde van de schuld opzij zet om dit terug te betalen op het moment dat dit handig is, bijv. als je in de knel komt met een hypotheek oid.

Schulden terug willen betalen waar geen rente op zit is wel heel erg burgerlijk maar zakelijk gezien gewoon niet slim.

Desalniettemin is veel geld verdienen, alles verbrassen ook niet slim natuurlijk :). Het hele idee is meer rendement maken en dat doe je niet door dure TV’s en/of auto’s te kopen. Lego kopen en in de doos laten zitten bijv. weer wel :+
renegrunn schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 19:55:
[...]

Ik snap het idee, maar het blijft in mijn ogen speculeren met geld (schuld) wat niet van jou is. Maar ik besef mij ook dat DUO hierin faciliteert.
Overigens, worst case scenario is dat je het amper kunt terugbetalen vanwege wegvallen inkomen door bv ziekte.
Heeft DUO daar geen regelingen voor? Als je door onvoorziene omstandigheden niet terug kan betalen?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-03 21:05
@Sreini Hier een vergelijkbare situatie, ik heb mijn schuld nu al 4 jaar op pauze staan. Letterlijk vandaag de eerste betaling gedaan voor aflossen. Rente was eerst 0.12% en nu 0%.
Door inflatie wordt je schuld automatisch minder en nu kan je beter je geld voor aflossing gebruiken om of te investeren of voor het afbetalen van je hypotheekschuld.
Mocht je ooit in de problemen komen kan je nog 1 jaar het terugbetalen op pauze zetten. Vervolgens is je inkomen gedaald en hoef je automatisch per maand minder te betalen aan de DUO.

Ja, geen schulden hebben is fijn, maar van alle schulden die je ooit kan hebben is een schuld bij de DUO het fijnste qua voorwaarden.
Schulden hebben is geen enkel probleem, zolang het maar de juiste schulden zijn (hypotheek etc).

Dus ik zou hem lekker nu pauzeren voor 4 jaar. 1 jaar pauze als buffer houden.

[Voor 6% gewijzigd door chrisborst op 04-03-2021 20:05]

• Nijfarm
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-03 22:42
Inflatie doet zijn werk. Mits rente studieschuld op 0% blijft natuurlijk..

Wat dat betreft kun je het beste een maximale studieschuld aan gaan, voor maximaal rendement als je het geld investeert . Mijn mening: ten alle tijden, zo laat mogelijk de studieschuld af betalen. Mits dit niet comfortabel voor je is.

Al zal menig ander persoon het hier mee oneens zijn....

[Voor 17% gewijzigd door Nijfarm op 04-03-2021 20:01]

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:50

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Mja, als je al 'n huis hebt (kennelijk wel, je hebt een hypotheek voor 'n huis in Amsterdam) hoef je niet te sparen om een huis te kopen. Het feit dat je 'n hypotheek voor 'n huis in Amsterdam hebt, maakt dat ik ook vermoed dat je geen laag inkomen hebt.

Tevens is het een zeer risico-vrije lening: als je inkomen straks zakt, kan het zijn dat je minder moet terug betalen, en aan het einde zelfs wat kwijtschelding kan krijgen.

Maar, ik vermoed ook dat je op dit moment ongeveer € 75 per maand moet terug betalen (€ 30.000 / 35 jaar / 12 maanden). Is dat werkelijk zo'n groot bedrag voor je?

Overigens vind ik de morele kant van het verhaal eigenlijk nog het minste. Dit is zo'n beetje de eerste generatie die met onwijze studie-schulden afstudeert (als ze al afstuderen), generaties daarvoor hadden nauwelijks of geen studieschuld en het begint er op te lijken dat generaties erna óók geen (of iig veel minder) studieschulden gaan hebben. Waarom zouden zij dan de enige zijn die hier wel het haasje over moeten zijn?

No good deed goes unpunished.

• renegrunn
Glashelder schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 19:58:

Heeft DUO daar geen regelingen voor? Als je door onvoorziene omstandigheden niet terug kan betalen?
Jawel, maar volgens mij pas als je in het geheel geen inkomen of vermogen hebt? Als TS over 5 jaar 3 koters heeft lopen en een prive-lease auto rijdt (want de rente was zo laag ;) ) dan zegt ome DUO vast niet, joh we regelen wel wat..

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:49
Ardana schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:01:
...

Maar, ik vermoed ook dat je op dit moment ongeveer € 75 per maand moet terug betalen (€ 30.000 / 35 jaar / 12 maanden). Is dat werkelijk zo'n groot bedrag voor je?

..
Hoelang terugbetalen
U hebt 15 of 35 jaar de tijd om af te lossen. Dit hangt af van de terugbetalingsregels waaronder u valt.
bron: https://duo.nl/particulier/studieschuld-terugbetalen/

Ik begon al te twijfelen.. ik moet namelijk in 15 jaar terugbetalen, niet 35. Mijn lening was veel lager (25k) en betaal wel meer (nog volgens het oude stelsel betaal ik 150 p/m)

Edit:
de regels die gelden vanaf 2018
... .
Uw aflosfase is maximaal 35 jaar.
never mind, ik heb niks gezegd.

Ik vind overigens de 15jaar vast zitten aan deze schuld al bijzonder lang.. elke maand dat bedrag weer kwijt zijn, terwijl ik nu met jonge kids zit en mijn maandelijks inkomen veel beter kan besteden. Het liefst zou ik zo snel mogelijk aflossen..

[Voor 22% gewijzigd door DonJunior op 04-03-2021 20:13]

Acties:
  • +11Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
Sreini schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:37:
Ik heb nog nooit zoveel geld vrij te besteden gehad als aan het begin van mijn carrière.

Toen eenmaal partner, gezin, 2x (gezins)auto, minder overwerk en 2x parttime werken zijn intrede deed werd het vrij te besteden budget opeens een heel stuk lager.

Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl en zet Drinkwaterspots op je telefoon.

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:13

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Hoeveel betaal je de DUO nou per maand? Paar honderd euro? Ik zou dat nu gewoon blijven doen, omdat je naarmate je ouder wordt veel meer vaste lasten hebt.

Auto, groter huis (buiten de stad), kids, vrouw, bijvrouw etc etc kost allemaal centen...

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Klippy

Still Game

Het hangt er van af wat je situatie is lijkt me.
Ik kom ook nog uit het oude stelsel en had nog te maken met rentes van 5,8% dus dat was een iets andere situatie, maar ook toen de rentes daalden ben ik gewoon blijven aflossen.
In het begin deed het pijn, net een woning gekocht, nog geen heel hoog salaris, maar ik heb het nooit financieel lastig gehad en het klinkt ook niet alsof jij het echt lastig gaat krijgen.
Uiteindelijk zelf 35K in 8 jaar afgelost (ipv 15) en het werd ook steeds makkelijker, meer inkomen, de hypotheek ging ook van 5,4% naar 1.8% etc. Maar ik heb ook geen glazen bol over jou toekomst.
Op het moment dat je dan weer 1000 Euro van je vakantiegeld overboekt is het zuur ja, daar had ik liever andere dingen van gedaan, maar ik heb het wel altijd gezien als investering in de toekomst, zonder studie had ik nu geen goede baan.

Maar achteraf gezien nu wel heel blij dat ik al een jaar of 5 er van af ben, ik zou er niet aan moeten denken nu nog te moeten aflossen en bij het zoeken naar een nieuwe woning mijn originele studieschuld in te moeten vullen (ook al leen ik niet mijn max mogelijke hypotheek).

Dus kijk naar jezelf, verwacht je binnen 10 jaar een huis te erven of een grote promotie te maken dan zou ik zeggen los lekker niks af, maar verwacht je van je zuur verdiende geld de aflossing te doen zou ik zeggen liever vroeg dan laat.
Wil je op je 45, 50e of later nog aflossen? Ik kan je uit mijn ervaring zeggen dat het antwoord nee is ;) Ik was er met 35 echt wel klaar mee kan ik je zeggen.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:53
renegrunn schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 19:55:
[...]

Overigens, worst case scenario is dat je het amper kunt terugbetalen vanwege wegvallen inkomen door bv ziekte of gewoon door toegenomen lasten.
Dat is wel het mooie aan duo, als je geen inkomen hebt of hoge lasten ofzo dan hoef je maar zeer weinig terug te betalen.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:56

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Je kunt met het geld beter eerst andere schulden aflossen die duurder zijn (hypotheek?) en daarna pas je goedkoopste schuld aflossen.
Of opzij zetten en zodra de rente omhoog gaat of je geen zin meer hebt in 1x aflossen. Zelf met een spaarrekening maak je dan nog winst.

Dit hierboven is simpelweg rekenen en heeft niets te maken met een cultuur van Nederlanders of iets met de Duo.

Als je het bespaarde geld nu wilt uitgeven aan minder structurele zaken (nieuwe Playstation of zo), dan pas komen alle argumenten over boven je stand leven en 'klaar met aflossen' kijken.

Ik ben 36, aflossen staat uit, maar hou 't wel apart.

PVoutput

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Klippy

Still Game

prein2 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 22:27:
Je kunt met het geld beter eerst andere schulden aflossen die duurder zijn (hypotheek?) en daarna pas je goedkoopste schuld aflossen.
Of opzij zetten en zodra de rente omhoog gaat of je geen zin meer hebt in 1x aflossen. Zelf met een spaarrekening maak je dan nog winst.

Dit hierboven is simpelweg rekenen en heeft niets te maken met een cultuur van Nederlanders of iets met de Duo.

[...]
Ben ik niet met je eens. Hypotheek heeft fiscale voordelen als hypotheekrente aftrek en boetevrij aflossen is ook niet vanzelfsprekend. Daarbij is bij verhuizen je bestaande hypotheekvorm mee overnemen vaak gunstiger, met een DUO lening kan je minder hypotheek krijgen, hypotheek lasten zijn 30 jaar ingecalculeerd en de rente staat misschien net zo lang vast.
Andere schulden eerst aflossen en dan pas DUO, prima, maar hypotheek, mwah.
35K aan DUO aflossen zal een veel grotere bestedingsruimte opleveren dan 35K (10%?) op je hypotheek vroegtijdig aflossen.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• renegrunn
sjaakwortel schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 22:14:
[...]

Dat is wel het mooie aan duo, als je geen inkomen hebt of hoge lasten ofzo dan hoef je maar zeer weinig terug te betalen.
Dat lijkt mij sterk. Ik zie nergens iets staan over lasten? https://duo.nl/particulie.../maandbedrag-verlagen.jsp

En daarnaast, fijn dat je maandbedrag minder wordt bij laag inkomen, de totale schuld wordt er niet minder om toch? Tenzij je op kwijtschelding doelde? Maar daar zijn wel wat voorwaarden aan verbonden.

[Voor 7% gewijzigd door renegrunn op 04-03-2021 23:56]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sreini
Hoop aannames worden er over mij gedaan. Mijn inkomen gaat alleen omhoog en vaste lasten omlaag. Kinderen komen er niet bij (is onmogelijk) en dikke autos ook niet (we wonen in amsterdam dus die hebben we echt niet nodig). Hooguit gaat mijn vrouw meer werken.

Wat ik wel een goed argument vind is het argument over de schuld die een effect kan hebben op een hypotheek. Ik verwacht niet te verhuizen, en als ik dat doe dan doe ik dat waadschijnlijk naar het buitenland, waar de regels toch anders zijn. Hoogstens los ik het dan wel in een keer af denk ik dan :).

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:22
Rentes op financiële markten stijgen inmiddels, reken er op dat de rente na 5 jaar geen 0% meer is.

Web Enrichment

Acties:
  • +3Henk 'm!

• GZFan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:12
Sreini schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 00:37:
Hoop aannames worden er over mij gedaan. Mijn inkomen gaat alleen omhoog...
Oke, ik hap. Dit dacht mijn vader ooit ook, voordat hij aan een enorme verbouwing begon. Vervolgens kreeg hij een ongeluk en kwam uiteindelijk in de WW terecht. We hadden thuis in die periode (ik was 13) echt armoede...

Zo'n ervaring vormt je wel, kan ik je vertellen.
In mijn geval heeft het ervoor gezorgd dat ik op financieel vlak enorm risico-avers ben. Schulden moeten weg! Ook bijvoorbeeld de hypotheek: die wordt hier versneld afgelost.

Of je schulden snel af moet lossen is natuurlijk persoonlijk. Iedereen heeft daar een ander gevoel bij.
Maar het idee dat je inkomen alleen omhoog kan, is helaas niet juist...

Sony Ericsson K750i > Sony Ericsson K770i > HTC Hero > HTC Dream > Sony Xperia U > Motorola Moto G 2014 > Xiaomi Mi A1 > Samsung A52s 5G

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:51
Hoop aannames worden er over mij gedaan. Mijn inkomen gaat alleen omhoog en vaste lasten omlaag. Kinderen komen er niet bij (is onmogelijk) en dikke autos ook niet (we wonen in amsterdam dus die hebben we echt niet nodig). Hooguit gaat mijn vrouw meer werken.

Wat ik wel een goed argument vind is het argument over de schuld die een effect kan hebben op een hypotheek. Ik verwacht niet te verhuizen, en als ik dat doe dan doe ik dat waadschijnlijk naar het buitenland, waar de regels toch anders zijn. Hoogstens los ik het dan wel in een keer af denk ik dan :).
als je het in een keer kan aflossen als je een nieuwe hypotheek nodig hebt tzt, dan kan je dat dus nu ook doen? Kijk als je het aflost heb je dezelfde lage maandlasten dan als je het stop zet he? Plus je hebt het voordeel dat je er vanaf bent en het niet later nog moet aflossen. Probleem met later is dat je niet weet wat er gaat gebeuren en ik vind het moreel gezien niet oké om dan maar te zeggen dat je gebruik maakt van de kwijtscheldingsfaciliteiten van DUO terwijl je ook gewoon 5 jaar had kunnen betalen.

Je mag ook maar maximaal 60 maanden uitstellen, daarna moet je gewoon gaan aflossen...

Verder wil ik nog mee geven dat het studieschuld vrij zijn (voor mij was dat vorig jaar na 11 jaar aflossen) echt een onbeschrijfelijk goed gevoel oplevert. Echt een ongelooflijke last was er van m'n schouders ineens.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Patrick Koningh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-03 19:29
Ik zou het gewoon blijven betalen en er klaar mee zijn. Ik heb jaren geleden de schuld van mijzelf en ook van mijn vrouw (toen ze bij me kwam wonen) zsm afgelost. Kan maar klaar zijn, 0% rente of niet. Daar komt bij dat ik er een hekel aan heb om schulden te hebben. Maar zoals vaker gezegd met de rente op 0 ook een prima leuze om dit te laten. AL met al, een persoonlijke emotionele keuze, succes.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:22

DirtyBird

Praktiserend denker

Puur rationeel en economisch bekeken kun je beter niet aflossen. Als je rendement, rente op de lening en inflatie meeneemt, kun je de huidige waarde van de schuld bepalen en met diezelfde getallen de huidige waarde van je vermogen.

Echter, emotie is ook een ding en veel mensen hier geven dan ook aan dat het beter voelt om schuldenvrij te zijn. Pick your side, volgens mij is er geen goed of fout.

Ik heb zelf overigens in de aflosvrijeperiode van bijna 2 jaar het verwachte te betalen bedrag gespaard elke maand om te wennen aan het niet hebben van dat bedrag. Dat heeft een aardig potje opgeleverd, maar ik laat het staan en zet het pas in als er rente in het spel komt.

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• renegrunn
Hoop aannames worden er over mij gedaan. Mijn inkomen gaat alleen omhoog en vaste lasten omlaag.
Sorry, hier moest ik toch even om grinniken. Over aannames gesproken ;)

Tuurlijk, als er niks geks aan de hand is in je leven gaat je inkomen waarschijnlijk omhoog. Of je lasten naar beneden gaan is meer de vraag. Geloof me, veel mensen gaan leven naar het inkomen. Komt er meer binnen, zie je vaak dat er ook steeds meer uit gaat (ook uit eigen ervaring :) ).

Maar los daarvan, jij weet dus al waar de economie staat over een jaar? Top. En tuurlijk mensen gaan een topics als dit veel aannames doen. Maar dat komt voornamelijk voort uit dat we maar een paar zaken uit je openingspost kunnen afleiden.
Wat ik wel een goed argument vind is het argument over de schuld die een effect kan hebben op een hypotheek. Ik verwacht niet te verhuizen, en als ik dat doe dan doe ik dat waadschijnlijk naar het buitenland, waar de regels toch anders zijn. Hoogstens los ik het dan wel in een keer af denk ik dan
Klopt, daar zijn de regels zeker anders: je zou daar ook een woning willen kopen? Denk er dan aan dat je vrijwel alleen in NL 100% kunt financieren middels een hypotheek. In de landen om ons heen is een eigen inbreng tot 30% geen uitzondering.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:31
skelleniels schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:52:
Dit gezegd zijnde: waarom zou je niet terugbetalen als je kan?
Omdat door inflatie die schuld steeds minder waard wordt. Je betaalt geen rente. Het enige 'nadeel' is dat een dergelijke schuld mee kan wegen bij de aanvraag van een hypotheek. Het is dus meer rendabel het aflossen zo langzaam mogelijk te doen.

Ik ben 40 en heb toevallig een paar maanden terug het laatste deel van mijn (veel lagere) lening afgelost.

https://niels.nu

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra
Wietsee. schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 04:20:
Rentes op financiële markten stijgen inmiddels, reken er op dat de rente na 5 jaar geen 0% meer is.
Zelfs als 'ie geen 0% blijft, de rentes zijn eigenlijk altijd veel lager geweest dan de inflatie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-03 09:16
renegrunn schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 23:47:
[...]

Dat lijkt mij sterk. Ik zie nergens iets staan over lasten? https://duo.nl/particulie.../maandbedrag-verlagen.jsp

En daarnaast, fijn dat je maandbedrag minder wordt bij laag inkomen, de totale schuld wordt er niet minder om toch? Tenzij je op kwijtschelding doelde? Maar daar zijn wel wat voorwaarden aan verbonden.
In absolute zin wordt het niet minder, in relatieve (a.g.v. inflatie) weldegelijk :)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• AGee
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Bij deze gegevens, is er een reden om niet de terugbetaling stop te zetten voor 5 jaar OF tot dat de rente niet 0% is? Ik zie hier geen nadeel aan.
Ik zal dan wel simpel zijn, maar als je begint met betalen wanneer de rente stijgt dan ben je toch te laat? Stel dat over 10 jaar de rente 3% is, dan heb je dus 10 jaar aflossing à 0% gemist waar je dan dus die 3% over moet betalen? Da's imho wel een nadeel hoor :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Hydra
Hoop aannames worden er over mij gedaan.
Ik denk dat je vooral moet kijken naar de objectieve en beargumenteerde posts. Dat iemand liever geen leningen wil is natuurlijk helemaal prima, maar emoties en argumenten zijn twee hele andere dingen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online

Mrjraider

Hoeveel betaal je nu dan aan DUO waarvoor je dat gedurende x jaar wilt stopzetten?
Ik betaal nu al twee jaar 154 euro per maand met een modaal inkomen en een max huurprijs (want kopen kan ik niet) van 754 euro de maand.. Mijn vakantiegeld en 13e maand gaan niet naar duo, die mag ik zelf verbrassen :+
Ik lees: Amsterdam, hypotheek en koophuis. Tel die dingen bij elkaar op en dan weet je dat je te maken hebt met iemand die een koophuis in een vrij dure gemeente kan betalen en dat terwijl die een studieschuld heeft van 30K (heb je die gemeld bij aanvang hypotheek, zover ik weet gaat dat bedrag aardig omlaag met een 30k studie schuld).

Moreel gezien zeg ik dat je een rare gedachte kronkel hebt, je kan het (puur afgaande je informatie) allemaal prima bolwerken (er zijn er genoeg die dat niet kunnen) dus er is geen "noodzaak" om het te stoppen.
Anderzijds zeg ik dat het een slim idee is om dat geld op zij te zetten. Maar ik heb geen ervaring met dit en geen idee hoe duo de afweging maakt of je dat mag en kan stopzetten.

OFFLINE enkele berichten geedit

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je hebt twee schulden lopen: een hypotheek en een studieschuld met rente 0%. Rationeel gezien kan je beter eerst je hypotheek aflossen en dan pas de goedkope schuld. Ik lees echter dat je meer besteedbaar inkomen wilt wat mij doet vermoeden dat je meer geld wil uitgeven en de schuld uitstellen. In dat geval zou ik er toch voor kiezen om de schuld verder te blijven betalen. Je raakt immers zeer snel gewoon aan het hebben van meer inkomen om uit te geven. Weinig mensen hebben de discipline om hun levensstijl helemaal gelijk te houden als het inkomen stijgt (ik ook niet :P).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:13

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

AGee schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 08:56:
[...]

Ik zal dan wel simpel zijn, maar als je begint met betalen wanneer de rente stijgt dan ben je toch te laat? Stel dat over 10 jaar de rente 3% is, dan heb je dus 10 jaar aflossing à 0% gemist waar je dan dus die 3% over moet betalen? Da's imho wel een nadeel hoor :P
Da's niet 'simpel zijn' dat is gewoon goed nadenken. Je hebt helemaal gelijk; nu is € 100 euro per maand betalen = € 100 aflossen, straks is € 100 per maand betalen = € 95 (noem maar wat) aflossen en € 5 rente. Ik zou dus veel liever nu al gaan aflossen, voordat die rente begint te lopen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Financieel gezien is het zo lang mogelijk uitstellen van een lening waar 0% rente op zit altijd het slimste, hoe je het ook wendt of keert.

Er is elk jaar nog steeds een inflatie van rond de 0.8 en 1.5% en de rente op je lening is 0%. Zelfs als je niet geld apart zet "levert' het geld op.

Je mag de lening stopzetten en uiteindelijk betaal je ook alles terug, moreel gezien zie ik daar ook niets mis mee imo. Er zit een risico aan vast, je kan later niet meer zomaar even je terugbetaling stoppen, maar of dat risico het waard is kan je alleen zelf afwegen.

[Voor 32% gewijzigd door Rmg op 05-03-2021 09:25]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sreini
[...]

De schuld is dan wel veel minder waard ivm inflatie. Als mijn salaris ook nog met sneller dan de inflatie stijgt is die schuld dan nog minder waard.

• AGee
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Sreini schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:25:
[...]

De schuld is dan wel veel minder waard ivm inflatie. Als mijn salaris ook nog met sneller dan de inflatie stijgt is die schuld dan nog minder waard.
Als je 10 jaar had afgelost tegen 0% rente was die schuld nog minder ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sreini schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:25:
[...]

Nee, je haalt hier een aantal dingen door elkaar. De schuld vertegenwoordigt een bepaalde kost in relatie tot de levensduurte. Die wijzigt niet omdat je salaris stijgt. Je kan hem dan gewoon eenvoudiger betalen als je uitgaven niet mee stijgen.

Het komt er op neer dat de schuld laten staan interessant kan zijn als je er voor zorgt dat je hem kan afbetalen op het moment dat het moet. Voor mij wil dat zeggen dat je ook geld opzij houdt hiervoor in een veilige belegging maar jij lijkt meer te rekenen op het dalen van je vaste lasten en het stijgen van je inkomen. Ik vind dat gevaarlijk maar ik ben vrij risico-avers. Het voelt voor mij aan alsof je redenen aan het zoeken bent om nu meer uit te geven (boven je stand leven?) zonder dat het je geweten belast.

• Sreini
Mrjraider schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:02:
Hoeveel betaal je nu dan aan DUO waarvoor je dat gedurende x jaar wilt stopzetten?
Ik betaal nu al twee jaar 154 euro per maand met een modaal inkomen en een max huurprijs (want kopen kan ik niet) van 754 euro de maand.. Mijn vakantiegeld en 13e maand gaan niet naar duo, die mag ik zelf verbrassen :+
Ik lees: Amsterdam, hypotheek en koophuis. Tel die dingen bij elkaar op en dan weet je dat je te maken hebt met iemand die een koophuis in een vrij dure gemeente kan betalen en dat terwijl die een studieschuld heeft van 30K (heb je die gemeld bij aanvang hypotheek, zover ik weet gaat dat bedrag aardig omlaag met een 30k studie schuld).

Moreel gezien zeg ik dat je een rare gedachte kronkel hebt, je kan het (puur afgaande je informatie) allemaal prima bolwerken (er zijn er genoeg die dat niet kunnen) dus er is geen "noodzaak" om het te stoppen.
Anderzijds zeg ik dat het een slim idee is om dat geld op zij te zetten. Maar ik heb geen ervaring met dit en geen idee hoe duo de afweging maakt of je dat mag en kan stopzetten.
Ik heb best een aardig inkomen (werk in IT) maar het is wel een inkomen voor twee personen. We leven ervan maar ik zou wel elle maand een keer vaker uit eten willen gaan bijvorbeeld.

• Sreini
AGee schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:27:
[...]

xD

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Sreini schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:27:
[...]
Ik heb best een aardig inkomen (werk in IT) maar het is wel een inkomen voor twee personen. We leven ervan maar ik zou wel elle maand een keer vaker uit eten willen gaan bijvorbeeld.
Hoe lekker ga je uit eten met een rood kruisje van 30k achter je naam?

Ik zou eerder kijken of er niet ergens anders wat te besparen valt zodat je die keer uit eten kan.

Zelf heb ik een vergelijkbare studieschuld, kon ik niet kiezen en doe ik 1/3e sparen, 1/3e aflossen en 1/3e beleggen, maar dat is omdat ik op termijn wel een huis wil kopen en alles wat extra afgelost is meetelt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sreini
TMDC schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:30:
[...]

Hoe lekker ga je uit eten met een rood kruisje van 30k achter je naam?
Heerlijk!
Ik zou eerder kijken of er niet ergens anders wat te besparen valt zodat je die keer uit eten kan
Dat is toch niet het topic, ik vraag alleen wat de mogenlijke nadelen van het later afbetalen van de lening zijn.

• Mrjraider
  • Niet online

Mrjraider

[...]

Dan is dat een reden om er inderdaad over na te denken, maar vergeet niet dat uit eten gaan een luxe is. En je dus je schuld naar achteren wilt schuiven om bijvoorbeeld extra uit eten te gaan. Ik zelf zou dat dus nooit doen.. (persoonlijke keuze). Echter kunnen we je niets opdragen behalve tips, ervaringen en adviezen maar het blijft vrij persoonlijk wat je er mee gaat doen. Ik zou die euro liever aan Duo spenderen zodat die schuld sneller afgelost is dan dat ik een keer extra bij de Italiaan op de hoek van de straat zit.. maar dat is hoe ik er persoonlijk naar kijk. Geld kan je maar één keer uitgeven en ik heb altijd geleerd dat verstandig te doen :)

Nogmaals het is jouw persoonlijke keuze maar ik had eerder zelf een balans opgemaakt en prioriteiten op een rijtje gezet en dan gekeken wat ik belangrijker vind. En uit eten gaan (of extra geld om te "verbrassen") staan lager op dat lijstje bij mij althans.

Edit: om antwoord te geven op de nadelen:
Uitstellen om niets eigenlijk, geen idee hoe lang die rente van 0% blijft. Nu is die laag maar hoe zit dat over x jaar? Ik denk dat je er op de langere termijn je vingers aan gaat branden, zeker omdat er maar één inkomen is (zoals je schrijft)

[Voor 10% gewijzigd door Mrjraider op 05-03-2021 09:35]

• MantaMaartuh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:35
Waarom niet het geld apart zetten in een laag (of hoog) risico product. Afhankelijk van je eigen gemoedsrust. Dan los je later af zoals je wil, heb je misschien een extra winst er bovenop en je bent niet gewend geraakt aan het inkomen zonder aflossing.

Ik bedoel dan heb je alles in 1, extra bestedingsruimte (wel wat later) aflossing geregeld en je hebt de d66 naaierij van je generatie omgebogen in een kans

(Geen financieel advies)

• DeeDee855
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:58
Die jaren stopzetten zijn bedoeld om onvoorziene situaties op te vangen, als je die nu inzet raak je die marge kwijt. Dus ik zou niet alle 5 jaren opmaken voor consumptie. Als je het geld inzet om ergens anders (meer) rendement te krijgen, wordt het een ander verhaal. Met een horizon van 5 jaar valt m.i. beleggen af (te hoog risico voor verlies op deze termijn), maar mogelijk is sneller aflossen op de hypotheek of isolatie van je huis wel een goede optie qua risico/rendement.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Sreini schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:34:
[...]
Heerlijk!
Dat is toch niet het topic, ik vraag alleen wat de mogenlijke nadelen van het later afbetalen van de lening zijn.
Als je een topic plaatst om alleen maar bevestigd te krijgen wat je toch al wilde geloven ben je misschien aan het verkeerde adres op Tweakers.

Sowieso moot point, die restaurants gaan voorlopig toch nog niet open. Goeie besparing :9

Acties:
  • +4Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 29-03 15:47
bedenk het volgende scenario, stel dat er ergens in de komende 35 jaar, om wat voor reden dan ook, wat krapte is in je financien (niemand, ook jij niet, kan dat met zekerheid uitsluiten), hoe fijn is het dan, als je op dat moment die aflossing tijdelijk kan stopzetten (precies waar die regeling voor is bedoeld). Die mogelijkheid sluit je uit, als je de 5 jaar pauze nu al "opgebruikt".

Of je dat risico wilt lopen is natuurlijk jouw keuze ;)

• Ramon
[...]

Begrijp ik hieruit dat je met jouw inkomen jezelf en nog iemand anders onderhoudt? Misschien dan toch zoals @DeeDee855 zegt kijkt naar risicoloze investeringen die lastenverlaging opleveren, zoals zonnepanelen (~7%) of (spouwmuur) isolatie (~11%) ofzo.

Maar ook vind ik het een beetje scheef dat je blijkbaar wel een huis in Amsterdam kan betalen maar dan niet uit eten kan zo vaak je wil. Nou weet ik niet hoe vaak jullie al uit eten gingen en hoe duur die restaurants zijn?

Radicale gedachte: Is het misschien een idee om te verhuizen naar een iets goedkoper huis net buiten Amsterdam? Dan heb je wellicht door de lagere hypotheek veel meer bestedingsruimte, met eventuele overwaarde kan je meteen je studieschuld aflossen en wordt alles een stuk makkelijker.

• Rmg
  • Nu online
Sreini schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:34:
[...]

Heerlijk!

[...]

Je zou in de Financiële problemen kunnen komen en dan kan je niet meer even stoppen.

De rente zou vrij hard kunnen stijgen, hoger dan de inflatie van de afgelopen jaren en als je dan niet opzij gezet hebt is het ineens een "dure" lening.

Verder is het Financiële gezien alleen maar voordelig.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:09
Elke euro die je nu aflost betaal je de rest van de termijn geen rente meer over. Op internationae geldmarkten is de rente aan het stijgen, Ik zou zeggen, niet zeuren en lekker aflossen. Protip: schuldenvrij zijn is echt fijn :)

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:12
Ik heb hem zelf ook op pauze gezet (€25K, €150 per maand, 15jr, nog 75% resterend) omdat ik over afzienbare tijd een huis wil kopen en daarvoor de K.K. bij elkaar wil sparen. Door dat nu even een jaartje te doen kan ik mooi even de makelaar/notaris bij elkaar sparen en de rest van mijn spaargeld gebruiken als verbouwing/verduurzaming/eigen inleg. Maar zodra ik eenmaal dat huis heb gekocht gaat de aflossing wel weer direct aan.

Ik slaap er geen minuut minder om dat ik nog bijna €20K renteloos open heb staan, dus ik ga het ook niet versneld aflossen ondanks dat ik er in iets meer dan een jaar vanaf zou kunnen zijn, maar ik ga het zeker niet uitgeven aan consumeren en uit eten. Dat heb ik namelijk in mijn studententijd al gedaan, toen leefde ik in feite ‘boven mijn stand’, die tijd is nu voorbij.

Acties:
  • +15Henk 'm!

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-03 22:37
Okee, dan even advies van iemand die bijna klaar is met het betalen van een schuld van 53000 euro. Ik ben nu 41 jaar, en over 4 jaar is mijn schuld afbetaald (en heb dus ook Jokerjaren gebruikt).

Mijn dringende advies: z.s.m. afbetalen.

Wat veel studenten vergeten, is dat je na je studie geen student meer bent en je voor DUO gewoon een cliënt bent geworden. Een cliënt die een schuld heeft, waarbij er zonder pardon, net als bij een gewone schuld, een deurwaarder wordt ingeschakeld als je niet meer betaald. En die schuld is nu nog een studielening, maar het huidige financiële klimaat en het beleid, zorgt er steeds meer voor dat deze schuld als een meer "reguliere" schuld wordt gezien.

Je wilt redenen om nadelen van later afbetalen weten? Komen ze:

- Hoe je er nu over denkt, is absoluut niet representatief over hoe je er straks over denkt. Hoe ouder je zult worden, hoe meer problemen je met die schuld zult krijgen. Zeker als je straks kinderen hebt. Je kunt nu onmogelijk bevatten hoe dat is, maar ik zeg het toch. Ik had er nooit moeite mee om maximaal bij te lenen, en afgelopen jaren heb ik er enorm last van gehad. Vlak dit niet uit. Je gaat dus 40 jaar met een schuld zitten. Probeer dat eens te overzien; dat is onmogelijk.

- Als je straks toch wilt verhuizen doordat je bijvoorbeeld een gezin krijgt, krijg je te maken met de nieuwe manier van Hypotheekvalidatie (Octo / PSD2 etc.) waarbij de hypotheekverstrekker direct toegang heeft tot je bankrekening. Je Studieschuld verzwijgen is dus geen optie meer en steeds meer verstrekkers werken hier al mee.

- Met dat je je afbetaling 5 jaar stopzet, verlies je een een joker. Kom je toch in de problemen, dan heb je geen opties meer.

- Die rente van 0% is niet eindeloos. De rente wordt periodiek herzien.

- Als je gaat samenwonen en volgens de Belastingdienst een duurzame huishouding vormt, ben je een fiscale eenheid en gaat vriendin meebetalen aan je studieschuld.

- Wil je een bedrijf starten en wil je een lening? Je zult persoonlijk garant moeten staan. Gaat je niet lukken met een studieschuld.

Samengevat: voor je uitschuiven brengt je niets. Ermee leren leven en ondanks je aflossingen iets opbouwen is een goede methode. Er is geen enkel argument te bedenken, om je problemen voor je uit te schuiven.

En zie je het niet als een probleem? Dan is dat je eerste probleem!

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-03 21:37
Hier mijn zicht hierop:

Ik heb in december mijn laatste beetje studie schuld afbetaald, ik was toen net 36 geworden.

Waarom heb ik afbetaald en niet die pot in een risico-avers product gestopt (2 of 3% obligaties, S&P500 ETF)?
Omdat die schuld overal wordt meegenomen:
Wil je een hypotheek? Je hebt een studieschuld.
Wil je een private lease auto? Je hebt een studieschuld.

En je zult hem uiteindelijk ALTIJD nog moeten afbetalen, je verbruikt nu in een keer je "pauze moment" op en die kun je straks niet opnieuw inzetten.
Ik had in eerste instantie simpelweg mijn maandelijks bedrag verhoogd in plaats van verlaagd om zo er sneller van af te zijn.

Daarnaast heb ik een hekel aan schulden. Ik heb momenteel alleen nog een paar hypotheken die ook z.s.m. afgelost worden. Ons huis is al bijna afgelost. (We hebben ook wat verhuurobjecten, waar ik wat minder problemen mee heb qua schulden)

Het is natuurlijk een vrije keus, maar om nou een lening uit te stellen en alle bruggen te verbranden omdat dat nu beter uit komt is natuurlijk economisch gezien gewoon echt achterlijk.

• Hydra
AGee schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:27:
Het gaat natuurlijk om de totale waarde van een lening. Geld lenen kost geld, tenzij het een lening is waar de rente van onder de inflatie ligt, dan levert het je geld op.

Als ik nu 10k leen en over 10 jaar diezelfde 10k terug betaal, en geen rente hoef te betalen, is dat gewoon hoe je het ook wendt of keert winst.

Het lastige is dat het moeilijk te voorspellen is wat die rente gaat doen in de komende tien jaar. Maar op dit moment is het gewoon rendabeler om 'af te lossen' op een ETF bijvoorbeeld zodat dat geld rendeert. De vraag is alleen of je dat risico wil lopen. En dat kan alleen de TS beantwoorden.

Ik vind het wel opvallend dat zo veel mensen de samenhang tussen inflatie en leningen niet lijken te snappen. Deze samenhang is dus exact waarom deflatie (het omgekeerde dus, geld wordt meer waard) koste wat 't kost voorkomen wordt.

• Hydra
OverSoft schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:40:
Waarom heb ik afbetaald en niet die pot in een risico-avers product gestopt (2 of 3% obligaties, S&P500 ETF)?
Omdat die schuld overal wordt meegenomen:
Wil je een hypotheek? Je hebt een studieschuld.
Maar dat kun je dus ook gewoon doen op het moment dat je een hypotheek neemt.

Daarbij wordt er bij in ieder geval een hypotheek gekeken naar de beginstand van je lening. Raar maar waar. Dus als je begint met 30k en daar staat nog maar 3k van over, dan wordt nog steeds gerekend met 30k. Hoe dat met private lease zit weet ik niet; dat zou anders kunnen zijn. Maar private lease weegt ook weer heel zwaar mee bij een hypotheekaanvraag, dus dan vraag ik me ook af of het dan niet slimmer is om dat leasecontract te stoppen en het geld dat *niet* besteed is aan aflossing van stufi te gebruiken om een eigen auto te kopen :)

Linksom of rechtsom zijn het gewoon keuzes die je maakt. Elk voordeel hep z'n nadeel. En de TS moet zelf bedenken welke risico's hij wil nemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ramon
Broabander schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:22:
Ik heb hem zelf ook op pauze gezet (€25K, €150 per maand, 15jr, nog 75% resterend) omdat ik over afzienbare tijd een huis wil kopen en daarvoor de K.K. bij elkaar wil sparen. Door dat nu even een jaartje te doen kan ik mooi even de makelaar/notaris bij elkaar sparen en de rest van mijn spaargeld gebruiken als verbouwing/verduurzaming/eigen inleg. Maar zodra ik eenmaal dat huis heb gekocht gaat de aflossing wel weer direct aan.

Ik slaap er geen minuut minder om dat ik nog bijna €20K renteloos open heb staan, dus ik ga het ook niet versneld aflossen ondanks dat ik er in iets meer dan een jaar vanaf zou kunnen zijn, maar ik ga het zeker niet uitgeven aan consumeren en uit eten. Dat heb ik namelijk in mijn studententijd al gedaan, toen leefde ik in feite ‘boven mijn stand’, die tijd is nu voorbij.
Je weet dat een studieschuld van 25k ongeveer een 70k lagere hypotheek oplevert toch? Er wordt namelijk gerekend met het oorspronkelijke leenbedrag.

Beter om dit jaar dan te gebruiken om je studieschuld af te lossen en nog een jaartje door te sparen voor de kosten koper. Heb je veel meer keuze in huizen...

• borft
  • Laatst online: 29-03 15:47
Hydra schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:03:
[...]

Het gaat natuurlijk om de totale waarde van een lening. Geld lenen kost geld, tenzij het een lening is waar de rente van onder de inflatie ligt, dan levert het je geld op.

Als ik nu 10k leen en over 10 jaar diezelfde 10k terug betaal, en geen rente hoef te betalen, is dat gewoon hoe je het ook wendt of keert winst.

Het lastige is dat het moeilijk te voorspellen is wat die rente gaat doen in de komende tien jaar. Maar op dit moment is het gewoon rendabeler om 'af te lossen' op een ETF bijvoorbeeld zodat dat geld rendeert. De vraag is alleen of je dat risico wil lopen. En dat kan alleen de TS beantwoorden.

Ik vind het wel opvallend dat zo veel mensen de samenhang tussen inflatie en leningen niet lijken te snappen. Deze samenhang is dus exact waarom deflatie (het omgekeerde dus, geld wordt meer waard) koste wat 't kost voorkomen wordt.
Leuk, maar op het moment dat je ergens in die 10 jaar krap komt te zitten, en die 10K ergens vast zit, is het prachtig dat het door de inflatie minder waard is geworden, maar je zult toch moeten aflossen. En wat als de rente opeens wel omhoog gaat, je je baan verliest, je salaris achteruit gaat, de hypotheekrente stijgt, je arbeidsongeschikt wordt, of je misschien toch kinderen wil, je relatie uitgaat waardoor je zelf alle kosten moet dragen, de huizenmarkt instort....

Waarom zou je een schuld openhouden als het niet nodig is (ik snap dat die schuld relatief minder waard wordt door de inflatie)? Inflatie is leuk, maar verlies niet het financiele risico uit het oog. Daarnaast, waarom zou je die joker, die de DUO iedereen geeft, opgebruiken als het niet _echt_ nodig is? (in mijn boek is vaker uit eten gaan geen noodzaak).

En op het moment dat je het geld wel hebt, op een spaarrekening, is het hele inflatie-argument sowieso onzin natuurlijk, want die spaarrekening wordt net zo snel minder waard. Beleggen kan, maar bedenk wel dat je dan aan het speculeren bent met geld dat niet van jou is!

• Hydra
Je moet dan wel uitkijken met het uitstellen van het betalen van leningen. Uiteindelijk wil je ze toch af gaan lossen, alleen al om bijv. een huis te kunnen kopen.

Een weloverwogen risico nemen met geld dat je 'over' hebt op een ETF is wel even wat anders dan jezelf klem zetten en geld dat eigenlijk bestemd is om te sparen/leningen af te lossen uit gaan geven aan luxe.

Nogmaals; het is jouw keuze en het is zeker niet onlogisch om het terugbetalen van een nul-procent lening uit te stellen. Maar om dat te doen om van uit eten te gaan, meh :)

• Hydra
borft schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:09:
Leuk, maar op het moment dat je ergens in die 10 jaar krap komt te zitten, en die 10K ergens vast zit, is het prachtig dat het door de inflatie minder waard is geworden, maar je zult toch moeten aflossen. En wat als de rente opeens wel omhoog gaat, je je baan verliest, je salaris achteruit gaat, de hypotheekrente stijgt, je arbeidsongeschikt wordt, of je misschien toch kinderen wil, je relatie uitgaat waardoor je zelf alle kosten moet dragen, de huizenmarkt instort....

Waarom zou je een schuld openhouden als het niet nodig is (ik snap dat die schuld relatief minder waard wordt door de inflatie)? Inflatie is leuk, maar verlies niet het financiele risico uit het oog. Daarnaast, waarom zou je die joker, die de DUO iedereen geeft, opgebruiken als het niet _echt_ nodig is? (in mijn boek is vaker uit eten gaan geen noodzaak).

En op het moment dat je het geld wel hebt, op een spaarrekening, is het hele inflatie-argument sowieso onzin natuurlijk, want die spaarrekening wordt net zo snel minder waard. Beleggen kan, maar bedenk wel dat je dan aan het speculeren bent met geld dat niet van jou is!
Zoals ik al zei; het is een riscoafweging die je moet maken. En de TS zal dat zelf moeten doen. Of ik of jij het zou doen is volgens mij niet zo relevant. Hij stelt een vraag en dan is het volgens mij aan ons de taak om daar gewoon objectief te voors en tegens van weer te geven toch?

Ik ben het ook volledig met je eens dat ik persoonlijk het niet verstandig vindt om stufi aflossing uit te gaan stellen om uit eten te gaan. Maar ik vind ook dat mensen hierover te veel lopen te prediken. Uiteindelijk is het zijn keuze.

En ik ben het ook eens dat het geen zin heeft om het op een spaarrekening te zetten (want inflatie) maar voor een ETF bijvoorbeeld, of het gebruiken om meer zelf te betalen bij het kopen van een huis, daar is wel wat voor te zetten. Wederom; het is een afweging van risico's. Als je zoveel mogelijk risico's wil vermijden, is het evident dat je dan het beste gewoon zo snel mogelijk leningen af kunt betalen. Sowieso is de stufi, met de enorm lage rente, sowieso de enige soort lening (afgezien van hypotheken) waar dit 'ins frage' is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-03 15:13
Okee, heel tactisch?

Ik denk dat er op enig moment een amnestieregeling komt voor die mensen die geleend hebben in de periode van het sociale leenstelsel. Met een maximum, en een percentage en zo - blablabla. Maar goed.

Daarmee vermoed ik dat het tactisch is om de schuld voorlopig zo hoog mogelijk te houden. Normaal zou ik van mening zijn dat het asociaal is om een sociale lening niet af te lossen. Maar, ik denk dat we het allemaal wel eens kunnen zijn dat dit leenstelsel niet zo sociaal is als de naam doet vermoeden...

• Falcon
  • Laatst online: 29-03 17:07

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zou de DUO lening stopzetten en wat je maandelijks overhoud aflossen op je hypotheek met waarschijnlijk een rente van rond de 3%? (gokje) .. 2 vliegen in 1 klap, volgens mij.

"We never grow up. We just learn how to act in public"

• MrAngry
Helixes schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:16:
[...]

Okee, heel tactisch?

Ik denk dat er op enig moment een amnestieregeling komt voor die mensen die geleend hebben in de periode van het sociale leenstelsel. Met een maximum, en een percentage en zo - blablabla. Maar goed.
Als dat gaat plaatsvinden dan brengen ze waarschijnlijk een bedrag aan gemiste stufi in mindering op je schuld. Kwijtschelden van de volledige schuld lijkt me zeer sterk.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-03 15:13
MrAngry schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:31:
[...]

Als dat gaat plaatsvinden dan brengen ze waarschijnlijk een bedrag aan gemiste stufi in mindering op je schuld. Kwijtschelden van de volledige schuld lijkt me zeer sterk.
Dat zou kunnen, zeker.

Maar de groep mensen die hun aflossing hebben gepauseerd zullen vaker financiële problemen hebben ervaren door hun studieschuld dan mensen die wel netjes hebben betaald. Dus áls er al een groep is voor welke een amnestieregeling als geroepen komt, is het die wel.

Zo'n amnestie zal nooit helemaal eerlijk zijn. De well-to-do zullen klagen dat ze wel hebben afgelost, en dat geld eigenlijk ook terug willen. Maar ja. Ga je rijke mensen nog meer geld geven? Ik bedoel, met de VVD weet je het nooit. Maar dat lijkt mij niet de kern van zo'n regeling.

Persoonlijk vermoed ik dat consensus er naar toe drijft dat 60-90% van de openstaande schuld wordt kwijtgescholden, zonder vragen naar de achtergrond ervan. Misschien wordt er wat geschoven met minimum- en maximumbedragen - but that's about it.

• van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:15
Ik had in 2008 dit gedaan na het stoppen van mijn studie en ik hoefde de eerste 4 jaar tegen 0% niet terug te betalen. Daarna heb ik een 2 jaartjes in maandelijkse termijnen betaald en opnieuw uitgesteld met opnieuw een aantal jaren tegen 1% op jaarbasis. Inmiddels al een aantal jaar klaar en in een keer het totaal bedrag afbetaald.

Het heeft geen nadelige effecten om vrijstelling/uitstel te vragen en die 1% rente op jaarbasis bij mij stelde ook niks voor op het bedrag dat ik geleend had tijdens mijn studie

[Voor 24% gewijzigd door van der Berg op 05-03-2021 12:54]

Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz C16 (2x16) - MSI Ventus OC RTX 2080 - Samsung 980 Pro 1TB - M32U 4K/144Hz - 55 inch OLED - Watch 5 Pro - S22 Ultra 512GB - Tab S5e 128/6GB - Buds 2 Pro

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-03 11:50
[...]

Mee eens.
Eigenlijk kan het alleen slechter worden doordat de rente alleen kan stijgen en niet verder kan dalen

• boschhd
  • Registratie: November 2009
Qua wegschelden van schulden, wees je bewust dat de overheid een onbetrouwbare partner is. Regelgeving en uitvoering wijzigen maar net hoe de wind waait, wat de financiele mogelijkheden zijn, waar het toeslagenteam van de belastingdienst naartoe wordt gepromoveerd, wie er aan de macht zijn.
Vertrouw niet op de 0%, laat staan op een eventueel kwijtschelden (écht, hoe kom je er bij?).

Je hebt alleen je eigen keuzes in de hand, en alleen die kun je slim spelen,en dat is mi wegspelen van schulden die je van last gaan zijn.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• aazwart
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-02 23:14
Ik zou het zsm aflossen.
Het enige wat je met zekerheid kan zeggen is dat elke euro die je nu aflost je later niet meer hoeft af te lossen.

Al het andere is speculatie. Je kan niet zeggen dat je over 5 jaar meer geld hebt en lagere lasten. Laat staan over 30 jaar.

Je kan niet zeggen dat het bij iemand anders wel goed is gegaan en daarom ook bij jou goed gaat. Je kan niet zeggen wat de rente gaat doen. Je kan niks zeggen over de inflatie. Het is allemaal onzeker.
Ja het kan goed gaan of nee het gaat niet goed.

Volgens mij is alles hier al gezegd en is het nu aan jou om het risico te accepteren of niet.
Ja het kan ervoor zorgen dat je geld overhoud maar wees je ervan bewust dat het in de toekomst ook een hele zware last kan worden als je je baan kwijt raakt of arbeidsongeschikt wordt.
Het is dus aan de individu of het risico acceptabel is.

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:12
Ramon schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:09:
[...]
Je weet dat een studieschuld van 25k ongeveer een 70k lagere hypotheek oplevert toch? Er wordt namelijk gerekend met het oorspronkelijke leenbedrag.

Beter om dit jaar dan te gebruiken om je studieschuld af te lossen en nog een jaartje door te sparen voor de kosten koper. Heb je veel meer keuze in huizen...
I know :) Al is het iets minder dan 70K, reken op 45-50K ongeveer. Maar zelfs na aftrek van onze studieschulden willen vriendin en ik niet aan maximum gaan zitten. Hebben een aardig inkomen dus hoeven niet tot het gaatje te gaan terwijl we in een prijsklasse boven de gemiddelde starter (~500K) kunnen zoeken na aftrek van studieschulden. Echter hebben we op korte termijn gewoon liquide middelen nodig om de boel rond te maken, daarnaast gooien we nu 25K per jaar aan huur weg, dus het is even een kwestie van prioriteiten stellen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sreini
aazwart schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 16:38:
Volgens mij is alles hier al gezegd en is het nu aan jou om het risico te accepteren of niet.
Ja het kan ervoor zorgen dat je geld overhoud maar wees je ervan bewust dat het in de toekomst ook een hele zware last kan worden als je je baan kwijt raakt of arbeidsongeschikt wordt.
Het is dus aan de individu of het risico acceptabel is.
Ik had het inderdaad niet hier moeten vragen, ik heb het gevoel dat de meeste mensen die in dit draad posten niet eens weten wat een DUO lening inhoud. Als ik mijn inkomen verlies hoef ik zowiezo niet te betalen namelijk.

Ik heb het afbetalen inmiddels een paar jaar uitgesteld, dus wat mij betreft kan dit draad sluiten.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-03 23:57

Zenix

BOE!

[...]

Je bent inderdaad simpel :P Aflossen met een rente van 0% is gewoon onverstandig. Dat geld kan je beter op andere manieren inzetten. Maar het is wel verstandig om een potje te hebben om een deel af te lossen als de rentes gaan stijgen, dan maakt een hogere rente ook niks uit. En de rentes waren nooit erg hoog. Eigenlijk hadden we de laatste jaren een negatieve rente, dus we zouden geld bij moeten krijgen. :+

@Sreini

Ik zie inderdaad ook geen enkele reden om het aflossen niet op pauze te zetten, doe dat dan wel voor deze huidige rente periode, dan kan je altijd kijken of je daarna weer gaat aflossen. Ik doe hetzelfde.

Mensen hierboven hebben over het risico met arbeidsongeschiktheid of weinig inkomen, dat risico is er niet met studieschuld terugbetalen. Het kan zelfs zijn dat je helemaal niks hoeft terug te betalen als je bijvoorbeeld in de bijstand zit... Aflossen is op basis van draagkracht. En je familie hoeft ook niks terug te betalen bij overlijden.

[Voor 41% gewijzigd door Zenix op 05-03-2021 22:03]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online

Mrjraider

Sreini schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 21:52:
[...]

Ik had het inderdaad niet hier moeten vragen, ik heb het gevoel dat de meeste mensen die in dit draad posten niet eens weten wat een DUO lening inhoud. Als ik mijn inkomen verlies hoef ik zowiezo niet te betalen namelijk.

Ik heb het afbetalen inmiddels een paar jaar uitgesteld, dus wat mij betreft kan dit draad sluiten.
Ik denk dat je je daar ernstig op verkijkt. Hier krijg je veelvuldig het advies om het niet te doen terwijl je ,waarschijnlijk, al lang besloten had om het wel te doen. Het risico met zulke dingen, zeker op een forum als dit is dat je lees/hoort wat je eigenlijk niet wilt horen en dat je op zoek bent naar bevestiging dat het prima is zonder risico's of eventuele gevolgen.
Dat is, vanzelfsprekend, helemaal aan jouw om er wat mee te doen of het naast je neer te leggen.
Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee en door deze "afsluitende" reactie van jou zet je jezelf enigszins te kijk.. en dat is jammer. Maar hé dat is mijn mening, ik betaal lekker door en ben misschien vijf jaar eerder van de schuld af dan jij en dat terwijl ik in een huurappartement woon :+ verschil moet er zijn.

• van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:15
[...]

Ik had dit ook een tijdje toen ik in de bijstand terecht kwam en ik hoefde opeens niet meer te betalen aan DUO voor de rest van het jaar, ook al had je weer een baan gevonden.

Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz C16 (2x16) - MSI Ventus OC RTX 2080 - Samsung 980 Pro 1TB - M32U 4K/144Hz - 55 inch OLED - Watch 5 Pro - S22 Ultra 512GB - Tab S5e 128/6GB - Buds 2 Pro

• Sreini
Mrjraider schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:00:
[...]

Het risico met zulke dingen, zeker op een forum als dit is dat je lees/hoort wat je eigenlijk niet wilt horen en dat je op zoek bent naar bevestiging dat het prima is zonder risico's of eventuele gevolgen.
Dat is wel raar dat je dat zo zecht, aangezien dat ook letterlijk de insteek van mijn oorspronkelijk post was :)
Daarnaast heb ik nog steeds geen goede reden gehoort om het niet te doen. Er zijn dries soorten reacties die ik heb gekregen:

1. Doe het niet omdat [foute aannaame over mijn situatie]
2. Doe het niet omdat ik niet weet wat een DUO lening precies inhoud
3. Doe het niet omdat het eng is (zonder concrete beredenering eigenlijk)

Dus ja, dan ga ik ook inderdaad met mijn oorspronkelijke aanname dat het gewoon geen probleem is.

• Mrjraider
  • Niet online

Mrjraider

Sreini schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:08:
[...]

Dat is wel raar dat je dat zo zecht, aangezien dat ook letterlijk de insteek van mijn oorspronkelijk post was :)
Daarnaast heb ik nog steeds geen goede reden gehoort om het niet te doen. Er zijn dries soorten reacties die ik heb gekregen:

Dus ja, dan ga ik ook inderdaad met mijn oorspronkelijke aanname dat het gewoon geen probleem is.
Dat is verder aan jou, maar er is niks raars aan wat ik zei omdat dit vaker voorkomt bij zulke vraagstukken en zeker op een online forum. Bij een adviseur of iets dergelijks zou je niet snel het advies krijgen om het te doen.. maar nogmaals: dat is allemaal aan jou.
Adviezen en tips (en eventuele risico's) zijn voorgelegd, jij hebt een afweging gemaakt en je besluit genomen. Prima toch?

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:53

Wuursj

want worst is al bezet

Ik doe het niet. Twee hoofdredenen:

- Ondanks dat ik verwacht dat mijn inkomen stijgt, komen de duurste jaren nog. Aan het begin van mijn aflosfase (toen ik geen kinderen en koophuis had), hield ik meer geld over dan nu en zeker vergeleken met als ze straks in de duurdere leeftijd komen. Ik ben dan liever van de schuld-maand-last af. Denk ook aan minder werken vanwege kinderen, duurder wonen, studie lasten etc,

- ik wil die 5 jaar pauze tijd kunnen inzetten op momenten dat je het echt nodig hebt. Toch een keer gaan ondernemen / verbouwen / reizen / sabbatical nemen. Je weet nooit wat op je pad komt. Alleen het geld nu risicoloos wegzetten zou dan kunnen zodat je het dan met dat geld kan aflossen. Maar dan is het rendement ook nagenoeg nul.

Ja, in principe hoef je weinig / niets terug te betalen als je weinig inkomen hebt. Maar ook met een behoorlijke terugval in inkomen zou ik nog steeds hetzelfde maandtarief moeten betalen als nu terwijl ik dan toch echt minder te besteden heb. DUO vindt al snel dat je genoeg verdient volgens de tool. Moet ik wel zeggen dat ik in het oude systeem zit dat als ik me goed herinner, minder voor me overlaat dan bij het nieuwe.

[Voor 26% gewijzigd door Wuursj op 05-03-2021 23:22]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ramon
Zenix schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 21:58:
[...]

Je bent inderdaad simpel :P Aflossen met een rente van 0% is gewoon onverstandig. Dat geld kan je beter op andere manieren inzetten. Maar het is wel verstandig om een potje te hebben om een deel af te lossen als de rentes gaan stijgen, dan maakt een hogere rente ook niks uit. En de rentes waren nooit erg hoog. Eigenlijk hadden we de laatste jaren een negatieve rente, dus we zouden geld bij moeten krijgen. :+
Even kijken of ik het begrijp... Jij vind het dus verstandig om een studieschuld niet af te lossen zodat je elke maand een keer vaker uit eten kan gaan?

Kijk als je je studieschuld in een fonds stopt kan ik me er iets van voorstellen maar om vaker mee uit eten te gaan??? :? 8)7 |:( :X

En ik vraag me stiekem ook wel af of de rest van de financiële situatie wel klopt als je je studieschuld moet stopzetten om vaker uit eten te gaan. Maar dat komt misschien omdat ik zelf niet vaker dan 1 a 2 keer per maand uit eten ga, de stap van 2 naar 3 keer is niet echt een financieel probleem :+
@Sreini

Ik zie inderdaad ook geen enkele reden om het aflossen niet op pauze te zetten, doe dat dan wel voor deze huidige rente periode, dan kan je altijd kijken of je daarna weer gaat aflossen. Ik doe hetzelfde.

Mensen hierboven hebben over het risico met arbeidsongeschiktheid of weinig inkomen, dat risico is er niet met studieschuld terugbetalen. Het kan zelfs zijn dat je helemaal niks hoeft terug te betalen als je bijvoorbeeld in de bijstand zit... Aflossen is op basis van draagkracht. En je familie hoeft ook niks terug te betalen bij overlijden.
Ja dat zijn de extremen, wat als je ziek wordt en nog maar de helft van je aantal uren per week kan werken? Geen idee hoor, serieuze vraag. Dan kom je misschien net in zo'n situatie dat je genoeg verdient om te moeten aflossen maar dat het dan juist weer een groter deel van je inkomen is...

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-03 23:57

Zenix

BOE!

Ramon schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:57:
[...]
Even kijken of ik het begrijp... Jij vind het dus verstandig om een studieschuld niet af te lossen zodat je elke maand een keer vaker uit eten kan gaan?

Kijk als je je studieschuld in een fonds stopt kan ik me er iets van voorstellen maar om vaker mee uit eten te gaan??? :? 8)7 |:( :X

En ik vraag me stiekem ook wel af of de rest van de financiële situatie wel klopt als je je studieschuld moet stopzetten om vaker uit eten te gaan. Maar dat komt misschien omdat ik zelf niet vaker dan 1 a 2 keer per maand uit eten ga, de stap van 2 naar 3 keer is niet echt een financieel probleem :+

[...]
Ja dat zijn de extremen, wat als je ziek wordt en nog maar de helft van je aantal uren per week kan werken? Geen idee hoor, serieuze vraag. Dan kom je misschien net in zo'n situatie dat je genoeg verdient om te moeten aflossen maar dat het dan juist weer een groter deel van je inkomen is...
TS heeft niks aangegeven over zijn verder financiële situatie. Misschien heeft die wel een bedrag op de spaarrekening staan, Ik kan daar niet over oordelen. TS geeft aan dat hij wat meer besteedbaar inkomen wilt, maar waar de rest van zijn geld naar toe gaat heb ik geen inzicht in. In mijn reactie staat daarnaast aangegeven dat ik het wel verstandig is om een potje te hebben...

Een schuld van 0% aflossen, is niet verstandig met deze voorwaarden. Ik heb nog geen enkel argumentatie hier gelezen waarbij naar voren komt dat het financieel verstandig is om wel af te lossen. We zitten hier in de financiële sectie van het forum, maar het gaat alleen maar om emoties. ''Ja ik voel me wel een stuk lekkerder zonder die schuld ''ooh wat zal je later spijt krijgen als je het niet eerder hebt afgelost!'' ''Met kinderen krijg je het lastig!"

En de meeste hebben geen verstand van studieschuld en vaak ook niet het leenstelsel. Je hebt 35 jaar om af te lossen, dus het maandbedrag is laag en op basis van draagkracht. Het leenstelsel heeft ook minder impact op een hypotheek. Bij de oude regeling is het maandbedrag hoger.

[Voor 3% gewijzigd door Zenix op 06-03-2021 00:07]

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:40
Ik zeg vooral niet aflossen. Nergens vind je het geld goedkoper. Maar doe er dan wel iets verstandigs mee. En laat het niet op een spaarrekening staan tegen 0 procent of ga het uitgeven aan extra's die je anders niet had gekocht.
Ikzelf los mijn schuld van 60k ook niet af maar hen wel 60k+ op een spaarverzekering staan waar ik 2.75% rente krijg. Pak ik toch bijna 150 euro rente per maand mee. Als ik straks wel moet gaan aflossen "verdien" ik met de schuld al een groot gedeelte van het termijnbedrag.

Ik heb net als TS al een koophuis dus voor de hypotheek is het geen probleem. Op het moment dat ik wil verhuizen kan ik altijd nog kijken wat ik doe met de schuld omdat het geld er wel is. Dus aflossen is mogelijk. Maar zo heel veel doet een schuld niet meer qua leenbedrag met het nieuwe stelsel.

Ook hou ik 1 jokerjaar op voorraad. Mocht ik werkloos of iets dergelijks worden heb ik dat nog achter de hand want het eerste jaar van minder inkomen blijft je bedrag nog even hoog omdat het termijnbedrag gebaseerd is op je inkomen van vorig jaar. Hou daar wel rekening mee.

[Voor 42% gewijzigd door appelflap1992 op 06-03-2021 07:43]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• renegrunn
[...]

Dit is iets te kort door de bocht. Je lening is van wanneer? Val je onder de regels van na 2012? “Het inkomen van uw partner telt altijd mee bij de berekening van uw draagkracht”. Bron: Duo.nl

In een eerdere reactie van je schreef je dat je getrouwd was?

En daarnaast, mocht je inkomen deels wegvallen gaat de afbetaling gewoon door hoor. Kan ik helaas je uit eigen ervaring alles over vertellen.

Laatste tip: in je openingspost vraag je letterlijk “wat zijn jullie gedachten hierover?” Dan mag je wel wat minder uit de hoogte doen zodra de reacties je niet aanstaan, want dat getuigt van weinig fatsoen.

[Voor 21% gewijzigd door renegrunn op 06-03-2021 09:22]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HMR90
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:11
Ik snap dat het financieel voordeliger is om het zo te doen. Vind het alleen jammer dat mensen een studielening nu gebruiken om er zelf beter van te worden ipv alleen voor hun studie. Ze hebben door die studie een goede baan dus vind ik het fatsoenlijk om het gewoon af te lossen zodat het systeem kan blijven bestaan. Het is niet voor niets dat studielening/gift telkens een politiek punt van discussie is. Het is niet te betalen zo, daar gaat de toekomstige generatie jullie dankbaar voor zijn. Maar het mag binnen de regels en dan vinden de meeste mensen het moreel acceptabel.

@appelflap92: Welke spaarrekening/deposito geeft tegenwoordig nog 2.75% rente?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Sreini schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:08:
[...]

Je mist nog de "doe het niet omdat het moreel verwerpelijk is".

Maar gezien vaker uit eten gaan voor jou belangrijker is dan een lening afbetalen gok ik dat je die bewust negeert. :)

Daarmee wil je de goede redenen niet horen, je wil horen waarom wat jij doet prima is. En dat is ook prima, maar verwacht dan niet dat iedereen hier het met je eens gaat zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rmg
  • Nu online
Moreel verwerpelijk is ook een matig argument. Je hebt gewoon het recht op een aflosvrije periode waar geen voorwaarden aan verbonden zijn.

Sterker nog grote kans dat het voor de staat voordeliger is als je het terugbetalen nog even uitstelt omdat de rente toch een keer omhoog gaat.
Aflosvrije periode

U kunt het aflossen van uw studieschuld tijdelijk stopzetten. Dit heet een aflosvrije periode. De reden maakt niet uit.

[Voor 19% gewijzigd door Rmg op 06-03-2021 09:07]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee